Párizs XV-ik kerületében, a metropolisz dél-nyugati részén van a Paris Expo Porte de Versailles hatalmas kiállítási területe, ahol vagy 216 000 négyzetméteren állíthatnak ki a cégek. A hazai pálya mindig fontos felület a francia autógyártóknak, de idén a látogatók megoszlása is azt mutatta, hogy a Hatszögből érkeztek a legtöbben.

Márpedig őket a hazai újdonságok érdeklik a legjobban, és az övéik meg is tettek mindent azért, hogy a francia márkák kiállítási területén teljék a legtöbb idő. Van miért ellátogatni a Renault, illetve a Peugeot és a Citroën, illetve a Citroënből kinövő DS standjára az 1-es csarnokban. Nemcsak a cég működése fordult nyereségesre, a PSA-csoport márkái kezdenek megerősödni és magukra találni.

CX után CXperience Concept

Ennek jegyében a Citroën megcsillantotta a CXperience tanulmányautót. Nevéből a CX az 1975-ös Év Autójára utal, amely a VW Golf I-et és a VW Polóként nagyobb karriert csináló Audi 50-et előzte meg stabil fölénnyel. (A cx az aerodinamikai együttható francia elnevezése, a cw a német, a cd az angol.)

Párizs legotthonosabb szeglete, ahová el kell jutni 1

 

A hosszú, lapos, széles, ellentétesen egymással nyíló ajtajú tanulmányból információink szerint esetleg 2018 után lesz szériaautó, de az biztató, hogy a márka egyáltalán gondolkodik ebben a kategóriában.

Az autó hibridhajtású, lásd itt, de igazán a formája és a stílusa fogott meg. Nemcsak engem, aki nem konyítok ehhez, hanem a mai autóipari formatervezés egyik nagyágyúját, a Renault designját vezető Laurens van den Ackert is. A holland égimeszelő, akit magassága mellett színes tornacsukáiról is könnyű kiszúrni a tömegben, francia újságírókkal járt körbe és ragadt le a CXperience Concept előtt.

Laurens van den Acker a Renault holland formatervezési vezetője. Színes tornacsukájában épp a CXperience tanulményt dicséri a francia zsurnalisztáknak

Laurens van den Acker a Renault holland formatervezési vezetője. Színes tornacsukájában épp a CXperience tanulményt dicséri a francia zsurnalisztáknak

Jólneveltségemet félretéve kagylóztam, és a Renault előtt a Mazdánál alkotó fődesigner őszintén dicsérte a formát. Van den Acker szerint az autó eredeti, mégis azonnal észlelhetően Citroën. (Szép autót rajzolni sokkal könnyebb, mint egy márkaindentitáshoz kötve, az örökségen belül valami emlékezeteset alkotni.)

Mondén lakásbelső

Szokatlan módon a márka standja nagystílű otthont idéz. A lakályos berendezési tárgyak akármelyik lakberendezési magazin enteriőrkompozíciójából származhatnának. A hangulatos térben valóban leragadtak az emberek és kedélyesen trécseltek. Idővel a márkakereskedések is ehhez hasonlóvá válhatnak, persze csak hosszú távon. Nálunk úgy megfogyatkoztak a vevők a Peugeot és a Citroën hálózatában is, hogy a partnereket nehéz volna a mondén lakásbelsőbe beruháztatni.

a videó a hirdetés után indul

Néhány pamlaggal arrébb a futurisztikus nagyautótól az új Citroën C3-ast is láthatják az október 16-ig nyitva tartó kiállítás látogatói. Az egyik autó egyenesen az oldalfalra rögzítve meredt az égnek, lásd a videón.

Háromféle motor lesz a nyolc év után leváltott autóban. Az egyliteres eddig is volt, csak én nem tudtam róla, mert nálunk nemigen veszik az emberek. Továbbra is népszerűbb lehet a kínálatban maradó 1,2-es szívómotor, a vidáman pörgő és jól húzó, csekély fogyasztású benzines 82 lóerővel.

Barátságos a Citroën standja, akár egy nagyivlági otthon

Barátságos a Citroën standja, akár egy nagyivlági otthon

A legerősebb motor a PureTech 1,2 literes turbós benzines, amelyből a 130-ast nem, de a 110 lóerőst megkapja az új Citroën C3. Ez a motor vagy másfél évig nem volt rendelhető Magyarországon a Peugeot 2008-ban, a 308-ban, a C4 Picassókban és más modellekben sem, mert a nálunk előforduló benzinminőség aggasztotta a gyáriakat és a tartósság érdekében módosítaniuk kellett a konstrukciót. Az átdolgozott turbós benzinesek most kezdenek visszatérni a különféle PSA-modellek orrába, verziótól függően novemberi, februári gyártástól.

Két dízel, három benzines

Dízelből kettő lesz, 75, illetve 100 lóerővel jön az 1,6 HDi. Természetesen a szabvány szerint itt is hiperalacsony fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékeket produkál az áramvonalasabbra és alacsonyabbra épített autó, de ennél érdekesebb vonásai is vannak.

975 kilós az alap C3, a készülő C3 WRC minimumsúlya 1175 kg, 1,6-os turbómotorja 380 lóerős. A 2017-es WRC-szabályzat a széles autókkal nagyon belevaló raliautókat szül

975 kilós az alap C3, a készülő C3 WRC minimumsúlya 1175 kg, 1,6-os turbómotorja 380 lóerős. A 2017-es WRC-szabályzat a széles autókkal nagyon belevaló raliautókat szül

Például a gyári fedélzeti kamera a szélvédő mögött. Ez az eszköz az ütközések előtti és utáni időszak felvételével bizonyító erejű támogatás lehet a tulaj számára egy baleset felelősének tisztázásában. A kamerával közösségi oldalakra is megosztható, épp merre járunk.

Belül a ládapántra emlékeztető ajtóbehúzók a C4 Cactust idézik, a fotelszerű ülések, az eredeti kárpitminták szintúgy. A márka igyekszik minél lakályosabbá tenni autói belső terét, ami az új Citroën C3-ra is igaz.

Novemberben már itt lesz

Már csak az a kérdés, mikor jön meg az újdonság. Beszéltem az ügyben Kanalas Gergellyel, az importőr termékes, árazási és PR-szakemberével, aki elmondta, hogy több lépcsőben érkezik Magyarországra az új Citroën C3. Novemberben befutnak az első autók, a bevezetőkampány januárban kezdődik.

Élőben kellemes minőségérzett nyújt az új C3-as

Élőben kellemes minőségérzett nyújt az új C3-as

Sajnos az árakat még nem tudjuk. Az importőr szándéka szerint az autó árpozíciója nem romlik a konkurensekkel szemben, tehát az előd árszintje lesz az irányadó akár magasabb listaárral és nagyobb kedvezménnyel, akár nyomottabb listaárral és kisebb engedménnyel vezetik majd be az újdonságot.