Teljesen véletlenül, a Párizsi Autószalon mintegy hátsó udvarában, a háttéripari kiállítók standján találtuk ezt a fura feneséget. Hát már csak odaléptünk, hogy megkérdezzük, mégis mi az Isten haragja ez!

Egyszemélyes törpeautó, amiben állva lehet utazni a járdán 1

Mint kiderült, az álló embernyi térfogatnál alig nagyobb kerekes holmi neve Mobilis. Ez persze csak egy tanulmány, de mozgásképes, a szokványos autóipari koncepcióknál jóval magasabb készültségi fokú jármű, még ha biztosra vehető is, hogy soha nem lesz belőle sorozatgyártású termék.

A Mobilis két dologra jó. Egyrészt megmutatja, hogy lehetséges a közeljövőben olyan, a gyaloglásnál gyorsabb, biciklis tempóra képes (35 km/h az elméleti végsebesség, de 25-re korlátozták, mert a jármű elég borulékony a kanyarban) közlekedési eszközt konstruálni, amely tulajdonképpen egy autó funkcióját nyújtja, csak egy személy szállítása esetén jóval hatékonyabban. A mobilappról rendelhető, autonóm közlekedésre képes, az utast fél-álló helyzetben szállító guruló esernyő ötlete végülis nem hülyeség, nem mindegy, hogy egy darab motorizált ember 2×5 vagy 1×1 méter felületet foglal el a zsúfolt nagyvárosok közterületéből, akár parkoláskor, akár haladás közben.

A másik dolog, ami miatt ez a valami elkészült, színtiszta önreklám, persze. A kicsit talán átgondolatlanul elkeresztelt Assystem (magyarra stílszerűen Seggédrendszernek fordítanám) Technologies ismert autóipari beszállító. Mint a standon kiderült, komplett Peugeot-frontot, BMW hátsó lámpákat is készítenek. A Mobilisbe integrált megoldásokkal a cég meggyőzheti ügyfeleit, hogy az innovatív technológiai fejlesztések terén a jövőben is számíthatnak rá. Még mi is kiszúrtuk például a rejtett LIDAR-egységeket: ormótlan bibircsókok helyett sokkal elegánsabb a jövő autonóm személyautóiban ilyen szépen elhelyezni a lézeres pozicionáló eszközöket:

Egyszemélyes törpeautó, amiben állva lehet utazni a járdán 23

Ennél elegánsabb lidar elhelyezést még nem láttunk. Ott, a vékony rés mögött kell keresni

A Mobilis kapcsán az Assystem az automatikus leparkolás, a mobilos robotaxi-rendelés és fizetés rendszerére is kidolgozott olyan megoldásokat, amelyeket a nagy autógyártók saját jövőbeli autonóm járműveikbe implementálhatnak.