Mi a helyzet a Citroënnel manapság itthon? Bejött az új, szabadidő-autós portfólió? Mennek a HDI-k vagy elérte ezt a márkát is a dízel-para? Hogy ment a WLTP-átállás, a Citroënnél is elszaladt a megrendelés utáni várakozási idő, vagy sikerült elkerülni ezt a problémát, ami egy kicsit agyonvágta csaknem az összes hazai importőr második üzleti félévét nálunk? A Párizsi Autószalonon faggattuk Kanalas Gergelyt, a márka hazai termék- és PR-igazgatóját.
– Dízelpara?
– A dízelbotrány és az európai nagyvárosokban bevezetett és bevezetésre kerülő, elsősorban a régebbi dízeleket érintő korlátozások hatásait mi is megéreztük, de a HDI-k jó hírneve azért jelentősen tompította ezeket. Nálunk az értékesítésben a dízelarány mintegy 10%-kal esett vissza. Ennek ellenére a jelenlegi mixben látványosan megemelkedett a benzinesek aránya, de ennek inkább az az oka, hogy korábban a gyártási kapacitások felfutásának időszakában erősen korlátozott volt a magyar piacra irányított korszerű, kis, turbós benzinmotorok száma. Ezért alakulhatott ki a C4 Picassónál például 80%-os dízelarány. Ez az átmeneti probléma szerencsére már megszűnt, jelenleg minden modell elérhető minden, hozzá kínált motorral. A dízel-arány így most a C4 Picassónál is csak 60%, ráadásul a benzinesek iránti kereslet folyamatosan erősödik. A kisautóknál abszolút benzin-dominancia van a keresletben, alig 10% a dízelmotorral eladott kocsik aránya.
– A WLTP-átállás is problémamentesen sikerült?
– Alig egy-két motor volt, amit maximum egy-két hónapig nem lehetett rendelni az új szabvány szerinti emissziós- és fogyasztás-mérések lebonyolításának elhúzódása miatt, de jelenleg minden rendelhető és a várakozási idő is a megszokott 6-8 hét csupán. A C3 pedig még ennél is gyorsabban megérkezik a nagyszombati gyárból.
– Nincs C5, nincs C4, a C3 dizájnja is elment szabadidő-autósba, megjelent a C3 AirCross és további kis-kompakt SUV-k is érkeznek. Hogyan fogadták ezt a nagy átalakulást a vásárlók, nem hiányolják a régi, megszokott felállást?
– Sőt: mintha még egy kicsit le is maradtunk volna a kínálat átalakításával az SUV-láz igényeihez képest. A C3 AirCross nagyon bejött, nagyon várjuk a C5 AirCross-t is, ami a C4 Cactusban található, progresszív csillapítású futómű továbbfejlesztésével és puha üléseivel a kategóriában jelenleg példátlan utazási komfortot ígér.. Ami viszont hiányzik, az egy nagy autó, egy középkategóriás vagy akár még nagyobb kocsi. A Citroën ennek ellenére egyelőre nem is fejleszt limuzint, viszont 2021-ben érkezik egy, még a kifutott C5-nél is nagyobb autó, egy ferde hátú, izgalmas modell – ha nem is biztosan hidropneumatikus rugózással, de mindenképp a régi, nagy Citroën legendák kényelmével.
– A Peugeot és Citroën hazai értékesítése tavaly másik céghez került, jelenleg az Emil Frey cégcsoport, a Mitsubishi és Subaru importőre a PSA magyar vezérképviselete. Sikerült beállni erre az új rendre?
– Persze, üzletileg, pénzügyileg zökkenőmentesen működik a cég, a vásárlók pedig semmit nem éreztek meg ebből az átszervezésből. Ennél lényegesen fontosabb és látványosabb változás viszont, hogy a DS márka a közeljövőben végképp elszakad a Citroëntől.
A DS márka 2015-ben jött létre, a DS3, DS4, DS5 volt a márka első modellgenerációja, ezek az autók átalakított, elegánsabb kivitelű Citroën autók voltak. Ezek közül már csak a DS3 van gyártásban, jövő tavaszig, az új DS modellek pedig már önálló autómodellek. Az első a DS7 Crossback, egy középkategóriás SUV, amit már egy éve lehet kapni azokban az országokban, amelyekben önálló DS-kereskedés működik. Nálunk eddig ilyen nem volt, de januárban megnyílik az első dedikált márkakereskedés, az M5 autópálya bevezető szakaszán, saját márkaszervizzel, így a DS7 Crossback értékesítési jogát is megkapja a magyar importőr.
– És a legfontosabb: mikor érkeznek meg a márka, sőt: márkák újdonságai a hazai szalonokba?
– Októberben mutatjuk be az új Berlingót, először a személyautó-változatot, a kisteherautó év végére, de legkésőbb januárra várható. Januárban jön a C5 AirCross, kezdetben belsőégésű motorokkal, de 2020-tól már konnektoros hibrid hajtáslánccal is. A DS7 Crossbackről már beszéltünk, és áprilisban szintén az új DS-szalonba kerül majd a 4,1 méter hosszú, később teljesen elektromos hajtással is kapható DS3 Crossback.
Ez pedig a 2018-as Párizsi Autószalon Citroën-standja, a kényelem, a vidámság és a pihepuhaság jegyében felépítve: