Amikor az álló autóba hátulról belerohan egy másik, akkor az álló kocsiban utazók testének a másodperc törtrésze alatt kell felgyorsulnia. Ha azonban a fej mögött nincs fejtámasz, akkor a test lefékeződésekor a fej hátravágódik, és ilyenkor a nyakcsigolyák el is törhetnek. Ezt a jelenséget hívják ostorcsapás-effektusnak, amelynek sok esetben nyaktól lefelé történő bénulás a következménye.
Ennek elkerülése érdekében fontos a biztonsági fejtámasz kialakítása. Fontos, hogy felfekvő felülete magasabban legyen, mint a fej súlypontja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan magasra kihúzhatónak kell lennie, hogy az érintkezési pont körülbelül a szem magasságában legyen. Fontos az is, hogy a támasz rúdjainak rögzítése elég erős legyen, nehogy visszacsússzon a helyére a fej nekicsapódásakor.
A fenti videón látható aktív fejtámaszt viszont egy ötletes mechanizmus segítségével a hátracsapódó test emeli ki és nyomja előre-felfelé, egészen közel a fejhez. Így kivédhetők az esetleges rossz beállítás miatti sérülések, a fej pedig egészen kis elmozdulást szenved, minimálisra csökkentve a sérülés kockázatát.