A start-stop vagy stop-start rendszer olyan emissziócsökkentő berendezés, amely használaton kívül leállítja, majd automatikusan újraindítja az autók belső égésű motorját, ezzel üzemanyagot takarítva meg.
A rendszer több érzékelő összehangolt jelei alapján üzemel. Amikor a vezető megállítja járművét, üresbe teszi a kézi sebességváltót, és felengedi a tengelykapcsoló pedált, a berendezés agya ezt huzamosabb várakozásra (pl. dugó vagy piros jelzés) utaló jelnek értelmezi, és leállítja a jármű motorját. A motor automatikus újra beindul, amint a vezető (márkától függően) kinyomja a kuplungot, vagy fokozatba teszi a sebességváltót.
A rendszer újabban automata sebességváltókkal is társítható, ekkor a fékpedál jeladója vezérli annak működését.
A start-stop rendszer az üresjárati üzemanyag-fogyasztás kiküszöbölésével elméletileg alkalmas a fogyasztás jelentősnek mondható (akár 10%) csökkentésére. Ez azonban csak akkor érvényesül, ha az indításhoz szükséges áramot nem a motornak kell megtermelnie a generátoron keresztül. Ez azt jelenti, hogy a start-stop rendszereket ideálisan fékenergia-visszanyerő (rekuperatív/regeneratív) rendszerrel egészítik ki, amely tolóüzemben vagy fékezés során a generátor gerjesztését megnövelve a jármű mozgási energiájából nyer ki ‘ingyen’ elektromos energiát.
A Mazda speciális start-stop rendszert alkalmaz, amely az indítómotor helyett egy megfelelő pozícióban megállított dugattyú fölötti levegő-üzemanyag keverék berobbantásával indítja újra a motort. Ezzel kiküszöbölhető a szokásosnál nagyobb kapacitású akkumulátor, illetve strapabíróbb indítómotor szükséglete.
A start-stop rendszer a hibridek működésének alapvető eleme; ezeknél a járműveknél a normál üzem részeként, akár menet közben is leállhat, majd újraindulhat a belső égésű motor.