Sokunk számára ismerős lehet a téli autózás élményeiből az a rémisztő pillanat, amikor a slusszkulcs elfordítására csak egy gyengülő nyögdécselés, esetleg egy halk kattanás a válasz. Persze mindig olyankor makacsolja meg magát az akkumulátor, amikor a legnagyobb késéssel indulunk a gyerekkel a suliba, a fontos tárgyalásra a melóba, vagy, ami Murphy törvénye alapján a legvalószínűbb, a reptérre, az induló géphez.

Érdemes még az első keményebb fagyok beállta előtt gondoskodni arról, hogy ez a pillanat ne jöhessen el. Akit nagyon nem érdekel az autója lelki élete, jól teszi, ha egy szervizben kifizeti pár liter üzemanyag árát egy tél előtti átvizsgálásért, melynek során egyebek mellett műszeresen felmérik az akku állapotát (gyanús esetben akár kisütéses-feltöltéses, több órás módszerrel), megtisztítják, cserélik az esetlegesen elkorhadt akkusarukat. Ha inkább magunk bütykölgetnénk el az akkumulátoron, az alábbiakat tegyük:

Folyadékszint beállítása
Ha nem korszerű és drága zárt akkumulátorunk van, tekergessük le a kupakokat és öntsük fel desztillált vízzel jelölésig a cellákat. (Használat közben a hígított savból folyamatosan távozik valamennyi víz, ezt kell pótolni.) Töltőcskézéskor lehetőleg ne fröccsenjen ki a sav a ruhánkra, pláne a szemünkbe, mert az nem jó. Nyáron két-, télen négyhetente érdemes ránézni az elektrolitszintre.
Az Opel Ampera hatalmas lítium-ion akkuja mögött is van egy kis ólom-savas, a 12 voltos fogyasztóknak
Egy SLA-akku elemei

Egy SLA-akku elemei

Ha korszerű és drágább, karbantartás-mentesnek mondott zárt akkumulátorunk van, amit talán még a „zselés” kifejezést is használva adtak el nekünk, akkor sem lehetünk teljesen nyugodtak. Zselés akkut ugyanis gyakorlatilag nem használnak autóindításhoz, ezekben az akkukban is lötyög az elektrolit, csak nem veszíti olyan gyorsan a folyadékot és a kupakhoz is nehezebb hozzáférni. Ha egy ilyen, állítólagos zselés akksi halódni látszik, érdemes próbát tenni a folyadék-betöltés lehetőségének felkutatásával, de ezt már csak rutinos bütykölők tegyék, könnyű eltörni ezt-azt. Valahogy így lehet feltölteni egy ilyen akkut.

Egy tényleg gondozásmentes AGM-akku elemei

Egy tényleg gondozásmentes AGM-akku elemei

Csak akkor nem lehet dolgunk az akkuval, ha úgynevezett gázrekombinációs képességgel felvértezett akkunk van, amit arról lehet megismerni, hogy kétszer annyiba kerül, mint a fenti, gondozásmentesnek mondott változat. Meg onnan, hogy ezeket az AGM (az Absorbent Glass Mat – az elektrolitot magába szívó üvegszálas szövet) rövidítéssel jelzik. Ezek tényleg zártak, semmi nem megy se be, se ki, karbantartási lehetőségünk kimerül az ólomkúpok tisztán tartásában.
Saruk tisztítása
Lehet, hogy az akkut majd’ szétveti a feszültség, mégsem jut el az áram az indítómotorig. Ez valószínűleg az akkusaruk rossz érintkezésének következménye. A megoldás egyszerű: (általában) tízes kulcsot elő, sarut le (először a testelést, ami általában a negatív), kis drótkefét, csiszolóvásznat neki, a végén egy kis grafitos zsír az ólombütykökre és mehet vissza a saru.

Saru a kúpon: leszed, megpucol, grafitos zsír alá és jöhet Tél tábornok

Saru a kúpon: leszed, megpucol, grafitos zsír alá és jöhet Tél tábornok

Ha maga a saru öregedett, korhadt, oxidálódott szanaszét, párszáz forint nem sok egy pár fényes új rézsaruért és a biztos téli indításokért.
Mérések
Ha csak egy kicsit is gyanús az akku, hajlamos még jó időben is nehézkesen indítani a motort, pláne hosszabb állás után, érdemes rámérni egy multiméterrel. Ellenőrizhetjük a feszültségesést az akkutól az indítómotorig (ez megmutatja, jók-e az érintkezések) és a felvett indítóáramot. Ha ez nagyobb átlagos benzinmotornál 100-150, dízelnél 250-350 ampernál, valószínűleg nem is az akkuval, hanem az önindítóval lesz a hiba.

Mi történik az indítás során?

Amikor elfordítjuk a kulcsot, vagy újabb kocsikon megnyomjuk a gombot, a legtöbb autón, leszámítva a hibrideket, pláne az elektromos autókat, ugyanaz a folyamat zajlik le. Az indítómotorban lévő, úgynevezett behúzótekercs áramot kap, egy rugó ellenében behúzza az önindító fogaskerekét a lendkeréken lévő fogaskoszorú mellé, a villanymotor egy relé kapcsolására szintén áramot kap és átforgatja a motort.

Mi kell ahhoz, hogy mindig induljon a motor? 24

Az üzemanyag-ellátó rendszer, benzines autókon a gyújtásrendszer tenni kezdi a dolgát, elpöffen az első korty gázolaj vagy benzin, a motor beindul. A fordulatszám felugrik alapjáratira, ami jóval magasabb, mint az indítómotor saját fordulatszáma – ilyenkor lép életbe a bendix nevű (Wilhelm Hugo Bendix 1910-es találmánya) kis szerkezet, ami gyakorlatilag az önindító szabadonfutója, és leválasztja az indítómotort a fogaskoszorúról.

Az akku állapotát azonban házi módszerekkel nemigen lehet felmérni, ehhez egy teljes kisütési-töltési ciklust végigcsináló kapacitásmérő kellene, ami leginkább csak autóvillamossági szerelőknél található. Az autóban található ólom-sav akkumulátorok leggyakrabban cellazárlattal múlnak ki; ha feltöltve sem akar 10-11 volt fölötti feszültséget produkálni az akku, egyértelmű mi a baj. Kukába semmiképp ne kerüljön a veszélyes hulladéknak számító döglött akku, az a minimum, hogy elvisszük annak a szerviznek, kereskedésnek, ahonnan az újat vesszük, de ha nyerészkedni akarunk, a MÉH-telepen még egy-két ezer forintot adnak is érte.

Városban autózók – vegyetek töltőt!
Aki csak rövid utakra, városi mozgásokra használja az autót, jól teszi, ha gondoskodik egy akkutöltőről is télire. Ha reggelente hidegindításokkal fárasztja a kocsit, megáll az ovinál, sulinál, melóhelyen, bolt előtt, de alig pár kilométere volna szegény generátornak, hogy a sok start mellett feltöltse az akkut – előbb-utóbb beüt a krach. Hacsak rá nem töltünk néha.

Akkutöltő alkalmi házi használatra

Akkutöltő alkalmi házi használatra

Ehhez még garázs sem kell, csak egy konnektor, meg annak a lehetősége, hogy eljuttathassuk a 230 voltot a motorháztetőig, egy kis házi töltő a motortérben is elfér, amíg tölt. Ökölszabály, hogy az akkut számszakilag a kapacitása tizede alatti árammal töltsük, vagyis egy 55 Ah-s akkumulátort nem célszerű 5-5,5 ampernál erősebb árammal tölteni, mert tönkremehet. A töltő csipeszeinek felhelyezésekor ügyeljünk a polaritásra, különben, ha szerencsénk van, csak a töltő biztosítéka durran el, ha nincs, valami más. Pluszt a pluszhoz, mínuszt a mínuszhoz. Ja, és ne 6, hanem 12 volttal töltsük a 12 voltos akkut, különben hiába csipeszeltük fel a töltőt.

A leggagyibb, legkínaibb töltőt nem szabad megvenni, de az alkalmi töltéshez túl drágát sem érdemes, egy ilyen például remekül szolgál évek óta szerkesztőségünknél. Az olcsó, a töltést automatikusan nem korlátozó töltőknél csak arra kell vigyázni, hogy ne felejtsük rajta a feltöltéshez szükséges pár óránál tovább az akkun. A feltöltött állapotot az elektrolitban meginduló gázképződés, magyarul buborék jelzi.

Nem akar bajlódni az akkuval? Vegyen S Mercit!
A Mercedes-Benz az új S65 AMG-be könnyű, teljesen gondozásmentes, savat és ólmot nem tartalmazó, lítium-akkumulátort szerel indítóakkunak. Korábban a Porsche kínált ilyet sportosabb modelljeihez, bő félmilliós felárért.
Az Opel Ampera hatalmas lítium-ion akkuja mögött is van egy kis ólom-savas, a 12 voltos fogyasztóknak

Az Opel Ampera hatalmas lítium-ion akkuja mögött is van egy kis ólom-savas, a 12 voltos fogyasztóknak

Sajnos nem megoldás az akkubajok elkerülésére, ha eleve elektromos autót veszünk. A legtöbb ilyen kocsiban ugyanis a 12 voltos rendszerek, a világítás kiszolgálására a főakkumulátor mellett egy kis ólomakkumulátor is kerül a motorháztető alá. Úgy látszik, a savszint-nézegetés és a sarupucolás még elkísér bennünket egy darabig a jövőbe is.
Hogy viszonyulsz a téli akku-vizsgálathoz?
Szakműhelyben megnézettetem
9% (52)
Magam teszem rendbe
74% (438)
Trehány vagyok, nem érdekel
15% (90)
Cégautóm van, nem én gondozom, nem érdekel
2% (11)