Magyarország se nem alpesi, se nem skandináv ország, de számolni kell havas utakkal. Aki Budapesten él és telente ritkán hagyja el a főváros kiemelten takarított útjait, nem is hinné, mennyivel több fehér nap van például a Bakonyban, a Mátrában vagy a nyugati határszélen. Szerencsére a leggyakoribb autókkal a legkevésbé bonyolult a dolgunk.

Télen a legkönnyebben uralható alapkonstrukció az orrmotor elsőkerék-hajtással, ami ésszerű költséggel megvalósítható, kevés helyet foglal, ezért messze ez a legelterjedtebb felállás. A kerekeket terhelő motor miatt az autó jól kapaszkodik csúszós úton. Ha nagyon nem képes feljutni az emelkedőn, akkor elég tolatva nekifutni a meredélynek.

Cementet a csomagtartóba

A legnehezebb mutatvány hátul hajtó, orrmotoros autóval átvészelni a téli időszakot. A kereklámpás és a kocka Ladák tartoznak ebbe a mezőnybe, régebben az Opel és a Ford csúcsmodelljei, illetve a prémiummárkák zöme, a BMW, az Infiniti, a Jaguar, a Lexus és a Mercedes-Benz autói. A téli felkészülés első lépese 50-100 kg ballaszt elhelyezése legyen a csomagtartóban, mert ez hóban és jégen rendkívül sokat javít az autó tapadásán.

A lakosság többnyire elsőkerék-hajtású autókkal megy neki a télnek, de vannak hátul hajtó és egyre nagyobb számban 4x4-es autók is. Melyikkel mire figyeljünk havas úton járva?

Összkerekes autóval hiába szárnyalunk felfelé büszke sasként, fékezéskor pont olyan esendő, mint elöl vagy hátul hajtó társai

Összkerekes autóval hiába szárnyalunk felfelé büszke sasként, fékezéskor pont olyan esendő, mint elöl vagy hátul hajtó társai

Az összkerekes autókkal az első télen egy dolgot kell megtanulni: hiába szárnyalunk gázadáskor büszke sasként, fékezéskor nem segít az összkerékhajtás. A fölényes továbbhaladás tudatában nem is olyan egyszerű újra leszállni a földre, de aki ezt nem érti meg, az árokban végzi. Épp ezért kell a 4×4-es autóra is rendes téli gumiabroncs.

Bármilyen autónk van, a lényeg ugyanaz

Hajtásrendszertől függetlenül minden autóban ugyanazokkal az alapfogásokkal hárítható el a veszélyhelyzet. Hóban vezetve a legfontosabb a mérsékelt sebesség, és a szögletes kormányzás, érzéketlen pedálkezelés elkerülése.

Hólepte utakon sem kell tötymörögni, elfehéredő ujjal markolva a volánt, de aki túl gyorsan halad, annak nem marad ideje és tere összeszedni az autót, ha gond adódik. Bár a modern autók kipörgésgátlója és menetstabilizáló elektronikája sokat segít, egyik sem csodaszer. Téves reakciókkal végképp megnehezíthető a dolguk. Lássuk a legfontosabb problémákat és a helyes korrekciót!

Ha az autó orra kicsúszik a túl gyorsan megindított kanyarban, semmiképp ne tekerjük beljebb a kormányt! Inkább nyissunk vele egy kicsit és vegyük el a gázt

Ha az autó orra kicsúszik a túl gyorsan megindított kanyarban, semmiképp ne tekerjük beljebb a kormányt! Inkább nyissunk vele egy kicsit és vegyük el a gázt

Ha az autó orra kicsúszik a kanyarívről. Eltekerjük a kormányt, de az autó nem engedelmeskedik, elfordított első kerekein csúszik kifelé. A megoldás gázelvétel. Ezzel az átterhelődés okán több súlyt teszünk az első kerekekre, javítva tapadásukat. A gázt visszavéve nem kell a gumiknak hosszirányú erőkkel (fékezés-gyorsítás) is küzdeniük, amikor az oldalirányú erőkkel sem bírnak.

Fontos, hogy soha, semmiképp ne tekerjük beljebb a kormányt! Ettől az autó egészen biztosan nem tud bekanyarodni, csak rontjuk vele a helyzetet. Ha van hely, épp az ellenkezőjét érdemes még csinálni: kicsit nyitni a kormánnyal, hátha így tapadást találnak a kerekek.

a videó a hirdetés után indul

Tudni kell, hogy a hátul hajtó autók sokszor pont ugyanúgy tolhatják az orrukat gyenge tapadású úton, mint a fronthajtásúak. Rég nem igaz, hogy a hátsókerekes autók vadul farolnak. De figyelem: a gázelvételtől a legjámborabb autó is átmehet túlkormányzottságba, ami egy újabb probléma, rögtön az imént taglalt alulkormányozottság után.

Amikor az autó hátulja kitör

Kormányozunk, de az autó sokkal többet fordul, mint szeretnénk. Kifarol, kitör, keresztbe áll: hívhatjuk bárhogy, a lényeg, hogy a hátulja meg akarja előzni az elejét. Ezt előidézheti a gázelvétel, amitől kicsit bólint az autó és elkönnyülnek a hátsó kerekek vagy hátsókerék-hajtású autóban a túl erős gázadás, még aktív kipörgésgátlással is.

Ennek korrigálása azért is fontos, mert nemcsak hátul hajtó autók állhatnak keresztbe. Akár egy jégborda, egy havas villamossín is megdobhatja a kocsit, nem beszélve a sávváltásról, előzésről, amikor kijárt nyomba kell visszatérni.

Életveszély az utakon – videó 15 A megoldás itt is a gázelvétel, ezzel párhuzamosan a megcsúszás irányába kell kormányozni. Tehát ha az autó fara balkanyarban jobbra tör ki, akkor jobbra. Ezt hívhatjuk ellenkormányzásnak is, a videót megnézve világos, mi a teendő. Székely Gyula, neves vezetéstechnikai oktató azt mondja erről, hogy mindig arra nézzünk, amerre menni szeretnénk, és arra kormányozzunk, amerre menni szeretnénk.

A hátsó- és a négykerék-hajtású autók fara gázadásra is ki tud törni. Ez csodás móka alkalmas helyen, de vérfagyasztó lehet normál forgalomban. Az elöl hajtó autók túlzott gázadásra egyenesen akarnak menni.

Fékezés: az ABS-től nem állunk meg hamarabb

Érzésünk szerint a legtöbb autóban, amellyel havas napokon is rendszeresen autózik a tulaj, már itthon is van blokkolásgátló (működése videóval itt). A rendszer életmentő, mert biztosítja a kerekek kormányozhatóságát erős fékezés mellett is, de a fékúton nem tud rövidíteni. Ha érezzük a pedál dobolását-lüktetését a talpunk alatt, meg ne ijedjünk és fel ne engedjük a féket! Csak az ABS dolgozik.

Készüljünk fel rá, hogy csúszós úton fékezve az autó nem tud ugyanolyan szűken fordulni, mint lassítás nélkül, nagyobb ívre van szüksége egy akadály kikerülésére. Ennek oka, hogy a gumik tapadásával a lassulásért küzdve nagyon csekély tartalék marad még ezen felül oldalirányú erők átvitelére is, magyarul kanyarodásra.

Kikerülés: ABS-sel satufék, aztán kormányzás

Ideális esetben a vezető kellően hidegvérű ahhoz, hogy a kikerülendő gyalogoshoz, járműhöz vagy más akadályhoz közelítve teljes fékezéssel lassítson, ameddig csak lehet, majd a végső pillanatban felengedje a féket és lehetőleg kis kormánymozdulattal kikerülje az akadályt.

Téli vezetési fogások gyakorlásra életszerű sebességnél a tököli pálya biztosítja a legjobb feltételeket, a betonplacc mérete és biztonságossága okán

Téli vezetési fogások gyakorlásra életszerű sebességnél a tököli pálya biztosítja a legjobb feltételeket, a betonplacc mérete és biztonságossága okán

Ha az autóban nincs blokkolásgátló, akkor is álljunk a féken, amíg lehet és amikor kormányozni kell, engedjük fel a fékpedált és kormányozzunk. Emberélet múlhat azon, hogy ne a kikerülendő személyt vagy tárgyat nézzük, mert úgy biztosan nekimegyünk. Mindig a menekülési útvonalat, a kikerülés lehetőségét keressük a lassítási szakaszban.

A leírtakat egy olvasás után nem lehet megismételni, pláne nem vészhelyzetben, amikor nagy a tét. Minden olvasónknak azt javasoljuk, hogy szánja rá néhány tank benzin árát a gyakorlásra biztonságos körülmények között! A legjobb a havas tréning a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központban, de az időjárásfüggő. A jeges út szimulálható a tököli reptéren és a többi pályán, így a zsámbéki, szép új Driving Campben, az Autóklub újpesti létesítményében vagy a hungaroringi Groupama vezetéstechnikai központban található locsolt műgyantás felülettel is.

Életveszély az utakon – videó 17