A Mercedes-Benz pontosan tudja, mi az ami még nem borzolja a majdnem 30 millióját náluk hagyó ügyfél idegeit. Az AMG is igazi E-osztályos Mercedes, tehát egész napos autópályás utakra hirtelen nem tudnék jobbat mondani. Mehetünk vele 1500 kilométert elfáradás nélkül, de ennél érdekesebb, hogy álló helyzetben is felajzza az embert. 6.3: volt már ilyen

Teszt: Mercedes-Benz E63 AMG 1
Alapjárattól lehengerel, de közepes fordulaton a legdurvább

Alapjárattól lehengerel, de közepes fordulaton a legdurvább

Közepes fordulaton a legdurvább

 

Érdemes körüljárni! Nincs erőszakosan a tudomásunkra hozva, hogy ez itt maga az E 63 AMG, de aki egy Ikarust egy Trabanttól meg tud különböztetni, érzi: ez nem egy négyhengeres dízel. A kipufogó és főleg a grafitárnyalatú felni lenyűgöző, Németországban sem csak Hugo Bossnak van ízlése. Hátul és az első sárvédőkön 6.3 feliratokba botlunk. Aki kicsit jártas a Mercedesek történelmében (mert a Mercedesnek nem egyszerűen múltja van), annak a 6-3-ról Puskásékon kívül beugorhat a 300 SEL 6.3 is. 1968-ban az akkori csúcsmodellbe beültették a 600-as luxusautó automatáját és motorját, kereken 250 lóerővel. A sztori vége az, hogy a Porsche-tulajok sírtak-ríttak az autobahnon, míg megtanulták megkülönböztetni a nagy V8-ast a többi luxus Mercitől. Közben megszokták, hogy a 6.3-tól nem szégyen kikapni.

a videó a hirdetés után indul
Ez nem dízel

Megy róla a kép a wiwre

Megy róla a kép a wiwre

Megy róla a kép a wiwre

 

A hasonló adottságokkal bíró új motorból sokkal több tör elő. A kompresszoros E 55 AMG-re én nem tudnék rosszat mondani, de a gyár mégis lecserélte egy nagyobb szívómotorra. A feltöltő elhagyásával eleve felszabadult vagy 100 lóerő, amit addig elvitt a kompresszor hajtása. Ha ez a monstrum mindenből harmadennyit tudna, már nem szólhatnánk semmit. 170 lóerő és 210 Nm nem hangzik rosszul. De most 514 lóerőnk van 630 Nm-rel, amit nehéz feldolgozni. Míg az olaj átmelegszik, elidőzhetünk annál, hogy ez most a világ legerősebb széria nyolchengerese a szívómotorok között, amely magas koncentrációban tartalmaz csúcstechnikát. Például a motorvezérlő számítógép másodpercenként 70 millió művelet elvégzésére képes, aminek a töredéke is elég volt a holdutazáshoz.

AMG: egy malomban kezdték
Az AMG név a tuningműhelyt alapító Werner Aufrecht és Erhard Melcher illetve Grossasbach település nevének kezdőbetűiből jön össze. A Mercedes-Benz kezdetben nem nézte jó szemmel az AMG tevékenységét, főleg, ha a gyári versenygépek mögöttük végeztek. Idővel rendeződött a kapcsolat, 1988-ra cég a Mercedes motorsport-partnere a DTM-ben. Az első közös fejlesztésű utcai autó a C 36 AMG 1993-ban, azóta az elsőkerekes és haszonjármű-alapú Mercedeseket kivéve minden típusból kapható AMG-sportmodell a C-től a G-osztályig.

Minek ide tévé és hifi?

Igazi Mercedes: nemes és kényelmes

Igazi Mercedes: nemes és kényelmes

Igazi Mercedes: nemes és kényelmes

 

De mit ad nekünk ez a kolosszális blokk? Valami egészen mást, mint a normál V8-asok. Az adataihoz hasonlóan felfoghatatlan az is, ahogy megy. A középső tartományban a motor legyalul mindent és mindenkit az úton, ennél szebb nyomatékgörbét Michelangelo sem faraghatott volna. De ez csak a boldogság egyik fele, mert a szívó V8-as igazi sportmotor, féktelenül pörög akár 7200-ig, ami egy ekkora fémtömbtől döbbenetes. És persze gázadásra is úgy harap, hogy szem nem marad szárazon.

A surrogó járás végig adott, de a hangja egyre agresszívabbra vált. A tévét is csak a leadás előtt fedeztem fel, ilyen bizsergető motorhang mellett négy napig be sem kapcsoltam a hifit. Tulajdonképpen egyedül a hangját élvezhetjük bármikor, de ez sem kevés.

Leszabályozás, 300-nál

Egy motort egy mester szerel össze, amihez a nevét adja

Egy motort egy mester szerel össze, amihez a nevét adja

Egy motort egy mester szerel össze, amihez a nevét adja

 

Amikor a túlméretezett V8 teljes nyomatéka rászabadul a szerencsétlen hátsó gumikra, 100-ról átugrunk 180-ra, majd 250-re. Vagy még feljebb, ha a gyárat szépen megkérjük, hogy 3132 euróért ugyan szabadítsa már fel kicsit az autót, és csak 300-nál szabályozza le.

A futómű is inkább az autópályás fénysebességhez illik, mint túlfűtött kanyarokhoz. A légrugózást sportosra is állíthatjuk, de a tököli reptéren felépített pályára az E a keményebb állásban is túlságosan luxusautó volt. Kikapcsolt ESP-vel bármikor elmegy keresztbe, ekkora teljesítménnyel ez nem is meglepő, de nem illik hozzá a versenypálya. Nem sportkocsi, erős luxusgép

Teszt: Mercedes-Benz E63 AMG 131

16-30 liter: más autó sem hozza ki ugyanezt kevesebből

 

Egy Mercedes sportmodellként is disztingvált, amit az E 63 AMG felfüggesztése is belénk sulykolt. Szűk íveken nem érzi jól magát, ahol viszont kellő tere van, ott kanyarban is gyors és szuverén. A Mátrában, a Bakonyban vagy a Mecsek országútjain egy Swift Sporttal mégis nagyobbat autózhatunk, már csak azért is, mert nem egy lakás értéke forog kockán.

A hétfokozatú automata eszelős tökéletességgel működik. A kézi váltásnál mindenképp gyorsabban adagolhatjuk a fokozatokat a kormány mögötti fülekkel. Az alumínium kapcsolókat használni tapintásra is élmény, plusz így mi vagyunk a nemes erőgép urai. Persze ha épp nincs padlógázzal rendezendő villongás, a kézi váltást hamar meg lehet unni.

M5 vs. E 63 AMG
Azt gondolhatnánk, hogy 4-500 lóerős autók mind csakis szupersportkocsik lehetnek. De nem. Épp ez tesz oly nagy különbséget a BMW M5 és a Mercedes-Benz E 63 AMG között. A Merci soha el nem fogyó bődületes nyomatékával elsősorban autópályán van elemében, ahol a kényelmes bőrfotelból lesajnálhatjuk a szűk sportülésben feszengő sportkocsik vezetőit, miközben 250-nel repesztünk. Ám hiába az állítható futómű, az autó nem kedveli a versenypályát, ott is inkább az eleganciára törekszik, lágyan mozog, bedől.

Hasonló az M5 is, amíg 400 lóerővel használjuk. De ha az M-gombot belőve aktivizáljuk mind az 507 lóerőt, illetve a kormányzás, a hajtás, a futómű és a kipörgésgátló legsportosabb beállításait, már nem egy közúti autóról beszélünk, sokkal inkább egy legalizált versenyautóról. Egy igazi versenyló, amelyet szétvet az erő, a gázpedál legapróbb érintésére is vadul reagál. Ám értő kezek között kezes bárányként viselkedik. Mindkettőt vezetve a hirtelengazdag vevőknek sokkal inkább a Mercedes ajánlható, úgy kevésbé jelentenek veszélyt a többi közlekedőre és önmagukra. Horváth Zsolt Elsősorban Mercedes

AMG: erről mindenki tudja, mit takar

AMG: erről mindenki tudja, mit takar

AMG: erről mindenki tudja, mit takar

 

Ha hagyjuk váltani az automatát, a kocsi karaktere is szebben érvényesül. A fűtött és szellőztetett sportüléseket receptre kellene felírni, a pazar bőrkárpitok illatában nekünk van a legjobb dolgunk a világon. Nem terheli az embert semmi megfejtendő talány, minden egyszerűen használható és a legendás Mercedes-kényelem a sportos gumik ellenére sem szenved csorbát. Ha túl óvatosan adagoljuk a gázt, akár 20 liter alá is lemehet a fogyasztás városban. A reális inkább a 26-30, autópályán meg 17-18 litert kell rászánni arra az egyszeri élményre, amit egy 514 lóerős E-osztály nyújt. Mi értelme? Az hogy létezik Aki ezek mögött az autók mögött értelmet keres, annak horizontja a szuterénben, sőt a liftakna olajos szennyében rekedt. Tényleg ritkán lehet kihasználni, amit tud, de kit érdekel? Az E 63 AMG az autóépítés egyik csúcsát képviseli, valóban a tökéletességet és a teljességet nyújtja annak, aki egy felső kategóriás limuzintól nem a kihegyezett sportosságra vágyik. Akik meg igen, még mindig vehetnek BMW M5-öt és nyomkodhatják a programgombokat kedvükre. Míg belövik a szerkót, az AMG épp felér 250-re és hátradőlhetünk a szellőztetett-masszírozós bőrülésben.

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

 

Műszaki adatok – Mercedes-Benz E 63 AMG
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 6208
Furat x löket (mm) 102,2×94,6
Hengerek / szelepek száma V8/32
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 378 (514)/6800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 630/5200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 4,5
Végsebesség (km/h) 250 (felárért 300)
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 22,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 9,8
Vegyes (l/100 km) 14,3
CO2 kibocsátás (g/km) 341
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4881/1822/1465
Tengelytáv (mm) 2854
Csomagtér (liter) 530
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1840/525
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 245/40 R18, 265/35 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 26 778 000
Konkurensek (forint) BMW M5, 26 790 000
Mercedes-Benz CLS 63 AMG, 30 804 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Pre-Safe rendszer, vezető és utas oldali légzsák, oldal- és függönylégzsák, ESP, 18 colos könnyűfém felnik, légrugózásos sportfutómű komfort üzemmóddal, sportülések elöl felfújódó oldaltámasszal (multikontúr ülés), lehajtható hátsó üléstámlák, motorosan állítható sportkormány, motoros ülésállítás elöl memóriával, nappa bőrkárpitozás, 4 zónás automata klímaberendezés, ülésfűtés elöl, AMG fékrendszer hatdugattyús első féknyergekkel, kettős xenon fényszórók, esőérzékelő, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A legjobb benne, hogy az E AMG is valódi Mercedes: kényelmes, nemes, minden kívánságunkat leső autó. Ehhez adódik egy világraszóló motor, űrhajós gyorsulással. De akit elsősorban a sportosság izgat, az inkább az M5-ért adjon ugyanennyit.
Pontszám (max. 10) 9,5 pont