Volt egyszer egy Opel Calibra nevű autó. Talán még akad, aki emlékszik rá, milyen is volt ez hatalmas szárnyak és orrspoilerek nélkül – eredetiben fennmaradt példányt bizony már keveset látni. Az 1989-ben bemutatott kupé rendkívül áramvonalas karosszériájával igazi szenzáció volt a maga idejében. 0,26-os alaktényezőjét sokáig nem tudta senki túlszárnyalni, de még ezt utolérni is csak keveseknek sikerült.
1/44 Ezt a képet muszáj volt megcsinálni - a másik autó egy 320d Coupé
Ezt a képet muszáj volt megcsinálni - a másik autó egy 320d Coupé
Fotó megosztása:
2/44 Gyors, csendes, közben nagyon takarékos a 320d Efficient Dynamics. A kétliteres dízelmotor 163 lóerős, tempósan hajtva, klímával evett vegyes üzemben 5,7 litert. Hallatlan!
Gyors, csendes, közben nagyon takarékos a 320d Efficient Dynamics. A kétliteres dízelmotor 163 lóerős, tempósan hajtva, klímával evett vegyes üzemben 5,7 litert. Hallatlan!
Fotó megosztása:
3/44 225 km/h a vége, 4,1 liter a katalógusfogyasztás - persze nem egyszerre
225 km/h a vége, 4,1 liter a katalógusfogyasztás - persze nem egyszerre
Fotó megosztása:
5/44 A finomhangolt karosszéria alaktényezője 0,26, pont mint az Opel Calibráé volt 1989-ben
A finomhangolt karosszéria alaktényezője 0,26, pont mint az Opel Calibráé volt 1989-ben
Fotó megosztása:
6/44 Az Efficient Dynamics kasztniját lejjebb engedték az alap-Hármasokhoz képest
Az Efficient Dynamics kasztniját lejjebb engedték az alap-Hármasokhoz képest
Fotó megosztása:
7/44 A váltás szükségességét jelző piktogram képes már 1500-as fordulaton is jelezni. Más autóknál ide ejtjük a fordulatot váltásnál, nem innen engedjük vissza
A váltás szükségességét jelző piktogram képes már 1500-as fordulaton is jelezni. Más autóknál ide ejtjük a fordulatot váltásnál, nem innen engedjük vissza
Fotó megosztása:
9/44 A hosszú váltó miatt kevésbé agilis, mint egy sima 320d
A hosszú váltó miatt kevésbé agilis, mint egy sima 320d
Fotó megosztása:
10/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
11/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
13/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
14/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
15/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
17/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
18/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
19/44 Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Fotó megosztása:
21/44 Belül semmiben nem különbözik a kevésbé takarékos változatoktól
Belül semmiben nem különbözik a kevésbé takarékos változatoktól
Fotó megosztása:
22/44 Tiszta, világos enteriőr
Tiszta, világos enteriőr
Fotó megosztása:
23/44 Bár ez egy 12 milliós autó, szürke kárpitjaival nem túl izgalmas jelenség
Bár ez egy 12 milliós autó, szürke kárpitjaival nem túl izgalmas jelenség
Fotó megosztása:
25/44 A vízhőfok-jelző kihalt, a pillanatnyi fogyasztásmérő nem
A vízhőfok-jelző kihalt, a pillanatnyi fogyasztásmérő nem
Fotó megosztása:
26/44 A klímakonzol alatti gombbal kapcsolható ki a Start-Stop automatika
A klímakonzol alatti gombbal kapcsolható ki a Start-Stop automatika
Fotó megosztása:
27/44 Nagyon hosszú a váltó, 130-nál 2200 körül forog a motor
Nagyon hosszú a váltó, 130-nál 2200 körül forog a motor
Fotó megosztása:
29/44 Nem kihívás ezer kilométernél többet menni a hatvanliteres tankkal
Nem kihívás ezer kilométernél többet menni a hatvanliteres tankkal
Fotó megosztása:
30/44 A négyhengeres dízel alapjáraton igen kulturálatlanul remeg
A négyhengeres dízel alapjáraton igen kulturálatlanul remeg
Fotó megosztása:
31/44 A menetstabilizáló kikapcsolható, a tempomat kikapcsolt ESP mellett is működik. A BMW bízik a futóműben
A menetstabilizáló kikapcsolható, a tempomat kikapcsolt ESP mellett is működik. A BMW bízik a futóműben
Fotó megosztása:
33/44 Természetesen feláras a Bluetooth, a hangvezérlés...
Természetesen feláras a Bluetooth, a hangvezérlés...
Fotó megosztása:
34/44
Fotó megosztása:
35/44 Ennél sokkal jobbat a valós közlekedésben azért nem tud
Ennél sokkal jobbat a valós közlekedésben azért nem tud
Fotó megosztása:
37/44 A csomagtartó papíron tágas (460 liter), de kényelmetlenül és nehezen pakolható
A csomagtartó papíron tágas (460 liter), de kényelmetlenül és nehezen pakolható
Fotó megosztása:
38/44 A dönthető üléstámla is feláras extra a BMW-nél
A dönthető üléstámla is feláras extra a BMW-nél
Fotó megosztása:
39/44 Elegáns a márkázott izzószett
Elegáns a márkázott izzószett
Fotó megosztása:
41/44 Az elülső műanyagfedél alatt semmi nincs, csak két henger hűlt helye
Az elülső műanyagfedél alatt semmi nincs, csak két henger hűlt helye
Fotó megosztása:
42/44 A négyhengeres dízel nem-efficient módban 181 lóerős lenne
A négyhengeres dízel nem-efficient módban 181 lóerős lenne
Fotó megosztása:
43/44 A takarékosság alig ment a BMW-ség rovására
A takarékosság alig ment a BMW-ség rovására
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Járjuk körbe az autót virtuálisan!
Most, 21 év múltán a BMW csinált egy autót 0,26-os cW-vel. Az autóipari zöldhullámot meglovagolva a bajorok egy teljesítményéhez képest meseszerűen alacsony, katalógus szerint mindössze 4,1 liter száz kilométerenkénti átlagfogyasztású Hármassal rukkoltak elő. Ez a 320d Efficient Dynamics Edition.
A 316d-ben 115, a 318d-ben 145, a 320d-ben 184 lóerősre állította be a BMW a négyhengeres dízelmotor csúcsteljesítményét. Hogy még nagyobb legyen a káosz, a mi tesztautónkban 163 lóerőt szednek ki ugyanabból az 1995 köbcentis blokkból.
Unalmas gyári videó a fullos 320d városi gurulásáról
A hatfokozatú kézi váltó áttételezése is hosszabb a sima 320d-énél, a minél több gázolaj megspórolásához szükséges váltásokra a két nagy körműszer közötti kis kijelzőn figyelmeztet az elektronika. A számítógép nem szereti, ha 2000 fölé vagy 1000 alá esik a fordulat, igyekszik a kettő között és minél alacsonyabban pörgettetni a motort a sofőrrel.
Bár ez egy 12 milliós autó, szürke kárpitjaival nem túl izgalmas jelenség
Bár ez egy 12 milliós autó, szürke kárpitjaival nem túl izgalmas jelenség
A Start-Stop automatika, vagyis a motort megálláskor leállító rendszer is az Efficient Dynamics felszereltség része. Ez leállítgatás nem túl idegesítő és csak néha okoz minimális zavart a vezetésben (ha pont a piros legvégére érünk a lámpa alá és már indulnánk is), de aki nem szereti az ilyesmit, egy gombbal lekapcsolhatja az egészet.
A karosszériát trükkök százaival a már említett, derék 0,26-os cW értékre hozták, a hasmagasság is alacsonyabb a sima Hármasokénál. (Le is ér gyakran a földutakon.) A felni, a gumi is a takarékosságot szolgálja a sportossággal szemben.
BMW vagy nem BMW?
A négyhengeres dízel alapjáraton igen kulturálatlanul remeg
A négyhengeres dízel alapjáraton igen kulturálatlanul remeg
A sok takarékossági intézkedés persze szükségszerűen a vezetési élmény rovására megy. Mivel azonban a 3-as BMW-t amúgy is nagyszerű dolog vezetni (hátsókerék-hajtás, hosszanti orrmotor, remek súlyelosztás, ilyesmi), még ennek a bálna- és esőerdőmentésre optimalizált, ha tetszik, herélt kocsinak is maradt ebből az élményből elég.
A menetstabilizáló teljesen kikapcsolható, a kocsi fara könnyen táncba hozható, ha valaki szereti az ilyesmit. A kormány közvetlen és pontos, a futómű úgyszintén. A hosszabb váltó pedig autópályán, nagy tempónál még jót is tesz a dízel BMW-nek; nagyon lehet élvezni, ahogy mondjuk ötösben szép hosszan gyorsul a kocsi százról száznyolcvanra. (Állítólag, a németek mesélték.)
Az Efficient Dynamics kasztniját lejjebb engedték az alap-Hármasokhoz képest
Hány forint a kék-fehér propeller felára?
Ezer forint híján tízmillió az autó alapára. Német presztízsautóról lévén szó persze ehhez már a szivargyújtó és a dönthető hátsó üléstámla is feláras; tehát mire megkapjuk a még mindig semmi különösebben forradalmi extrával felszerelt tesztautót, már 12 millió felett járunk. (Automata ablaktörlő, fényszóró, Bluetooth a telefonhoz, fényre sötétedő belső tükör, satöbbi, satöbbi.)
Adatlap
BMW 320d Takarék Edisön
Motor
1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény
136 LE
Nyomaték
340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
8,3 sec
Végsebesség
225 km/h
Fogyasztás (vegyes)
5,3 l / 100 km
Nem olyan rég volt alkalmam egy másik, szintén fogyasztásra kihegyezett szedánt vezetni. Az Insignia Ecoflex nagyobb, tágasabb, nagyjából ugyanolyan erős és dinamikus, de csak 7,5 millió. Hol van az a két és félmilliós különbség?
Hát kérem, nem csak az emblémában. A BMW mindössze 80 kilóval nehezebb az Opelnél, mégis, hasonló körülmények között tesztelve több mint egy literrel kevesebbet fogyasztott. Persze pár liter gázolajjal soha nem lehet behozni egy ekkora árkülönbséget, de azt meg kell hagyni: a presztízsértéken túl bizony finomabb mérnöki munkát is kapunk a BMW-emblémával együtt a többletpénzért.
És mennyit is fogyaszt valójában?
A 4,1 liter persze hülyeség, laborérték, semmi köze a valósághoz. Engem pedig érdekelt a valóság. A Négyesen mentünk el Debrecenbe a családdal és vissza, ez a 600 kilométeres túra és még vagy 400 vegyes üzemű kilométer adta a tesztátlag számításához az alapot.
Sokat előzve, nem annyira a KRESZ, mint inkább a forgalom biztonságosan, de gyorsan haladó részének tempójához igazodva 5,7 literre jött az átlag, javarészt klímahasználat mellett. Külön öröm, hogy a számítógép se hazudott kevesebbet: 5,6 litert írt ki, ami majdhogynem a kerekítési hibán belül van.
Ezt a képet muszáj volt megcsinálni – a másik autó egy 320d Coupé
És mindez úgy jött össze, hogy a BMW kifejezetten gyors, agilis autóként viselkedett a forgalomban. Velem együtt. Ha feltisztult a forgalom, rá-rányomtam a tempomatra, de ha úgy jött ki a lépés, nem átallottam visszakapcsolással-padlógázzal előzni. Egyszóval nem akartam rekordot beállítani, de vadbarom sem voltam – mentem, ahogy szoktam.
Ez, kérem, pazar. A 60 literes tankkal úgy el lehet autózni ezer kilométert, hogy nem kell figyelni a fogyasztásra. Egy BMW-ben.
Vannak azért pozitív hozadékai is az olajár robbanásának, a klíma és a gazdaság válságának. Például az Efficient Dynamics. Csak maradjon időnk kiélvezni ezt a változást, mielőtt 400 celsius fokos Vénusszá változik a Föld. Már csak az ilyen jó kis BMW-k túlélése miatt is megérné ezt elkerülni.