Junior helyett
Évek óta várunk a kis Alfára. Elsőként Junior néven rebesgették, ami már önmagában szebb a számoknál, de a MiTo még jobb.
Majdnem mitikus, a szó Milánó és Torino nevéből származik, amit pont nélkül kell írni, ahogy az autón is van. A félreértést az Alfa Romeo okozta egy korai gyári képpel.
Az első fotók óta nem tudok szabadulni attól a képzettől, hogy szemből az Alfa Romeo MiTo egy berezelt tengerimalacot mutat a bandzsára rajzolt lámpaszemekkel. Élőben is kétségbeesetten néz szembe velünk, de oldalról és főleg hátulról van minek örülni.
Igényes, nem praktikus
Berezelt tengerimalac
Végül a MiTo napról napra jobban tetszett, még az elölnézet is, amelybe sikerült sokat átmenteni a 8C Competizione vonalaiból. A dögös formatervnek van hátránya is bőven.
Mivel a kétharmad fém, egyharmad üveg arány számít sportosnak, alig lehet kilátni. Be vagyunk falazva a magasan kezdődő ablakok mögé, oldalra keveset látni, hátulra szinte semmit, tolatáskor majd lesz valami.
Több igényes megoldást is nyújt az autó. A keret nélküli első üvegek elegánsak, belül a kiskocsikban megszokottnál jóval szebbek az anyagok, és igazán jól néznek ki a műszerek. Tetszett a sportülés is, a nyithatatlan hátsó ablak viszont nem.
Be vagyunk falazva, de van elég hely
Hátul egyébként is be vannak falazva az utasok, de bejutni nem vészesen nehéz, és a térkínálat is rendben van a négyszemélyes MiTóban. Ha nem is kényelmesen, de elfértem hátul, 190 centivel ez már valami. A csomagtérnek szánt mélyedés a csúnyán magas küszöb mögött azt jelzi, hogy nem a praktikum miatt döntenek a szerencsések a MiTo mellett.
Rokona a Grande Punto
A gyári sajtóanyag gazdagon tartalmaz fogadkozásokat, hogy az éppen taglalt terület hamísítatlanul alfás, az Alfákra ősidőktől jellemző módon működik, hiszen a MiTo lénye legmélyéig atavisztikusan Alfa Romeo.
Csak kétajtós van belőle
Annyira bele akarják gyalulni a fejünkbe az üzenetet, hogy ez gyanakvást kelt. A MiTo ugyanis a FIAT Grande Punto padlólemezére épül, ahogy a 155 a Tipo rokona volt. Az egész mai autóipar így működik, aki húzza a száját, az gondoljon bele, hogy fizetne-e sokkal többet egy teljesen önálló termékért? Aligha.
A Fiat régóta nyomja a kis turbómotorokat a sportmodellekben, az Unót és az első Punto GT-t is feltöltő vadította meg. A több verzióban létező 1,4-es turbós benzinest már megdicsértük több autóban, talán még egy Alekót is feldobna.
Egyszer megvadulok én
Ezúttal 155 lóerőnk van, aminél az Alfa néha kevesebbet, néha többet mutat. A különbség a háromállású kapcsolón múlik a váltó mellett, benne Dynamic-, Normal- és All weather-állással. Az elsőben kipirulunk, a középső sima városi furikázásra szól, az utolsó rossz idő esetére.
Elsőre a motor jó, jó, de semmi különös, főleg a túlkönnyített kormányzás tompítja a vágyat a száguldásra. Ez lenne egy Alfa Romeo? Szerencsére ott van még a Dynamic! Kitartóan kell nyomni a gombot, mire az autó tudomásul veszi a vágyunkat és átvált harci állásba.
Gombnyomásra megvadul
A MiTo kiteszi a műszerfalra a digitális turbónyomásmérőt, áthangolja magát az elektronika, engedékenyebb lesz az ESP, férfiasabb a kormányrásegítés és átáll a kipörgésgátló. Az benne a jó, hogy ilyenkor nem veszi vissza a motorteljesítményt, csak a fékekkel operál.
Nem szégyellem magam
Hirtelen beszippant, feltárul egy szebb világ, amelyben lelkifurdalás nélkül lehet játszani. A kormányerők azonnal megjavulnak és a motorból az aktivált túltöltéssel kitör az erő. A MiTo tényleg állatul harap gázadásra, annyira megvadul, mintha legalább 180 lóerős volna.
Veszettül húz, jó is, hogy hat fokozat van, mert az első három nagyon hamar elfogy. A váltó azonban elszomorító darab, arasznyi utat kell bebarangolni két fokozat között egy határozatlan karral.
Van benne anyag
Anyagminőségben a MiTo feljebb lépett
Körülnézek a sportülésből. A hátsók úgyis lemaradnak, az mindegy. Előrefelé keskeny a horizont, oldalt magas a fémfal. Árad a kasztniból, hogy ez egy masszív autó. Tényleg az, meg sem nyekken átlépve az úthibákat.
Viszont a felfüggesztés belerázkódik, mert a futómű sportosan kemény. A MiTo jó úton valószínűtlenül gyorsan képes kanyarodni, többször megrezzentem a kilométerórát látva.
Bármilyen GTI-t és Cuprát meg lehet vele izzasztani úgy, hogy nem is akarjuk őket a tébolyba kergetni, csak testhez állóan hasítunk.
Zömök és nagyon stabil
Amíg nincsenek hepehupák és a fordulóban nem vesszük el a gázt, mesés a stabilitás. Ha kanyarban lelépünk a gázról, akkor az elkönnyülő far megindul, legyez egyet, aztán a kikapcsolhatatlan ESP úgyis rendet rak. Az élvezkedős üzemmódot mindig újra be kell kapcsolni, mert a kocsi alapállapotba vált minden indításkor, ezt nem is értjük.
Civilizált is tud lenni
Rossz úton nagyon bele kell kapaszkodni a kormányba, a széles gumikkal a rengeteg lóerő durván megcibálja a kormányt. Van mit küzdeni vele padlógázon, ahol a teherautók telipréselték nyomvályúval az aszfaltot.
9,1 litert fogyasztott átlagosan
Ha sikerül lehiggadni, a MiTo civilizált autó két embernek hosszabb utakra. Hatodikban autópályán gyorsan és normál zajszinttel haladhatunk, a fogyasztás is kulturált keretek között maradt. Nálunk 9,1 liter lett, és ebből már volt minek örülni országúton és Budapesten lámpától lámpáig.
Ötmillió forint
Marad az ár. A kerek ötmillió forint a teljesítményhez és a rengeteg extrához mérten nem magas, ráadásul ez egy olyan autó, amely a sokkal drágább kocsik közül sem lóg ki. Egy apró, de értékes tárgy.
Vonzza a szemet
Az ötmilliós árat a GT megléte teszi érdekesebbé. Hatmillióért ugye Alfa GT-t lehet kapni, az elején nem volt kérdés, hogy azt vinném haza, mert tágasabb, legalább ilyen szép, de mindenképp klasszikusabb autó. Az 1,8-as szívó benzines messze nem ennyire vad, de a csomagtere jobb és mégiscsak egy sportkupé, nem egy kiskocsi.
A MiTo azonban elbizonytalanított. Van valami varázsa a formájának, ami univerzálisan hat. Míg a Golf VI tesztjekor egy szál benzinkutas szólított meg a kocsival kapcsolatban, a MiTóhoz vadidegenek gratuláltak, köztük több hölgy. A MiTo a nők fantáziáját is beindítja, és mint a többi Alfa, megajándékoz az élet szépségeivel.
Műszaki adatok -Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo 155 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1368 |
Furat x löket (mm) | 72,0 X 84,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 114(155)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 230/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,0 |
Végsebesség (km/h) | 215 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 153 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4063/1721/1446 |
Tengelytáv (mm) | 2511 |
Csomagtér (liter) | 270 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1145/n.a. |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 205/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 995 000 |
Konkurensek (forint) | Fiat Grande Punto Sport 1,4 T-Jet, 3 850 000 MINI Cooper S, 6 307 000 Mitsubishi Colt CZT 1,5 Turbo, 4 399 000 Opel Corsa GSi 1,6 Turbo, 4 810 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 326 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szép pillanatokat szerez a MiTo, ha toljuk rendesen, bár formájával már álló helyzetben is. Drága, de nem vészesen és gazdag felszereltség jár hozzá. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|