Svédországban, ahol jelentős állami segítséget nyújtanak a bioetanol használatához, 28 ezer Ford fut Flexifuel üzemanyagrendszerrel. A lényeg, hogy a kissé átalakított motor rendkívül elevenen mozog alkohollal, miközben elvileg kevésbé szennyezi a környezetet. A Ford engedte vezetni a megújult C-Maxot, ami alig drágább egy normál benzines autónál, és kiválóan működik bioetanollal.
Hohoho, ne szaladjunk ennyire előre
2006 óta tudjuk, hogy bioetanolgyártó-üzemek épülnek hazánkban, de ezek nem a hazai piacra, hanem exportra nyomják a termelést. Kukoricából van bőven feleslegünk, az Európai Unió épp most azzal fenyegetőzik, hogy nem fog garantált áron felvásárolni a termelőktől, tehát teljesen indokolt lenne, hogy készítsünk belőle üzemanyagot. Az autó ugyan többet fogyaszt belőle, de az állami támogatások révén jobban járunk. Csak óvatosan, alkoholt nem bíró járművünket ne töltsük tele az E85-ös naftával csak azért, mert 180 forintba kerül literje. A normál autók könnyen odavesznek, mert az alkohol a gumialkatrészeket, tömítéseket gyorsan kinyírja.
Hogyan is működik?
Képzeljenek maguk elé egy teljesen mezei Ford C-Maxot, aminek ott a hátulján a Flexifuel felirat, a tanksapkán pedig a figyelmeztetés: E85 vagy ólommentes benzin mehet bele. Más különbség szemre az ég egy adta világon nincs. A motor bizonyos részeit természetesen megerősítették, de ezenkívül nincs mire figyelni. Hangja, ereje, gyorsulási kedve egyenértékű a vele édesrokon benzines 1,8-as C-Maxszal. Még csak attól sem kell tartani, hogy a belenyomott 45 liter alkohol kótyagossá, fáradékonnyá vagy ingerülté tenné.
És hogyan védi a környezetet? Az E85-ös bioetanol 85% százalékban tartalmaz növényialapú alkoholt, 15 százalékban hagyományos benzint. Az alkohol égésekor kevesebb CO2 keletkezik, ami a legveszélyesebb üvegházhatású gázként ismert. A növényialapú üzemanyagból akár harmadával is többet fogyaszt az autó, mint benzinből, de a teljes energialáncot tekintve még így is nyugodtabban alhatunk, a környezetet kevesebb szén-dioxiddal sújtottuk.
Jobb-e vezetni?
Hááát?. Tulajdonképpen fityiszt sem érezni abból, hogy a Flexifuel éppen milyen üzemanyaggal halad. Viccesen meg is jegyeztük gyári emberünknek, hogy akár benzin is lehetne az autóban, észre sem vennénk. Ő kevésbé humorosan reagált a felvetésre, biztosított arról, alkohol van a járműben. Erről meggyőzhet a 12 literes fogyasztás, mivel az alkohol-benzin egyveleg hatékonysága rosszabb a benzinénél, ezért többet fogyaszt az autó. Teljesítménycsökkenés viszont nincs, benzinnel és alkohollal is pont ugyanannyi a 125 lóerő.
Most jönnek a ravaszadi kérdések: hol lehet tankolni, mibe kerül, megéri-e? Mindre van válasz a túlsó oldalon
Hol lehet tankolni?
Egyelőre sehol. Korábban úgy hírlett, márciusban nyit az első bioetanol-töltőállomás a Cinkotai úton. A Zuglói önkormányzatnál rákérdeztünk, de nem tudnak róla, hogy lenne kerületükben ilyen kút, sőt tervezett beruházásra sem adtak ki engedélyt. Hagyományos benzinnel a Flexifuel is elmegy, de ilyenkor az autó kedvező tulajdonságaiból (környezettudatos mozgásából) nem élvezhetünk jottányit sem.
A Ford magyarországi képviselete előrehaladott tárgyalásokat folytat olajtársaságokkal. Próbálják őket győzködni, érdemes az E85-ös benzint is felvenni a kínálatba. Az olajtársaság azt mondja, addig minek adjon ilyen üzemanyagot, amíg nem futnak bioetanolos autók, a Ford meg azzal érvel, hogy addig nem fognak ilyen autót venni a vásárlók, amíg nincs mit beletölteni. Amíg a tyúk-tojás probléma megoldódik, jó két-három hónap elcsordogál az életünkből.
C-Maxot, de kinek, miért?
Jó kérdés, bár röviden is adhatok rá választ: mindenkinek, mert nem drága. Vagyis nem jelentősen drágább, mint a sima benzines 1,8-as változat, és 95-ös benzinnel ez az autó is vígan elmegy 9 literrel. Brazíliában 30 éve futnak tiszta alkohollal autók, ez a tapasztalat azt mondatja, nem lehet gond az alkoholos üzemmel.
Spórolni egyelőre nem tudunk vele, mert E85-ös üzemanyag nincs. Ha lesz, mi is kapunk rá jövedékiadó-mentességet, mint a svédek, ezért egy liter E85-ös akár 100 forinttal is olcsóbb lehet, mint az alkoholmentes 95-ös. Ha odaszámoljuk a 12 literes (durván 3 literrel magasabb) fogyasztást, egy tankon foghatunk mostani áron 4500 forintot, és az a jóleső érzés is átitathatja autózásunkat, hogy kevesebb CO2-t eregettünk a levegőbe. A két autó közötti 70 ezer forintos különbség visszatérítéséhez sem kell hosszú kilométereket végigizzadni. A C-Max 1.8 FFV ára 5.154.000 forint.
Figyeld a lámpáját |
A FFV (Flexifuel) C-Maxszal egy időben a teljes C-Max család megújult. Ne feledjük, eddig Focus C-Maxnak hívták, ezentúl simán C-Max a neve. Az új autót arról lehet felismerni, hogy az összes Ford-kereskedőnél már ki van állítva, az elmúlt hétvége óta kapható az átformált egyterű. Az ügyesen kitalált kinetic-design jellegzetességeit építették az orrára és a farára. A Ford új design-filozófiájának lényege, hogy a „mozgási energiát ültetik át az autóra”. Bármit is jelentsen ez, jól áll a C-Maxnak az új fényszóró, hűtőrács, hátsó lámpa. Átformálták a középkonzolt, kényelmesebbek az első ülések, egyszerűbb használni a klímát, és hatalmas panorámatetőt is kérhetünk némi extra forintért. Kedvencünk a 2,0 literes TDCi még mindig, noha tudjuk, belőle nem lesz tömegtermék. Az 1,6-os benzines C-Max alapára 4,2 millió forint. |