Se nem bio, se nem dízel
A legutóbbi Opel Astra tesztautóban a motorja az érdekes, pedig nem OPC, nem dízel és nem is megy bioüzemanyaggal. Az egyszerre vonzó és értelmes motorokat az elmúlt években legtöbbször gázolajjal kellett etetni. A turbótól kapott erő és a kis fogyasztás elnézővé teszi az embert a büdös gázolajas töltőpisztollyal, a hidegen továbbra is csúnya dízelhanggal és a darabos járással szemben.
Aztán az autógyártók nekiálltak a benzinesek fejlesztésébe is nagyobb pénzeket pumpálni. A dízelek drágulása miatt megszaladhat a kisebb hengerűrtartalmú és feltöltött benzinmotoroknak. Lesz ugye kéthengeres a Fiattól, az Audinál meg állítólag az RS4 V8-asát váltja le egy takarékosabb V6-os turbó, a flottafogyasztási előírások kényszere miatt.
Nem nagy, de 180 lóerős
Legtöbbször egy nagyobb szívó benzinest búcsúztat a kisebb turbómotor, de az Opel ezúttal turbóst cserélt turbóra: a 170 lóerős kétliteres ment nyugdíjba. Közvetlen befecskendezés nincs, nyomaték és teljesítmény viszont bőven akad a 180 lóerős, Szentgotthárdon gyártott új motorban.
Kell neki adni egy kis időt, aztán 1800 körül összerántja magát és elkezd hengerelni. Épp olyan nyomatékos, akár a dízelek, csak ahol a tádé elfogy, a benzines turbó még odacsap kettőt és pörög vígan felfelé. 100 körül elég otthagyni hatodikban a váltót és nyomni a gázt, de ha át akarjuk ugorni a lassabb autókat, akkor négyesben fussunk neki.
Kakasülőn
A Sport-gombbal az Astra még jobban ugrik a gázra, de ez illúzió, az autó nem lesz tőle erősebb, csak aktívabb. A lengéscsillapítást is feltüzeli a vészvillogó mellé telepített kapcsoló. Sport-állásban az Astra annyira gyors, hogy egy igyekvő 3-as BMW is lemaradt mögötte, pedig az elején még nagyon nyomott.
Ha már van mit élvezni a kanyarokon, megérdemelnénk a sokkal alacsonyabb üléshelyzetet. Itt egy Astra GTC, feltűnő színben, dögös formákkal, és úgy ülünk benne, mint a bakon. Az ülés önmagában kényelmes, csak jó pár centivel lejjebb szeretnénk engedni és máris minden tökéletes volna.
Egy erősen fájó árcédula következik a túloldalon, de a fogyasztása nem semmi
Pilótafülke Opel-módra
Piros színben az Astra GTC feltűnő autó. Nem zavaróan kivagyi, de a krómfelületekkel értékesnek látszik, semmi köze a régebben szürkének és arctalannak mondott Opelekhez. Belül az üvegtető uralja a hangulatot, amely a szélvédő meghosszabbításaként tényleg pilótafülkét varázsol az elöl ülők fölé.
Este, kivilágított nevezetességek között a legszebb így autózni, nappal pedig az árnyékoló a légkondival legyőzi a tűző napot. Az óriásszélvédő egyik hátránya a torzítás. Az elhúzható kárpit miatt mögülünk világító térképolvasó lámpa sem ideális. Annak végképp nem örülnénk, ha egy építkezős Kamaz egy kavicsot bombázna a közepébe. Újonnan 299 000 forint, ami alkatrészként utólag valószínűleg még drágább.
Meglepő a fogyasztás
A szalonokban a kocsik mellett kedvező fogyasztás virít, aztán a szabványos értékekről a legtöbbször kiderül, hogy röhejesek, mihelyst utasokkal, csomagokkal, légkondival és 80-nál gyorsabban haladunk.
Az Opel új turbómotorja viszont nemcsak a gyári adatot hozta nagyjából, de kevesebbet is fogyasztott, mint az elinduláskor rendszeresen fulladozó 115 lóerős. Városban 10,4 literrel megelégedett, aminek kétszer utánaszámoltam, de tényleg ennyi lett.
A hatfokozatú váltóval és az erős motorral csendben, gyorsan és takarékosan száguldhatunk. Országúton 8,3 literből sikerült elég szépen haladni. A szívó ezerhatos kompakt autók szoktak ennyit fogyasztani, ha nem hajszoljuk őket, csak azokban véletlenül sincs ennyi erő és öröm.
Drágább a nagy dízelnél
Magyarországon az importőrök a lóerőkhöz szabják az autóárakat, ezért a GTC 1,6 Turbo 1,1 millió forinttal drágább a 115 lóerős szívómotornál. Ez annyira nagy ugrás, hogy az autó a végén a 150 lóerős dízelnél is többe kerül. Mivel vagy 2-2,5 literrel többet fogyaszt nála és a nagy dízel is bőven elég jól megy, erősen megritkulnak az érvek mellette.
Itthon vásári majomként lehetne mutogatni azt az autóvásárlót, aki hatmillió felett áldoz egy benzines kompakt autóra. Az értékesítési statisztikák alapján ilyen emberek szinte nem is léteznek. Ezért hiába vonzóbb a turbós benzines a CDTI-nél, kevesen fogják majd kiélvezni. Pedig ez a motor ezzel a fogyasztással tényleg élvezetes.
Műszaki adatok – Opel Astra GTC 1,6T Cosmo | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 132(180)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 230/1980-5500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 223 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,2 |
Vegyes (l/100 km) | 7,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 185 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4290/1804/1405 |
Tengelytáv (mm) | 2614 |
Csomagtér (liter) | 340-1070 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1245/455 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 52 |
Gumiméret | 205/55 R16 R0 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 870 000 |
Konkurensek (forint) |
Opel Astra GTC Cosmo 1,9 CDTI, 5 762 000 Renault Mégane GT 2,0T, 5 590 000 VW Golf 1,4 TSI GT Sport, 6 507 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ABS, vezető és utas oldali első és oldallégzsákok, manuális légkondicionáló, motoros állítású, fűthető külső tükrök, fedélzeti számítógép, CD-s rádió, 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsa |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
Ezúttal is az ár az a banánhéj, amin elcsúszik egy szép, erős és egészen takarékos autó. Nem a konkurenseihez képest drága, hanem a legerősebb dízelhez és a mi lehetőségeinkhez mérten az. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |