Debrecenbe mentünk két gyerekkel a hosszú hétvégére, autópályán. Ennél jobb körülményeket direkt sem teremthettünk volna egy tágas, közepesen erős családi kombi kipróbálására. Nézzük, hogy szolgált az 508 SW Ráczéknál!
Ez akár a Zorbánviktor autója is lehetne!
Adatlap
Peugeot 508 SW 2.0HDI
Fitymáló arccal, sima, tiszta profillal indul az Insignia, Mondeo és Passat kombi ellen az új francia középkategóriás nagycsomagtartós.
Fitymáló arccal, sima, tiszta profillal indul az Insignia, Mondeo és Passat kombi ellen az új francia középkategóriás nagycsomagtartós.
Fotó megosztása:
A keskeny lámpák miatt az 508 még szélesebbnek tűnik, mint amilyen
A keskeny lámpák miatt az 508 még szélesebbnek tűnik, mint amilyen
Fotó megosztása:
A francia játékosság kimerül a PEUGEOT felirat érdekes elhelyezésében a motorháztető pereme alatt
A francia játékosság kimerül a PEUGEOT felirat érdekes elhelyezésében a motorháztető pereme alatt
Fotó megosztása:
Profilból bármi lehetne: Mazda, Opel, Ford...
Profilból bármi lehetne: Mazda, Opel, Ford...
Fotó megosztása:
Hátulról: mintha a 407 SW sosem létezett volna. Az 508 kombi a 406-os kombi egyenes folytatása
Hátulról: mintha a 407 SW sosem létezett volna. Az 508 kombi a 406-os kombi egyenes folytatása
Fotó megosztása:
Hátulról: mintha a 407 SW sosem létezett volna. Az 508 kombi a 406-os kombi egyenes folytatása
Hátulról: mintha a 407 SW sosem létezett volna. Az 508 kombi a 406-os kombi egyenes folytatása
Fotó megosztása:
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Fotó megosztása:
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Fotó megosztása:
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Fotó megosztása:
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Fotó megosztása:
A ravaszul rejtett felirat klasszikus amerikai kocsikat idéz
A ravaszul rejtett felirat klasszikus amerikai kocsikat idéz
Fotó megosztása:
Az 508 SW legjellegtelenebb része
Az 508 SW legjellegtelenebb része
Fotó megosztása:
Az orr és a far nem passzol: elöl gonosz, hátul szelíd
Az orr és a far nem passzol: elöl gonosz, hátul szelíd
Fotó megosztása:
Az orr és a far nem passzol: elöl gonosz, hátul szelíd
Az orr és a far nem passzol: elöl gonosz, hátul szelíd
Fotó megosztása:
Az orr és a far nem passzol: elöl gonosz, hátul szelíd
Az orr és a far nem passzol: elöl gonosz, hátul szelíd
Fotó megosztása:
Szétszórt gombok, nagy terek. Az 508-ba jó beülni, de vezetni már nem annyira
Szétszórt gombok, nagy terek. Az 508-ba jó beülni, de vezetni már nem annyira
Fotó megosztása:
A hatalmas kormány alul lapított, ami kényelmes és sportos egyszerre
A hatalmas kormány alul lapított, ami kényelmes és sportos egyszerre
Fotó megosztása:
Színes központi kijelző nélkül az alap-közeli 508 beltere kicsit avíttas. Viszont az anyagok minősége remek
Színes központi kijelző nélkül az alap-közeli 508 beltere kicsit avíttas. Viszont az anyagok minősége remek
Fotó megosztása:
Olajhőmérő is került a műszerek közé: a Peugeot szembe megy a trenddel
Olajhőmérő is került a műszerek közé: a Peugeot szembe megy a trenddel
Fotó megosztása:
A HUD olcsó megoldása: plexilapra vetít a kijelző a szélvédő helyett
A HUD olcsó megoldása: plexilapra vetít a kijelző a szélvédő helyett
Fotó megosztása:
Jellegzetesen idióta francia megoldás: hogy beállíthassuk a vetítős kijelzőt, előre kell hajolnunk, a bal térd elé rejtett gombokhoz. Így persze nem látjuk, amit állítunk
Jellegzetesen idióta francia megoldás: hogy beállíthassuk a vetítős kijelzőt, előre kell hajolnunk, a bal térd elé rejtett gombokhoz. Így persze nem látjuk, amit állítunk
Fotó megosztása:
Hosszú idő, míg az ember álmából felébresztve is képes rádiót hangosítani a kormány gombrengetegében
Hosszú idő, míg az ember álmából felébresztve is képes rádiót hangosítani a kormány gombrengetegében
Fotó megosztása:
A klíma kicsit agresszív, az automata üzemmódot jobb felülírni, hogy ne süvítő széllel akarjon hűteni-fűteni a kocsi
A klíma kicsit agresszív, az automata üzemmódot jobb felülírni, hogy ne süvítő széllel akarjon hűteni-fűteni a kocsi
Fotó megosztása:
Ahol hozzá kell érni valamihez, finom anyagokat talál a kéz
Ahol hozzá kell érni valamihez, finom anyagokat talál a kéz
Fotó megosztása:
Az ülés kényelmes, a deréktámasz kiküszöböli a hátfájást hosszú úton
Az ülés kényelmes, a deréktámasz kiküszöböli a hátfájást hosszú úton
Fotó megosztása:
A telefon pont passzol a felső kijelző alatti gumipadlós polcra
A telefon pont passzol a felső kijelző alatti gumipadlós polcra
Fotó megosztása:
Ekkora kocsitól nem rossz, 2011-es kézi váltós, nem erős dízeltől nem kevés
Ekkora kocsitól nem rossz, 2011-es kézi váltós, nem erős dízeltől nem kevés
Fotó megosztása:
USB és egyéb csatlakozók a könyöklő alatt
USB és egyéb csatlakozók a könyöklő alatt
Fotó megosztása:
A panorámatető kiszűri az UV- és infrasugarakat (kívülről nem látni be, olyan sötét), de elektromos redőnnyel el is takarható
A panorámatető kiszűri az UV- és infrasugarakat (kívülről nem látni be, olyan sötét), de elektromos redőnnyel el is takarható
Fotó megosztása:
A széles kabinban két felnőtt fejedelmi kényelemben utazhat hátul
A széles kabinban két felnőtt fejedelmi kényelemben utazhat hátul
Fotó megosztása:
Hátul sima rostélyok, a háromzónás klíma feláras tétel
Hátul sima rostélyok, a háromzónás klíma feláras tétel
Fotó megosztása:
560 liter az alapméret, az összecsukható bicikli zsákostul állítva is belefér
560 liter az alapméret, az összecsukható bicikli zsákostul állítva is belefér
Fotó megosztása:
Ledöntött üléstámlákkal 1865 liter a csomagtér
Ledöntött üléstámlákkal 1865 liter a csomagtér
Fotó megosztása:
Rögzítőkampó, rekesz, világítás, szivargyújtó, támladöntő kar: ami csak kellhet egy kombi rakterében
Rögzítőkampó, rekesz, világítás, szivargyújtó, támladöntő kar: ami csak kellhet egy kombi rakterében
Fotó megosztása:
Az üléstámlák a csomagtérből előredönthetők
Az üléstámlák a csomagtérből előredönthetők
Fotó megosztása:
Jobb- és balkezesek egyaránt kényelmesen zárhatják az ötödik ajtót
Jobb- és balkezesek egyaránt kényelmesen zárhatják az ötödik ajtót
Fotó megosztása:
A panoráma üvegtető rabul ejtő látvány, elsősorban emiatt lehet beleszeretni az 508 SW-be. Persze feláras, 200 ezret kérnek érte
A panoráma üvegtető rabul ejtő látvány, elsősorban emiatt lehet beleszeretni az 508 SW-be. Persze feláras, 200 ezret kérnek érte
Fotó megosztása:
A kétliteres HDI nincs kihegyezve, 140 lóerőt ad le békésen, csendben surrogva
A kétliteres HDI nincs kihegyezve, 140 lóerőt ad le békésen, csendben surrogva
Fotó megosztása:
Motor |
1997 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
140 LE |
Nyomaték |
320 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
9,8 sec |
Végsebesség |
210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,8 l / 100 km |
A Peugeot Hungária nem kockáztatott a tesztautó megrendelésekor. A nagy, fekete kombit a borzasztóan lesötétített üvegekkel, sok krómmal nem lesz gond eladni a magyar piacon, ha lefutja azt a pár tízezer sajtókilométert.
Mind vállalkozói, mind bűnözői, mind politikusi körök számára kedvelt ez a megjelenés itthon; hogy úgy mondjam, ez a sötét 508 majdnem egy állami Audi. Nem véletlen, hogy a fenti közcímben olvasható megjegyzés is elhangzott rá egy falumbélitől.
Ha eltekintünk a nagy sötétségtől, marad egy szinte teljesen jellegtelen középkategóriás kombink, ami kizárólag orrkiképzésében vonultat fel némi képzelőerőt. A karosszéria széleire tolt keskeny fényszórók optikailag még tovább szélesítik az E-Mercinél három centivel szélesebb autót, a gonosz kis szemek között pedig egy grandiózus orr, már-már csőrzet húzódik, Cyrano és De Gaulle óta mintegy a sztereotíp francia megjelenés védjegyeként.
Az orr alatt pedig ott a kis bajusz. P E U G E O T, hirdetik az alacsony, széles krómbetűk, mint a ’70-es évekbéli amerikai nagy tepsiken volt szokás. Például ennél a jó kis Chrysler New Yorkernél:
Ha ez az apróság és a fura orr nem lenne, az 508 SW-re akár Mazda vagy Opel-emblémát is oda tudnánk képzelni. Profilból teljesen jellegtelen a kocsi, hátulról szintén – bár feneke kissé emlékeztet a 406-os kombiéra. Érdekes: a 406 és 508 kombi között semmi helye a fura arányokkal megvert, orrnehéz, darabos 407 SW-nek.
Belül: olajhőmérő, nívós anyagok, sok-sok fény
Olajhőmérő is került a műszerek közé: a Peugeot szembe megy a trenddel
Olajhőmérő is került a műszerek közé: a Peugeot szembe megy a trenddel
A fekete autó fekete belsőt is kapott. Így aztán végképp semmi báj, izgalom, hangulat nem maradt benne; ez a kombi még csak nem is emlékeztetett monstre összehasonlító tesztünkben dobogós, belül vajbőr burkolatú lépcsőshátú testvérére.
Az anyagminőség persze ebben is kifogástalan, még a Citroen Saxo óta változatlan formájú egyen-PSA bajuszkapcsolókat is kellemesebb plasztikból öntötték, mint a korábbi Peugeot-kban, Citroenekben. Az ülések kényelmesek, a vezetőülés motoros deréktámaszát jól eltalálták, derékfájósok öröme az 508.
Magamnak azért hosszú távra csak világos belsővel tudom elképzelni. Így, ennyire sötétben szinte bántóan nyomasztó a halottaskocsi-hangulat. Nem segít ezen az sem, hogy a közepesen felszerelt tesztautóba még színes központi kijelző se került, a narancsszín LCD-k pedig nem tudják felderíteni az általános sötétséget.
De szerencsére ott a hatalmas panoráma üvegtető! Ha süt a nap, érdemes hosszú úton többször cserélni az elöl és hátul ülőknek, mert aki hátra kerül, rögvest mentesül a depresszió alól a pazar fénykupola alatt. 200 ezer forint az üvegtető felára – ez lenne az első, amit beikszelnék a megrendelőn.
Színes központi kijelző nélkül az alap-közeli 508 beltere kicsit avíttas. Viszont az anyagok minősége remek
Autóban nyúlkálók, mély dekoltázsú hölgyek megnyugtatására: kintről senki nem lát be a kocsiba még a buszról sem a lámpánál – ahogy a nap melege sem jut be a feketére (már megint) színezett üvegen át. Csak a fény.
A panoráma üvegtető rabul ejtő látvány, elsősorban emiatt lehet beleszeretni az 508 SW-be. Persze feláras, 200 ezret kérnek érte
A panoráma üvegtető rabul ejtő látvány, elsősorban emiatt lehet beleszeretni az 508 SW-be. Persze feláras, 200 ezret kérnek érte
A gyerekek imádták. Meg is értem őket. Szorosan beszíjazva a gyerekülésbe; egymás piszkálásán (apa, Csepi nem engedi, hogy kinézzek az ablakán, Anya, de Kata meg nem adja vissza a pónit) kívül nem sok élményt nyújt egy kisgyereknek az autópálya a hátsó ülésen. De a panorámatetőn át lesni a felhőket: kedves szülőtársak, ez több PERC csendet jelent a Budapest-Debrecen vonalon!
Jól megy, nem eszik jól
A tesztautó kétliteres, 140 lóerős dízelmotorja tökéletesen elegendő a másfél tonnás kasztnihoz bárhol Európában. Az M3-ason is. 130-cal röhögve, de a nálunk törvénytelen 160-nal is erőlködés nélkül suhan vele a Peugeot, szép csendesen – a kabin hangszigetelése kiváló.
Ekkora kocsitól nem rossz, 2011-es kézi váltós, nem erős dízeltől nem kevés
Ekkora kocsitól nem rossz, 2011-es kézi váltós, nem erős dízeltől nem kevés
A gyorsulás nem éppen hátborzongató, elindulásnál, sőt, szűk kanyarban a kettes fokozat alján percegve még le is fullad néha a motor, de általánosságban kellően dinamikus, komfortos, jól vezethető a tesztautó.
A fogyasztáson már látszik a nagy tömeg. 6,4-6,5 liter százon, háromnegyed részben békés, óra szerint 130-140 közötti pályamenetben, egynegyed részt városban – kézi váltóval ez ebben a kategóriában nem jó, csak átlagos érték. Biztos mélyen megfertőzött a hibrides métely, mert végig az járt az eszemben, hogy a dízel, kézi váltós Peugeot annyit fogyaszt minimálisan (5,7), mint a csupán 50 kilóval könnyebb, kényelmes, full-automata, BENZINES tartós Priusunk, és annyit eszik átlagban (6,4), mint amennyit az maximum.
Viszont a futómű, a fék, a kormányzás jobb a Peugeot-ban. A Passatok, Mondeók által uralt kategóriában semmilyen bizonytalanság nem tűrhető el. Az 508 alkalmazkodott az elvárásokhoz, semmi franciás lágyság, kenődés nem maradt a kocsi alatt. A nagy Peugeot legalább annyira német útfekvésben és kanyarban, mint a németek. Ez jót tesz a stabilitásnak, rosszat a klasszikus komfortnak: aki a hagyományos francia ringatózásra vágyik, ebben a kocsiban már nem kapja meg.
Ilyen büszke orr De Gaulle óta nem került ki Franciaországból
Sok apró zavar az Erőben
Bár általánosságban nem rossz az 508-assal autózni, vezetés közben számos irritáló apróságba ütköztem. Némelyikbe szó szerint. Jobb térdemet kékre-zöldre verte a széles, kemény középkonzol. A gáz és a fék között tetemes szintkülönbség van; azt hittem, ezt a hülyeséget már kinőtte az autóipar, de nem. Ha gyors fékre taposásra van szükség, Isten segítse az 508 előtt gurulókat!
Jellegzetesen idióta francia megoldás: hogy beállíthassuk a vetítős kijelzőt, előre kell hajolnunk, a bal térd elé rejtett gombokhoz. Így persze nem látjuk, amit állítunk
Jellegzetesen idióta francia megoldás: hogy beállíthassuk a vetítős kijelzőt, előre kell hajolnunk, a bal térd elé rejtett gombokhoz. Így persze nem látjuk, amit állítunk
Kevésbé problémás, de azért zavaró, hogy a kormányt nemigen lehet úgy beállítani, hogy kényelmes is legyen és a műszerekbe se takarjon be. A HUD-ot, a vetítős kijelzőt már be lehet állítani jóra, de nehezen. Az állítógombok egy, a vezető bal térde előtti lehajtható ajtócskában kaptak helyt, kezelésükhöz előre kell dőlni. Tehát úgy állíthatjuk a HUD magasságát, hogy közben nem látjuk, amit állítunk.
A legmókásabb hülyeség pedig az ajtók belsejében lakozik. Ha apróbb holmikat (cédét, pénztárcát, telefont, félliteres flakont, elkobzott én kicsi pónimat) teszünk ide, érdemes a célállomásra érkezve nagy fékezéssel megállni. Különben a cucc az ajtóbelső eldugott hátsó részében marad, ahova csak kifacsart könyökkel érni el, ha egyáltalán.
Hátulról: mintha a 407 SW sosem létezett volna. Az 508 kombi a 406-os kombi egyenes folytatása
Családi kombinak megfelel
Az alapvető elvárásokat azért jócskán teljesíti a kategóriában a Peugeot.
560 liter az alapméret, az összecsukható bicikli zsákostul állítva is belefér
560 liter az alapméret, az összecsukható bicikli zsákostul állítva is belefér
Már ez a pár extrával megízesített, de azért alapkivitel-közeli kocsi is jó hifit ad, USB és 3,5 mm-es jack-aljzattal, okos, a telefon címjegyzékét is látó Bluetooth-kihangosítóval, a csomagtérből is dönthető háttámlákkal, satöbbivel. Nemigen van olyan kombi-okosság, vagy autó-okosság, amit ne tudna az 508.
És mellé jó tágas. 560 liter ötüléses üzemmódban, 1,6 köbméter (pótkerék nélkül 1865 liter) kétszemélyesként. A debreceni túrán a kötelező nagybőrönd-kisbőrönd, játékpart, laptoptáska, télikabátok-kombón kívül még egy összecsukható elektromos bicaj is gond nélkül befért hátra (cikk hamarosan). Pohártartóból, tárolóhelyből is van elég.
Megéri-e?
A Peugeot 508 kombi ezzel a kétliteres dízellel 7,9, 110 lovas 1,6-os gázolajossal 7,1 millió forintról indul, listaáron. A Ford Mondeo 115 lovas, kétliteres motorral 7,8, a Mazda 6 129 lóval 7,3, a Renault Laguna 130 lóerővel 7,05 millió. Passat kombiból 8,7 milliónál kezdődik a dízel, a Superb 1,6-os, 105 lovas dízel kombija 6,7 milliótól indul – van olcsóbb és drágább alternatíva is bőven.
Igazából nehéz is megtippelnem, ki az, akinek pont egy ilyen Peugeot az ideális a középkategóriás mezőnyből. A hatalmas Superbtől a sportos Hondán, Mazdán át az 508-hoz hasonlóan konzervatív többi európaiig olyan széles a spektrum, hogy flottamenedzser vagy felső-középvezető legyen a talpán, aki felelősséggel tud közülük választani.
Szóval 508-ast az vegyen, akit nem zavar, hogy a hibastatisztikákban a kategóriában még sokan előzik a franciákat. És vegye az, aki bukik a széles, nagy orra helyes, pici bajusszal.