Röviden – Audi Q3 és RS Q3 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Az Audi kompakt SUV-ja és az abból készült aszfaltszagggató. |
Mit tud? | Kicsit biztonságosabb érzés mellett elvinni a közértbe |
Mibe kerül? | Egyelőre rejtély. Az alapmodell árát ismerni, az 8 millió körül lesz. |
Kinek jó? | Gazdag fiataloknak, kis családoknak, kisnyugdíjasoknak. |
Az Audi 2011-ben lépett be a kompakt szabadidő-autók piacára, ahol akkoriban még csak a BMW tevékenykedett a három német prémiummárka közül. A BMW X1 után mostanra a Mercedes is kihasználta a potenciált a szegmensben, megjelent a GLA-modellel, így mostanra nehezebb a dolga lett az Audi Q3-nak is. Segít-e a facelift? Az biztos, hogy ártani nem fog, de az Audi Q3 így sem ment rosszul, annak ellenére, hogy például a magyarországi piac nem a legmegfelelőbb hely egy viszonylag drágán mért és ahhoz képest kisméretű divatos SUV számára. A négy év alatt eladott 400 ezer példány viszont jól mutatja, más országokban bőven van igény az ehhez hasonló autókra is.
Mi változott kívülről?
A ráncfelvarrás visszafogott mértékben érintette a külső dizájnt: az autó méretei gyakorlatilag nem változtak, a 4.39 méter hosszú Q3 tengelytávja továbbra is 2.6 méter. Könnyebb lesz felismerni a kicsit átrajzolt fényszórókról az Audit, alaphelyzetben LED-es nappali menetfénnyel kiegészített xenon fényszórók világítanak mostantól rajta, felár ellenében pedig full LED-es fényszóróval is rendelhető. Akinek még így sem megy, ne szégyellje magát, inkább nézze meg alaposan a single frame hűtőrács és a fényszóró közti kis részt: ha ott a hűtőrács részeként egy alumínium lebenyt lát, akkor az új Q3-assal van dolga – ha fényezett karosszériát, akkor a régivel néz farkasszemet. Tuti tipp a hátsó irányjelzők működésben közbeni elemzése, ha egy belülről kifelé tartó futófényt látunk, akkor 100 % hogy friss példányról van szó.
Mi van a lemezek alatt?
Jelentős műszaki érzéknél is több kellene ahhoz, hogy az igazán lényeges változásokat kiszúrja az ember, de a lényeg az, hogy röntgenszem nélkül is élvezhetjük azok áldásos hatásait. Például azért, mert kevesebbet kell kotorászni a zsebünkben a benzinkúton az átdolgozott motoroknak hála, vagy azért, mert jobban gyorsít és szebben kanyarodik, mint korábban – a finomított futóműnek köszönhetően.
A három turbós benzinmotor (TFSI) és a két TDI dízel mind erősebb és takarékosabb, környezettudatos énünket pedig jól eső melegséggel töltheti el, hogy az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványnak is megfelelünk, bármelyik mellett döntünk. A legkisebb benzines az 1.4 TSI lesz 150 lóerővel – ez átlagban akár 5.5 literrel is beéri, ami 1460 kilóval több, mint elismerésre méltó. Az pedig még inkább az lenne, ha ezt egy hús-vér vásárló is képes volna elérni. A másik két benzines 180 illetve 220 lóerős, mindkettő 2.0 TFSI motor.Audi Q3 és konkurensei hasonló méretben
Típus, modell |
Árak
|
|
Mercedes GLA 200 Offroader (156 LE) | 8 474 710 Ft | |
BMW X1 sDrive (150 LE) | 7 893 000 Ft | |
Audi Q3 1.4 TFSI (150 LE) |
8 041 800 Ft |
A dízelek is kétliteresek, a gyengébbik 150-re, az erősebbik 185 lóerőre izmosodott. Itt nem holmi chiptuningra kell gondolni, ennék mélyebben érintette a változás a technikát. A régi 140 lóerős motor tulajdonképpen teljesen átalakult, új a blokk, a hengerfej, de még a turbó is.
Újdonság az utastérben
Nem voltak egetverő újdonságok a Q3-ban annak megjelenésekor sem, nincs igazán most sem, de ezt nem kell kritikaként értelmezni. Közel minden megvan, amit a nagyobb és még drágább modellekben megszokhattunk, az anyagminőség példás, a minőségérzet pedig jó szokásához hűen talán itt a legjobb a három német prémiummárka közül. Néhány finomabb részlet, új színek, új felszereltségi szintek, ez szól a szemnek.
Asszisztensekből a holttérfigyelőnek , sávtartónak, parkolást segítőnek a táblafelismerőnek ad munkát a legkisebb Audi SUV. A Google alapú navigáció szép és jó, és mivel egy SIM-kártya biztosítja hozzá az adatcsomagot, ezért egyéb online szolgáltatások is adják magukat. Ilyenek az online rádiók, az online időjárás- és dugófigyelés, sőt Wifi hotspotként is működik a rendszer, amit a kocsiban utazó többi utas élvezhet.A legviccesebb újítás amúgy egy az autó farához csatlakoztatható sátor, amiben elfér az egész család és állítólag 3 perc alatt is felállítják az ügyesebbek. Mindezt 1300 eurós felárért (kb. 400 ezer Ft).
Milyen vezetni?
A 150 lóerős dízelt próbáltam először kézi váltóval és elsőkerék-hajtással – ez kiváló alapmotor. Nem vészesen gyenge, de valahogy nem az az érzése benne az embernek, hogy egy erős autóban ül. Alul kicsit nyomatékszegénynek is tűnik, az ötödik és hatodik fokozat pedig olyan hosszú, hogy remek lehet vele autópályán a fogyasztás. Városban viszont maximum ötösbe tudunk majd felváltani gyorshajtás nélkül. A 2.0 TDI hangban erős inkább, kifejezetten szépen szól, mély hangszíne miatt belülről szinte egyáltalán nem tűnik dízelnek. Ehhez a tempóhoz a futómű is bolondbiztos, ekkora teljesítménnyel egyszerűen nem tudtunk semmi ijesztőt csinálni vele, hiába szerettünk volna. Csillapítása feszes, de kicsit sem tűnt rázósnak, igaz, a magyar utak minősége nem egyezik a németével.
A 180 lóerős dízel ehhez képes erősebbnek tűnt valamivel, bár azt is valamivel kisebb teljesítményűnek tippeltem volna érzésre. Az viszont biztos, hogy egy 7.9 másodperces 0-100-as gyorsulásnál és 219 km/órás végsebességnél nem kell igazán gyorsabb egy ehhez hasonló autóba. Éppen ezen értelmetlenség adja az örömöt az RS Q3-ban, amelyben egy 2.5 literes, 340 lóerőre erősített turbós benzinmotort építettek. Naná, hogy kipróbáltuk!RS Q3 – 4.8 alatt százra
Teljesen más világ az RS Q3. Harminc lóerővel erősebb és négy tizeddel fürgébben ér százra, mint korábban, pedig eddig sem volt éppen gyenge vagy lassú. A 4.8 mp komoly sportautóknak való számadat, de az Audi kisujjból kirázza ezt. Váltó Sport módba, ESP csökkentett állapotba és máris aktiválható a rajtprogram, a fék majd a gázpedál lenyomásával. Villámgyorsan kapcsol a hétfokozatú S tronic (duplakuplungos automata váltó) talán tényleg érezni, hogy ezen is dolgoztak egy kicsit.
Audi RS Q3 és konkurensei
Típus, modell |
Árak
|
|
Mercedes GLA 45 AMG 4Matic (360 LE) | 16 109 950 Ft | |
Audi RS Q3 (340 LE) |
~ 16 M Ft |
Az öthengeres közben gyönyörűen szól ott elöl, és talán az egyetlen bajom az, hogy még így is túlságosan elszigetelték az utastértől. Iszonyatosan gyors ez Q3-as, mégsem érezni igazán, nehogy leizzadjunk félelmünkben. Az extra 20 colos felnik és az agresszívabbra vett lökhárítók jól mutatnak, de csak pont annyira, hogy ne tűnjön vadállatnak. Vajon, kinek való ez az autó? A kérdés jogos, egy szabadidő-autóban tényleg feleslegesnek tűnhet ekkora teljesítmény. Valószínűleg a „mert megengedhetem” különc kategóriának szól, akikből két vevő akadt eddig itthon összesen.
Mikor lesz, milyen áron?
A Q3-as 2015 márciusában ér majd Magyarországra az RS Q3-assal együtt, árat egyelőre kizárólag a 150 lóerős, 1.4 TFSI alapmotorhoz tudunk: az 8 041 000 forintba kerül. Az 340 lóerős verseny bevásárlókocsi ára 16 millió forint körülre várható, pont itt kezdődik a 360 lóerős Mercedes konkurens belépőára is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|