Röviden – Audi R8 V8

Mi ez?

Az Audi szupersportautója, a sportolók és szupersztárok egyik kedvence.  
Mit tud? Veszettül gyorsulni és villantani.
Mibe kerül? 36 630 560 forintba a V8-as kivitel. A V10 ennél is többe
Kinek jó?  Bárkinek, aki imádja a sebességet, feltűnést akar kelteni és versenypályán sem szeretne szégyent vallani. 

Mondhatnám azt, hogy ez a nap is úgy indult, mint a többi, az ébresztőóra harmadik jelzésére tértem csak magamhoz, bedobtam a reggeli koffeinadagot, félálomban kitántorogtam az autóhoz és elindultam a munkába, de akkor hazudnék.

Szemem tíz perccel az óra csörgése előtt kipattant, mellkasomon összekulcsolt kézzel vártam, hogy megszólaljon a vekker. Éberen aludtam, hiszen tudtam, ma összesen 2850 ló várja, hogy a gázpedált lenyomva szabadjára engedjük erejüket.

Audi RS5 Coupé 4.2 FSI quattro S tronic (450 LE)
Érkezés a zsámbéki drivingcamp-be.

Érkezés a zsámbéki drivingcamp-be.

Itthon teszteltünk!

És ami a legszebb az egészben, ehhez nem kellett előtte hosszú órákat tölteni egy repülőn, ugyanis olyan szerencsés helyzetben van országunk, hogy a győri Audi-gyárkomplexum területén van a világ legnagyobb motorgyártó üzeme, így a német autóipari cég hazai képviselete itthoni tesztvezetésre invitálta a Vezess.hu-t, hogy megtapasztaljuk az RS-modellek brutális erejét. Igen, itt volt a 2013-as ráncfelvarrás utáni R8 is!

Az Audi Magyarországon

Az AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. gyártja az Audi-konszern csaknem egész motorválasztékát és szállítja a motorokat a Volkswagen, a SEAT és a Škoda márkák számára is.

Pokolian gyors muzsikus 54


2013 júniusában indult Győrben az új Audi A3 Limousine, majd októberben az új A3 Cabriolet sorozatgyártása. Az A3-as család e két új tagja az első olyan modellek, amelyek teljes egészében az Audi magyarországi gyáregységében készülnek. A TT harmadik generációjának gyártása a jövőben teljes egészében Győrben történik.

A motorgyártás az 1,8 literes négyhengeres, ötszelepes motorok összeszerelésével kezdődött, melyek szívó és turbó változatban készültek. 1998 óta hathengeres motorok is készülnek, jelenleg a 2,5 literes, 2,8 literes, 3,0 literes hengerűrtartalommal. 1997 végén kezdődött a nyolchengeres motorok szériagyártása 4,2 literes hengerűrtartalommal.

2002-ben a motorgyártás az FSI változattal bővült, majd 2006-ban az 5,2 literes blokkok is helyet kaptak a gyártósoron. 2008 szeptemberében pedig elindult a 6,0 literes, tizenkét-hengeres TDI-motorok sorozatgyártása. Az elmúlt évben legördült a gyártósorról a 25 milliomodik motor, egy négyhengeres 2,0 literes TFSI erőforrás, amelyet az 500 000. Győrben készült Audi TT-be építették be.

Irány a pálya

Alig múlt reggel tíz, de már a 436 lóerős, V8-as Audi R8 volánja mögött becsatolva vártam, hogy a zsámbéki driving camp oktatója – aki a 450 lóerős Audi RS5 Coupéban ült -, megadja a jelet az indulásra. A lassú felvezetőkör után padlógáz , és hamar kiderült, hogy a középmotoros fenevad erőből pusztít, az egyenesekben tudjuk visszahozni azt az elpocsékolt időt, amit a kanyarokban feláldozunk az alulkormányzottság oltárán; magyarul néha túlságosan is tolja az orrát a német sportautó. Az összkerékhajtásnak köszönhetően azonban még akkor is stabil marad a kocsi hátulja, ha agresszívabb gázadással gyorsítunk ki.
Néha túlságosan is túrja az orrát.

Néha túlságosan is túrja az orrát.

Sportfokozatban nem csupán a visszaváltásokat kísérő, automatikus gázfröccs van segítségünkre, de a kormány mögötti váltófüleket is felesleges manuálisan babrálni, hiszen a hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó pontosan, gyorsan és a megfelelő időben kapcsolja a sebességi fokozatokat.

A kanyarok előtt eleinte rendre túl hosszú féktávot vettem, durván másfél körnek kellett eltelni mire megszoktam, hogy az elöl hat-, hátul négydugattyús féknyergek olyan erővel harapnak bele a perforált, szénszál-erősítésű kerámia féktárcsákba, hogy rövid fékezés is elég, hogy lelassítsuk a V8-as Audit.

A kormányt pont annyira nehéz tekerni, amennyire egy ilyen autóban várná az ember, ami remek –  pontosan érezni az autó súlypontváltozásait, így azonnal megfelelő módon tudunk reagálni ha hibázunk.
Ez mind szép és jó, de ami tetőtől talpig libabőrré változtatja sofőrt és utasát – de még az utcán bámészkodókat is -, az nem a technika mögött megbújó németes precizitás, vagy a brutális gyorsulás,  hanem a hangorgia, ami egyszerűen megbabonáz. Maga Thor is megirigyelné azt a mennydörgést, ami visszaváltáskor dübörög a hátsó fertályból. 

Jelen voltak még…

2850 lóerő - ez bizony könnyen megüli az ember gyomárt reggelire.

2850 lóerő – ez bizony könnyen megüli az ember gyomárt reggelire.


Mivel a napot az RS-modellek köré fonta a német gyártó helyi képviselete, ki lehetett próbálni szinte az összes verziót: 

Audi RS7 Sportback 4.0 TFSI V8 (560 LE) 

Audi RS6 Avant 4.0 TFSI V8 (560 LE)

Audi RS5 Coupé 4.2 FSI (450 LE) 

Audi RSQ3 2.5 TFSI (310 LE)

Kívül műalkotás, belül kényelem

Miután autó és újságíró egyaránt sérülés nélkül megúszta a reggelit kiváltó pályázást, közútra vittük az Audi RS-eket, én pedig ismét az R8 volánja mögé pattantam be, mert kíváncsi voltam milyen lehet egy szupersportautó-tulajdonosnak a bőrébe bújni, aki a hétvégén leugrik a Balaton mellé, de a péntek délutáni csúcsban ugyanúgy dugóban szívja a fogát, mint többi sorstársa.
Pokolian gyors muzsikus 57
A durván 100-150 kilométeres túra alatt otthonra leltem a 300 km/órás végebességre képes verda volánja mögött, az utastér egyetlen pontja sem volt kényelmetlen. Ez számomra pozitív csalódás, hiszen 198 centis magasságom és 100 kilogrammos súlyom nem sportautóbarát. Az utastérbe nagyobb tempónál  beszűrődő zaj mást talán zavart volna, de nekem kimondottan tetszett, hiszen ez is éreztette, hogy nem hétköznapi, agyonszigetelt acélkaszniban utazok. 
A kényelem nem lett feláldozva a sportosság miatt.

A kényelem nem lett feláldozva a sportosság miatt.

Ez már a legújabb modell

Mi változott a 2013-as modellfrissítés után?

Pokolian gyors muzsikus 59


Kiélezettebb, takarékosabb, az új, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval fürgébb – a Porsche PDK váltójának audis verziója három tizedet faragott le a 0-100 sprintből minden motorverziónál a korábbi szekvenciális váltó idejéből. Az új váltó a V8 és V10-es blokk esetében is felárért választható a hatgangos kézi helyett.

De ez mind semmi a hátsó lámpához képest! Bizony, az immár elöl-hátul-belül kizárólag LED-ekből álló világítótestek közül a hátsó indexben rejlik az az innováció, amit az Audi anno a sajtóanyag első bekezdésében említett, olyan fontosnak érezte. A sárga csík LED-jei bentről kifelé egyesével villannak fel, így kiemelve az autó kanyarodásának irányát.

Az R8-asok alatt minden esetben a sportos viselkedésre, azaz erőteljesen hátsókerekesre állított quattro összkerékhajtás dolgozik. Alapállapotban a nyomaték 85%-a jut a hátsó kerekekre. Ha ezek elforognak (ami elég könnyen előfordul), az első tengely maximálisan 30%-ban részesülhet az erőből. A hátsó tengelyen részlegesen önzáró differenciálmű található.

Igazából a magyar autópályák 130 km/órára korlátozott sebességhatára mellett, az ilyen erős autók nyújtotta lehetőségeket legálisan nem lehet kiélvezni, ezért nem is boncolgatnám tovább ezt a témát. A városba beérve azonban hamar nullára redukálódott a sebesség, és életemben most először élveztem, hogy dugóban állok. 

Ár és technikai adatok

Valószínűleg nem ez a legjobb sportautó a világon, de az tagadhatatlan tény, hogy vizuális és akusztikus élményfaktorban olyat nyújt, amit csak kevesen tudnak az Audi után csinálni. Olyan szinten kelti fel az emberek figyelmét, amit én még eddig egyetlen autóban sem tapasztaltam. Magamba szívtam a férfiak irigykedő pillantását, a nők meztelenre vetkőztető tekintetét, és pokolian jó érzés volt. Mindenki akart egy darabot abból, ami nekem néhány órára megadatott.
Pokolian gyors muzsikus 60
Mostantól pedig felháborodás nélkül húzódok le az autópályán 200 km/órával megérkező luxusautók elől, hiszen rájöttem, hogy őket sem lehet hibáztatni, bunkó jelzőt pedig végképp nem aggatom rájuk. Egyszerűen ezekben a járművekben a sebességérzet áttevődik egy más dimenzióba, nem értik miért tötyörög mindenki, érzésre nekik a kétszáz olyan, mint mondjuk a Corollámban a 130.
Műszaki adatok – Audi R8 Coupé, V8 S tronic
36 630 560 Ft
 Lökettérfogat cm3 4163
 Hengerszám  8
 Max. telj. LE (kW) /ford.  436 (316) / 7900
 Max. nyomaték Nm/ford  430/4500-6000
 Csúcssebesség (km/h)  300
 Gyorsulás 0-100km/h (sec.)  4,3

Hogy tetszik az Audi legsportosabb autója?
átlag
9.25
szavazat
12
Hogy tetszik az Audi legsportosabb autója?