Audi A3 Sportback, S-line exterieur, szép alufelnik, fekete szín. Nem hangzik különösen őrdöngős receptnek, mégis
nagyon hatásos a tapasztalatok szerint. Nagyjából annyira, mint ha egy párkereső oldalon a következő szöveggel hirdetnék magukat: „Fiatal vagyok, gazdag és sikeres. Hasonló adottságokkal rendelkező szőke hölgyek jelentkezését várom”.
És ez tényleg bejön. Aki ilyen pofás, mégsem hivalkodó autóval rója az utakat, azt valamiért jó partinak gondolják. Legalább annyira, mint Noszály Sanyit. Vagy a női Nagy Ő-t, Molnár Anikót is említhetnénk, mert a lányoknak is piszok jól áll az Audi.
Erről nem a karikák, hanem az A3-as formája tehet, ami az Audik között is biztosan dobogós a szépségversenyen. Az ízlésesen tálalt A3-ast, az S-line sportcsomaggal lehet még szebbé tenni, igaz ezért a külső csomagért önmagában több mint 300 ezer forintot kell kicsengetni. Fogalmunk sincs miért, de a szépségnek ára van.
Bedőlt a motor
Bármilyen fura, nem a csajozás és nem is az önbizalmunk növelése volt a cél, amikor belehuppantunk az 1,8-as TFSI Audi üléseibe. Az A3-as mostani újdonsága egy motor, amiről az ősrégi 1,8 T felirat nem árulkodik feltétlenül.
A jelzés a nagyobb TFSI-hez hasonló turbómotort rejt, ami nem titkolt céllal született. Ez a cél a kétliteres FSI leváltása. Annak a szívó benzinesnek, ami gyenge volt, drága és még sokat is fogyasztott. Ráadásul drágán adták. Az új, 1,8-as TFSI 160 lóerős, az ígéret szerint sokkal jobb, fürgébb és takarékosabb. A papíradatok ezt támasztják alá. De milyen lett valójában?
A gyarló emberfajzat első próba után egyből a 200 lóerős TFSI-hez hasonlítja, turbó-turbó alapon, és hajlamos gyorsan elszomorodni. Pedig a valóság közel nem ennyire szomorú. Csak 1 másodperc a különbség a gyorsulásban, és ez is viszi a 220-at. A másik ütőkártya, hogy ezzel a motorral több mint 2 millióval olcsóbb az Audi, amennyiért
érdemes feláldozni plusz 40 lóerőt.
Az alul kicsit gyengécske motor így is jóval pörgősebb, élvezetesebb, mint a szörnyű FSI, bár díjat ezért sem adnák. A FSI-t legyőzni pedig önmagában még kevés egy dicsérethez. Alapjárat közelében kissé bizonytalan a gázpedál reakciója, könnyen remegésbe, fuldoklásba torkollik az indulás. Másik nagy szívfájdalmunk az a hang, ami elhagyja az Audit. Egy gyengécske szívó négyhengeres hangja, amitől könnyedén lehetett volna dögösebbet alkotni némi szuszogással, esetleg dörmögéssel.
Visít a kerék
Egy Audiban talán kicsit méltatlan a szárazon nyikorgó, esőben pattogó első kerék, pedig így van. Az 1,8 TFSI nem rendelhető összkerékhajtással. Ettől az apró hibától eltekintve az A3-asé talán a legjobb futómű ebben a kategóriában.
A következő oldalon kiderül megéri-e a TFSI az árát
Sportautós iramban és magabiztossággal képes kanyarodni, úgy hogy közben kényelmes marad, és egy gumilabdával ellentétben nem akar elpattogni az úthibákon sem. Menet közben magára talál a motor is, már alacsonyabb fordulatszám-tartománytól húz, itt már nem is hiányoznak annyira azok a pluszlóerők. A kormányzás
közvetlen, az egész nagyon egyben van. A hatsebességes váltó helyett lehet viszont DSG váltót is rendelni, amit az Audi S-tronic néven futtat és ad még egy csipetnyi lendületet a motornak.
Dörzsöltebbek voltunk annál, hogy bedőljünk a gyári 10,1 literes városi fogyasztásnak, így nem csalódtunk nagyot, amikor 13 liter körüli értéket kaptunk. Mindezt orbitális méretű dugókban, és csöppet sem visszafogott gázpedálkezelés mellett. Szerencsére az 1,8-as motorba jó a 95-ös oktánszámú benzin is, amivel a nagyobbik csak teljesítménycsökkenés mellett használható.
Nem kombi ez te!
Mivel a Sportback nem túl gyakori látvány az utakon, még mindig gondban vannak az emberek a megítélésével. A többség nem egy ötajtós A3-asét, hanem inkább egy kombi képét látja benne, ami a csomagtérajtó kinyitása után gyorsan szertefoszlik. 370 liter hely van ott mindössze, ami jó indulattal sem kombiméret.
A belső egyéb paraméterei is érdemelnek némi kritikát. A vezetőülés kicsit egy ketrechez hasonlít. Az erősen belógó
középkonzol és váltóalagút miatt nincs lehetőség ficánkolásra, , szinte csak zárt lábbakkal lehet a pedálokat rugdosni. A kuplungpedált néhány centivel mi eltolnánk még balra, és akkor nem kéne olyan testtartásban haladni, mintha már nagyon közel lennénk ahhoz, hogy bepisiljünk.
A többi üléspozícióval nincs semmi baj, meglepő, hogy elég tágas a hátsó sor is, ami a sima 3 ajtósról egyáltalán nem mondható el. Az anyagminőség és a design azonos a kicsiével, de ez nagyon jól van így.
Megéri a TFSI
Önbizalomnövelő szerkezetnek kiváló választás az A3-as. Azt, hogy megéri-e az 1,8-as TFSI-t választani, döntse el mindenki maga. Sikerét nagyban befolyásolja annak ára is, amivel az 1,8 TFSI elég jól áll. Az alap, 102 lóerős változatnál nagyjából 1 millió forinttal drágább, így körülbelül egy 105 lóerős dízel árában van. Élményszintben egyikkel sem összehasonlítható.
Műszaki adatok – Audi A3 Sportback Ambiton 1.8 TFSI | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1798 |
Furat x löket (mm) | 82,5 X 84,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 118(160)/5000-6200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1500-4200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,8 |
Vegyes (l/100 km) | 7,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 176 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4286/1765/1423 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 370 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1345/560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 220 600 |
Konkurensek (forint) | BMW 120i: 7 398 000 Alfa 147 2.0 T. Spark: 6 150 000 Volvo S40 2.4i Momentum: 8 450 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ASR, vezető-és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, központi zár, alufelni, sportfutómű, sportülések, ködfényszóró, el. ablakok, el. tükrök |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Divatos, fiatalos, dinamikus. A 1,8 TFSI sokkal jobb a korábbi 2.0 FSI-nél, és ára is elfogadható. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |