URAMISTEN, TIZENKILENCMILLIÓ!!! Egy Q3-ért? Hogy a fenébe?
Röviden – Audi Q3 fullfull, dízellel | |
---|---|
Mi ez? | Kis szabadidőautó, német perfekcionizmussal, műszaki, biztonsági és kényelmi fullextrával |
Mit tud? | Erős, gyors, összkerekes, automata, négy személynek kényelmes |
Mibe kerül? | 11,9 millió az alapár, extrákkal a fehér autó 19 millió listaáron |
Kinek jó? | Ennyi pénzért csak a nagyon gazdagoknak, akik tényleg letojják az árcédulát, egyszerűen csak a legjobb kis SUV-t akarják maguknak, ami létezik |
Az igazi luxus nem az, ha valaki megvesz valami drága dolgot. Az igazi luxus, ha valaki a drága dolgok közül is azt veszi meg, amelyik a legjobban kell neki, nem azt, ami a legjobban megéri. 11,9 millió a Design felszereltségű dízel quattro Q3 alapára, 19 felett van a fehér tesztautó listaára. És csaknem húszmillió forintot kifizetni egy Audi Q3-asért, egy olyan Audi szabadidőautóért, aminél még két nagyobb modell is van csak a márka portfólióján belül, elég nagy luxus.
Pláne, ha hozzátesszük, hogy a legnagyobb Q-szériás Audit, a Q7-est 233 lóerős, 500 Nm-es V6-os dízellel a kétliteres dízel fehér Q3 áránál majdnem ötmillióval kevesebbért el lehet vinni listaáron. Hát mi a fenét tud ez az új Q3, hogy ennyit el merészelnek kérni érte?
Apró, de fontos változások
A tavaly év végi modellfrissítés nem hozott radikális változásokat a Q3-nak. A kis Audi crossover egyrészt megkapta a szokásos külső finomításokat: új fényszóró (felárért teljesen LED-es technikával), az indexelés irányába futó fényű index hátul, pár kis morcosító beavatkozás itt-ott. Új a hűtőmaszk körül futó krómdísz kialakítása, ami elegánsabb, felnőttesebb megjelenést ad a kocsinak.
Jött egy kis korszerűsítés a technikában is, a kétliteres dízelmotor már nem 177, hanem 184 lóerős, AdBlue-adaléktartállyal a nitrogén-oxidok ellen. A futómű beállításain is változtattak a mérnökök, és persze megérkeztek a Q3-ba a korszerű kényelmi-biztonsági felszerelések is. Sávban tartó, a záróvonalról aktívan visszakormányzó automatika, Google Maps alapú navigáció, tolatókamera, wifi-megosztási lehetőség, meg ez a furcsa gyári sátor, felárért, persze, a fiatalosság jegyében:
Végre nem kellemetlen
A legnagyobb változás a 2015-ös modellben a 2011-es eredetivel szemben nehezen megfogható: ezt az újat valahogy lehet kedvelni. Lelke még mindig nincs, nagyon német, nagyon profi, már-már félelmetes a betonbunker-szerű tömörség odabent, de már nem olyan idegesítően semmilyen, mint a facelift előtt volt. Egy kicsit csendesebb, egy kicsit mozgékonyabb, egy kicsit kevésbé érzik a súlya és mintha még meg is nőtt volna belül. Az előzőt szűknek éreztük, ebben meg alig hittem a saját szememnek, amikor beültem magam mögé hátra:
Vicces, de az előző Q3-mal többedmagammal egy RS4-tesztvezetésre utaztam Ausztriába pár éve, ezzel az újjal pedig a schwechati reptérre kellett kimennem, onnan indult ugyanis a gépem Szicíliába, ahol Porschékkal kellett száguldoznom a Targa Florio nyomvonalán. Az alapbeállítottság tehát meglehetősen azonos volt a két tesztautó használata során.
ÉS míg a régi Q3-ból utálkozva szálltam ki, miután hazatértünk, az újat imádtam vezetni még a porschés kaland után is. Ennyit tesz egy jól sikerült facelift!
Milyen vezetni?
1600 kiló és állandó 4×4, de van a súlyra és a sok féltengelyre 380 Nm 1800-as fordulaton, meg 184 lóerő 3500-nál. Az automata váltó pedig nemhogy rontana az élvezeten és rabolná a nyomatékot, fokozza az élményt. Hiszen ez egy duplakuplungos, rendes, mechanikus szerkezet, abból is a jó kis hétfokozatú, ami ügyesebben kapcsolgat és kisebb fogyasztást is eredményez, mint a VW-csoport hatgangos DSG-je. (Ezért tudott ez a kocsi főleg autópályán használva 7,2 litert fogyasztani vegyes üzemben, miközben nemrég ugyanezzel a motorral de a hatfokozatú DSG-vel a mázsával könnyebb Leon X-Perience jobbára országúton használva sem evett ennél kevesebbet.)
Az átdolgozott futóművel komfortosan sportos lett a Q3. Rossz úton sem ráz durván, de forszírozott terhelésváltásoknál sem billen meg, ha tempósan vezetünk kanyargós úton. A motor, váltó, futómű (ha van aktív lengéscsillapító a kocsiban) és kormányzás karakterisztikáját megváltoztató Drive Select gombot dinamikus állásig nyomkodva végképp minden lomhaságát odahagyja a kompakt, de súlyos dízel Audi, harapós, előzgetős országúti harcos lesz ilyenkor belőle.
Ha csak andalognánk, a sok-sok extra teremti meg a sokkal nagyobb modellszámú Audikból ismert miliőt. A nyitható üvegtetővel is csendes utastérben a Bose hifi remek hangzásával, a finom bőröket szagolgatva ugyancsak kerek a világ. Az automata fényváltó-kapcsoló az éjszakai vezetést könnyíti meg, a sávtartó automatika pedig finoman visszahúzza a kocsi középre, ha elbambulunk. Egy dolog hiányzott: valamiért nem volt adaptív tempomat a kocsiban – utánanéztem, lehet ilyet rendelni bele, szóval az én álom-Q3-asom ennyivel még drágább is lenne ennél a fehér autónál.
Megéri? (Hahaha)
Tiszta röhej már az alapár is, 11,9 a kézi váltóval, de a helyenként végképp elvetemülten abszurd árú extrákon végigballagva a modell konfigurátorában az Audi weboldalán rakétaként tör fel a Q3 listaára. A kedvencem a 340 ezer forintos dekorbetét a küszöbökön, meg az elektromos tükörbehajtási opció 74 ezerért ez eleve tizenmilliós kis crossoverhez. Hogy ne Sofita-izzók, hanem LED-ek világítsanak a kabinban, 88 ezret kell kifizetnünk. 123 ezer forint a DAB-rádióvevő felára, ugyanez a tétel egy Škoda Yetinél 34 ezer forint lenne.
Szóval nem, nem éri meg, hogy érné meg, amikor ennyi pénzért majdnem adnak egy hathengeres Land Rover Discoveryt, vagy ugyanezzel a dízel-blokkal (igaz, csak 170 lóerővel), DSG-váltóval az elég jól felszerelt Laurin&Klement Škoda Yetiből kettőt, úgy, hogy még marad kétmilliónk gázolajra.
Nem, nem, nem és nem éri meg, racionálisan gondolkozva semmiképpen sem. Ellenben ez a majdnem-fullos Q3 annyira, nem tudom szebben mondani, rohadt jó autó így, ahogy van, hogy ha valakinek van húszmilliója kocsira és elég neki ez a méret, tutira boldogabb lesz benne, mint két Yetiben lenne.
Voltam tavaly áprilisban, még a facelift előtti Q3-mal egy prémium kis-SUV összehasonlító teszten, ahol az Audi fél kézzel verte agyon az X1-et, a MINI Countrymant és a Mercedes GLA-t. És közben senki sem szerette, a nemzetközi zsűri ott fanyalgott, hogy mennyivel komolyabb a BMW, mennyivel izgalmasabb a MINI és mennyivel Mercibb a Merci.
Na, ezt a 2015-ös kocsit már mindenki szeretné, az tuti. És ha kapna is pár mínusz pontot a horribilis árcédula miatt, kapna pár tucat plusz pontot minden másért – az új Q3 drága, nagyon, de okkal kérik meg az árat mert valami félelmetesen jó autót csináltak az unalmas régiből ezek a pofátlan, de profi fickók ott az Audinál.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|