Láttak már az úton valaha Opel Antarát? Ez a kérdés nem az enyém, az Independent újságírójától plagizáltam, de elloptam, mert nagyon találó. A szerkesztőségi gyorsteszten kiderült, kollégáim mindössze két antarás típusú találkozásra emlékeznek (mármint olyanra, ami nem importőri tesztautó volt velünk, vagy egy konkurens magazinnál melózó kollégával a kormány mögött). Mindkét sofőr arcáról sütött, hogy SUV-ot akartak, de csak Opelt választhattak a céges keretből.

Az Opel Antara elég paradox autó. Egy tömeggyártó presztízs-szabadidőautója, nagy hasmagassággal de nagyon alacsonyra lógatott orral, erős, de lehetetlenül kulturálatlan motorral
A 2006-ban piacra dobott Antara külsejének jót tett az enyhe tavalyi frissítés. Kicsit agresszívebb, határozottabb, markánsabb pofája lett

A 2006-ban piacra dobott Antara külsejének jót tett az enyhe tavalyi frissítés. Kicsit agresszívebb, határozottabb, markánsabb pofája lett

A 2006-ban piacra dobott Antara külsejének jót tett az enyhe tavalyi frissítés. Kicsit agresszívebb, határozottabb, markánsabb pofája lett


Ezután majd alighanem több Antarát látunk, bennük vidámabb sofőröket. Az Opel szabadidő-autója nemrég jól sikerült ráncfelvarráson esett át, unokatestvérével, a Chevrolet Captivával együtt. Az Antara továbbra is fura keveréke a traktornak, a terepjárónak és a luxusautónak, miközben traktornak is, terepjárónak, luxusautónak sem tökéletes – de sokkal szebb mint volt, és jó erős is lett.

Kívül

Főleg szemből lett kívánatos a kocsi. Nem is fészlift, inkább csak egy finom új smink került az Antara arcára, de az remek érzékkel. Szebbek a fényszórók, látványosabb fészkekbe költöztek a ködlámpák, és egy ál-fém ál-kartervédő kunkorodott fel a picit átformált lökhárítóra. Sportos is, terepes is, agresszív is: hamm, bekaplak, mondja a 2011-es Opel Antara.

Profilból is jól mutat az autó, csak egy meghökkentő részlet vetíti elő a majdani keserves terep-tapasztalatokat. A hátsó lökhárító magasan végződik, a küszöb is jó magasan a talaj felett húzódik, egész használható terepszögeket ígérve. De miért lóg annyira mélyre a terep-Opel orra?

Kicsit rövid a fara, pedig lenne értelme egy hétüléses változatnak is

Kicsit rövid a fara, pedig lenne értelme egy hétüléses változatnak is

A far pedig felejthető, semmilyen, de nem is csúnya. Mindenesetre jóval szebb, mint a szerkezet-testvér Captiva buta gömbölyű hátsója.

A bőrülés a wannabe-luxusautóság egyik szükséges kelléke. Kár, hogy a 4000 kilométert se futott tesztautón már ráncosodik belül az ülőlap

A bőrülés a wannabe-luxusautóság egyik szükséges kelléke. Kár, hogy a 4000 kilométert se futott tesztautón már ráncosodik belül az ülőlap

A bőrülés a wannabe-luxusautóság egyik szükséges kelléke. Kár, hogy a 4000 kilométert se futott tesztautón már ráncosodik belül az ülőlap


Belül

Az Opel továbbra is súlyos skizofréniában szenved az Antarával kapcsolatban, legalábbis ami a tesztautók felszereltségének összeállítását illeti. Az előző generációs bemutatóautó sötétbarna bőrkárpitja után most fehér bőrrel rendelték meg a kocsit, motoros ülésállítással a vezető oldalán. Ez a kvázi-luxus pedig akkora kontrasztban áll az Opel többi berendezési tárgyával, a szinte mindenünnen sugárzó tömegárusággal, hogy folyton ugyanaz a mondat tolakodott az agyamba az Antarával közlekedve. Kiöltözött, mint Szaros Pista Jézus neve napján.

A navigáció grafikája a ZX Spektrumot juttatja eszembe. 2011-ben még el lehet adni ilyet?

A navigáció grafikája a ZX Spektrumot juttatja eszembe. 2011-ben még el lehet adni ilyet?

A navigáció grafikája a ZX Spektrumot juttatja eszembe. 2011-ben még el lehet adni ilyet?


A középkonzol még az előző Opel-generációk hagyatéka, az új Astra, Insignia fekete-króm kombinációjánal lényegesen egyszerűbb, szürke panel.

A műszerfal is a régi Opel-egyenblokk, vízhőfok-mérő nélkül, unalmas sárga megvilágítással. A kormány és a váltókar már az új nagy Opeleké, de mielőtt ennek nagyon elkezdenénk örülni, vessünk egy pillantást a navigációs kijelzőre.

Ilyet lehet 2011-ben? Gyermekkoromban volt egy ZX Spectrumom, annak volt ilyen grafikája, amikor JetPac-et vagy Impossible Mission-t játszottam rajta. Mondjuk azok képe kicsit mintha részletgazdagabb lett volna.

A csomagtér kialakítása átgondolt és esztétikus, az Antarába élmény pakolni

A csomagtér kialakítása átgondolt és esztétikus, az Antarába élmény pakolni

A csomagtér kialakítása átgondolt és esztétikus, az Antarába élmény pakolni


A csomagtartó viszont továbbra is maga a Nirvána családdal sokat autózó apukák számára. Rögzítőpontok, rekeszek, a pótkerék feletti műanyag távtartóelemben kis mélyedések a mellényeknek-izzószettnek; mindennek van helye és mindenek megvan a helye. Mintaszerű az Antara rakterének kialakítása.

A motor

A ráncfelvarrt Antara erőssége a szép pofi mellett a 2,2 literes dízelmotor, a GM Powertrain torinói fejlesztőköpontjának terméke. Az előző, kétliteres VM-dízel se volt rossz az Opelekben, de ez jóval izmosabb. 184 lóerőt és 400 Nm-t tud, még autópályatempó mellett is úgy kapja hátára a majd’ kéttonnás Antarát, hogy öröm nézni. Egy baja van csupán: hogy egy bunkó, durva tahó, aki nehezen ébred.


1400 alatt a motor halott, akkor viszont rémült horkanással riad fel és teljes erejéből tolni kezd. A gázpedállal játszva is nehéz finom gyorsításra bírni az Antarát, egyszerűen csak húz, mint a barom. És ráadásul nem is eszik sokat.

Hatfokozatú kézi váltóval 8,44 liter lett a tesztátlag, a hatszáz kilométeres vegyes használatú teszt után. Csaknem két tonna, magas kasztni, összkerékhajtás – szép eredmény.

Túl erős? Van megoldás

Akinek sok a 184 ló és a 400 Nm, netán olyan országban lakik, ahol extra adóval büntetik a 120 kW feletti teljesítményt, 163 lóerővel és 350 Nm-rel is megrendelheti ugyanazt a kocsit, ugyanazzal a motorral – csak kicsit visszabutítva.

Meglepően magas, a mélygarázsban végig kopogott az antenna a gerendákon

Meglepően magas, a mélygarázsban végig kopogott az antenna a gerendákon

Meglepően magas, a mélygarázsban végig kopogott az antenna a gerendákon


Feszes, kemény, műtéti heg nélkül

Az Antara nem dülöngél, magasságához képest kimondottan stabil, jó vele gyorsan fordulni. Semmi lágyság, puhaság nincs a felfüggesztésben, az úgynevezett németes rugózás jegyében tervezték a futóművet.

A kormányzás is elég direkt az élvezetes autózáshoz. Lélekben az Antara egyáltalán nem terepjáró, inkább utcai versenyző, mondjuk ehhez kell a 19-es felniszett is, 235/50-es gumikkal.

Terepre ne!

Nem csak a sportos gumik tartják távol a tereptől az antarásokat. Már egy enyhe földút közepén is leér a koptató elöl. A légellenállásnak bizonyára jót tesz az autó alatti örvénylést gátló műanyag kötény, de a terepszöget elöl 20 fokra csökkenti. A rámpaszög 18, a hátsó terepszög 24 fokos, a hasmagasság 17,6 centi.

Q5-pótlék SUV-ra vágyó opeleseknek

Q5-pótlék SUV-ra vágyó opeleseknek

Amikor elvittem egy könnyű földutas autózásra az Antarát, nem gondoltam, hogy hamarosan összeszorított foggal, agyamban leszakadt műanyagelemek árait kalkulálva cammogok majd azon az úton, amit többször megtettem már minden gond nélkül személyautóval. Az Opel SUV-ja tízméterenként harapott be a mindössze arasznyi bakhátba. Gyári állapotában ez a kocsi szobaterepjáró, nem való a szabadba.

Aki tehát komolyabban akar terepezni, vagy rugdalja le a műanyagkötényt és az ál-kartervédőt kocsijáról, vagy eleve ne is gondoljon az Antarára, mint lehetőségre. Gondoljon inkább egy Dacia Dusterre (30 fok elöl, 36 hátul, rámpaszög 23 fok, hasmagasság 21 centi.) Sőt, gondolhat mindjárt két Dusterre is.

Nem olcsó az álterepes Opel

A tesztelt Antara árából ugyanis simán kijön két darab összkerekes, dízel terep-Dacia, a legdrágábból, amit csak kapni lehet. Még marad is több mint egy milla, mondjuk gázolajra beléjük.

10,5 millió forint listaáron a bőrös, csúnya navigációs német-koreai-olasz-amerikai álterepjáró. Hát – szép pénz. Ennyiért már adnak egész jó X1-es dízel BMW-ket, akár automata váltóval is, annak, akinek a presztízs számít. Akinek meg a tér, kaphat jó kis hétszemélyes Nissan Qashqait, fullosat, automatát, és még marad is majd’ egymilliója. Eggyel feljebb, az Antara kategóriájában talán a Nissan X-Trail volna testhez álló ellenfél, mert abból sincs hétüléses. 173 lóerővel, a bőrkárpitos LE kivitelben 10 995 000 forintba kerül.

Bár az igaz, hogy a 2,2 literes dízel Antara ennél mindnél erősebb és -szerintem – szebb is.