Meglepő módon a Tiguan nemzetközi sajtóbemutatóját nem valami egzotikus, rusnya terepekkel jól ellátott vidéken, hanem Budapesten tartották. A figyelmesebb járókelők az elkövetkezendő hónapokban számtalan Tiguant láthatnak a Ferihegy-Citadella-Visegrád útvonalon. Vigyázzanak, újságírók ülnek a volán mögött!
Két arc
A Tiguan rögtön két arccal is megvásárolható. A több műanyagot mutató, legfeljebb 18°-os első terepszöggel bíró az inkább városi autókázásra szánt, de létezik 28°-os dombnak is nekitámasztható kivitel. Utóbbi nekünk nemcsak azért szimpatikusabb, mert így nem hagyunk el apróbb karosszériaelemeket, ha elfogy az aszfaltút, hanem az autó formája is érdekesebb így. Első látásra az Amphi Ranger ugrott be, mint hasonló orral megáldott járgány, igaz ez sokkal szögletesebb, mint a Tiguan.
Az új modellel teljesen új célcsoportot próbál megszerezni magának a VW. Teszi mindezt jó eséllyel, hiszen a Cross elnevezésű, kinézetük alapján többé-kevésbé terepálló járgányok mind csak elsőkerekesek, a márka igazi, nagytestű 4×4-ese a Touareg pedig nem ebbe az árkategóriába tartozik. Így a Tiguan teljesen logikus lépésnek látszik, aminek fényét csupán az ezernyi, már meglévő típus veheti el. Hogy miért jó ez a VW-nak, azt csak ők tudják.
Winterkorn a gangon
Igen, a VW-konszern elnöke is itt járt köztünk. Stílszerűen egy Audi TT rendőrautó vezette fel a szörnyű méretű Audikból álló konvojt, amikor befutottak a szálloda elé. Aztán este a sajtótájékoztatón ismét láthattuk a vezért, aki egy gangról kiáltotta világgá, milyen remek járgány is ez a Tiguan.
Persze azt is megtudtuk, miért is volt ennyire fontos a Volkswagennek, hogy a meglévő kismillió típus mellé újabb érkezzen – a beszédben a VW család tizenhatodik tagjaként esett szó a Tiguanról, mi nem számoltunk utána, inkább elhittük. A statisztikák szerint a 2002-óta igencsak megugrott a kompakt terepjárók eladása, így az akkori éves 300 ezer darab helyett, idén már 600 ezer körül jár az értékesített autók száma. Ebből a rózsás bizniszből pedig butaság volna kimaradni, pláne, ha az elemzők szerint még további növekedés is várható.
Fúr, farag, pengét nyel
Mivel azonban egy olyan piacra kell betörni vele, ahol már hemzsegnek a vetélytársak, illene náluk többet nyújtani, nem utolsósorban megfizethető áron. Ennek szellemében került minden jó az autóba. Az érintőképernyős navigáviós berendezés, a kanyarfény, a visszagurulásgátló, a 230 voltos konnektor mellett még egy egyszerűen használható parkolóautomata is kerülhet a kocsiba. Utóbbi előnye, hogy az Andrássy út kivételével szinte bárhol jó eséllyel használhatjuk és nem fog elsodorni a mögöttünk türelmetlenkedő autósok hada sem. Részletek és videó hamarosan.
Egyelőre hivatalos ára még nincs, de a pletykák szerint az alapkivitelű Tiguan ára 6 és 7 millió forint között alakul majd. Értékesítése decemberben kezdődhet és az első Tiguanokat a jövő év elején kaphatják meg a boldog tulajdonosok. Eleinte csak a négykerék-hajtással lesz megvásárolható, de a VW később készít belőle szimplán elsőkerekes változatot is.
Menet közben
A rövid tesztnapon nekünk az 1,4-es TSI és a 2,0 literes TDI jutott, érzésre mindkettőből a gyengébbik, 150, illetve 140 lovas. A további választékban még akad 170 és 200 lovas benzines és egy izmosabb, 170 lóerős dízel is. Nekem valahogy a dízel közelebb állt a szívemhez, a kis benzines pörgetéséhez hozzá kell szokni.
Utasterében, – ahol már talán túlzásba is vitték a pihe-puha műanyagok alkalmazását – más Volkswagenekből jól ismert darabkák köszönnek vissza. A praktikus, sok kis kerek nyílásból álló szellőzőrostélyok mellett találtunk mást is, de néhány okos újdonság is belekerült. Sajnos a kéken világító műszerfalról nem tudnak lemondani a VW tervezői, fene sem tudja, hogy ez kinek tetszik ennyire. A szép termetes érintőképernyős kijelző azonban kárpótol minden kékségért. Könnyen, logikusan működő navigációt és tolatókamerát is rejt magában, ha nem éppen DVD lejátszásra használják.
A visegrádi hegyi úton pedig szépen lehet vele haladni. Magas építésének köszönhetően nem a legideálisabb kanyarban, de nincs miért szégyenkeznie. Nekünk kifejezetten tetszett. Komoly terepjárónak a kiépített pályán bemutatott trükkök alapján azért nem neveznénk, de arra ott van a Touareg.