Jelenleg kétféle Zafira is megtalálható az Opel árlistáján, hiszen a tavaly Genfben tanulmányként bemutatott új Zafira mellett – ezt Tourer névvel különböztetik meg – a régebbi modell is kapható. Durván félmillió forinttal kevesebbről indul az ára, mint az újnak. A nemrég érkezett Zafira szokás szerint nagyobb lett elődjénél. Tengelytávja 57mm-rel, míg a hossza kis híján 20 centivel gyarapodott és a csomagtartója is tágasabbá vált.
Szemtől szembe állva az autóval a furcsa, bumeráng alakú lámpa vonzza a legjobban a tekintetet. Igazán egyedi megoldás, ugyan két darabból áll, mégis egynek látszik, pedig még egy szellőzőnyílás is belelóg. Oldalról a nagyméretű ablakháromszög dominál, illetve a hátsó ajtó dombornyomása.
Hátul megint a LED-es lámpákkal játszottak a formatervezők, hasonló, sötét keretbe kerültek a fények itt is, mint az autó elején.
Ülés-szak
De nemcsak külső megjelenésében, hanem belsőben is igen erős a Zafira. Kevés autóban találunk ennyi bizgerélnivalót, mint ebben. Kezdjük mondjuk az ülésekkel, a legnagyobbat úgyis ezek ütik, és úgyis ez a modell volt az első, amely hét üléssel kínálta az utasokat, méghozzá úgy, hogy azok mindig kéznél voltak. A padlóba hajtogatva várták, hogy szükség legyen rájuk, és ha teljes értékű csomagtartóra volt szükség, akkor ugyanoda feküdtek vissza.
Az nem számít akkora mágiának, ha egy autóban a vezetőülés a megszokott előre-hátra tologatáson, fel-le liftezésen túl további lehetőséget is rejt magában. Ha nem japán autóról van szó – akik szeretnek spórolni – akkor ezt jó eséllyel mindkét első üléssel eljátszhatjuk. De a Zafira ennél jóval többet nyújt ülésállítás terén, és nemcsak az első sor utasát kényezteti – deréktámasszal, okos fejtámlával – hanem a hátsó üléseket is lehet akár 28 centis távon előre-hátra tologatni, állítható a háttámla, és még oldalirányban is mozognak öt-öt centimétert.
Aki ennél is többre vágyik, az pár mozdulattal könyöklőt hajtogathat magának a középső ülésből, majd a második sorban ritkán látott kényelemben pöffeszkedhet kedvére. A harmadik üléssorral az Opel sem tudott csodát tenni, az megmaradt turistaosztálynak. Ha tehetik, kerüljék el azokat az üléseket.
A Lounge fantázianevet viselő rafinált ülőgarnitúra az alapfelszereltségű Zafirához nem rendelhető, az Edition változathoz 72 ezer forintos áron rendelhető, míg a Cosmo-hoz szériában jár.
Az össze-vissza variálható ülésrendszerhez inkább a gyári videót hívtam segítségül:
Gusztusos belső
Utasterének berendezése – pláne a tesztautónkhoz hasonló, jobban elszerelt változatoké – igazán korrekt. Szemnek, kéznek egyaránt. Jó minőségű, kellemes tapintású felületek ölelik körbe az utasokat, a legtöbb kapcsoló, tekernivaló határozottan végzi a dolgát, megfelelő ellenállással. A fura menü és a megszokhatatlan középső gomb megmaradt, de a környezete annyira dögösre sikerült, hogy ez nem nagyon tűnik fel. Apróság, de lehet szeretni, hogy sötétben halványpirosan derengő hangulatvilágítás tölti meg az autót. Anyagtakarékos, ügyes húzás, hogy ha sötétben szállunk be az autóba, akkor a csomagtartó környékét a tolatólámpa világítja meg.
A szélvédő elérhetetlen messzeségben van a sofőr előtt, és akkora sík terület van a kormány és az üveg között, hogy ha nem zavarna a vezetésben pár láda muskátli is vidáman elnapozgathatna ott. Bár a repülőgépes hasonlat lenne kézenfekvő, nekem mégis inkább az ugrik be, hogy terráriumban napozok, és lassan megérkezik a gazda a friss, ebédnek való szöcskeszállítmánnyal.
De most, a simogató tavaszi napfényben határozottan jó ennyi üveg alatt ülni. Ha nyáron megkérdeznék, biztosan mást mondanék erről. A rengeteg üvegfelület jót tesz a biztonságnak is, az autó szépen átlátható minden irányban. Így akkor sem lenne baj, ha sem a holttérfigyelő, sem a tolatókamera nem segítené a vezetőt.
A szokásos úti kacatot elképesztő mennyiségű helyre lehet elpakolni. Van kicsi, nagy, fedeles, rolós, fiókos és zárható is. Csak győzzük őket megtölteni. Nagyobb csomagokat az ötfősre alakított autó csomagtartójába lehet elhelyezni, egész pontosan 710 liternyit. Ha meg tudunk szabadulni még két-három utastól, akkor ez az érték egészen 1860 literig növelhető. Kerékpárosoknak jó hír, hogy az autó hátuljából kirángatható fiókból már négy bringát befogadó állvány varázsolható elő.
Temérdek plüss-állat rejtőzik a Zafirában. De hol férnek el ennyien?
Videónk elkészítéséhez ezúttal is Canon-kamerát használtunk.
Menet közben a Zafira csendes, nyugis járgány. Családdal súlyosbítva az ember amúgy sem száguldozik, de itt az önmegtartóztatásba a downsizing zászlója alatt összetöpörített 1,4-es, turbós motor is besegít. Főleg akkor, ha akkorát hibázunk, hogy a fedélzeti számítógép kijelzőjén az átlagfogyasztással sokkoljuk magunkat. 1,4 literből 140 lóerő nem hangzik rosszul, bár a legtöbb embert még ma is kiveri a víz attól, ha ilyen kisméretű, pörgős turbós motorba zárnak ekkora teljesítményt. Aztán az első fékezés után még megfontoltabb lesz a vezető.
Eleinte ugyanis nem történik semmi, taposhatjuk a pedált nagyjából félútig, mire valami reakció érkezik a fék felől. Aztán persze fog tisztességesen, csak ez a holtjáték bosszantó. De legalábbis megszokást igényel.
Még egy apró gonoszság van az autóban, ami alkalomadtán igen idegesítő lehet. Az automata visszagurulás-gátló és a start-stop rendszer duója. Emelkedőn egymás szavába vágva csinálnak pillanatok alatt tollas, ledudálnivaló idiótát a sofőrből.
Ha ehhez hozzászokik az ember, és időben kikapcsolja az Eco-módot, akkor viszont egész barátságos a Zafira. A kicsike, turbós benzines motorral is boldogan lehet közlekedni, a váltó, kormány hozza a jó Opeles szintet, a biztonsági kütyüarzenál pedig megpróbálja egyben tartani a családot.
Biztonság
Az EuroNCAP tesztjein is szép eredménnyel végzett az új Zafira, könnyedén megszerezte az ötcsillagos minősítést. Az első tesztbábuk térde, combcsontja egyaránt jól megúszta az ütközést, csupán az oszloptesztnél mutattak a szenzorok nagyobb terhelést a mellkas környékén. A gyermekek is biztonságban vannak a Zafirában, ami viszont meglepő, hogy a címkékre háklis mérnökök jónak ítélték az Opel egyterűjének tulajdonos-riogató matricaarzenálját. Ez nem túl gyakori.
Felnőtt védelme 94, gyermekvédelme 83 százalékos eredménnyel zárta a tesztet, a gyalogosvédelme 53 százalékot ért.