Röviden – BMW Z4

Mi ez?

Roadster BMW-minőségben, 156-tól 340 lóerőig
Mit tud? Jó vezetni, és közben azt is láttatja, hogy aki vezeti, nagyon menő fazon
Mibe kerül? A leggyengébb 11, a legdrágább 17 millió – alapáron!
Kinek jó? Akinek fontos, hogy BMW-ben lássák örömautózni

Kezdjük talán a modellfrissítés legnagyobb dobásával, a 40 km/h tempóig működtethető, 19 másodperc alatt nyitó vagy záró tetőmozgató rendszerrel. A Z4 olyan roadster-ősök legendáját tudhatja maga mögött, mint a 328-as, az 1940-es Mille Miglia verseny győztese, a gyönyörű, légies, még szimpla kereklámpás 507-es 1955-ből, az 1987-es, padlóba süllyeszthető ajtajú Z1-es. A legújabb kori Z-k, a könnyed Z3 és a megkapó szépségű Z8 után a Z4 a nyitható kemény tetővel hozott új színt a történelmi tablóra. Íme, a BMW Z4 kalapemelése animgifben:

Vezettük a BMW megújult roadsterét 1

Itt akár be is fejezhetném ezt a cikket, lényegi változás a tetőrendszer finomításán kívül ugyanis nem történt az Z4-esen. A 2009-es modell természetesen megkapta ugyanazokat a biztonsági és kényelmi, szórakoztatóelektronikai eszközöket, amit a többi BMW-hez is megrendelhetnek a vevők: automatikus reflektorkapcsolás, fedélzeti internet-kapcsolat, követőradaros tempomat, esőszenzoros ablaktörlő, miegymás.

A BMW a szegények, a társadalom perifériája irányába is tett egy gesztust. Az új belépőmodellel, a kétliteres motor 18i jelzésű, 156 lóerős változatával már akár 10 891 000 forintért új, nyitható tetejű kétüléses sportkocsihoz juthatnak ők is. 664 ezer forintos árelőny ez a 184 lovas 20i-hez képest – ha nem is éri el a magyar kormány által olyannyira szorgalmazott tíz százalékos rezsicsökkentés mértékét, azért biztos sokat jelent azon Z4-vásárlóknak, akik számára az erő teljesen másodlagos tényező, a lényeg, hogy BMW kabrióban ülhessenek.

A BMW tudja, hogy a jó sportautó jó csajokkal együtt az igazi
A BMW tudja, hogy a jó sportautó jó csajokkal együtt az igazi

A BMW tudja, hogy a jó sportautó jó csajokkal együtt az igazi

Minden részletében tökéletes

A menetpróba során ugyan sokat röhécseltünk kollégámmal (az ilyen bemutatókon mindig két újságíró kap egy kocsit) azon, hogy a BMW szűkebb pátriájában, München környékén milyen kellemetlen lehet a gyáriaknak, miszerint a nyitott kocsit a tájra így tavasszal oly jellemző irgalmatlan trágyaszagban kell bemutatniuk. A végeláthatatlan termőföldek talaját érezhetően jó alaposan feljavították a gazdák, szinte a könnyezésig élvezhettük a kabriózás nazális gyönyöreit.

Könnyeinken is átszivárgott azonban a BMW Z4-et a legeslegutolsó porcikájáig átható precizitás és míves kidolgozás. Jól sikerült modellautókat (köztük a Z4-et is) szoktunk ilyen hitetlenkedve csodálni: milyen finom, milyen precíz, szinte mint az igazi. Hát ez a kocsi is ilyen volt: minden részletében tökéletesen megtervezve és kivitelezve, a német autóipar legnemesebb hagyományai szerint.

Igazi driver's car, nem csak műmájer kabrió

Igazi driver’s car, nem csak műmájer kabrió

Már csak hab a tortán, hogy közben szép is. Az orrát, a fenekét, a klímakonzol kerek blokkokba rendezett gombcsoportjait, az üléseket, a felniket külön-külön is el tudnám képzelni múzeumi kiállítási tárgyként. Nem valószínű, hogy túl sok autóbuzi – köztük én sem – nevezné meg pont a BMW Z4-et, egyáltalán, egy BMW-t, ha meg kéne nevezni egy szép, nyitott sportkocsit, de hiába tolulnának előre az agyban a Ferrarik, Maseratik, Jaguarok, a BMW a 3D-s valóságban üt majdnem annyira, mint egy Italia Spider.

Vezetni is pazar

A legerősebb verziót vezettük, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. Az élmény örökké megmarad; a nagyszerű orgánumú, reszponzív, erős soros hathengeres turbó (mely minden visszaváltásnál egy gonoszul hörgő akusztikus orgazmussal örvendeztetett meg) kiváló partnere a gyorsan, okosan, csúszásmentesen reagáló váltónak.

Háromküllős kormány és körbe rendezett műszerek, kapcsolók adják meg a klasszikus roadster-hangulatot

Háromküllős kormány és körbe rendezett műszerek, kapcsolók adják meg a klasszikus roadster-hangulatot

A kormányzás pont olyan közvetlen, ahogy a roadster műfaja megkívánja. A fék nagyszerű, a kikapcsolható ESP-vel a keresztbecsúszás látványos jelensége is bármikor elérhető. Az egyetlen zokszó, ami a Z4 35is-t illetheti, hogy a kormánykarima túlontúl testes, húsos; olyan vaskos, mint egy bajor Weisswurst – itt egy iciripicirit túlzásba vitte a BMW a saját szlogenjét, a Vezetés Élményét.

A másfél tonnát közelítő saját tömeg kicsit azért nehézkesebb viselkedést eredményez, mint a kocsi külleme alapján várnánk. Hogy ez baj-e – ízlés kérdése, szerintem luxus-roadsternek elfogadható. A Merci SLK hasonló teljesítménnyel, felszereltséggel még nehezebb is ennél fél mázsával, viszont a Porsche Boxster S katalógusértéke 1245 kilogramm – szóval azért van német márka, aki meg tudja ezt a műfajt kevesebb vasból is csinálni. 

A fészlift természetesen új színeket is hozott (11-et szám szerint), a beltérbe új kárpitanyagok rendelhetők, és a fedélzeti elektronika is okosabb, mint valaha. Például megmondja, alkalmas-e az idő a kabriózásra:

A mobilnetes rendszer tudja, mikor nyithatjuk le a tetőt ázásveszély nélkül

A mobilnetes rendszer tudja, mikor nyithatjuk le a tetőt ázásveszély nélkül

A BMW Z4 35i S és versenytársai. Nem akciós listaárak
BMW Z4 35i S (340 LE) 17 217 000 Ft
Mercedes-Benz SLK 350 aut. (306 LE) 16 906 190 Ft
Porsche Boxster S DSG (316 LE) 20 232 875 Ft

18 colosig terjed a felniválaszték, az M spoilerszettel pedig azt demonstrálhatjuk, hogy nem csak a látszat kedvéért van Z-s BMW-nk, hanem valóban szeretünk sportosan vezetni,

Az új Z4 Roadster minden ízében sportautó, minden ízében luxusautó és minden ízében BMW. Méltó utódja a legendás elődöknek, nem fog benne csalódni, aki őt választja. Ha az általam is kipróbált csúcsmodellről, a 35i-ről van szó, akkor még az sem nagyon, aki nem Audi vagy Merci, hanem akár kis Ferrari, Maserati helyett vesz nyitható BMW-t.

Kicsit gyengébb – és sokkal olcsóbb – ugyan az olasz legendáknál, de olyan vadul prüszköl, hörög, durrog a motor minden visszaváltásnál, hogy legalább annyian felkapják a fejüket a hallatán, mintha egy Italia Spider közeledne. És hát valljuk be, a legtöbb nyitott BMW-t választó vevőnek úgyis ez a lényeg, nem a Freude am Fahren.


Mellette – Ellene
  • Nagyon látványos autó
  • Remek vezethetőség
  • Roadsterhez képest hihetetlen kényelem
  • BMW
  • A márkával szembeni előítéletek meghatványozódnak egy kabrió esetén
  • Egy kicsit nehéz

Az új BMW Z4 - neked mennyire tetszik?
átlag
8.84
szavazat
56
Az új BMW Z4 - neked mennyire tetszik?