Sokáig kihúzta
Kevés autó húzza ki nyolc évig a piacon, az első Citroën C3 mégis kibírta ilyen sokáig. Nagy Gergővel még ifjú titánként láttuk világpremierjét a 2001-es Frankfurti Autószalonon, ahol levették a hangerőt és elzavarták a tánckarokat terrortámadások miatt.
Azóta a 911-ről (nine-eleven) nemcsak a Porsche és az amerikai segélyhívó szám jut eszünkbe, és időközben kiderült, hogy a gömbölyű design nagyon bejött: kétmilliónál több C3-at sikerült eladni az első generációból.
Nézz körül odabent!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Mitől egyedi?
Nagy kár, hogy a legtöbb autóban nincs olyan vonás, amitől unikális lehetne. A kiskocsik között a Mazda2 a könnyű, a Micra volt a csajos, de milyen a többi? A Citroën tett azért, hogy az ő kisautójuk legalább a panoráma szélvédővel különbözni tudjon a többtucatnyi vetélytárstól.
Este egy sima rakparti hazaút is emlékezetesé válhat a C3-mal, a díszkivilágításban fürdő várban és a Lánchídban gyönyörködve. A tetőbe nyújtott üveghomlok bőven megér 109 000 forintot, mert az árát már rég elfelejtettük, amikor még bizserget egy romantikus összebújás emléke a csillagos ég alatt.
Napszúrás ellen |
A panoráma üvegbuborék a Zenith szélvédőcsomag részeként kapható a C3-hoz. A 109 ezer forintért rendelhető kupola nagyban feldobja a hangulatot és többfokozatú napvédelmet kínál. A felület nagyobbik része normál színezett üveg, a fej feletti 25 centis rész azonban ennél ötször kevesebb energiát enged át. Konkrétan 50 helyett 9 egységnyit, bármiben is mérik ezt. Verőfényben, amikor az erős színezés ellenére is megfőnének az utasok, a C4 Picassóhoz hasonlóan itt is kárpitozott árnyékolót húzhatunk az üveghomlok elé, rajta a lehajtható napellenzőkkel. Kár, hogy magasabb embereknek a hátratolt árnyékoló beleborzol a frizurájába. Szerintünk ezzel együtt is érdemes költeni a Zenith szélvédőre, a C3-tulajdonosoknak pedig azt kívánjuk, hogy soha ne kapjanak egy kavicsot az üveg közepébe! |
Rákapcsoltak a Hatszögben
Nem lehet nem észrevenni, hogy a francia autóipar, benne a Citroën emelni kényszerült a tétet.
Minőségi problémákkal megtépázott hírüket egyre jobb autókkal próbálják polírozni.
A legutóbbi modellváltásokkal, a C5 és főleg a Berlingo kipróbálása után azzal szálltunk ki belőlük, hogy ezt bizony ki sem néztük volna a krónikusan olcsó utasterű és béna kormányzású autókat hozó márkából. A C3 is jó kiskocsi lett.
Lapozás után kiderül, az Opel és a többi konkurensnél mennyibe kerülne egy hasonló kisautó.Meglepő árak következnek
Felnőtt a C3
Kívülről az új jóval komolyabb autó, nem annyira direkten nőknek szól, mint elődje, ami az édibédi Nissan Micra leváltásakor is cél volt. Ezt a felnőttséget vezetés közben is hozza.
Sikerült elég jól eltalált futóművet tenni a kocsi alá, a rugózási kényelemben és az útfekvésben sincs hiba. Egyedül a kormányzás lehetne pontosabb és kevésbé könnyű.
Anti-dízel: halk és élénk
Nálunk elsőként a 95 lóerős benzinessel járt a C3, amely a MINI-vel és a PSA Peugeot Citroën konszern jó pár más autójával közös. A modern benzines alapjáraton olyan észrevétlenül forog, mintha start-stop rendszer állítaná le lámpáknál.
Működése csak addig marad észrevétlen, amíg oda nem lépünk neki. Könnyen elindul a lámpáktól, már egészen kicsit kihúzatva is érezni, milyen vérbő motor. A motor elkényezteti mindazokat, akiket, akit zavar a pedálokat és a kormányt rezgető dízelüzem.
Elfogadható a fogyasztás
Ahogy Hobo mondta egy koncerten, fickósan, latinosan mozog a C3, alighanem ez a legjobb motor hozzá. Legalábbis ebben van a legtöbb örömünk a fogyasztásához képest.
Vetélytársak* | Listaár, forint |
|
Citroën C3 1,4 VTi Collection (95 LE) | 3 910 000 | |
FIAT Punto Evo 1,4 Mair Dynamic (105 LE) | 4 300 000 | |
Opel Corsa 1,4 Enjoy 111 (100 LE) | 3 635 000 | |
Peugeot 207 1,4 VTi Premium (95LE) | 4 097 000 | |
Renault Clio 1,2 TCe Expression (99 LE) | 3 440 000 | |
SEAT Ibiza 1,4 Style (86 LE) | 3 593 500 |
* Az ötajtós modellek árai, a tesztelt C3-mal összevethető felszereltséggel
Nálunk több budapesti, mint országúti szakasszal 7,45 liter fogyott százon, ami több a reméltnél, de legalább a benzin minden cseppjéből telivér lóerők teremnek.
Nem tudom, mit rontanak el mások, de a motor az összes környezetvédelmi norma dacára jól veszi a gázt, vehemensen pörög, nincs az dízel, amiért odaadnám. Már csak azért sem, mert mire egy dízelmotor fűteni kezd, egy városi autóval már kétszer megérkeztünk.
Kimélyített műszerfal
Dugóban álldogálva van időnk nézegetni a műszerfalat, ami ezúttal jó érzés. Az első szériában ritka hitvány anyagokat hányt egymásra a Citroën, a modellváltás óta a C3 a jobbak közé tartozik a kiskategórián belül. A jobb anyagok mellett a műszerek is több komolyságot sugároznak.
Okos megoldás kimélyíteni a műszerfalat jobb oldalon, így az első utas nem fog sírdogálni, ha alaposan előrehúzzuk az ülést. Mögötte a kimélyítés révén nyolc centivel nagyobb, kényelmesen tág lábtér adódik, ami jól is jön, mert egy langaléta vezető mögött kevés a hely.
Nem lett halk
A gyári emberek erősen fogadkoznak, hogy a C3 milyen csendes lett, de a rögvalóság az autópályán mást mutat. A motornak kis tempónál szavát sem lehet venni, de sikerült olyan értelmetlenül rövid ötödikkel társítani, hogy már 130-nál sem halk.
Szép dolog az eddigi 48 helyett 155 négyzetdecimétert kitapétázni a motortérben hangelnyelő anyagokkal, de szólni kellene a váltós kollégáknak, hogy a fogaskerekekkel is segítsenek egy kicsit a zajcsökkentésben.
Sikk, sárm, nemes penész
Amikor azt hallom a franciákról, hogy ők a Grande Nation, a nagy nemzet, kedvem volna orruk alá dörgölni a klotyó utáni kézmosási szokásaikkal kapcsolatos lesújtó tapasztalataimat.
Ezzel együtt a nemes sajtok, a feketében tovalibbenő, karcsú hölgyek és a hangulatos kávézók őshazájában valóban tudnak élni. Jó hír, hogy még egy fillérre kiszámított kisautójukban is van annyi sikk, sárm és életöröm, hogy jusson belőle zilált hétköznapjaink feldobására.
Műszaki adatok -Citroën C3 1,4 VTi Collection | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1397 |
Furat x löket (mm) | 77,0 X 75,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 70(95)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 135/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 184 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 134 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3941/1728/1524 |
Tengelytáv (mm) | 2466 |
Csomagtér (liter) | 300 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1075/501 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 910 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kategóriatársai között a C3 nívós autó, elegendő hellyel, rendes minőségű belső térrel. A futóműve sem marad el az átlagostól. Az 1,4-es VTi kimondottan jó motor, a listaár viszont elég hetyke a márka alacsony presztízséhez képest. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|