Röviden – Citroën Grand C4 Picasso | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt egyterű, óriási csomagtérrel, ügyesen variálható, szerethető belsővel |
Mit tud? | Tágas, kényelmes, takarékos, szép, de vannak hisztijei |
Mibe kerül? | 5 090 000-től 8 490 000 forintig tart az árlista, a 640-650 ezer forintos kedvezménnyel |
Kinek jó? | Aki nem a vezetés élményéért autózik, hanem az utazás öröméért |
Merész külsejével, tágas, barátságos belsejével, ügyesen variálható utasterével a Citroën Grand C4 Picasso ideális autónak tűnt a karácsonyi családi népvándorlás, illetve az év végi világjárás lebonyolítására egyaránt. Pedig mindkettő más és más tudást igényel az autótól. Kipróbáltuk városon belül, három gyereküléssel, nagymamákkal teleültetve, és hosszútávon, púposra pakolva, szinte lakóautóként használva.
A kisbusz méretű családi járgány már furcsa lámpakiosztásával és bumfordi arányaival is kilóg a megszokott autók sorából és a belseje is nagyon elüt a szabványtól. Egyáltalán nincsenek benne hagyományos műszerek, csak óriási kijelzők, és a fejünk feletti 5,7 négyzetméternyi üvegfelülettől is inkább érezzük magunkat egy űrhajóban, mint autóban. Aztán menet közben gyorsan kiderül, mennyivel élvezetesebb egy ilyen jól átlátható, világos üvegkalitkával utazni.
Kényelem:
Ebben igen erős a Citroën Grand C4 Picasso. Az első ülésekben ezer kilométert simán le lehet ülni, és a második sor is temérdek lehetőséget kínál, lehet előre-hátra tologatni őket, és a háttámla dőlésszöge is állítható és el is lehet őket tüntetni a padlóban. Általában három felnőtt ritkán szokta magát jól érezni egy autóban hátul. Középen, a nem is teljes ülésen kucorogni rémes, és a vállban összedörgölőzést sem viseli el hosszú távon az ember akárkitől.
A Citroën Grand C4 Picassóban ezektől nem kell félni, mindenkinek saját, igazi ülése van, és azzal, hogy az üléseket sínen, egyesével lehet mozgatni, vállban sem szükséges összeakadni. Ennek köszönhető az is, hogy a második sorban kényelmesen elfér 3 darab gyerekülés. Sőt, még a leghátsó – két ülésből álló – sorba is be lehet szerelni kettőt. Mindössze a biztonsági övek előhalászása okozhat némi bonyodalmat, ezek hajlamosak becsípődni valamelyik ülés háttámlája mögé.
Raktér:
A Grand Picasso raktere papíron is hatalmas, 645 liternyi – a második üléssor egyesével, 15 centiméteres távon tologatható üléseinek előretolásával 725 liternyi – teret lehet csomagokkal megtölteni, a megszokottól eltérő kiterjedésű darabokkal is. Széltében 1,17 míg hosszában – lehajtott háttámlájú anyósüléssel – 2,75 méter a határ. Nálunk öt ember egyhetes túracuccát gond nélkül elnyelte a puttony – sátrakkal, polifómokkal – majd amikor a telinek látszó csomagtartó még egy bevásárlókocsinyi kaját, és 30 liter vizet is elnyelt, még egy felfújható kajak is előkerült. Némi zömítés után az is belefért.
Az első ajtózsebekbe a kétliteres palack pont befér, van rakodóhely a hátsó utasok lába alatt is – az egyik a defektjavító habot, illetve a kompresszort rejti – és a váltó mögött is található egy tekintélyes méretű fedeles kuckó. A váltó előtti lenyitható rekeszben két USB aljzat, egy 12 voltos csatlakozó – ebből van egy-egy a két ülés között és a csomagtartóban is – és 230 voltos konnektor is akad. Így menet közben egyszerre lehetett tölteni két energiaigényes okostelefont, és a fényképezőgép akksiját is, miközben még a fedélzeti kamera is működhetett. Elképesztő nagyvonalúság, hálásak voltunk érte.
Motor:
Adatlap
Citroën Grand C4 Picasso teszt
Motor | 1997 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 370 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,8 sec |
Végsebesség | 210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
150 lóerős, kétliteres dízelmotor egész új darab, eddig csak az októberi nemzetközi bemutatón találkoztunk vele. A bonyolult, katalizátorral, részecskeszűrővel, AdBlue befecskendezéssel tisztára mosott motor fogyasztását akkor nem tudtunk mérni, de most már erről is vannak adataink.
A katalógusban szereplő 4,2 literes átlagfogyasztáson nyugodtan röhöghetünk egy jóízűt, ilyen csak a mesében van. Az autó öt utassal, telepakolva, kis híján 1000 km-es autópályás, 130-as menet után 6,4 litert, hazafelé éjszaka, autópályát csak itthon érintve 4,9 litert fogyasztott. Több mint korrekt eredmény egy ekkora járműtől.
A hosszú, hatfokozatú váltóval még az autópályás menet motorzaja sem üti meg a megterhelő szintet, csak a tükrök felől hallani valami szélzajt. A hatfokozatú váltó tisztességes darab, kényelmes, pontos és ugyanez mondható el a futóműről is, amely sokkal inkább komfortos, mint sportos, viszont a vasúti átjáróktól, fekvőrendőröktől és egyéb úthibáktól sem jön zavarba. Hosszú távra pont ilyen való.
Civilizált start-stop:
A Citroën C4 Picasso ötüléses változatában is rácsodálkoztunk az iparág egyik legcivilizáltabb start-stop rendszerére, és szerencsére ugyanez dolgozik a hétülésesben is. A motor már akkor leáll, amikor még javában gurulunk a piros lámpához, miközben továbbra is működik a kormányrásegítés, illetve az újraindítás is észrevétlenül zajlik.
Mozgóképen a hétszemélyes Citroën:
a videó a hirdetés után indul
Elektromos segítség:
Klassz dolog, amikor az autó helyettünk csinál dolgokat. Persze nem törik le az ember keze, ha fel kell kapcsolnia a lámpát sötétedéskor, és az eleredő esőt is magától észreveszi a legtöbb autós és elindítja az ablaktörlőt. Mégis könnyen meg lehet szokni, hogyha ezek maguktól megoldódnak. Ha pedig már a távolsági fényszóró kapcsolgatására sem kell izomerőt pazarolni, az maga paradicsom.
A Citroën Grand C4 Picasso és konkurensei: | Listaár, forint |
|
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI (165 LE) | 8 084 000 | |
Renault Scénic 1,6 dCi (130 LE) | 7 605 000 | |
Ford S-Max 2,0 TDCi (140 LE) | 8 690 000 | |
Citroën Grand c4 Picasso 2,0 eHDI (150 LE) | 8 890 000 |
Utóbbin ugyan még van mit finomítani, például a sztrádán szembejövő kamion fényszóróját nem veszi észre a rendszer – a sávelválasztó bozót eltakarja – de a reflektorunk a magasan ülő kamionost ettől még elvakítja, amit több ezer wattnyi lámpa villogtatásával szoktak jelezni a sofőrök. Emellett magától parkol az autó, figyeli a holtteret és ha a felező vonal közelébe merészkedünk, még az övet is úgy rángatja, mint anno Ida néni a kék nejlonköpenyemet amikor a rühellt oroszórán nem kötött le az elvárt mértékben az igeragozás. De még egy pillanatra térjünk vissza a reflektorhoz, mert van itt egy kis finomság.
Xenonlámpával gyakran lehet problémás, ha csak gyorsan villantanánk a másik autósnak. A mechanikus szerkezet ilyenkor fájdalmasan lassan vált át távolsági fényre – a fényforrás ugyanaz marad, csak a világított kép változik. Néhány márka ezt a problémát úgy hidalja át, hogy a reflektor nem xenon fénnyel világít, hanem hagyományos halogén izzóval. Előnye, hogy gyorsan kapcsolható, hátránya, hogy kevésbé erős fényt ad. A Citroën ennél okosabb, itt ha csak villogtatni támad kedvünk, akkor egy plusz halogén reflektort használ, ha pedig hosszabb ideig mennénk távfénnyel, akkor átállítja a xenonlámpát. Igazán elegáns dolog.
Kreténségek:
Igazi francia autó nem létezhet ordító hülyeségek nélkül, így hamar találunk a C4 Grand Picassóban is ilyet. A csupán a megfelelő menüben kotorászva állítható belső hőmérsékletről van szó – a belső keringetésre kapcsolás is több lépcsős dolog, így biztos beszivárog a kénköves pokol szaga, míg megleljük a megfelelő gombot, ha elénk vágódik valami kivénhedt Kamaz sóderrel túlpakolva – de van még más is.
Például hiába van szinte HD minőségű tolató- és 360 fokos, az autót fentről mutató parkolás segítő kamerarendszer, ha sötétben annyira vérszegény LED-ek világítanak az autó mögé, hogy a kijelzőn az égvilágon semmit nem látni. Pedig a négykamerás rendszer nappali fényben egész jól használható. Szintén marhaság, hogy a motoros csomagtartó-ajtó ugyan menüben megszabadítható az elektromos nyitástól, csukástól, de ha kézzel akarjuk csapkodni, a villanymotor ellenállását ugyanúgy le kell küzdeni, mintha be lenne kapcsolva. Végül az első ülések bánatos masszírozófunkciója is olyan valami, ami nélkül vidáman meglennénk. Az anyósülés motoros lábtámasza pedig totál felesleges cucc. Inkább lenne benne egy pótkerék…
Összegzés:
Mindent egybevetve a Citroën Grand C4 Picasso egy baromi jó autó, néhány apró hülyeséggel megbolondítva. Utastere elegáns, hatalmas, ügyesen variálható és roppant kényelmes, 150 lóerős dízelmotorja csendes, takarékos, és méretéhez képest még csak nem is imbolyog az úton. Ha rendeléskor sikerül kigyomlálni belőle a semmire se jó, drága extrákat, igazán remek, kényelmes, szerethető autót kaphatunk a pénzünkért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|