Jó pár izompacsirta megfordult már a vezess.hu garázsában, így a Clio RS-ből is járt itt korábbi példány. Tetszett, gyors volt, még három kerékre is állítottam véletlenül a Népligetben, de mégsem gondoltam róla, hogy az a legjobb.
Jobban tetszett anno a Peugeot 206 RC, a Mini Cooper John Cooper Works-ről, a kicsit nagyobb CivicType-R-ről, és Focus ST-ről nem is beszélve. Aztán nemrégen jött a királyok királya, a 305 lóerős Focus RS. Azt hittem, nincs feljebb.
De van!
Az új Clio Renault Sport pont 104 lóerővel gyengébb a Focus RS-nél, de amint megfelelő terepre tévedünk vele, higgyék el, ez nem fog hiányozni. No, nem a Váci úton egyenesben, mert ott a Clio egész lehangoló. Lassúnak nem lassú, de a gyorsaság így nem jön át, hiába jó érték a 6,9 másodperces gyorsulás 100-ig. Hiába ordít szinte elviselhetetlen hangon hatezres fordulat felett a kipufogó, a Focus öthengeres turbómotorja akkora élmény, hogy egy kisebb szívómotor azzal nem veheti fel a versenyt.
A Clio RS-ben akkor támad nagy dózisban az élmény, amikor elérkezünk az első tempós kanyarhoz: országúton vagy egy szimpla autópálya-lehajtón – egyre megy. Izzadó tenyérrel rákészülünk, bátrabban jövünk a szokásosnál is, de ez sem elég.
Az abroncsok szinte odanőttek az aszfalthoz, végig íven vagyunk, mégcsak önzáró differenciálmű sem segít. Ha tovább nyomjuk neki, kimozdítja a hátulját is, majd ellenkormányzásra szépen visszaáll. Nem túrja az orrát, mint az Focus, vagy a legtöbb másik, az érzés fenomenális, a tapadás hihehetlen. Minden egyes kanyar élvezet, egy átlagos körforgalmat is olyan izgatottan várunk benne, mint a Karácsonyt.
A megállás gyerekjáték, elöl-hátul már ránézésre is ijesztően nagyok a féktárcsák. A piros féknyerges Brembo-rendszer a nagyobb, nehezebb és erősebb Mégane Renault Sportból származik, gond nem lehet. A keményebb Cup futómű szinte semmilyen oldaldőlést nem enged, és meglepően könnyű vele együtt élni, mert az autó olyan tompán és csendben nyeli az úthibákat, amire egyáltalán nem számítottunk. Közben pedig úgy rugózik, mint egy raliautó. Csak a józan ész segíthet, hogy ne a leszabályzás előtti csippanást várva közlekedjünk a nap 24 órájában, őrült módjára.
Mitől tapad?
El kell keserítsük a szimpla Clio tulajdonosait: egy egyszerű ültetéssel nem tudjuk az RS-t leutánozni. A Sport felirat nem csak egy erős motort és csicsás kiegészítőket takar, jóval több van mögötte.
A normál Clióhoz képest elöl-hátul megnövelték a nyomtávot (48, 50mm-rel), hosszabb lett a tengelytáv is egy centivel, kapott hátsó szárnyat és diffúzort, sőt külön levegőkilépőkön távozik a meleg a motortól és a fékektől. Rövidebbre vették az első három fokozatot a váltóban, és masszívan átdolgozták a futóművet is. Ezt tetézi a feláras Cup futómű, ami a RS-hez képest is alacsonyabban ül 7 mm-rel, keményebbek a lengéscsillapítói, és a kormányzás is közvetlenebb vele.
Jó helyről való: Dieppe | |
A 200 lóerős Clio Renault Sport a többi Cliótól eltérően a Franciaországban található dieppei üzemből származik, ahol kizárólag a Renault Sport részleghez tartozó autók készülnek. Hajdanán itt készültek az Alpine modellek, most a Clio mellett a Mégane Sport, valamint a pályaversenyzésre szánt modellek szülőhazája ez. |
Az új vezérléssel picit erősödött a kétliteres szívómotor is, ami a franciák szerint 203 lóerős, igazából csak „201”. A 100 lóerős literteljesítmény így is – úgy is megvan, ez mindenképpen elismerésre méltó. Talán lehetne egy picivel pörgősebb, de egy remekbe szabott darab, úgy ahogy van. Agilis, szép a hangja, nyomatékos.
Azért, hogy biztonságosan kiautózzuk a Cliót, kilátogattunk a Kakucsringre, ahol egy saját rendezésű versenysorozat forgatásán Benik Balázs raliversenyző és Serdült Orsi szépségkirálynő nyúzta éppen a Suzuki Splasht. (Hogy miért? Hamarosan elmondjuk!)
Odafelé az M5-ösön tűnt fel, hogy az autópálya nem erőssége az RS-nek, legalábbis hosszú távon biztosan nem. 130-nál már 3800-as fordulaton dolgozik a motor, és mellette olyan bántóan búg a kipufogó, hogy nem szívesen indulnánk vele még a Balatonra sem.
Mikor kiértünk, egy óvatlan pillanatban Balázst is beültettük a Clióba, aki csak elismerően bólogatott, csikorgatta a gumikat, húzta a kéziféket, majd mielőtt kiszedtük volna belőle, hogy jobb-e a Clio, mint a Focus RS, illedelmesen közölte, hogy szerződése miatt erről nem nyilatkozhat.
Cup verzió | |
A Cup futómű, nem tévesztendő össze a tőlünk nyugatabbra forgalmazott Cup kivitellel, ami 36 kilóval könnyebb a normál verziónál, és többek között kimarad belőle a légkondi, és még néhány másik extra. Ilyet itthon ne tessék keresni, de enélkül is elég gyors a Clio. |
Ha minket kérdeznek, futóműre biztosan jobb. A Clio kifejezetten jóindulatú a pályán, nem akar leesni az ívről, farol a hátulja, pofonegyszerű megtartani, hangos, a fékek harapnak. Pont ilyen helyre való. Itt jöttünk rá, hogy nem érdemes a feláras Recaro sportülésen sem spórolni, mert amellett, hogy baromi jól néz ki, még borzasztóan tart is. Halkan tesszük hozzá, hogy nem árt vigyázni vele, mert a kemény pereme rendesen megmogyoróz, ha nem ügyelünk beszállásnál. Ettől eltekintve kifejezetten ajánlott.
Nem olcsó, de megéri
LEG-LEG-LEG – Rózsa Gyuri legendás műsorába való az új Clio Renault Sport, ez nem vitás. A 201 lóerős méregzsák talán nem tökéletes, van benne egy-két olcsó és irritáló megoldás, de az összhatás annyira jó, hogy teljes bizonyossággal állíthatom, most már ez a kedvencem az izmos ferdehátúak között.
Persze 6,2 milliós alapáron venni egy ekkora autót őrültségnek tűnhet minden épeszű embernek, de ez az autó nem is nekik szól. Olcsóbb konkurens alig van, és élményből a Clio garantáltan csillagos ötös. És ne feledjük az újabb súlyos ezresekért mért Cup futóművet (155 ezer), a Recaro üléseket (315 ezer), és ezt a gyönyörű, szintén 315 ezer forintos sárga fényezést sem. Mind megéri. Próbálják ki!
Műszaki adatok – Renault Clio Sport 2,0 Cup | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 82,7 X93,0 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 148(200)/7100 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 215/5400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,9 |
Végsebesség (km/h) | 225 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,4 |
Vegyes (l/100 km) | 8,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 195 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4017/1768/1484 |
Tengelytáv (mm) | 2585 |
Csomagtér (liter) | 288 |
Menetkész tömeg | 1204 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 215/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 190 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa OPC (192LE): 5 965 000 Peugeot 207 RC(175LE): 5 350 000 Mini John Cooper Works (211LE): 9 250 000 Ford Focus ST-3 (225LE): 8 642 000 Mazda3 MPS (260 LE): 8 359 900 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Ez egy link! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az izmos kisautók között nincs jobb jelenleg. De tényleg |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|