Engem minden, magyar pénztárcával is elérhető autó érdekel, így örömmel huppantam le az Air France reggel 7 órás járatán, hogy Párizson át megközelítsük Nizzát, ahol az utóbbi hetekben Focus- illetve Mazda6- ügyben is jártunk. Az előzékeny jegyfoglalók négy órát tartalékoltak az átszállásra, de csapatunk rutinos, így jutottak percek a gyári háttérinfók feldolgozására is.
Eddig ketten voltak
Európában a kombik részesedése csupán 3% a kiskategóriában. Ám ez a tavalyi évben 140 000 autó két modell között oszlik meg, mert a Cordoba Vario és a Polo Variant is rég eltűnt. A 207 SW-ből és a Fabia Combiból álló piacon a Skoda a régi motoros, mert a Favoritból és a Feliciából is gyártott kombit, a Peugeot a 206-tal kezdte, míg a Renault csak most lépett.
Tokkal-vonóval 82 millió euróba (20,8 milliárd Ft) került a Renault-nak a Clio Grand Tour, amelyből 35 millió ment el az autó tervezésére. Az új változat 60 százalékban azonos a ferdehátú Clióval, hátsó futóműve a Grand Modusé, a Renault-Nissan B-padlólemeze meg eleve közös a Logannal és a Nissan Note-tal is, amivel sikerült kordában tartani a költségeket. A maradék 47 millióból felszerszámozták a török gyárat a kombihoz.
Sztrájkolni, azt tudnak
Miközben én a padló alatti rekesszel 439 literes csomagtérről olvasok, a másik párizsi reptéren (Orly) épp munkabeszüntetés van. Délután kiderül, hogy emiatt nem jutott el hozzánk Patrick Blain, a Renault értékesítésért, marketingért és a könnyű haszonjárművekért felelős alelnöke. Nagy kár, mert ő elmondhatta volna, mit kezdenek majd a Ladával, amelynek a negyedét nemrég megvásárolták. Végül 20 perccel sötétedés előtt leszállunk Nizzában, ahol meglepetésként a Clio Grand Tour helyett egy Grand Modus kulcsát kapjuk meg, amelynek szintén ott volt a bemutatója.
Meglepetés nekünk, autó másoknak |
A bemutató fele egy olyan autóról szólt, amelyet az importőr a kudarc nyomán kivezetett a hazai piacról. A Modus nem olcsóbb, mint a Nissan Note vagy az Opel Meriva, de sokkal kisebb náluk és alkalmatlan családi autónak, kisautóként viszont drága. Ez a koncepció ritkán hozza lázba a magyarokat, de hála a nyugati jólétnek, így is elfogyott 390 000 darab. Három év elteltével a gyár továbbgondolta a kocsit. Apró egyterűként a Modus továbbra is a városi kisautókkal harcol, de a modellfrissítéssel beállt mellé a megnyújtott Grand Modus. Csomagtartója 309-410 literre tágult és a hátsó lábtérnek is megszaladt a hosszabb tengelytávval. A futómű meglepett azzal, mennyire finoman szűrte az úthibákat és a töksötét, szűk országúton jól viselte a kanyarparádét is. Jó áron részünkről jöhetne is újra. Az esti prezentáció tartogatott egy vaskos meglepetést. A kivetítőn a rövid Modus konkurenseként megjelent az új Opel Agila és a Suzuki Splash, majd jött a döbbenet deréktól fölfelé és lefelé: a gyári tudorok betették melléjük a Honda Jazzt. |
Lapozás után jön a Skoda Fabia Combi szép új vetélytársa
A könnyű autóválasztás jegyében egyetlen motorral lehetett vezetnünk a Cliót, a 106 lóerős 1,5 dCi-vel. A kipróbált autóba nem jutott tengelyirányú kormányállítás, nem tagadva, hogy ez bizony feláras tétel. Köszönjük az őszinteséget!
Üvegtető: non, merci!
A kormány kihúzására azért lett volna szükség, mert a dupla üvegtető viszont benne volt a kocsiban, így csak hanyatt vágott támlával fért el a fejünk. Aki kicsit is magas, felejtse el az elöl nyitható-dönthető, hátul fix napfénytetőt, mert nem férni be alá.
Hátul sem a lábtérrel volt baj, a kisautók között ez nem rossz, a Clio belső szélessége egyenesen jó, de a fejteret itt is csúnyán agyoncsapta az üvegtető. Alaphelyzetben a csomagtartó a 207-énél jóval nagyobb, a Fabiáénál némileg kisebb. A támla és az ülőlap is előredől, a padló így sík és egy magasságban van a lökhárítóval. A mélyben 72 liternyi hely rejlik, kapható csomagrögzítő necc az aljára, kutyaháló az ülések mögé és a padlót védő betét.
Nem torkosabb
Az ötajtósnál csupán 25 kilóval nehezebb a kombi, ezért fogyasztása sem magasabb és pont ugyanolyan élénken megy a dízellel, ha leküzdöttük valahogy a turbólyukas erőtlen tartományt.
A futóműve kevésbé tűnt harmonikusnak, mint a nagy Modusé, mert kanyarokban vagányan suhant, de az úthibákkal nem viselkedett annyira szuverénen és az apró kombi fordulóköre bántóan nagy.
A Clio nagyon merev, az ötcsillagos törésteszt nem kamu, amit minden járdára álláskor vagy huplin érezhetünk, mert a kasztni meg sem rezdül.
Három néven
Belül igazán nagymenő a Clio, látszik hogy a franciáknak van ízlésük és befektettek a jó anyagminőségbe. A névválasztásban már nem ennyire ügyesek, egy holland kolléga rá is tért a sajtótájékoztató után, hogy miért vergődnek ennyit? A 21 és a Laguna I kombija még Nevada volt, francia területen a kombik Break néven futottak. Ehhez képest a kombi Clio nálunk és még sok más piacon Grand Tour, de helyenként Sport Tourer illetve Estate.
Itthon 2008 első negyedévében dúsul a kínálat a családi Clióval. Az árlistában szereplő két benzines és három dízelmotor közül az 1,2 literes turbós benzines érdekes darab 3,3 millió forintért, amely a szabványos ciklusban takarékosabb a 75 lóerős szívó alapmotornál. A Renault józanul kalkulált, a legkevesebbe a 3 070 000 forintos 1,2 Expression kerül, legfelül a 106 lóerős dízel Dynamique áll 4,2 milliós árcédulával.
Listaárak forintban:
Clio Grand Tour Expression-modellek:
1,2 – 75 LE: 3 070 000
1,2 TCE – 100 LE: 3 300 000
1,5 dCi – 68 LE: 3 480 000
1,5 dCi – 86 LE: 3 630 000
Clio Grand Tour Dynamique:
1,2 TCE – 100 LE: 3 620 000
1,5 dCi – 86 LE: 3 950 000
1,5 dCi – 106 LE: 4 200 000