Adatlap
Seat Alhambra 2.0 TDI
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 140 LE |
Nyomaték | 320 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,7 sec |
Végsebesség | 191 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,7 l / 100 km |
Egyedül tartok hazafelé az Alhambrával, és kívülről olyan baromnak tűnhetek, aki vegyvédelmi szerkóban ugrik el kifliért: erősen túllő a célon, aki egyedül akar jár a hatalmas autóval. Olyan magányos vagyok benne egymagam, mint az űrben kóborló asztronauta.
Nemcsak hétüléses
Ez a hétszemélyes modell, ami plusz 218 750 forintba kerül, mert hogyan is férhetne bele még két szék a TDI Style 9,5 milliós árába? Az új ülésrendszer okosabb és hasznosabb az eddiginél, maga az ülés is sokkal kényelmesebb az előd túl mélyre beszerelt székeinél.
A harmadik sorban tágas a hely, az üléstámlákat ez mozdulat kinyitni a padlóból, utána még egy megfordítani az ülőlapot és kész a felnőtteknek is használható ülőhely. Az Alhambra valóban hétszemélyes autó, nemcsak ülőhelyből van benne 5+2.
Tolóajtó, távirányítással
Örvendezünk, hogy Volkswagen anyácska a Sharannak és az Alhambrának is megspendírozta a tolóajtót, amely 271 250 forintért gombnyomásra nyílik-záródik. Ez nagy showelem, a gyermekek imádják nyomkodni a gombot a tetőoszlopon vagy a slusszkulcson, és a szülőknek is könnyebb berámolni a motorosan nyíló-záródó csomagtérajtóval. Jó hír, hogy az Alhambra nem a szokásos irritáló lassúsággal vonszolja az ajtókat.
A Forddal kezdték
Anno az első generáció még a Ford és a Volkswagen közös egyterűprojektjének eredménye volt, ennek keretében a Galaxy, a Sharan és az Alhambra is Portugáliában készült, ugyanabban a gyárban.
Modellfrissítés az ezredfordulóra
2000-ben egy alapos modellfrissítés következett, de a teherautósan, közel vízszintesen álló kormányon kívül a csupán háromcsillagos törésteszten is látszott a konstrukció öregsége.
Ford később kiszállt, saját maga fejlesztette ki a Galaxy utódját és bedobta mellé a különös okokból Év Autójának megszavazott S-Maxot.
A VW-konszern egy ideig nem tudta, mit kezdjen a nagy egyterűekkel, amelyek iránt a piaci igény egyre csökken.
Visszaszorulóban
A Renault például nemrég elhalasztotta a készre fejlesztett Espace-utód piaci bevezetését, mert magas szén-dioxid-emissziójuk miatt a jövőben egyre nehezebb lesz eladni ezeket az autókat. Végül a sürgetőbb feladatok mellett a nagy egyterűk leváltására is akadt kapacitás, a Sharan a 2010-es Genfi Autószalonon volt először látható, az Alhambra kicsit később debütált.
Leghátul jó, középen jó, elöl is jó
Bár a padlóba süllyedő ülésekkel csekélyebb a csomagtartó magassága, mint a kivehető üléses elődben (a maximális kapacitás 2610 helyett 2297 liter), de ennél ezerszer többet ér a gondosan kitalált és olajozottan működő ülésrendszer. Ritkaság, hogy teljes létszámmal utazva is van helye a kalaptartónak, mert a harmadik sor mögé is rögzíthető.
Legelöl az Alhambra kapitányának jól megy sora. A háromcsillagos törésteszttel együtt a laposan álló kormány is a múlté, amin a sofőr megteríthetett szalonnázni. Kényelmes az ülés, alacsony a zajszint, ezzel az autóval öröm nekivágni a nyaralásnak. Rakodóhelyben a franciák találékonyabbak, de a helyzet így sem rossz.
Ráérős dízelmotor
A tesztautót a 140 lóerős, közös nyomócsöve dízel elég tompán gyorsította, más modellekben a kétliteres TDI sokkal jobb erőben van, többet mutat a 320 Nm-es nyomatékkal. Alhambrából nyugodt lelkiismerettel vehetünk dízelt, mert az SCR-katalizátoros (Selective Catalytic Reduction) TDI sokkal kevésbé szennyezi a környezetet a sima euro 5-ös dízeleknél. Az autó hasa alatti kipufogógáz-átalakító vegykonyhára az AdBlue szintjének ellenőrzése is utal a műszerfalon.
Méltányos a DSG automata váltó 550 ezer forintos felára. A száraz kuplungos hétgangosnál nagyobb nyomatékot bíró, csak hatfokozatú, de olajos kuplungos DSG ezúttal is fürgén és lágyan kapcsolt, enyhe rántással visszapakolgatva a piros lámpákhoz közelítve. Nem tetszett viszont, hogy a tesztautó egyesben szerette értelmetlenül kihúzatni a dízelmotort 2000-ig.
Az Alhambra és automata váltós konkurensei dízelmotorral | |
---|---|
Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi Powershift (140 LE) | 10 645 000 Ft |
Peugeot 807 Supreme 2,0 HDi Tiptronic (163 LE) | 10 950 000 Ft |
SEAT Alhambra Style 2,0 TDI Eco DSG (140 LE) | 9 905 000 Ft |
Volkswagen Sharan Highline 2,0 TDI DSG (140 LE) | 10 793 000 Ft |
A kormány és a pedálok zselés puhasággal járnak, az autó nem ráz, de nem is kavarja fel imbolyogva az utasok gyomrát. A széria futómű fineszes hangolása miatt tépelődés nélkül lemondhatunk a feláras adaptív lengéscsillapításról.
9 liter százon
Benzines motorral biztos még többet fogyasztana, de a dízel tesztátlaga is csalódás volt.
Városban és autópályán egyformán 9,0 literes fogyasztást mértünk százon, amit betudtunk a hajó súlyának és homlokfelületének.
Magasabb árán kívül az étvágy az Alhambra egyetlen hátránya egy középkategóriás autóval szemben, mert a ránézésre óriásinak tűnő batár igazából rövidebb egy kombi Insigniánál. Nem a méretei miatt nehezebb vele városban boldogulni, hanem a vaskos első tetőoszlop okán, amely örömmel kitakar egy zebrán kelő óvodáscsoportot, mint az Espace-t, a C3 és a C4 Picassókat kivéve az összes egyterű.
Már rég nem a Volksvagány
Magyarországon nem használ a SEAT-nak a szellemes, kifejező és sokakba beleivódott Volksvagány-szlogen, amellyel lassan húsz éve megkezdődött a katalán márka importja. Amióta a SEAT a lejárt technika helyett ugyanazt kínálja, mint egy kortárs Volkswagen, már nem tud olcsó VW-ként labdába rúgni.
Árban nincs tíz százaléknyi különbség a közös gyárban készülő, egyforma használati értéket nyújtó és műszakilag is megegyező Sharan és Alhambra között. A SEAT gyengébb értéktartását ellensúlyozhatja a jobb felszereltség, valamint a kevésbé drága márkaszerviz. Az előd elterjedtsége miatt az Alhambra talán nem marad alul magasabb presztízsű donorával szemben.