Láttak már gyermekes családot
Kezdjük egy örömhírrel! A C4 Picassóról süt, hogy tervezői láttak már közelről gyermekes családot, bizonyára ők maguk is rendelkeznek porontyokkal.
Kevés ennyire praktikus családi autó létezik, még néhány logikai bakugrásnak tűnő, citroënes sajátosság ellenére is.
Okos apróságok
Van apró tükör a hátsó sor szemmel tartására, a csúcsmodellben a hátsó szélvédő az ajtótól függetlenül nyitható.
Értékeltük az árnyékolókat a hátsó ablakokon és a B-oszlopról oldalanként szabályozható ventilátort. Az üléseket tényleg két mozdulat lenyomni a padlóba, a két első ülés között hátra lehet lépni, ha a helyzet ezt igényli. Tehát nincs középső ládikó, de így is van is van elég rakodóhely.
Ötletparádé
A süllyeszthető-emelhető hátsó üléseken elfér három felnőtt. A hosszirányú állítással összehozható az az állás, amikor egymás mögött jól ülnek magas emberek, és mögöttük még így is van bőven csomagtér.
Végre egy ötlet: fedélzeti banyataliga
Családapaként már nem kell mamutot ejtenem, elég az ábécéből hazacipelni a zsákmányt, de valami szatyor ehhez is kell.
Midőn bevásárlás után ott álltam a tele bevásárlókocsival, punga nélkül, rendkívül hálás voltam a C4 Picassónak a csomagtéri gurulós dobozért.
Jó lenne a fedélzeti banyataligát más családi autókban is viszontlátni, némi továbbfejlesztéssel. A Citroën apró tépőzárakkal rögzíti zsákot a vázhoz, ám a négykörömnyi felület egy önjáró szerkezetben (afféle automobilban) alulmarad a fizikai erőkkel vívott heroikus küzdelemben.
Ha a tépőzárak elengedtek, hazaérve a telerámolt kocka kompletten kiborulhat a csomagtérből – legalábbis velem ez történt.
Sóvárogva néztem, ahogy az anyaföld felissza Mészáros Pál 2007-es pinot noirját, csak az üvegcserép feltakarítását hagyva nekem. Ehhez képest a hatalmas mérete miatt nehézkesen nyitható és zárható csomagtérfedél bagatell ügy.
Adatlap
Citroën C4 Picasso 1,6 THP
Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 140 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,6 sec |
Végsebesség | 192 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 8,5 l / 100 km |
Akkor sincs gond, ha tetőig rámoljuk az autót, mert az Exclusive kivitel hátsó légrugózással tartja szintben az autó farát.
Ezt kamatoztattuk is költözködéskor, egy értelmiségi család végeláthatatlan könyvesládáit mozgatva.
Öööö, hol is a napi számláló?
Elsőre nehéz kiigazodni a műszerfalon, amely 250-es ugrásokkal mutatja a fordulatszámot és mintha minden másképp volna rajta, mint a többi autóban.
A nélkülözhető infókat gombnyomásra eltüntethetjük középről, ilyenkor csak a váltófokozat és a sebesség látszik.
Anno a Saabokban is szerettük a nyugalmat árasztó night panel funkciót, amikor a zöldben fürdő kilométerórát leszámítva minden elsötétül.
Eltart egy ideig, mire sikerül hozzászokni a C4 Picasso sajátosságaihoz, de van miért szeretni.
Egy drabális helyett két vékony tetőoszlopát kötelezővé tennénk a fél világot kitakaró konkurenseknek, nagy üveghomloka egészen kiváló kilátást biztosít előre. A duda helye a kormány közepén van, ez súlyos hiba, de a tempomat és a rádió könnyen nyomkodható a mozdulatlan kormányagy szélein.
Kabin a vattacukron
A szédületesen könnyen járó, merőben érzéketlen kormánnyal olyan érzés vezetni az autót, mintha egy vattacukorra illesztett kabinban ülnénk. Minden távol, a vezetőtől elszigetelten történik.
Meglepő, mennyire másképp (jobban) viselkedik a hardveroldalról hasonló, de eltérően hangolt Peugeot 5008. Ám az biztos, hogy húsz méter után bekötött szemmel is felismerném a C4 Picassót, olyan egyedi a lebegése az út felett.
Ha kell, az 1,6 literes turbós benzinessel igen gyorsan tud lebegni az egyterű. A MINI-től a 207 RC-n át a C5-ig számos autóban megszeretett motor az egyterűben is elemében van. 130 ezer forinttal kevesebbe kerül, rugalmasabb, finomabb, halkabb és a szintén jó 1,6 literes dízelnél.
Kötelező az automata váltó
Vonzereje ott szenvedett csorbát, hogy nyolcezer forintba került egy csupán 280 kilométeres kiruccanás a Balatonra. A motor jókedvvel, bőséggel fogadta magába az üzemanyagot: mi 9,4 literes átlagot mértünk sztrádán és országúton. Azonos motorral, de kézi váltóval az 5008 1,6 THP bő egy literrel takarékosabb volt ugyanott.
Szerencsétlen felállás a 156 lóerős benzinest kizárólag az MCP6 nevű automatizált kézi váltóval kínálni, amely automata váltóként elég gyatra. Ha kitaláljuk váltási logikáját és a várható kapcsolások előtt szépen elvesszük a gázt, akkor nem bólint nagyokat, de egy automatától kényelmet vár a tulaj, amit az MCP6 nem ad meg.
A gázról lelépve az autó nem kezd kúszni, csak gázadásra indul el, ami nem rossz.
Ám a szerkezet tehetségtelenül adagolja a kuplungot, ezért meredek utcában nehéz vele finoman manőverezni.
6,3 millió forint
Három dolog azért tetszett a váltóban: gyorsak és finomak a visszakapcsolások, lehet váltani a kormány mögötti kapcsolókkal és ipszilonozáskor kellően gyorsan az átállás a rükverc és az előremenet között.
Jelenleg 6 870 000 forint 6 320 000 forint szerepel az árlistában a minden jóval ellátott C4 Picasso neve mellett, ami a rendkívül gazdag felszereltséggel, az automata váltóval és az erős motorral.
Más kérdés, hogy gyengébb felszereltséggel, de még jobb autót lehet kapni a PSA csoport másik márkájánál, a Peugeot 5008-cal. Vonzó alternatíva lenne a jóval olcsóbb Renault Scénic is, de ehhez csak dízelmotorral rendelhető automatizált váltó.