Mi ez?

Olcsó szabadidő-autó a Renault közreműködésével

Mit tud? Fürgén hajtani a Dustert és elgondolkodtani
Mi az ára?
3,8 millió a legolcsóbb, közepesen felszerelt darab
Kinek jó?  Aki egy modern motort szeretne az autójában tudni.

Az új 1,2-es, benzines turbómotor vidáman repíti a Dustert, de közben olyan árszintre emeli, ahol már kihívóak az autó egyszerű megoldásai és ordító hiányosságai.

Gyorsabb tempónál jelentős a szélzaj és a fogyasztás is megugrik
Munkagépnek is kiváló: strapabíró és kevésbé sajnálja az ember

Munkagépnek is kiváló: strapabíró és kevésbé sajnálja az ember

Kívülről: robusztus, mint egy tank

Bevallom őszintén, nekem nagyon bejön a Dacia Duster formája. Az új ráncfelvarrott kiadás még inkább. Az érdekesen vonalkázott első fényszórók együttműködve a különleges hűtőráccsal kellően agresszív képpel bámulnak a világra, de az autó egész formája olyan, mint egy megbízható munkagépé: kifejezetten robusztus hatást kelt. Ha nem lenne rajta a Dacia jelvény, egészen elgondolkodtató lenne, ha picit nagyobb lenne, talán Schwarzenegger is beleülne. De rajta van a jelvény, sőt, mostanra a modellnév még a tetősínre és felkerült. És még ez is jól áll neki: komolyabbnak, drágábbnak tűnik, mint korábban. Abszolút meggyőző.  

És belül?

Adatlap

Dacia Duster 1.2 Tce

Gyorsabb tempónál jelentős a szélzaj és a fogyasztás is megugrik
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 125 LE
Nyomaték 205 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,4 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,3 l / 100 km

Ránézésre belül is nagyon rendben van a Dacia SUV, bár nehéz elsiklani a fényes, és feltételezhetően olcsó műanyagok felett. Csak az új rombuszmintás ajtókárpitok és üléshuzatok képesek ezt ellensúlyozni, mert ezek jól mutatnak, annyira, hogy kicsit selymesebb és drágább anyagból egy Bentleyben is megállnák a helyüket. Tapogatni, kopogtatni a saját érdekünkben nem ajánlatos, de az összhatás meglepően kellemes és sok helyen ezt többre értékelik, mint a puha műszerfalborítást. 

Gomb- és kapcsolóerdőben sem kell elvesznünk, a Duster kezelése pofonegyszerű, minden ott van, ahol megszoktuk a régi autókon, leszámítva talán a dudát, ami nem a kormányon, hanem a bajuszkapcsoló végén található. Az autó ülései elég puhák és kényelmesek, talán az ülőlapok lehetnének hosszabbak, de ezek 1-2 órás utazás alkalmával nem zavarók. Sőt, a csak magasságában állítható kormány is megszokható – még ha így nem is olyan egyszerű így megtalálni az ideális üléspozíciót. Kár, hogy a rádió botrányosan rosszul szól, ilyen rosszat tuti, hogy csak szándékosan lehet gyártani.

Új motor: 1.2 TCe  – kizárólag kétkerék-hajtással
A ráncfelvarrással érkezett az 1.2 Tce jelzésű, változó szelepvezérlésű, 125 lóerős turbós benzinmotor, amely kis rosszindulattal élve az egyetlen modern dolog a Dusterben. Apró – induláskor érezhető – gyengesége ellenére remek darab, jól mozgatja az 1,2 tonnás Daciát. 130-nál 2750-et forog a hatfokozatú váltóval, 175 km/órás végsebességet és 10,4 másodperces gyorsulás tesz lehetővé.

Az összhatás kellemes, az anyagminőség átlagon aluli

Az összhatás kellemes, az anyagminőség átlagon aluli

Mit tud a városban?

Mindent. Az 1,2-es benzines turbómotor fürgén mozgatja a Dacia Dustert, ha megszokjuk az indulásnál fulladásra hajlamos karakterisztikát. Ezek után vígan, a forgalommal együtt vagy annál gyorsabban is eljuthatunk a célig. A magas építés miatti jobb kilátás, a puha futómű, a puha ülések és a meglehetően érzéketlen kormányzással szinte pihentető a utazás, semmi megerőltetőt nem érzünk helyváltoztatás közben. A lágyan ringató, robusztus felépítés pedig mindvégig azt az érzést nyújtja, hogy semmi  bajunk nem lehet, a kisebb fekvőrendőrökön is úgy siklik át, mintha azok ott sem lennének. A kétkerék-hajtású Duster egész jól fordul, szögletes formája miatt pedig  viszonylag jól érezhetők határai is. A 475 literes csomagtér bőven elég a hétköznapokon, ha több helyre lenne szükség, a hátsó üléstámlák ledöntésével tovább növelhetjük azt.

Városon kívül?

A külső és a Dacia-reklámok alapján jogosan gondolhatnánk, hogy a Duster megállja a helyét bármilyen terepen, ez az 1,2-es motorral szerelt változatra az első-kerék hajtás miatt nem egészen igaz. A komoly terepszögek és magas hasmagasság miatt száraz körülmények között persze többet nyújt egy átlagautónál, de erre nem igen van szüksége az embernek. A hangos és nyúlós terepgumi komoly tévedésnek tűnik erre az autóra, miközben elkövették azt a bakit is, hogy még a kipörgésgátló sem kapcsolható ki. Így lehet pillanatok alatt beragadni a sárba és egy nagyobb pocsolyában tölteni az időt a segítség megérkezéséig. Szóval, ezt kéretik inkább hanyagolni, és a 4X4-eseket használni terepezésre.

Inkább ilyen komolyságú terep való összkerékhajtás nélkül

Inkább ilyen komolyságú terep való összkerékhajtás nélkül


Elsőkerék-hajtással maradjunk az országúton és az autópályán, ahol már jól jön a kis turbómotor ereje és nyomatéka. Nem igen kottyan meg neki a 130-as autópálya-tempó sem. DE! Bárcsak mondhatnánk, hogy csak az átlagosnál rücskösebb abroncsok zaja lehet ilyenkor zavaró, a ráncfelvarrás miatt az elméletileg 50 százalékkal csendesebb utastérben. Hát, nem így van.

Országúton még nem vészes, autópályán viszont szokást igényel a szélzaj, és kell jó pár nap, mire leszokunk az ablakemelők kattintgatásáról: mert pont úgy zajong a kocsi, minta kicsit lehúzva volna az ablak, vagy mintha egy átlag autóval 180-as tempóval száguldanánk. Tankolásnál is így fogjuk érezni, mert a Duster 0,42-es alaktényezője ilyen sebességnél súlyosan megdobja a fogyasztást, 8,5-9 literrel érdemes számolni.  És sajnos, ez a reális a városban is, amennyiben csúcsforgalomban is kénytelenek vagyunk autózni.

A Dacia Duster 1.2 TCe 2WD és kis turbós, fronthajtású versenytársai. Nem akciós, klímás listaárak
Dacia Duster 1.2 TCe 2WD (125LE) 3 850 000 Ft
Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus (105LE) 4 821 125 Ft
Chevrolet Trax 1.4 T LS (140LE) 4 940 000 Ft
A kezelhetőséggel nincs baj, a hangminőség botrányos

A kezelhetőséggel nincs baj, a hangminőség botrányos

Ennyi pénzért már szemet szúr

A csúcsmotorral szerelt változat indulóára 3,85 millió forint, amit némi plusz felszereltséggel fűszerezve már könnyedén négymillió fölé konfigurálhatunk. Szó se róla, az SUV-piacon ez továbbra is kifejezetten kedvező ár, gyakorlatilag milliókban mérhető az előnye a konkurenciával szemben. A kizárólag kétkerék-hajtással szerelt, magas fogyasztású Duster ebben a formában mégis nehezen kihasználható, és bármelyik alapáras kompakt autó sokkal fejlettebb technikát nyújt nála.

A Dustert azoknak tudom jó szívvel ajánlani, akik szépen és komótosan szoktak közlekedni, bár erre kissé felesleges az 1,2-es turbómotor ereje. A 125 lóerő sajnos már elég ahhoz, hogy az átlagosnál gyorsabb hajtva előcsaljuk a Duster sötét oldalát: pl. a hírhedt turbós Saaboknál is jelentősebb hajtási befolyást a kormányon, vagy azt a dülöngélős, és ijesztő, egyenes futást csak hírből ismerő úttartást, amit senki nem szeretne 2014-ben érezni. 

Dízelmotorral és 4×4-es hajtással biztosan más arcát mutatná!

Mellette – Ellene
  • Dögös forma
  • Fejlett, modern, benzines turbómotor
  • Tágas csomagtartó és helykínálat
  • Kedvező ár
  • Olcsó kivitelezési minőség
  • Kikapcsolhatatlan kipörgésgátló
  • Durva légellenállás, nagy menetzaj
  • Igénytelen futómű


Tetszik a Dacia megújult szabadidő-autója? Értékeld!
átlag
7.43
szavazat
104
Tetszik a Dacia megújult szabadidő-autója? Értékeld!