Még mindig itt kering a lidérc
Magyarországon 2009. február 1-től forgalmazzák a Logan Pick-up, illetve lemezelt áruszállító (Van) változatát. A Sandero után tehát újabb területre tévedt az újjáélesztett Dacia.
Azokban az országokban, ahol a Dacia név nem hordoz magában semmilyen negatív prekoncepciót, elég jók az eladási számok. Franciaországban és Németországban is nagyon jól fogynak a használhatósági szempontból tökéletes autók.
Itthon a kényelméről és elképesztően gyenge minőségéről elhíresült 1300-as sorozat a mai napig lidércként keseríti meg szegény Renault-kereskedők mindennapjait.
Korábban én is nehezen tudtam volna elképzelni, hogy egy cseppet is érdekeljenek, de most valahogy más a helyzet. Már egy Sandero dízelre és egy MCV 1.5 dCi-re is rá tudnék bólintani, és most sikerült megduplázni a számomra kedves Daciák létszámát.
Pick-up és Van
Ők azok. A kizárólag a feladatuk elvégzésére koncentráló, ám a kényelmi szempontokat teljesen mellőző tökéletes áruszállító gépjárművek. Nyakig sza koszosan bemászol, hátradobod a sártól tocsogó csizmákat és az ímmel-ámmal elöblített betonkeverőt. Nem kell kényeskedni velük.
A két málhás állat fejenként 800 kilóval terhelhető. Kell ennél több? A Pick-up ráadásul még menőzésre is alkalmas, ez persze ízlés kérdése.
Rosszaságok
Sajnos kénytelen leszek egy kicsit bántani is szegényeket, mert az autó utastere (amellett, hogy ezekben a kivitelekben a célnak tökéletesen megfelel) nem éppen a legésszerűbb.
Az üléspozíció például minden Loganban olyan, mintha egy szekéren ülnénk, a kormány pedig nem állítható. Szinte felfoghatatlan, hogy a duda mit keres az indexkar végén, igaz, idővel ez a része megszokható.
Ha már belső tér: Mindkét modellben mindössze két ülés van, de a kéziszerszámok, kisebb eszközök bőven beférnek az ülések mögötti 300 literes térbe. Ha valami kétméteres Jeti ül a vezetőülésbe, ez a méret természetesen csökken.
Ezenfelül is tovább fokozható a kényelem, de a rádió és a klímaberendezés már feláras extrák. Megnézném azt a főnököt, aki spórolásból Logant vesz a beosztottjának, de olyan jó fej, hogy klímát és rádiót is rendel hozzá.
A legfontosabb még hátravan. Mennyibe kerülnek? Motorok, árak, konkurensek(?) a következő lapon!
Mennyi?!
A teherhordók ára egyelőre verhetetlennek tűnik. Dízelmotorral is mindössze nettó kétmillió forintért hozhatjuk el őket. És ez mindenféle kedvezmény nélkül értendő.
Az aktuális árlista szerint minden utcáról beeső embernek adnak 300 ezer forint kedvezményt (persze, ha ott veszik fel a hitelt a kocsira), eszerint a 75 lovas benzines 1 350 000 forintért kerülhet egy boldog vállalkozás gépparkjába.
Ez már olyan összeg, amire gondolkodás nélkül rábólint az ember, ha ilyen járműre van szüksége. És engem is pont ezzel győzött meg. Ezeknél a legmegfelelőbb az occsó, osztjó jellemzés. A Dacia személyautóknál már nem ilyen egyszerű a helyzet, ott azért egy kicsivel több kellene.
Pár izgalmas sajtófotó következik. Kattintson a lenti képre!
A csúcsdízel
Mindkét tesztautóban az erősebb, 1,5-ös, 86 lóerős dízel volt. Nagyon szerethető és kényelmes motor. A Cliótól a Thalián át minden autót szerethetővé varázsol. Nem véletlen, hogy a négyre duzzadt Dacia kívánságlistámon csak ilyen motorral szerelt modellek szerepelnek.
A lényeg a fogyasztáson van. Amellett, hogy dinamikusan lehet hajtani ezeket a kiviteleket, nem esznek sokat. A Van 7 litert, a Pick-up pedig 6,8 litert evett, úgy, hogy kitapostuk a szemét!
Ha hihetünk a gyári adatoknak (miért ne), ennél jóval kedvezőbb átlagokat is elérhetünk. Azt mondja a műszaki adatlap, hogy 4,8-as átlag is kiautózható. Ami még érdekes, hogy a 86 lovas dízel papíron jobban fogyaszt a 68 lovas változatnál.
Videó: Dacia Logan Van
Konkurencia
Árban nehéz versenyezni a Logan variánsaival, maximum a magasabb minőségért és a presztízsért kérhető el több pénz, ami az ilyen kategóriájú autóknál édes mindegy. A Pick-uphoz nehéz versenytársat rendelni, de a Vanhoz akad pár… Érdemes körbenézni, de árban tényleg nehéz lesz jobbat találni!
A műszaki adatok a következő oldalon találhatóak!
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (cm3) | 1461 | ua. |
Furat x löket (mm) | 76 x 80,5 | ua. |
Hengerek/szelepek száma | 4/8 | ua. |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63(85)/3750 | ua. |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200/1900 | ua. |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,5 | 14,3 |
Végsebesség (km/h) | 160 | 163 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 5,9 | ua. |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 | ua. |
Vegyes (l/100 km) | 5,2 | ua. |
CO2-kibocsátás (g/km) | 137 | ua. |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4450/1740/1640 | ua. |
Tengelytáv (mm) | 2905 | ua. |
Raktér (m3) | 2,5 | – |
Hasznos teherbírás (kg) | 800 | ua. |
Üzemanyagtank-kapacitás (liter) | 50 | ua. |
Gumiméret | 185/65 R15 | ua. |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Katt ide! | Katt ide! |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Inkább ez lenne hasznos számomra. Költözködésnél nem számít a túlméretezett rakomány. Erős hevederekkel bármit elvisz. | A raktérbe nem minden fér be, de a dobozok szállítására ez a jobb! |
8,5 pont | 8,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|