A turbódízelek előretörése és egyre drágábbá, bonyolultabbá válása után egyre több kis lökettérfogatú, de már elviselhető teljesítménnyel bíró turbós benzinmotor tűnik fel az autógyártók kínálatában. Ebben a kategóriában indul a Clióból faragott apró kombi is, amelyben 1,2 literes turbós motor végzi a munkát.
Spórolás itt is, ott is
A szerencsésen megválasztott 1149 köbcentis lökettérfogat okozhat boldogságot a kötelező biztosítás megkötésekor is, hiszen akár évi 12-16 000 forintos megtakarítást is elérhet a vásárló, ha a díjakat a csak egyetlen köbcentivel is nagyobbra fúrt blokkal felszerelt autóval hasonlítjuk össze.
Itt a lényeg
Az 1,2 -es turbóval kiegészített motor kereken 100 lóerőt képes magából kipasszírozni. Illetve szívtelen gázpedálkezeléssel ezt mi sajtolhatjuk ki belőle, de ehhez a fordulatszámot elég magasan (5500/perc) kell tartani. Ha nem gerjedünk a vinnyogó motorhangra, akkor sem kell zokogva zsebkendőért kotorásznunk valamelyik oldalzsebben, mert alacsonyabb fordulatszámon is van miből gazdálkodni.
Turbós motortól az emberbe rögzült korábbi tapasztalatokból kiindulva nem vártunk baráti fogyasztást a járgánytól. Ezzel szemben a gyakran púposra pakolt 1,2-es kombi Cliónál mért 7,5 literes fogyasztás teljesen elfogadható eredménynek tűnik.
Megbújik a tömegben
Elölről a kocsi fizimiskája ugyanúgy fest, mint a puttony nélküli testvéré, és odabent sem érdemes egetverő újdonságok után kutatni. Az autó a pluszcsomagteret – amely így 439 liternyi csomagot képes elnyelni – leszámítva egy szimpla Clio, még a motorválasztékban sincs különbség. A hosszban mindössze 216 milliméteres növekedést szúrhat ki az éles szemű megfigyelő, a tengelytáv azonban változatlan maradt.
A kocsi fenekének megálmodásánál sem törekedtek nagy varázslatra, egyszerűen hozzácsaptak egy kisebb fémdobozt, és kész. Hátsó lámpái szépen összeolvadnak az oldalt is felismerhetően futó vonalba, de azon túl semmi extra, az autó szinte egy pillanat alatt teljesen észrevétlenné válik az utca forgatagában.
Hamarosan telepakoljuk a hátulját, és felkaptatunk az ország legmagasabb pontjára is. Vajon bírja majd a kis motor a hegymenetet?
Pakoljuk tele
Az ajándék raktér mérete egyenesen arányos a kocsiéval, így az új szélesvásznú betonkeverőt ne ezzel próbáljuk meg hazatalicskázni. Leginkább a divatosan ferdén futó és alacsony tetejű csomagtér nehezíti a hanyag pakolást. Tovább rontja a helyzetet a középső utas övét a tetőből aláfüggesztő készség. A megoldás amellett, hogy sok helyet vesz el a belmagasságból, még komoly tetőerősítést is feltételez.
Kasztnija megrakottan sem ül ijesztően, a mátrai hegyi kanyarokban azonban nem nyújtott feledhetetlen élményt. Sebaj, megpakolt hátsóval úgysem ildomos vadul kanyarogni, az adrenalinszint növeléséről arrafelé úgyis az eszüktől megszabadult motorosok gondoskodnak. Ha izgalomra vágyunk, érjük be azzal, hogy előlük menekülünk.
Komfort
Odabent érezhető, hogy ez nem egy túl drága kocsi, de a színekkel ügyesen operáltak a tervezők. Ameddig nem kell testi kontaktusba kerülnünk a műanyagok felületével, addig a szemünket könnyen átejti a látvány.
Szellőző ventillátora már minimális fokozaton is kellemetlenül zajong, de ahogy elforgatjuk az ötletesen két egymásba épített tekerőgombbal szabályozható fűtés gombját, akár egy kisebb orkánt is megidézhetünk vezetés közben. A szellőzők nyitását, zárását állító golyóbis is tréfás megoldás, de már ez is ismerős. Motorhangja higgadt vezetési stílus mellett cseppet sem zavaró, és az autópályás menet alatt sem az autótól kaptunk ideiglenes halláskárosodást, hanem a hátsó sorban óbégató kisdedtől.
Könnyen kapcsolható váltójában még a határozottság csíráit is érezni véltük, amely így nemcsak francia autóhoz képest volt kellemes csalódás. A hatodik fokozat viszont nagyon hiányzik belőle. Autópályán kincset érne, mert nem kéne megőrülni a veszettül pörgő motor hangjától, és talán a feltöltés nélkül dolgozó motor károsanyag-kibocsátása is barátságosabban alakulhatna. A kedvezőbb fogyasztásról már ne is beszéljünk, az csak hab lenne a tortán.
Kevés ennyire kistermetű kombi közül válogathat, aki hasonlót szeretne. Hamar fel is merül a kérdés, ha valaki sok pakkot akar szállítani, akkor miért vesz ilyen kicsi kombit? Az ár lehet az egyik nyerő válasz, hiszen a kis puttonyost már 3 070 000 forinttól hazavihetjük, ami elég baráti ajánlatnak látszik.
Kattintás után jön a számorgia, ne hagyják ki!
Műszaki adatok – Renault Clio Grandtour 1,2 Turbo |
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1149 |
Furat x löket (mm) | 69 X 76,8 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 145/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,2 |
Végsebesség (km/h) | 184 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 137 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4202/1707/1497 |
Tengelytáv (mm) | 2575 |
Csomagtér (liter) | 439 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1120/580 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 185/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 300 000 |
Konkurensek (forint) | Peugeot 207 SW Trendy 1,4 VTI 3 514 000 Skoda Fabia Combi 1,6 Ambiente 3 990 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 705 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, fedélzeti szémítógép, manuális klíma, első elektromos ablakemelő, állítható magasságú kormány, távirányítós központi zár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kistermetű, mégis rendesen megpakolható jószág, aminek kifejezetten jól áll a csöppnyi, turbós motor. |
Pontszám (max. 10) | 7,50 pont |