Négy évszakos kabrió

Katonás sorban állnak a fagyban
A nyolckerben meddig maradna így?

A nyolckerben meddig maradna így?

A nyolckerben meddig maradna így?


Mennyire sablonos dolog napsütötte, tengerparti helyszínt keresni egy nyitható tetős autó bemutatójához, gondolhatta a MINI Convertible marketingatyaúristene, majd kaján vigyorral az arcán rábökött a hójelentésekben a legnagyobb szám mellett szereplő osztrák városka nevére. Hála neki, életemben először dermesztő fagyban kabrióztam, és még élveztem is.

Nyitható tető? Minek?

A nyitott tetős autózást világéletemben baromságnak, de legalábbis erősen élvezhetetlen dolognak tartottam. Télen hideg, ősszel bele esik az eső, nyáron meg csak korán reggel, illetve napnyugta után autózhat az ember a spontán porráégés veszélye nélkül. De be kell lássam, a kabriózás mégsem annyira eszement dolog.

Nem fagy az arcunkra a mosoly

Felismeri valaki a gyorshajtót?

Felismeri valaki a gyorshajtót?

Felismeri valaki a gyorshajtót?


Ha jeges kabriózásra vágyunk, azért biztos ami biztos, öltözzünk fel alaposan. Ülésfűtéssel csukott autóban is sokkal szebb az élet, négy évszakos kabrióban pedig kötelező elem ugyanúgy, mint a hatékony utastérfűtés.

Start

A startgomb megnyomása és a téli védőöltözet felhúzása után rögtön a tetőnyitás következett. A vászontető két részletben is nyitható, az első fokozat tetőablakként funkcionál, ha továbbra is nyomva tartjuk a gombot, akkor alig tizenöt másodperc múlva már semmi nem takarja el az eget a fejünk fölött.

Így autóztunk a hóban – videó

a videó a hirdetés után indul
Nem nehezebb, hanem könnyebb lett a nyitott MINI

Nem nehezebb, hanem könnyebb lett a nyitott MINI

Nem nehezebb, hanem könnyebb lett a nyitott MINI


Rögtön feltűnik, mennyire valószínűtlenül szépen muzsikál, durrog a dupla, krómozott kipufogó. Aztán az utca hangjai, illatai, szagai is besurrannak az autóba, valamint a madarak is közelebbről látszanak. Kezd megérinteni a nyitott tetős élet. Kézbe vesszük az itinert és nekilódulunk a havas hegyi utaknak. Innen nincs menekvés, a tetőt mi már nem csukjuk be többé. Pedig megállni sem kellene hozzá, harmincas tempóig menet közben lehet mozgatni a vászontetőt.

Érdekes, hogy még autópályás tempó mellett sem jön be a fagyos levegő. A sapka jó szolgálatot tesz, csupán a combunkon érzünk néha hideget. A zene is élvezhető marad, egyedül az alagutakban vacak autózni, ott nagy a zaj.

Újabb két videó és a nagy tudású, szőrsapkás finn érkezik a túloldalon. Én nem hagynám ki


Plusz mutató

Aljas húzás, a műszerfal baloldalára telepített különleges óra, ami a nyitott tetővel átvészelt időt  méri. Valójában az égvilágon semmi jelentősége nincs, de mivel mér valamit, az ember azon kapja magát, hogy nézi azt a nyüves mutatót, hogy mégis mennyit ment már nyitott tetővel és juszt se csukja be. A mutatott érték ugyan tetőzárásnál nullázódik, de a fedélzeti számítógép ezt is megjegyzi, mint a többi értékes információt, fogyasztást, átlagtempót, stb.

Motorok, árak

Ennyi látszik a motorból

Ennyi látszik a motorból

Ennyi látszik a motorból


Eleinte kétféle teljesítményű, 1,6 literes  új benzinmotorral lesz kapható a nyitható tetős MINI. A Cooper 120, míg a Cooper S 175 lóerős csúcsteljesítményre képes. Mindkét motort jóval, 22 és 23 százalékkal takarékosabbnak és persze tisztábbnak ígérik, mint az elődöt.

A komolynak tűnő megtakarítást az Auto Start Stop rendszer használatával, a műszerfalon lévő az optimális fokozat kiválasztásában segítő – amúgy borzasztóan aprócska – jelzéssel, és fékezéskor a mozgási energia egy részének visszanyerésével érik el.

Mind az automatikus, mind a manuális váltós kivitel hatfokozatú. A manuális apró hibája, hogy a hátramenet és az egyes fokozat között lehetetlen gyorsan kapcsolni. A tervező szerint nem is volt szempont, hogy lehessen. Kár.

MINI Cooper Convertible árak:
Cooper                                                                                 6 329 000 forint
Teljesítmény / Nyomaték: 120 LE / 160 Nm
Végsebesség: 198 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/h): 9,8 s
Átlagfogyasztás: (l/100 km) 5,7 l
Cooper S                                                                              7 300 000 forint
Teljesítmény / Nyomaték: 175 LE / 240 Nm
Végsebesség: 222 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/h): 7,4 s
Átlagfogyasztás (l/100 km): 6,4 l


Vidámság

MINI-t vezetni mindig jó móka. A kabrióban ez még egy kicsit jobb időtöltés. Kasztnija megdöbbentően merev és a tető nélküli lét miatt szükséges erősítések sem nehezítették meg az autót. Sőt, tíz kilót le is adott a tömegéből. Az áthangolt szervokormány annyira jó lett, hogy nem is nagyon lehet észrevenni, hogy elektromotorok végzik a munkát. A sarkokba tervezett kerekek és a javított futómű remek stabilitást kölcsönöznek a kisautónak.

Fél évszázad

Alagútban zajos ám a kabrió

Alagútban zajos ám a kabrió

Alagútban zajos ám a kabrió


Az idei különösen fontos év lesz a MINI életében, hiszen 2009-ben ötvenedik születésnapját ünnepli a márka. A MINI United Fesztivált Silverstonban, a MINI szülőföldjén rendezik meg május 22-24-én. A versenyek, kiállított autók mellett persze  lesz sör, kaja, és mulatozás hajnalig. Aki teheti nézzen ki, akár saját MINI-vel, akár csak nézőnek. Biztos nagy buli lesz.

Jégre visznek

Ha már hóban vezettük végig a pár száz kilométeres próbakört, nem lehetett kihagyni a jégen bohóckodást sem. Mindig jó ötletnek tartom, ha zárt, biztonságos pályán is lehet próbálgatni, mit is tud egy autó – vagy azt, hogy mi mit nem tudunk – így most is boldogan hallgattuk a néhány szót a több lépcsőben kikapcsolható menetstabilizálóról, aztán már kezdődött is a csúszkálás.

Kabrióbelsőt könnyű fényképezni

Kabrióbelsőt könnyű fényképezni

Kabrióbelsőt könnyű fényképezni


A menettel csak egy gond volt. Szörnyen idegesítő amikor a jégen próbáljuk a bólyák között terelgetni az össze-vissza csúszkáló gépet, és halljuk, hogy mögöttünk valaki rémséges tempót autózva liheg a nyakunkba. Ha nem lenne elég, hogy kb. fényévekkel vezet jobban mindannyiunknál, finn, még szöges gumik is vannak az autóján.

Egyáltalán nem sortszerű dolog ez…. A nagy sapkás idős úriember elképesztő tempóval haladt a kiskocsival. Később kiderült a csalás, ő a nagy Rauno Aaltonen, maga. És ennek tetejébe a szöges gumikat is ő kapta. Nem nekünk, szerencsétleneknek dukált a segítség, hanem neki, aki a szappanos jégen is képes lenne vezetni.

Rauno Aaltonen
Mintha látott volna már havat a sofőr

Mintha látott volna már havat a sofőr

Mintha látott volna már havat a sofőr


A Rally Professzorként is emlegetett versenyző1938-ban született. Kezdetben vízen, motorcsónakkal próbált szerencsét, később a kétkerekűek, majd az autók jöttek. MINI-t sem a kedvünkért vezetett először, hiszen többek között a ’65-ös Rally Világ Bajnokságot és a ’67-es Monte Carlo Rallyt is egy MINI Cooper S volánja mögött nyerte meg.

Manapság tekintélyes szőrsapkája és saját vezetéstechnikai iskolája van Finnországban, ahol a havas, jeges körülmények közötti-autózást oktatja.

Csorgassuk együtt a nyálunkat:

Végül pedig újra a MINI

a videó a hirdetés után indul