Ez a kocsi nem termék, nem autó, hanem intézmény. Nem lehet annyival elintézni, hogy ültünk benne, tetszett. Ehhez túl sok mindent tud. Nem is annyira élménybeszámoló következik hát, mint inkább hosszú felsorolás, elnézést. Hölgyeim és Uraim; íme minden, amit ma a legpatinásabb német autógyártó szériában tud: íme az S400 Hybrid, öt és negyed méter, két tonna.
Hatalmas, arányos, fészliftes
Nem csak a motor új benne, az egész S-sorozat külseje felfrissült. A módosított design jellemzője a hegyesebb hűtőmaszk, a lökhárító is máshogy törik, mint eddig, új krómléc is van a hűtőnyílások alatt.
A kipufogóvégeket valamennyi változatban a lökhárítóba integrálták. Széria a bi-xenon fényszóró, a menetjelző, a helyzetjelző és az indexek harsány LED-sorok. Impozáns, szó se róla, ugyanakkor – már megbocsássanak – kicsit bazári is.
A hibridség a gyenge pontja
Na, ugorjunk bele. Kezdjük a hibridhajtással, úgyis az a legkevésbé jól sikerült holmi a kocsiban. Az egészből süt, hogy nem azért csinálták, mert hisznek benne, hanem mert divat, mi több, bizonyos tengerentúli piacokon már elvárás, hála azoknak a fránya japánoknak. Látszik is, hogy a Merci ebben a témában nem töri a jeget, csak úszik az árral: az S400 Hybrid műszakilag közel nem olyan jó konstrukció, mint a kategória etalonja, az LS600h.
A 3,5 literes V6-os benzinmotor 279 lóerős, elég mókásan hangzik mellette a csepp villanymotor húsz lóerős teljesítménye. Viszont a villanymotor 160 Nm-es indítónyomatéka pont akkor jön jól, amikor a benzines még gyenge: indulásnál. A lassulás energiáját egy lítium-ion akku raktározza el, ez csurog vissza a rendszerbe nagy teljesítményigénynél (padlógázon), vagy lámpánál ácsorogva, amikor a pihenő benzinmotor helyett villany hajtja a klímát, lámpát, rádiót.
Csak elektromos üzemben az S400 Hybrid nem közlekedik. Akkor sem, ha épp csak meg kel moccanni a dugóban. Ez nagy hátrány mind presztízsben, mint emisszióban, fogyasztásban az akár több perces dugós vánszorgást akkuról abszolváló LS600h-val szemben. Vegyes üzemben nálunk úgy 12 litert evett százon a Mercedes.
Menni, gyorsítani, gyorsan menni az S400 Hybriddel is olyan, mint minden nagy, erős Mercedesszel. A külvilág alig érzékelhető, a hatalmas tömegű test hosszasan készülődik neki, mielőtt megiramodna, akkor viszont szó bennakad, hang fennakad, lehellet megszegik – mindegy, hogy 0-ról, 100-ról vagy 200-ról gyorsítunk.
Gyors, szűk kanyarban – gondolom az orrban elhelyezett akku többletsúlya miatt – orrtolósabb, esetlenebb, mint képzeltem volna. De hát a Mercedes luxuslimuzinokat nem is azért szeretjük, mert odavernek Visegrád felett az MX5-nek.
A hétfokozatú váltó kicsit rángatósan, gondolkodva működik az S400 Hybridben, mintha nem sikerült volna tökéletesen összehangolni a két motorral. Viszont minden leállításnál, nagyjából, amikor az ember összekotorja a pénzét-kulcsát-telefonját és kiszáll, szusszan egy nagyot a kocsi, ahogy az orrában távoznak az akkuban felgyűlt gázok. Vagy mi. Ez vicces, amolyan németesen humoros: a ló is kifújja magát, amíg a lovas a fogadóban pihen.
A nagy filantróp
Nézzük az autó valódi lényegét! Az autó valódi lényege a féltő, szerető gondoskodás. Ballagjunk végig szépen, komótosan, amolyan S-Klasse limuzinosan-vonulósan a számtalan apró szolgáltatáson, amivel a kocsi kedveskedik.Kezdjük a fényekkel: a hangulatvilágítás háromféle hangulatot kínál: napfény (borostyán), semleges (fehér) és polár (jégkék).
Hátsó traktus: egy kis Kánaán. Az ülések villanymotorral mozognak, állítható az ülőlap és a támla dőlésszöge, a fejtámlát is gombbal emelhetjük-süllyeszthetjük. Természetesen mindenki külön szabályozható hőmérsékletű levegőben lubickolhat, és vezeték nélküli fejhallgatóján hallgathatja, amit szeret. Az oldalablakokat és a hátsó szélvédőt motoros árnyékoló fedi, ha kell.
A cikknél is unalmasabb gyári videó:
A csomagtérfedél villanymotorral nyílik-csukódik. Ha akarjuk, nem nyílik ki teljesen, a COMAND menüjében (mindjárt beszélünk erről is) beállítható, hogy csak a tetővonalig emelje a hátsó élt. A csomagtérfedél természetesen a vezetőülésből, külön gombbal is nyitható. És zárható. Remek móka lámpánál kicsit tátogtatni, a mögöttes forgalom nagy örömére.
Benn’, a csomagtartóban is van pár apró öröm, azon kívül is, hogy 560 liternyi holmi fér bele. Például egy, mit egy, két lehajtható szatyorakasztó fül. Palack-egyenesentartó gumiszalag, háló mögött.
Fedeles rekesz csempészéshez, KRESZ-csomaghoz, vagy a hét centi vastag kézikönyvhöz. (Aki nem szereti a papírt, itt megtalálja elektronikus verzióban az egészet – igaz még a fészlift előtti S-ét, de nincs sok különbség. Firefox alól kicsit betegen működik, Explorerrel tökéletes.)
Lábtámasz viszont nincs, és masszázsért is előre kell ülnünk. Üljünk – a következő oldalon!
Tudják, mi az a COMAND? A Mercedes i-Drive-ja. Tudják, mi az az i-Drive? Egy olyan menürendszer, amibe a BMW évekkel ezelőtt bukott bele, a Mercedes pedig most jutott el ide. De értem én, kényszerpálya ez; ennyi extraszolgáltatást már nehéz menüvezérlés nélkül kezelni.
Mire jó a krómbigyó?
Innen, a COMAND-pörgettyűről megy például az ülések finomhangolása is. A gerinctámasz, az oldaltámasz pozíciója, a kanyarban ellentartó párna felfúvódásának mértéke(!) és persze az ülésmasszázs erőssége, sebessége is a központi joystickal állítható be. Ezen funkciók némelyike a számos önálló gomb valamelyikével is előhívható, de például a klímát csak a nagy ezüst tekerentyűvel, több lépcsőben kapcsolhatjuk ki-be. Ezt még az Opel Vectrában is sérelmeztem, hát még egy Mercedesben.
A tesztautóban nem voltak LCD-képernyők az első fejtámlák hátában, volt viszont egy olyan kijelző elöl, ami előtt tényleg leborultunk. Ez a SplitView nevű trükk kétségkívül a ráncfelvarrott S-Klasse legnagyobb újítása. Miközben a vezető a navigációt, a rádió menüjét vagy a klíma finombeállításait intézi, a jobb egyben az utas háborítatlanul nézheti a filmet a DVD-ről. Mert az LCD mást mutat jobbra, mást balra, mint a kacsintós Jézus, vagy Donald kacsa a vonalzón.
Vigyázat, csalunk! |
A sok-sok extra persze nem minden S-Merci sajátja. A tesztautó messze nem a fapados minimál-S. A hosszított tengelytávú, L jelzésű 400-as Hybrid listaára 23 085 833 forint, ez a kocsi pedig 35 326 600 forint lenne a szalonban.Tehát szinte minden feláras, amit itt taglalunk. Ha tehát az Ön S-ében nincs benne az alábbi képre kattintva felugró szinteminden – a hiba nem az Ön készülékében van. |
Van még egy nagy LCD képernyő a műszerfalon. A vezető orra előtt. A Merciéknél hagyományosan hatalmas sebességmérő számlapja, mutatója ugyanis csupán virtuálisan létezik. A kormány bal küllőjén lévő vezérlőpanellel a kilométeróra közepére behívhatók a navi, a rádió, a fedélzeti számítógép adatai, de akár a követési távolságot is megtekinthetjük méterben (vagy lábban) köztünk és az előttünk guruló autó között.
Vagy kidobhatjuk az egészet, és nézhetjük rajta az utat. Ez a funkció csak sötétedéskor aktiválható, a világításkapcsoló melletti billentyűvel. A magyarul Éjjellátó-asszisztensnek csúfolt rendszer infrakamerákkal és infrafényszórókkal operál, ha baktató gyalogost észlel az út szélén, kiemeli a képen.
Ilyenkor az autó sebességét egy Nagypolszki-szerű vonalskálán jelzi ki a számítógép – rondán és átláthatatlanul. Ez az egész talán az autó legkevésbé átgondolt szolgáltatása: mikor vagyok nagyobb biztonságban, ha éjjel az utat figyelem, vagy egy fekete-fehér képernyőt?
További asszisztensek a harmadik oldalon – tessék lapozni!
Ugye, hogy inkább az útra néz az ember! Különösen, ha jól meg van világítva. A másik szép nevű, az extraként kapható Adaptív Távfény-asszisztens felismeri az előttünk haladó, illetve szembejövő járműveket, és úgy állítja a fénykévét, hogy senkit se vakítson el, de a lehető legnagyobb legyen a látótávolság.
Ennyi asszisztens egy műtőben sincs
Mert van még itt asszisztens bőven. A Sávtartó-asszisztens számítógépe a kormánykerék vibrálásával figyelmezteti a vezetőt, ha index nélkül bukdácsol át a terelő- vagy záróvonalon. Okos asszisztens ez, hisz nincs figyelmeztetés például, ha autópályára felhajtáskor vagy előzéskor gyorsítunk, erősen fékezünk, vagy kanyarban haladunk.
Az ATTENTION ASSIST éberségfigyelő rendszer hetven különböző paramétert figyel. Ha az elfáradt sofőrre jellemző kormányzási mintát ismer fel a nagyfelbontású kormány-szögérzékelő, jön a bimbam, a kombinált műszerben pedig megjelenik az „ATTENTION ASSIST. Pihenő!” felirat.
A Mercedes az új S-ben tovább csiszolta a Fékasszisztens PLUS és a követési távolságot szabályzó DISTRONIC PLUS Tempomat radarját. Mindkettő a vészfékezést segíti: ha nem figyelt a vezető, és nem vette észre a ráfutásos ütközés közvetlen veszélyét, akkor az AGY önműködően lelassítja az autót.
Ha a sípra-dobra-nádihegedűre sem reagálna a vezető, akkor a rémült S 400 Hybrid 0,6 másodperccel az elkerülhetetlen ütközés előtt ráadja a fékre a maximális kakaót, jelentősen csökkentve a baleset következményeit. Olyan ez, mint egy elektronikus gyűrődő zóna.
Kedvenc asszisztensem az Active Body Control (ABC) új funkciója, az Oldalszél-stabilizálás. Az ABC az elektronikus menetstabilizáló érzékelőinek jelei alapján, a szél irányának és sebességének megfelelően variálja a rugóstagok beállítását, így minimumra csökkenti a kitéréseket.
Szépen is szól
Az új S-Klasséban a zene sem akárhogy szól. Bár már akármiről: a lemeztár mellett rést alakítottak ki SD-memóriakártya behelyezésére és persze USB-csatlakozó és iPod-interfész is van. Újdonság az átdolgozott Bluetooth-rendszer is: 15 telefont tud kezelni (nem egyszerre, persze), és nagyon szépen, torzításmentesen szól.
Az S400 Hybridben széria a navigáció: egész Európát ismeri, 40 gigabájtos merevlemezen tárolja a térképeket, 3d-megjelenítést is tud. Zene is szólhat winchesterről persze, de az nem ez a merevlemez. Egy külön 7,2 gigabájtos HDD szolgálja ki a Logic7-Surround hangrendszerrel hangosan is gyönyörűen üvöltő Harman-Kardon hifit.
A CD, a DVD és a Zeneregiszter zeneszámait a tárolt Gracenote adatbank alapján fel is ismeri a rendszer, a színes kijelzőn feltünteti a címet, az albumot és az előadót. Természetesen kereshetünk is ezekre a paraméterekre a vurlitzerben.
Tovább is van, de nem mondom már. Az S400 Hybridről lexikont lehetne írni, annyira komplex holmi. Viszont akárhány kényelmi funkciót is kínál, mégsem győzött meg, hogy ha lesz 35 millióm, őt válasszam. Részemről egyelőre ebben a kategóriában, ha már hibrid, legyen Lexus. Úgy látszik, a japánok mára alaposan megismerték a bálnák természetét, nem hiába az a sok tudományos kutatás.
Adatok és verdikt a túloldalon.
Műszaki adatok – Mercedes-Benz S400 Hybrid L – 2009 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3498 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 205+15(279+20)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 385/2400-5000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,2 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,6 |
Vegyes (l/100 km) | 8,2 (mért:11,5) |
CO2 kibocsátás (g/km) | 199 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5226/1871/1485 |
Tengelytáv (mm) | 3165 |
Csomagtér (liter) | 560 |
Menetkész tömeg/max. tömeg (kg) | 2020/2600 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 90 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár: | 27 893 000 Ft |
Az egyetlen konkurens alapára: | Lexus LS600 hL: 29 230 000 Ft |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az autó remek, de a hajtáslánc még fényévekre van a Lexustól |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|