Belsőség
Ha az utasterétől nem várunk igazán nagy varázslatot, akkor boldogok lehetünk az Opellel. Akad benne hely bőven, vidáman állítgathatjuk a kormányt, ülésmagasságot és a hátsó sorba sem csak lábnélküli utasokat ültethetünk. A műszerkínálatból mindene megvan a kocsinak, amire szükségünk lehet, sőt a fedélzeti számítógép még a csúszós útra is figyelmeztet, ha úgy látja jónak.
Az Opelek kezelőszerveinek elrendezését továbbra sem díjaznám ergonómiai nívódíjjal, elsősorban középen kéne rendet tenni, a kormánytól balra már szép, átlátható a feladatkörök kiosztása.
Nagy kár, hogy a csomagtartófedelet csupán a középkonzolra biggyesztett gombbal lehet rávenni a kitárulkozásra. A slusszkulcson van még hely, igazán elférhetett volna rajta egy plusz gomb erre a nemes feladatra. Buta dolog pakolás előtt a demokratikusan mindkét ajtótól egyforma messze száműzött gombbal hadakozni.
(Tesztírás után jött az infó, hogy bizony lehet nyitni kulcsról is, csak hosszan kell nyomni az ajtónyitásgombot. Kísérletezgető ember lévén ezt a lehetőséget ugyan én is kipróbáltam, de valószínűleg nem nyomtam elég hosszan a kulcs megfelelő fertályát, mert nekem nem adta meg magát a csomagtartó. Igen, beírtam magamnak egy elégtelent és leültem.)
Menet közben a futómű is jó arcát mutatta, az utastér rozoga, macskaköves úton is kellően csendes marad, és a kanyarokban sincs miért szégyenkeznie az Astrának. Néhány felsőbb kategóriás modellnek is lenne mit tanulnia az Astrától.
Az Astra |
A céges legendárium szerint évekkel ezelőtt komoly vita kerekedett abból, hogy az első itthoni Astra akkor most A, vagy éppen F betűt kapjon-e a neve mellé. Házon belül a két csapat azon vitázott, hogy az Angliában már öt generáció óta létező Vauxhall Astra betűi jelentik-e a fundamentumot, avagy a kontinensen éppen kihaló Kadett után kezdődik-e az abc elölről. Végül az F-es szárnynak lett igaza, bár nagy értékű fogadásról nem ír a krónika. |
Motor
Eleinte furcsa volt, hogy egy ekkora autóban ilyen aprócska dízel dohog, de a forgalmi megfelelő rubrikájában virító 90 lóerő nem tűnt kevésnek. Még vezetés közben sem, mindössze a borzasztóan hosszúra nyújtott egyes fokozatot kellet rövid ideig szokni. Meg azt, hogy 1800-as fordulat alatt nem teng túl az erő. Erre egészen addig kell várni, amíg a fordulatszámmérő mutatója elhagyja a 2000-es beosztást.
Aztán már kicsit szebb az élet, de az adrenalinszintünk drámai megugrására ne ennek az autónak a volánja mögött várjunk. Városban ritka alkalom volt, amikor a határozottan, de hangyányit karcosan szaladó váltót ötösbe lehetett tolni, a hatost pedig már szinte el is felejtettük, mire eljött végre a hétvége.
Vasdarab
A H-Astra formája egyedül szemből válthat ki vegyes érzelmeket, amiért véleményem szerint a fényszóró dizájnja, cseppet eltúlzott mérete a ludas. Oldalról és hátulról annak ellenére pofás darab, hogy a négyajtós változatokat nem a szépségükért szeretjük. Inkább hagyományos autóformájukért, tágas, jól használható belterükért.
Így van ez a kombiváltozat – amelynek tengelytávja kis híján kilenc centiméterrel hosszabb az ötajtósénál – alapjaira épülő szedánnál is. A pluszt az autó hosszában is megtaláljuk, amely így 338 mm-rel lett hosszabb az ötajtós testvérnél.
Míg az elejébe kellően szőrös szívvel még bele lehet kötni, addig a hátsó – ami a négyajtósok legsebezhetőbb pontja – igen jól sikerült. Nyoma sincs benne a kényszerből, kifejezetten a keleti piacok igényei szerint alakított nyögvenyelős szedánformának. Kicsit szögletes, de csinos feneke van.
Fogyasztás
A legolcsóbb, 1,6 literes benzines motorral felszerelt négyajtós Astráért 4 056 000 forintot kérnek el, míg ugyanez az 1,3-as dízellel sem kerül rémisztően sokkal többe.
A gázolajos verzió 4 333 000 forintba kerül és ezért még egy hatodik fokozatot is kapunk a váltóba, szóval tiszta főnyeremény.
Boldogságunkat legfeljebb a fogyasztás árnyékolhatja be, hiszen egy apró, pörgetnivaló dízellel nem fogunk a fogyasztási versenyek élmezőnyében végezni. Pláne ha ekkora kasztnit kell hozzá lendületbe hozni.
Mi az első pár nap városi fogyasztását le sem merjük írni, de az Opel mentségére azt is el kell mondani, hogy napokon keresztül a legszaftosabb csúcsforgalomban igyekeztünk a Bécsi útról az Árpád hídra feljutni. Itt nincs autó, amely a tízméterenkénti egyes, indulás, fék, megállás ciklust igazán kis fogyasztással tudná teljesíteni.
Így a kilenc liter feletti eredményt, mint egy lidérces álmot hamar elfelejtettük, és tettünk egy újabb kísérletet. Normálisnak mondható városi haladás mellett már 7,4 literes átlagot mértünk, de az igazán léleksimogató eredményért el kell hagyni a lakott területeket.
Kényelmes tempóval itt akár 5 liter környékén is tarthatjuk az 1,3-as dízel étvágyát.
Egy kattintásnyira megmutatjuk, máshol mibe kerülne egy dízel családi szedán
Műszaki adatok – Opel Astra 1,3 CDTI Enjoy | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1248 |
Furat x löket (mm) | 69,6 X 82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,7 |
Végsebesség (km/h) | 172 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,3 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 137 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4587/1753/1458 |
Tengelytáv (mm) | 2703 |
Csomagtér (liter) | 490-870 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1306-1520/428-306 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | n. a. |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 633 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus lim. 1,6 TDCi, 4 693 000 Nissan Tiida 1,5 dCi Visia, 4 710 000 Renault Mégane Expr.1,5 dCi, 4 470 000 VW Jetta Comfortline 1,9 TDI, 6 026 600 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első és oldallégzsák, elektromos első ablakemelő, távirányítós központi zár, elektromos csomagtérnyitás, manuális légkondicionáló, CD-s rádió, fűthető, motoros állítású tükrök |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Örülünk, hogy direkt nekünk csináltak egy Astrát, amely szedánként is jól beválik. Kár, hogy a kis dízelt ilyen nehéz átlendíteni az erőtlenből az élénkebb tartományba. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |