A legkisebb SUV
Equinox, Traverse, Tahoe, Suburban, Colorado, Avalanche, Silverado, Blazer… Sokféle szabadidő-autót, terepjárót kínál a Chevrolet. Főként persze Amerikában, Európában csak a Captivát árulja a márka. Ám bővül a kör. Készült egy újabb, egy kisebb.
Kaliforniában is sok a szabadidő-autó, de a déli, keleti államokkal ellentétben a kisebb méretűekből van sok
Amerikában is érezhető, de Európában kézzel fogható a kisebb méretű autók térnyerése, minden formában. A kis szabadidő-autók piaca 2005 óta 60 százalékkal nőtt világszerte, Európában 2010-ről 2011-re 50 százalékkal, mostanra meghaladja a 350 ezret az évente eladott ilyen autók száma. A General Motors, a világ vezető autógyártója rögtön három modellel támad. Buick, Opel és Chevrolet márkanév alatt is megkezdik egy-egy új modell forgalmazását. Trax néven érkezik a Chevrolet kis szabadidő-autója.
2007-ben mutatkozott be, mint tanulmány, a sorozatgyártású változat világpremierje pedig a múlt héten a Párizsi Autószalonon volt. A vezess.hu-nak azonban még az azt megelőző napokban lehetősége volt kipróbálni a kocsit az Egyesült Államokban.
A bemutató/menetpróba igazán amerikaias volt, lazán, könnyedén; nem volt komoly prezentáció, hanem szálloda előtt az utcán egy rövid ismertető után a kezünkbe nyomták a kulcsot meg a térképet. Rajta, ismerkedjünk. Miután megvolt az első benyomás, az első 40-50 mérföld, az ebéd utáni pihenés során már jobban elmélyedhettünk a miértekben.
Vezetni jó
Háromféle motorral, két- és négykerék-hajtással, kézi és automata sebességváltóval is készül
Nagyon tartottak az amerikai fejlesztők tőlünk, flancos európai újságíróktól – úgy tűnik, mi európai autóvezetők igényesek vagyunk. Nem volt olyan, az autóról kezdődő beszélgetés, amely során el ne hangzott volna a formatervezés, a kommunikáció, a fejlesztés stb. vezetőitől, sőt mielőtt még kiutaztam volna, már e-mailben is írták: az autók, amiket kipróbálunk nem az európai piacra készültek!!!
„A motor, a sebességváltó és főként a futómű hangolása tekintetében a kipróbált autók nem azonosak az Európába kerülőkkel”. Jim Federico, a General Motors kisautóinak fejlesztésért felelős vezetője az előbbieken túl külön sajnálatát fejezte ki, hogy a kocsikat – „kompromisszumot jelentő” – négyévszakos gumikkal szerelték, ezek a kocsik ugyanis kanadai specifikációval készültek, ahol az a menő. „Európai, nyári gumikkal sokkal többet nyújtana az autó.” Ráadásul ezek még nem is sorozatgyártásból származó, hanem előszériás autók voltak.
Ami a gumikat illeti, igazuk volt. A nálunk vénasszonyok nyarának-, ott indián nyárnak hívott időszak 25-28 fokos hőmérséklete mellett, tartós terhelés során, szerpentinen viszonylag hamar kezdtek sírni és tapadást veszíteni az abroncsok.
A futómű az autó erőssége, bár magas felépítésű személyautósan vezethető
Viszont a futómű esetében nincs ok önmarcangolásra. Jól sikerült darab, az autó viszonylag magas tömegközéppontja ellenére személyautós viselkedést biztosít a Traxnak. Amíg nem volt túl meleg, kifejezetten élvezetes kanyartulajdonságot produkált a kocsi. Az úthibákat kiszűrte a felfüggesztés, miközben gyors kanyarokban is alig dőlt be a karosszéria. A kormány kissé túlszervózott, de az autó pontosan követi a mozdulatainkat és a visszajelzések is jók.
A fentiek annak köszönhetők, hogy az autó műszaki részeinek felelőse az a Jim Danahy, aki a Trax előtt a Corvette fejlesztés főmérnöke volt. Neki szívügye az irányíthatóság. Az európai variáns pedig ennél még ennél is sportosabb hangolásúnak ígérkezik.
AZ EURÓPAI KÍNÁLAT:
1.6 (4×2) | 1.4 Turbo (4×4) | 1.7D (4×2)/ aut. |
1.7D (4×4) |
|
Lökettérfogat: | 1598 cm3 | 1364 cm3 | 1686 cm3 | 1686 cm3 |
Telj./ford.: | 115LE/6000 | 140 LE/6000 | 130 LE/4000 | 130LE/4000 |
Nyom./ford: | 155 Nm /4000 | 200 Nm/ 1850-4900 | 300Nm/2000-2500 | 300Nm/2000-25000 |
Gyors.: | 12,3 s | 9,8s | 9,6 / 10,5 s | 9,4s |
Max. seb.: | 174 km/h | 195 km/h | 186 / 182 km/h | 188 km/h |
Átl. fogy.: | 6,5 l | 6,4l | 4,5 / 5,3 | 4,9 l |
Motor, váltó, hajtás…
Európa számára háromféle motorral készül a Trax: 1,7 literes dízellel, 1,6-os szívó és 1,4-es turbós benzinessel. A benzinesek egyelőre egyféle konfigurációban, az 1,4-es csak hatfokozatú manuális sebességváltóval és összkerékhajtással, az 1,6-os ötfokozatú kézi váltóval és elsőkerék-hajtással párosítva készül. A dízel viszont kérhető első- és négykerék-hajtással is, előbbi esetében a manuális sebességváltó automatára cserélhető.
A váltókar oldalán lévő gombokkal kapcsolgathatunk manuális módban
A négykerék-hajtást a Borg Warner fejlesztette. Jó tapadási körülmények között csak az első kerekekre jut a motor nyomatéka, de ha azok kipörögnek, akkor bekapcsolódik a hátsó tengely is.
Mi kanadai variánst próbáltunk, 1,4-es turbóst, de automata sebességváltóval, ez a kombináció egyelőre nem lesz Európában. 2014-től várható, de nem nem 4×4-gyel , csak elsőkerék-hajtással. Érzésre a motor hangolása a nyomatékosságot preferálja, sokkal inkább kedveli a 2-3000-es fordulatszámot, de simán forog 6000-ig. Alul elég erősnek hat az autó, de gyorsabb tempónál már érezhető a súly és légellenállás hatása.
Chevrolet-szokás szerint nem a kormányon lévő gombokkal, hanem a váltókar oldalán lévőkkel lehet kézzel kapcsolgatni az automata fokozatai között, szokni kell, utána már nem fura. Gyorsan kapcsol a váltó, visszaváltáskor gázfröccsöt is ad a motor.
Nagyobb, mint amit mutat
4248 mm hosszú, 1776 mm széles és 1674 mm magas, miközben a tengelytávolsága 2555 mm
A képek alapján igazán meglepő volt az első találkozás a kocsival. Bár a Trax a legkisebb szabadidő-autó a Chevrolet kínálatában, nem apró. 4248 mm hosszú, 1776 mm széles és 1674 mm magas, miközben a tengelytávolsága 2555 mm. Nagyjából az Aveo és a Cruze közé esik a hosszúsága, nagyobb, mint képzeltem, a masszív, felfújt formák, pedig még izmosabbnak láttatják.
Az utastér elég tágas. 180 centis sofőr mögött egy ugyanilyen magas utas normálisan elfér. A fejtér és a vállszélesség elöl-hátul jó, apró zavaró tényező, hogy a középkonzol egy kissé a gázpedál síkjába esik, hosszabb úton nyomva a térdet. A csomagtartó 356 literes, de bővíthető. Első lépésben a raktér alatti rekeszekbe is pakolhatunk, aztán lehajthatjuk a hátsó üléseket, de ha az sem elég, az első utasülés háttámláját is lefektethetjük.
A hétköznapi használhatóságot segíti, hogy vannak rekeszek a középkonzol fölött és a két oldalán, kesztyűtartóból is jutott kettő, az első ülés alatt tálcát helyeztek el. Az első utasok számára négy, a hátul ülőknek két pohártartó jut, az ajtókba meg mehetnek a palackok. Ez Amerika, itt mindenki a világvégétől retteg, fontos, hogy kellő mennyiségű cukros lötty mindig legyen kéznél.
Esztétikailag rendben van, az anyagminőség azonban nem tökéletese
Az első ülések alapbeállítása a terepjárós jellegnek megfelelően magas, de szerencsére ezek lesüllyeszthetők. Az egyszerűbb felszereltségű változatokban viszont jobb oldalt ez nem szerepelt – és hiányzott. Az autó gyenge pontja a műszerfal és a középkonzol anyagminősége. A tervezők ügyesen fedték el a formákkal, a színekkel, hogy a fő modulok olcsó hatású kemény műanyagból készültek, de ez tapintásnál kiderül.
A műszeregység az Aveo és Spark modellekben használthoz hasonlóan a motorkerékpárok óráit utánozza, azaz az analóg (mutatós) fordulatszámmérő mellett digitális a többi adat kijelzése. A kormány ugyanolyan, mint minden új Chevroletben, de ez csak a látványra igaz, mert mint Jim Federico elárulta, a méretekkel játszanak, 10-15 mm különbség van az egyes modellek között: kisebb autó, kisebb kormány. A Traxban is nagy távolságokon húzható ki és tolható be és persze függőleges síkban is állítható a kormányrúd.
A fiataloknál menő a telefonos kapcsolat
Alapesetben egyszerű CD-s rádió szerepel a Traxban, de a jobban felszereltekben a Chevrolet MyLink szórakoztató-tájékoztató rendszere széria, amely az okostelefon tartalmát viszi át a hétcolos érintőképernyőre, illetve mutatja a tolatókamera képét. A Mylink használatával hozzáférhetünk a telefonszámokhoz, a személyes lejátszási listákhoz, a fotógalériákhoz stb. Amíg áll az autó, videókat és diavetítéseket lehet nézni.
A Mylink rendszerben, a navigációs szoftver a telefonon fut és nem az autóban. Magyar nyelvű kereső is van benne, magyar rádiókat lehet online hallgatni bárhol a világon
A Chevy kidolgozott egy hozzá illó navigációs szoftvert is, amely Amerikában már működik, Európában várhatóan jövő év elejétől lehet letölteni telefonra.
Ha beülünk az autóba és csatlakoztatjuk a telefont, akkor a navigációs adatok is kocsi képernyőjén jelennek meg. A hagyományos navigációs elemek mellett valósidejű útinformációkat közvetít, például arról, hogy hol történt baleset, és hogyan lehet elkerülni a dugót.
Aktív és passzív biztonsági berendezések egész arzenálja védelmezi az utasokat. A Trax hat légzsákját elektronikus menetstabilizáló, visszagurulás-gátló, kipörgésgátló, blokkolásgátló és elektronikus fékerő-elosztó egészíti ki. Lejtmeneti sebességszabályozó a magasabb felszereltségi szinthez jár.
Érdekesség, hogy az általunk próbált kocsiban tíz légzsák volt, mert a Kanadában élő biztonsági előírásokat így tudja teljesíteni az autó
Világautó
Összesen 140 országban kerül piacra a Trax, nem csoda, ha a GM igyekezett a legjobb embereit összetrombitálni az elkészítéséhez. Az autó formaterve az Egyesült Államokban készült, a műszaki megoldásokat a koreai részleg szállította, míg az európai mérnökcsapat felelős a jármű vezethetőségéért.
Az egész brigádot összefogó, a Chevrolet kisautóiért felelős vezető fejlesztőmérnöktől, Jim Federicótól megtudtuk, hogy elsősorban a Škoda Yetivel és a Mitsubishi ASX-szel akarnak versenyezni Európában. Bár itt a Nissan Juke nagyon fogy, ő azt nem tekinti szabadidő-autónak, az, ahogy fogalmazott, igazából egy hagyományos személyautó.
Az Egyesült Államokban nem kerül piacra a Trax, ott a Buick márkanév alatt forgalmazzák majd, hozzánk viszont érkezik, jövő év elő felében. Az európai kivitelt márciusban próbáljuk ki. 100 kilóval könnyebbnek ígérik, mint ezeket az autókat, a kevesebb légzsák és a pótkerék elhagyása miatt. Meglátjuk, az milyen lesz.
Sonic RS
Látványra mindent tud a Sonic RS, kár hogy vezetési élmény nem társul hozzá
A Trax mellett rövidebb ideig kipróbálhattunk a tengerentúlon a nálunk Aveóként ismert modell, a Sonic új sportkivitelét, az RS-t is. Korábban nem értettük, hogy miért nem tervezi Európába a Chevy ezt a kivitelt, dögös külső, sportos belsővel és 1,4-es turbóval párosítva, itt is menő lehetne.
Azután vezettük. Hiába hívják RS-nek, az autó vezethetősége messze a van a sportostól, hiába él a motor – jobban is mint a Traxban – , hiába gyorsul jól az autó, ha a határozatlan váltó, a lágy futómű és látványra jónak tűnő, de egyébként nagyon puha ülések megölik az élményt.
Az autó fejlesztésért felelős szakember megerősítette, hogy a váltón még kell dolgozniuk, illetve személy szerint ő is a Recaro sportüléseit kedveli, de az amerikai vevők ilyen ülést akarnak. Reméljük, azért nem végleges a döntés, mert kis fejlesztéssel izgalmas modell lehetne Európában is.