Szeretjük, ha az elektronok dolgoznak helyettünk, amikor helyváltoztatásról van szó. Akár autóban ülünk, akár motoron, vagy éppen biciklin. Ezúttal egy különösen pofás kerékpárt kaparintottunk meg, amelynek pont az a legnagyobb baja, ami az elektromos autónak is. Még szinte megfizethetetlenül drága.
Szerkezettan:
A gyanútlan szemlélő csak a vázra szerelt lítiumion akksiból és az első lánckerék alatti gombócból sejtheti, hogy ez nem hétköznapi kerékpár. Ezen felül gyanúsan sok kábel tekereg a kormány körül, és a kilométeróraként is funkcionáló képernyő is nagyobb a megszokottnál. Itt lehet bekapcsolni a villanymotort, világítást, beállítani a kívánt rásegítés mértékét, és ezen kapunk visszajelzést a kiszedhető akksi töltöttségéről. Kezelése nem kíván rakétatudósi képesítést, nagyjából fél perc alatt megtanulható, melyik gomb mire való rajta. Nagyon közelről az is kiderül, hogy a hajtókar környékén is van egy szabadonfutó, így a láncot nem tudjuk hátrafelé tekerni, és a nyomatékérzékelő is errefelé van, amely akkor kapcsolja be a motort, ha mi is fejtünk ki erőt.
A kerékpár többi része teljesen normális, bár nem hétköznapi minőségű cuccok találhatóak rajta. Például hidraulikus tárcsafék, beépített, remek fényerejű világítás és rafinált, egyujjas váltó.
A megszokott első- vagy hátsókerekes, agymotoros villanybringákkal ellentétben ez a modell középmotoros. Ennek vannak előnyei is, például könnyebb hozzáférni, egyszerűbb a kerékcsere, illetve középen van a plusz tömeg is, de megvannak a hátrányai is. Például a 300W-os villanymotor a teljes hajtásláncot tépi, amikor besegít a bringázásba. Így a lánc is gyorsabban nyúlik, és a lánckerekek is hamarabb kopnak.
Működés:
Csupán be kell kapcsolni a rendszert, beállítani a kívánt rásegítést, és nekilátni bringázni. Persze mivel a motor a hajtókar környékén dolgozik, arra sem árt odafigyelni, milyen fokozatban közlekedünk. A villanymotorok sajátosságai miatt – alacsony fordulatszámon adják le a legnagyobb nyomatékot – a rásegítés akkor lesz érezhető, ha nem kapálózunk őrült módon a lábunkkal alacsony fokozatban, hanem merészen felváltunk, és izomból tekerünk. Bátran válthatunk, mert az érkező 300 wattnyi segítség nem kevés, egy igen jó kondiban lévő bringás tud csak ennyit.
De nézzük, mit tud élesben a bringa. Hogy legyen összehasonlítási alapom, a munkába-tekerős kört tettem meg az elektromos bringával is, miközben a sebességet és a pulzust is mértem. Alább két munkába tekerés diagramja látható, egyik tengelyen a sebességgel, másikon a pulzussal. Érdemes összehasonlítani a villany- és a hagyományos biciklis eredményt. (A kék a sebesség, a piros a pulzus, a zöld vonal a 30km/h sebességet jelzi. Kattintásra az ábra olvasható méretre dagad.)
Elektromos kerékpár:
Hagyományos bringa:
Eleinte az ECO módot próbálgattam – összesen négyféle beállítás van, Eco, Standard, High, illetve Off – majd persze hamar ellustultam, és egyfolytában erőből húzattam magam. Az elektromos segítség némán és igen határozottan érkezik. A legmókásabb a lámpától indulás, mert földöntúli gyorsulásra képes, ha rendesen tekerünk, de a meredek emelkedők leküzdése sem rossz így. Mintha állandó, erős hátszéllel tekernénk. Azt meg ugye mindenki szereti.
A legtöbb villanybringa legfeljebb 25km/órás tempóig segít be, ha ennél gyorsabban szeretnénk hasítani, az már legfeljebb saját erőből megy, ilyenkor már nincs elektromos segítség. Nem úgy, mint a Focus-ban, ahol akár negyven körül is még érezhető az elektromos motor.
A hatótáv sajnos nem elég arra, hogy komolyabb bringatúrára induljunk vele, és a visszatöltés sem megoldott ennél a modellnél. Így, ha ügyesen használjuk az állandó hátszelet, akkor jó esetben 60 kilométerig ki is tart a 10Ah-s akksi energiája. Én elmebeteg módon száguldozva, kicsivel kevesebb, mint 40 kilométer alatt leírtam a teljes töltést.
Extrém meredeken
A Kiscelli utca lidérces emelkedője talán nem jelent mindenkinek akkora kihívást, mint nekem, de én általában csak úgy tudok feltekerni, hogy a végén testen kívüli élményem van, és úgy érzem, bármelyik családtagomat örömmel elcserélném egy oxigénsátorra. Magától értetődő a döntés, itt kell megnézni, mit tud az elektromos rásegítés. Lámpától indulva, alig két percig tartott feljutni, 15km/órás átlagsebességgel. Persze nekem is kellett hajtani rendesen, de nagyságrendekkel élvezetesebb volt így, mint hagyományos, szimplán emberi erővel hajtott kerékpárral.
Mire jó a villanybringa?
Persze lehet morogni, hogy aki bringázni akar, az ne villanymotorral húzassa magát, hanem sportoljon, izzadjon, büdösödjön csak. Ez igaz is. De mi van azokkal, akik ilyen-olyan nyavalya miatt nem ülnek kerékpárra, mert nem bírnák a hosszú távot, emelkedőt, fenetudjamit, de mégis jót tenne nekik, ha valamit mégis mozognának. A világ boldogabb felében, ahol nem csupán pár évre képesek előre gondolkodni, rájöttek, hogy ez üzletnek sem rossz, így az ottani TB támogatja is az elektromos rásegítésű bicikliket. Mert aki rásegítéssel biciklizik, még mindig egészségesebb, jobb kondiban van, mint aki semmit nem mozog.
És most tessék alaposan megkapaszkodni valami stabil dologban. A kipróbált bringa ugyanis közel egymillió forintba, egész pontosan 924 900 forintba kerül. Mentségére legyen mondva, nem csak elektromos motor és a hozzátartozó cuccok miatt kerül ennyibe a bringa. Ha alaposabban megnézzük – hidraulikus tárcsafék, rengeteg kiegészítő, mákás fék, váltó – akkor rájövünk, hogy ilyen felszereltséggel már a hagyományos bringák árai is meghaladják az átlagember, józan fejjel kerékpárra szánt összegét. Elektromos rásegítéssel kiegészítve pedig már irreális magasságokba emelkednek.
Aki maga is tenne egy kört a hasonló bringával, a www.ambringa.hu weboldalra.