Bő fél évszázados múltra tekinthet vissza a nyolcadik generációhoz érkezett, elsősorban megbízhatóságáról, tartósságáról híres Land Cruiser. A Föld szinte valamennyi országában összefuthatunk egy-egy darabbal, de érthető módon elsősorban a nehezen járható területeken használják nagy előszeretettel.
A jövőre tervezett 86.500 darabos Land Cruiser eladás gerincét is főleg a nem a kiváló infrastruktúrájáról híres közel-keleti országok jelentik, az európai 18 000-es cél több mint fele pedig várhatóan az orosz utakon közlekedik majd. Talán nem meglepő, hogy Oroszországban főleg a benzines modellek fogynak, – minden negyedik dízel – míg máshol a dízelek vannak elsöprő többségben.
Oroszországban az utóbbi öt évben kilencszeresére nőtt a nagyméretű SUV-ok forgalma, de az európai trendek is hasonlóak, szinte mindenütt egyre népszerűbbek a nagytestű terepjárók.
Forma
Karcmentes túra
A nyolcadik generációs bitang nagy Land Cruiser már messziről, sötétben is biztosan felismerhető. Sorstársaihoz hasonlóan ez sem úszta meg növekedés nélkül, így hat centivel hosszabb, és hárommal szélesebb lett az elődnél. Az új V8-as motor kisebb helyen terpeszkedik, mint a korábbi soros hathengeres, így a belső tér is megnövekedett, nem is kevéssel, 130 milliméterrel.
Szemből kellően brutális hűtőmaszk vigyorog az arcunkba, oldalról arányos, klasszikus Land Cruiser formát mutat, egyedül a hátuljával, az ott terpeszkedő lámpákkal nem tudtam igazán megbarátkozni. Sebaj, nem érdekes.
Új alváz
Hegyre föl
szállodában kiállított, kasztnitól megfosztott új létraalvázon táblák segítették a tájékozódást, hogy nagyjából tudjuk követni a paksi atomerőmű csőmennyiségét kenterbeverő csőhálózatot. Szenzorok hada gyűjti az információt ahhoz, hogy a számítógép eldönthesse, hogy városi kanyarban kell-e bekeményítenie, vagy pedig rázós terepen jár a sofőr.
Futóműve nagy kedvencünk lett a két nap alatt, terepen kéjes élvezet volt vele minden méter. Aszfalton, bátrabb tempóval bevett kanyaroknál már érezzük, hogy a fizikán nem lehet kifogni, a 2640 kilogrammos acéltestet csak keserves kínok között tudják az aszfalthoz tapasztani az gumiabroncsok.
A tesztút térképen |
Ha műholdképen is megnézné, merre jártak a tesztautók, töltse le a Google Earth programot, majd telepítés után nyissa meg ezt a fájlt (Toyota_Lan_Cruiser_track_file.kmz, 62,8 KB), vagy kattintson a térképre. Nagyítás után hamar előtűnik a bejárt út, és az érdekesebb látnivalók. Jó nézelődést! |
Lapozás után lehet reflexből köpködni a terepjárósokat, de utána gyorsan bocsánatot is kell tőlük kérni
Kell-e hasonló autó a Földre?
Borzalmas méreteit, a 4,5 literes V8-as motort elnézve többekben megfogalmazódott a kérdés, vajon szüksége van a világnak ehhez hasonló autókra. A válaszunk határozott igen, bár sok magát zöldnek nevező ember verejtékezve, patákat és szarvakat vizionálva gondol a két és fél tonnás borzalomra. Nekik üzenjük, hogy megnyugodhatnak, a V8-as dízelmotorral hajtott terepjáró az egyik legtakarékosabb darab a kategóriájában, papíron 9,1 és 12 liter között fogyaszt (Nekünk, ennek ellenére a kegyetlen terepes tesztúton sikerült 20 literes átlagot produkálni.) Aki soknak tartja, hogy hét ember A-ból B-be menet ennyi üzemanyagot éget el, az nézze meg mennyit eszik egy kétszemélyes kisautó, állítson fel egy egyszerű egyenletet és számolja ki, melyik a környezetkímélőbb. Igaz, a Land Cruiser cseppet sem városi autó, de ne legyenek illúzióink, az európai piacon nagy valószínűséggel mindenki ott fogja használni, ugyanis büntetlenül járható földút már csak elvétve akad.
Valahol ott van a kecske is
Azok a szerencsések, akiknek nap, mint nap kell megküzdeniük a tereppel, és akiknek gyakran az életük is attól függ, eljutnak-e a céljukig, leggyakrabban Land Cruisert választanak. A könnyen kezelhető terepváltó mellett a nemrég a Toyotához igen közel került Torsen differenciálzára is segíti. Egyes modellekhez további varázslatok is rendelhetők, így a Crawl Control fantázianevű készség is. Ez a mosógép programválasztójához hasonló kinézetű kapcsoló három állású, 1, 2 illetve 3 km/órás sebességet lehet vele kiválasztani. Bekapcsolása után a vezetőnek semmit nem kell csinálni, csak a kormányt tekergetni. Az elektronika kezeli a gázt, féket, így az autó tartja a beállított tempót, ha törik, ha szakad. Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy csupán a benzines motorhoz jár. A tesztúton ennek a működését csupán harcedzett gyári sofőrök demonstrálták, de ezt nem is szerettük volna kipróbálni. Bentről és kintről egyaránt félelmetes mutatvány volt. A lejtmenetvezérlő csak a dízelben, míg a hegymeneti elindulássegítő mind a benzines, mind a dízelváltozatban megtalálható.
Sivatagi komfort
Profilkép
Terephez UAZ-on és Land Roveren szoktatott formám hamar megszokta a négyzónás klímát – amely 60 fokról tíz perc alatt hűti elviselhetőre a kabint -, a kényelmes, tágas utasteret, a szépen muzsikáló, kilenc hangszórós hifit, illetve az egyéb elektromos varázslatok hadát. Egy darabig hiányzott az igazi, keserves terepjáráshoz elválaszthatatlanul hozzátartozó kényelmetlenség, izzadtságszag, rázkódás, de ez hamar elmúlt. Az első nyolc-tíz, rendes tempóval megközelített termetesebb lyuk előtt még behúztuk a nyakunkat, majd mikor megtanultuk, hogy a futóművön az akkora gödrök sem fognak ki, amelyben akár a Nimitz anyahajó is csont nélkül meg tudna fordulni, már nem kellett elvenni a gázt sem. Tényleg elképesztő.
Ár
Szomorú munka
Itthon február elejétől kezdődik a terepjáró forgalmazása, és az éves cél 25 darab eladása. A hazai piacon csak a V8-as dízelmotorral hajtott változatot lehet majd kapni, amelyért 19 300 000 forintot kell leszurkolni a kasszánál. Ezért a nagy halom pénzért a legjobban felszerelt Executive kivitel kulcsait kaparinthatja meg a boldog tulaj. A forgalmazó szerint az alapváltozatot nem is nagyon keresik, aki ekkora autó vesz, az nem kicsinyeskedik, megvesz hozzá minden extrát.
A kétféle futóműből az állítható magasságú kivitel nem jut el Magyarországra, a sajtóanyagban szereplő indoklás – túl rosszak az itthoni utak – meglehetősen furcsán hangzik egy ennyire brutális felépítésű, mostoha terepen is helytálló járgány esetében. Kicsit jobban belegondoltunk, talán a gyorsabb tempó és a kátyúk együttese az, ami nem fekszik a kocsinak, hiszen terepen nem jellemző a száguldás.
Motorok:
A leggyengébb láncszem a gumi
V8-as benzines: 4664 ccm, 288Le, 445Nm
V8-as dízel: 4461 ccm, piactól függően 286, illetve 265 Le, 650 Nm
Célközönségként a 40-50 éves jól kereső férfiakat lőtte be a Toyota, de az orosz piachoz hasonlóan várhatóan nálunk sem ők alkotják majd a törzsközönséget. Elkezdtük visszafelé számolni a napokat a februári megjelenésig, és bízunk benne, hogy a tesztautó is hamarosan megérkezik. Addig komoly harcok lesznek a kulcsáért.