A tiltott gyümölcs
„Várnak rátok!” – mondta a több mint 300 lóerős kocsi futóművéért felelős fejlesztő mérnök az esti sajtótájékoztató után. Ő volt aznap a harmadik, aki figyelmeztetett – még mielőtt egyáltalán az autók közelébe kerültünk volna -, hogy Gotlandon komolyan veszik a gyorshajtást. Még szerencse, hogy nemcsak az álmos falvak között, hanem a helyi versenypályán is próbára tehettük a járgányt.
Az autó
Rövid idő alatt teljes palettát hoz létre a BMW az 1-es sorozatból. Az ötajtós már túl van a modellfrissítésen, készült háromajtós és Coupe, az amit most vezetünk. Ezzel koránt sincs még vége, lesz egyes kabrió is.
Szellemi elődjének az 1966-ban bemutatott BMW 02-es sorozat tekinthető, ami ugyanazt nyújtotta, akár az 1-es Coupe ma. Hátsókerék-hajtás, erős motorok és elegendő hely négy személy számára. A sorozat csúcsmodellje ugyanúgy turbómotort kapott, akár az egyes sorozat napjainkban. A 2002 Turbo 170 lóerős teljesítményével kiemelkedő menetteljesítményt mutatott, hiszen tömege nem érte el az 1,1 tonnát.
Igazi BMW
Rövid első túlnyúlás, hosszú motorháztető, mögötte erősen hátratolt utasfülke. Nem kérdés, ez is BMW. Szemből nem látható a különbség, a Coupe is ugyanazt az orrot örökölte, amit már a több mint 400 ezer darabban eladott ferdehátú változatok használnak.
Markánsan jelen van az új BMW-kre jellemző övvonal, ami el is vezet minket a kocsi farához. Itt a márkajegynek számító L alakú lámpák uralják a terepet. A LED-es helyzetjelzők mellett a fékezés intenzitásától függő kétfokozatú féklámpákat alkalmaznak. Ha valaki sportos külsőre vágyik, kérhet a képeken látható M-es lökhárítókat, illetve kis spoilert a csomagtartófedélre. A csúcsmodellhez ez alapáron jár.
A négyüléses lépcsőshátú 12 centivel hosszabb, mint a ferdehátú változatok, ám tengelytávjuk azonos. A növekedés a hátsó túlnyúlásban, a csomagtartóban keresendő. A csomagoknak itt nagyobb, 370 literes hely jut. Akinek több kell, annak a szériában járó 60:40 arányban osztottan dönthető hátsó üléstámla lehajtása segít, de kérhető sízsák is.
GOTLAND |
A Svédországhoz tartozó 3140 négyzetkilométer területű sziget a Balti-tengerben fekszik, a szárazföldtől 90 kilométerre. A 12-13. században a sziget legnagyobb városa Visby a Balti-tenger legbefolyásosabb kereskedelmi városa volt. Később ennek következtében polgárháború robbant ki a német kereskedők és a sziget lakossága között. Ide kapcsolódik a sziget egyik látnivalója a 3,5 kilométer hosszú, 11 méter magas várfal, amihez 50 torony is tartozott. 1995-ben Visbyt a világörökség részévé választotta az UNESCO. Nyaranta kedvelt turistacélpont, amely nem pezsgő forgatagával, sokkal inkább nyugalmával vonzza a látogatókat. Gotlandról itt tudhat meg többet. |
Hamarosan kiderül, milyen a 306 lóerős BMW Coupe menet közben. Ehhez csak a 2. oldalra kell kattintani
Csúcstechnika
A látvány azonban lényegtelen apróság, itt a vezetési élményen van a hangsúly, amiből bőven kijut a pilótának az új 1-esben. Háromféle motorral készül a Coupe, melyek mindegyike a motorgyártás csúcsát képviseli. Már a 177 lóerős 2.0 literes dízel sem rossz, de akkor mit mondjuk a 204 lovas változatról? Mi azonban a Coupéhoz leginkább illő soros hathengeres benzinest tesztelhettük.
Hasonlóan a 335i-hez a 135i-ben is két turbó kapcsolódik a háromliteres motorhoz. Mindez pedig kiemelkedő erővel gyorsítja a kocsit. A kis turbók alkalmazásának hála alighogy gázt adunk, a motor eléri a maximális nyomatékát, 1300-5000 fordulatszámok között végig miénk a 400 newtonméter.
Házias bika
Jól bizonyítja a motor erejét és rugalmasságát, hogy a gotlandi versenypályán a Nürburgringen edződött futómű-specialista mellett ülve – minden íven keresztben autózva – úgy teljesítettük a kört, hogy a harmadik fokozatból máshova nem váltott. A 306 lóerős motorban az a legszebb, hogy a nagy nyomatékú dízelekkel szemben ez nem fogy el magas fordulaton, sőt egészen 7000-ig húzatható.
Ennek ellenére az autó nem egy vadállat, már domesztikálták. Nagyon erős, de hangolása sokkal inkább nagy túrakocsit juttat eszükbe, mintsem sportautót. Még a hathengeres motor csodaszép hangjából is kevesebb jut az utastérbe, mint a 335i esetében. Ezt azért sajnáltuk.
Bátraké az élvezet
A Coupéban a hátsó futóművet puhábbra vették a ferdehátúhoz képest. Ez csak a kényelmen javított, a kanyarsebességen biztos nem rontott. Fantasztikusan gyorsan fordulhatunk, remek a tapadás, köszönhetően annak, hogy szériában jár az M-es futómű.
Azonban hasonlóan az összes egyes BMW-hez, határhelyzetben elsőként a Coupe is az orrát tolja, akár egy elsőkerék-hajtású modell. Az is megoldás, ha ilyenkor elvesszük a gázt, de ez BMW, ami hátul hajt, nem? Akkor hát? Gázt neki! És tényleg, a hatalmas teljesítménnyel a gumik nem bírnak, így elindul az autó hátulja és az orra szépen visszafordul az ívre.
Remek móka, ha forszírozzuk, látványos keresztbecsúsztatásokkal szórakoztathatjuk magunkat és a nézőket is. Az irányítás viszont végig a miénk, a kormányzás remek.
Porsche-tudás olcsón
Nem olcsó az új Coupe BMW, hiszen a kisebbik 2.0 literes dízelért is elkérnek alapáron 7,71 millió forintot, a spéci gázolajos pedig még ennél is drágább több mint egymillióval. A 306 lóerős csúcsváltozatért pedig majd 12 milliót kell kifizetni és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy esetleg M-es kiegészítőkkel látnánk el. Soknak tűnik, de nem az!
Ugyanezzel a motorral a szintén négyszemélyes 3-as Coupe 2 millióval többe kerül. Sőt tudása, minősége és teljesítménye alapján simán összevethetjük a Porsche Cayman erősebb változatával is, ami több mint 21 millióba kerül. Mondhatni diszkontáron kapjuk az élményt!
Epilógus
Mi ugyan nem találkoztunk velük, de állítólag valaki látott egy rendőrautót Gotlandon. Az is lehet, hogy csak álmodta, mert elaludt a kocsiban. Gotland ugyanis ebben az időszakban kihalt, az is esemény, ha a szomszéd birkája hangosan béget.
Nem is értem, minek ide közlekedési rendőr, az utak üresek, hihetetlen 70 km/órás tempónkkal országúton úgy száguldottunk el egy helyi Volvo mellett, mintha csak állt volna.
Műszaki adatok:
BMW 1-es Coupé | |
120d | |
Teljesítmény / Nyomaték | 177 LE / 350 Nm |
0-100 km/h | 7,6 (7,8) s |
Végsebesség | 228 (226) km/h |
123d | |
Teljesítmény / Nyomaték | 204 LE / 400 Nm |
0-100 km/h | 7,0 s |
Végsebesség | 238 km/h |
135i | |
Teljesítmény / Nyomaték | 306 LE / 400 Nm |
0-100 km/h | 5,3 s |
Végsebesség | 250 km/h |
Zárójelben az automataváltós modell értékei.