Röviden – Audi A3 limuzin

Mi ez?

A Golf-méretű A3-as Audi négyajtós változata. A megboldogult Volvo S40-re hasonlító prémiumtermék lépcsős háttal az alsó középkategóriában

Mit tud? Győrben készül és nem nagy, de kifinomult autó.
Mibe kerül? A tesztelt változatban listaára 7 310 350 Ft. Az alapár 6,3 millió forint, a 300 lóerős S3 érkezéséig az 1,8 TFSI quattro a legdrágább, 9,7 milliós árral.
Kinek jó? Bár Kína és az USA a két fő célpiac, Európában is biztos veszik majd, akiknek méretben nem kell az A4, de szedánt akarnak és igénylik a négy karika technikáját, komfortját, presztízsét.

Amikor 21 éve a Mercedes-Benz a 190-nel egy minden addiginál kisebb és olcsóbb modellt dobott piacra, nagy volt a vita, hogy erre rámegy-e az arculatuk. Nem ment rá, még az A-osztályra sem. Amikor az Audi a német prémiummárkák közül elsőként kihozta az A3-at, ugyanerről folyt a diskurzus 1996-ban, ma pedig az A3 teljes modellcsalád kabrióval, három- és ötajtóssal, na meg egy ideje a Győrött gyártott limuzinnal.

Igazi Audi

Ez a márka legkisebb szedánja, de pont azért lesz sikeres, mert valódi Audi. A tükörben megpillantva, potens dudáját hallva vagy a látványosan értékes és vékony képernyőt csodálva, ahogy hangtalanul kiemelkedik a műszerfali résből.

Audiságával az autó megugrotta a legnehezebb lécet, de a konstrukció igényel némi megértést. Ezen a hosszon akkora ajtónyílást lehetett kialakítani, amekkorát, ezért magasabb embereknek hátra kényelmetlen behajtogatniuk magukat.

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval
Igényesebb megoldás volna egy külső zsanér, ami nem vesz el helyet a csomagtérből. A célcsoportnak fájhat,  hogy kimaradt a sílécalagút, csak az Ambiente kivitelhez rendelhető

Igényesebb megoldás volna egy külső zsanér, ami nem vesz el helyet a csomagtérből. A célcsoportnak fájhat, hogy kimaradt a sílécalagút, csak az Ambiente kivitelhez rendelhető


Adatlap

Audi A3 1,4 TFSI Attraction

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval
Motor 1395 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 140 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,4 sec
Végsebesség 219 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,8 l / 100 km

Feleségemmel mi 178 illetve 190 centis magassággal nem férünk el kényelmesen egymás mögött. Ha ő előre ül, akkor meg arra kevés a lábhely, hogy elhúzzuk az üléstámlát a kalimpáló gyermeklábak hatósugarából. Aki azonban utazott a Mercedes-Benz CLA-ban, azzal a keret nélküli, kupés ablakok sem feledtetik, hogy a kecskeméti konkurensben még több helyet áldoztak fel a design oltárán.

Erősen hiányos a felszereltség

Ezen az árszinten több mint zavaró, hogy a kulcsnélküli ajtónyitásnak a hátsó ajtókban nincs érzékelője. Ha a FIAT Linea képes külső zsanérral nyitni-zárni a csomagtérfedelet és kartámasszal kényeztetni a hátsó utasokat, akkor egy 7,3 milliós listaárú A3-ban ez beleférhetne. De nem, az Attraction és az Ambition nem is rendelhető könyöktámasszal, a kényelemorientált Ambiente-kivitelhez pedig feláras, csomagban a sílécalagúttal. A német prémiummárkák felszereltségpolitikájával jár az extraként mért ködlámpa és USB-csatlakozó.

De nem ez számít, hanem hogy a kasszához szólított vásárló azt érezze, ez egy valódi Audi. És ő ezt fogja érezni. A hang, ahogy a kerek szellőzőrostélyok bekattannak, az tanítani való. A karosszérián végigfutó élek precíz íve, a belső tér kidolgozása, a felületek eleganciája és tapintása szintén.

Lépcsős háttal is jó vezetni az A3-ast. Az igényes belső térben autópályán sietve sincs nagy zaj

Lépcsős háttal is jó vezetni az A3-ast. Az igényes belső térben autópályán sietve sincs nagy zaj

Sok funkció, élhető menük

Elöl optimálisan beállítható és hosszabb utakon is kényelmes az ülés, a barna bőrkárpit jó minőségérzetet sugall. Most is tetszett az Audi menürendszere, amely a középső tárcsával könnyen használható. Tetején a kézírást felismerő funkció mindig jó játék, még ha nem is gyorsabb így beadni a navigációs célokat. A telefon csatlakoztatása úgy megy, ahogy más autókban is kellene, gyors és logikus lépésekben.

A motor gombnyomásra indul, esetünkben száraz kuplungos DSG váltó csatlakozik hozzá. Az automatikus váltó működése messze nem olyan kifinomult, mint az olajos kuplungosé vagy az 1-es BMW-ben a nyolcfokozatú automatáé, mert az autó kis rántással lódul neki. A váltások aztán lágyan és villámgyorsan mennek.

Németországban sima utazótempó a 160-180, pedig az A3 nem nagy autó. 160-nál hetedikben alig megy 3000 fölé a fordulatszám

Németországban sima utazótempó a 160-180, pedig az A3 nem nagy autó. 160-nál hetedikben alig megy 3000 fölé a fordulatszám

Komoly nyomaték: 250 Nm

A 140 lóerős motor nyomatéka 250 Nm, ami ekkora teljesítménnyel turbómotortól is kiugróan jó érték, ráadásul 1500 és 3500 között állandó. A legtöbb helyzetben 2000 alatti fordulatszám elég neki, a váltásonként kicsit eső fordulatszámmérőt nem kell megtornáztatni, hogy az autó jól menjen. Banális hangja, a porszívószerű zúgás elég csúnya, de ez csak erős kihúzatásnál jön ki, ha tényleg nagyon sietünk.

Autópályán, persze Németországban, 160-180-nál sem izzad a tenyerünk. Zaj sincs sok, a motor 160-nál alig forog 3000 felett. A négyhengeres a bőséges forgatónyomatékkal elbírja a hosszú áttételezést, nem kell bőgetni, mint a hasonló teljesítményű, ványadt szívómotorokat. Az A3 lépcsős háttal is a nagyok nyugalmával söpör, hiába kisebb és könnyebb náluk.

Autópályán 6,3 liter százon

Viszonylag csekély súlya, a 0,29-es alaktényező, a hetedikben hosszú áttételezés, a modern, két henger kiiktatásával és közvetlen befecskendezéssel spóroló benzines révén az A3 parádésan keveset fogyaszt. Városban 7,7 litert mértünk 100-on, autópályán 6,3 literrel érdemes számolni.

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval


Mivel a tesztautó a 140 lóerős motorváltozat (van 122 lóerős is), ezzel az 1,4 TSI-vel már hátra is független felfüggesztés jár, amit az alap dízel és a belépő benzines nem kap meg. Tulajdonképpen szégyen, hogy az Audinál ez pont ugyanúgy oszlik meg mint egy Leon, Octavia vagy VII-es Golf esetében.

Jár hozzá a jobbik hátsó futómű

Autós lapként nyilván értékeljük az igényesebb műszaki megoldást, de vezetés közben a csatolt hosszlengőkaros futómű is bőven elég jónak bizonyult, pláne az átlagvásárlónak, aki nem kúszik be a kocsi alá gyönyörködni az oldalanként négy hátsó lengőkarban.

Teljesen új fejlesztés az alublokkos 1,4 TSI, lánchajtású vezérműtengellyel. Kis terhelésnél, 1400 és 4000/perc fordulat között egy mechanika kikapcsolja a két középső hengert, a pumpálási veszteségeket zárt szelepek csökkentik és ilyenkor nincs benzinbefecskendezés. A kapcsoláshoz 11 ezredmásodperc is elég. Semmiféle rántás nem kíséri a középső két henger kiiktatását és aktiválását

Teljesen új fejlesztés az alublokkos 1,4 TSI, lánchajtású vezérműtengellyel. Kis terhelésnél, 1400 és 4000/perc fordulat között egy mechanika kikapcsolja a két középső hengert, a pumpálási veszteségeket zárt szelepek csökkentik és ilyenkor nincs benzinbefecskendezés. A kapcsoláshoz 11 ezredmásodperc is elég. Semmiféle rántás nem kíséri a középső két henger kiiktatását és aktiválását

Azt nem állítom, hogy alánézés nélkül is meg tudnám mondani, épp melyik futómű van az A3 limuzinban, de ez a megoldás kétségtelenül jó. Bár pár hete még 24 fokban morzsoltuk a téli gumikat, az Attraction sportfutóművével így sem volt szivacsos az autó. A pontos kormányzás és a flott viselkedés a Stigen innen tetszeni fog a többségnek, aki pedig kényelmesebb rugózásra vágyik, rendelhet Ambiente kivitelt.

A 140 lóerős A3 limuzin és kézi váltós alternatívái, tágan értelmezve Listaár, forint
Audi A3 1,4 TFSI Attraction (140 LE, 250 Nm) 6 642 330
Mazda3 Sedan G120 Attraction (120 LE, 200 Nm) 5 299 900
Mercedes-Benz CLA 200 (156 LE, 250 Nm) 9 126 130
Volkswagen CC 1,4 TSI (160 LE, 240 Nm) 9 342 350

Nagyobb autók, szerényebb emblémával Listaár, Ft
Honda Accord 2,0 i-VTEC S (156 LE, 192 Nm)  7 199 000
Opel Insignia 1,4T (140 LE, 200 Nm) 6 980 000

Automatikus váltóval, a 140 lóerős benzinessel 7 310 350 forintba kerül a tesztelt modell. A turbós 1,4-es Insignia listaára kézi váltóval 6 980 000 Ft, a manuális A3 szedán 6,6 milliótól elvihető.

Mivel a Superb tesztjéből kiderült, hogy a hátsó lábtér mennyire nem szempont a vezetői cégautók kiválasztásában, az A3 limuzin veszélyes lehet a listaáron hasonló összegbe kerülő középkategóriás autókra az Avensistől a Passatig. Ahol a CLA már túl szűk és extravagáns a flottamenedzsernek, ott a lépcsőshátú A3 még elfér. Mert úgy sportos limuzin, hogy ebben a limuzin is hangsúlyos.

Mellette – Ellene
  • Igényes összeszerelés, jó minőségérzet
  • Erős, takarékos turbómotor
  • Elfogadható térkínálat
  • Méretén túlmutató kényelem és aktív biztonság
  • Felárért vonzó és modern extrák tömege
  • Jó vezethetőség
  • Győrben készül
  • Kihúzatáskor csúnya motorhang
  • Rántás meglóduláskor az automata váltó miatt
  • Hiányos szériafelszereltség
  • Helyenként spórolós részletmegoldások (csomagtérzsanér, hiányzó kulcsérzékelők a hátsó ajtókból, egyszerűbb hátsó futómű a gyengébb motorokhoz)


Az A3 limuzin Győrben készül. Büszkék lehetünk rá?
átlag
7.83
szavazat
18
Az A3 limuzin Győrben készül. Büszkék lehetünk rá?