Villámlátogatáson mutatták be nekünk a Volkswagen spanyol leányvállalatának legújabb autóját. Még fotózni sem tudtunk, egy rossz szóvicc magyarázása elvitte az időt.
Szlogenek az új, 2013-as Seat Leon sajtóanyagából: Spanyolok és németek vagyunk. Szenvedélyes perfekcionisták vagyunk. Érzelmes műszakiak vagyunk. Minden, amit tudunk, minden, amit érzel. Célt adunk a dizájnnak. Technológiát hozunk az életbe. Az autó a szívnek és az agynak. A leggyönyörűbb módja egy funkcionális autó vezetésének. Enjoyneering – élvezettervezés.
Hát ez tényleg még gombócból is sok.
Élvezettervezett autó a német spanyoloktól
1/34 A harmadik generációs Seat Leon szögletesebb, élesebb, audisabb lett érzékibb, gömbölydedebb elődjénél. Technikája, motorjai a VW-csoport legókockái
A harmadik generációs Seat Leon szögletesebb, élesebb, audisabb lett érzékibb, gömbölydedebb elődjénél. Technikája, motorjai a VW-csoport legókockái
Fotó megosztása:
2/34 Útkeresés zajlik a Seatnál. A bemutató fő üzenete nem is maga az autó volt, hanem hogy: Hahó, megvagyunk, létezünk!
Útkeresés zajlik a Seatnál. A bemutató fő üzenete nem is maga az autó volt, hanem hogy: Hahó, megvagyunk, létezünk!
Fotó megosztása:
3/34 Olyan, mint az új Golf - hiszen a lemezek alatt az is. Hazai árát a bemutató idején nem adta meg az importőr, nem tudjuk, mennyire lesz jó vétel
Olyan, mint az új Golf - hiszen a lemezek alatt az is. Hazai árát a bemutató idején nem adta meg az importőr, nem tudjuk, mennyire lesz jó vétel
Fotó megosztása:
5/34 Dizájnos, fiatalos, dinamikus, megbízható, hatékony, elérhető: a Seat szerint ezek mind jellemzik a márkát manapság. No de hogy valósulhat meg mindez egy modellben egyszerre?
Dizájnos, fiatalos, dinamikus, megbízható, hatékony, elérhető: a Seat szerint ezek mind jellemzik a márkát manapság. No de hogy valósulhat meg mindez egy modellben egyszerre?
Fotó megosztása:
6/34 Az FR jelzés 17 collos felniket, feszesebb csillapítást, sportos lökhárítókat, sötétített hátsó üvegeket jelent. Meg még számos extrát, ködlámpától automata klímán át a deréktámaszos sportülésig
Az FR jelzés 17 collos felniket, feszesebb csillapítást, sportos lökhárítókat, sötétített hátsó üvegeket jelent. Meg még számos extrát, ködlámpától automata klímán át a deréktámaszos sportülésig
Fotó megosztása:
7/34 A Seat első modellje, amely rendelhető teljesen LED-es világítással, egy fia izzószál nélkül
A Seat első modellje, amely rendelhető teljesen LED-es világítással, egy fia izzószál nélkül
Fotó megosztása:
9/34 A Seat első modellje, amely rendelhető teljesen LED-es világítással, egy fia izzószál nélkül
A Seat első modellje, amely rendelhető teljesen LED-es világítással, egy fia izzószál nélkül
Fotó megosztása:
10/34 1.6 TDI, 105 lóerővel: ennyit forog ennyinél. A Seatban nem zajos a kis dízel
1.6 TDI, 105 lóerővel: ennyit forog ennyinél. A Seatban nem zajos a kis dízel
Fotó megosztása:
11/34 Az új Leon követi a régit. Formailag van benne valami; a régi nem tűnt egy másolt Audinak
Az új Leon követi a régit. Formailag van benne valami; a régi nem tűnt egy másolt Audinak
Fotó megosztása:
13/34 Kockasátrakban mutatták be, miért kéne szeretnünk a Leont, de főleg a Seatot
Kockasátrakban mutatták be, miért kéne szeretnünk a Leont, de főleg a Seatot
Fotó megosztása:
14/34 Alaposan elmagyarázták, miért tetsszen a forma
Alaposan elmagyarázták, miért tetsszen a forma
Fotó megosztása:
15/34 Átláthatóság, kerekített sarkok; ezért kellene szeretnünk a belsejét
Átláthatóság, kerekített sarkok; ezért kellene szeretnünk a belsejét
Fotó megosztása:
17/34 39 literrel nagyobb csomagtér, több hely a lábnak, fejnek, vállnak. Nagyobb lett a tengelytáv, bár a Leon hossza csökkent
39 literrel nagyobb csomagtér, több hely a lábnak, fejnek, vállnak. Nagyobb lett a tengelytáv, bár a Leon hossza csökkent
Fotó megosztása:
18/34 A Leon motorválasztéka. A gyengébb 1.4 TSI-t és az erősebb 1.6 TDI-t vezettem; mindkettő passzol a Leonhoz. Fogyasztási tapasztalatok és árak nélkül egyelőre nehéz megmondani, melyik a tuti, de a 122 lovas benzines talán meggyőzőbb volt
A Leon motorválasztéka. A gyengébb 1.4 TSI-t és az erősebb 1.6 TDI-t vezettem; mindkettő passzol a Leonhoz. Fogyasztási tapasztalatok és árak nélkül egyelőre nehéz megmondani, melyik a tuti, de a 122 lovas benzines talán meggyőzőbb volt
21/34 Az extralista is felzárkózott a piachoz: sávtartó, fáradtság-érzékelő, vészfékező rendszer, stb.
Az extralista is felzárkózott a piachoz: sávtartó, fáradtság-érzékelő, vészfékező rendszer, stb.
Fotó megosztása:
22/34 Íme, egy autóbemutató prezentációs standja. A sok dizájnos cipőtől, bukósisaktól, pohártól és széktől teljesen meggyőződtem arról, hogy a kompakt kategóriában csak Leont szabad venni
Íme, egy autóbemutató prezentációs standja. A sok dizájnos cipőtől, bukósisaktól, pohártól és széktől teljesen meggyőződtem arról, hogy a kompakt kategóriában csak Leont szabad venni
Fotó megosztása:
23/34 Levegőben lebegő számok: 1 185 000 eladott Leon 13 év alatt. Ön szerint ez sok vagy kevés?
Levegőben lebegő számok: 1 185 000 eladott Leon 13 év alatt. Ön szerint ez sok vagy kevés?
Fotó megosztása:
25/34 Az új Leon azonos motorizáltság mellett 90 kilóval könnyebb elődjénél. Az 1,2-es alapmotorral 1113 kilogrammot nyom
Az új Leon azonos motorizáltság mellett 90 kilóval könnyebb elődjénél. Az 1,2-es alapmotorral 1113 kilogrammot nyom
Fotó megosztása:
26/34 A Cupra sportváltozat 2013 végén érkezik
A Cupra sportváltozat 2013 végén érkezik
Fotó megosztása:
27/34 Ötfokozatú kézi váltóval vezettük a legfapadosabb Leont; felárért duplakuplungos automatával is rendelhető
Ötfokozatú kézi váltóval vezettük a legfapadosabb Leont; felárért duplakuplungos automatával is rendelhető
Fotó megosztása:
29/34 A futómű, így pár héttel a Golf bemutatója után, pont olyannak tűnt, mint a Volkswagen emblémás testvéré: se nem túl feszes, se nem túl billegős, pont jó
A futómű, így pár héttel a Golf bemutatója után, pont olyannak tűnt, mint a Volkswagen emblémás testvéré: se nem túl feszes, se nem túl billegős, pont jó
Fotó megosztása:
30/34 Elöl MacPherson felfüggesztésen táncol a Leon, hátul a gyengébb modellek csatolt hosszlengőkarokat, az erősebbek multilink futóművet kaptak, pont, mint a Golf
Elöl MacPherson felfüggesztésen táncol a Leon, hátul a gyengébb modellek csatolt hosszlengőkarokat, az erősebbek multilink futóművet kaptak, pont, mint a Golf
Fotó megosztása:
31/34 Volkswagen Golf, spanyolok által újrarajzolva
Volkswagen Golf, spanyolok által újrarajzolva
Fotó megosztása:
33/34 Az olcsóbb változatokban öt, a drágábbakban 5,8 coll átmérőjű színes érintőképernyőn kezelhetjük a hifit, navit, egyebeket
Az olcsóbb változatokban öt, a drágábbakban 5,8 coll átmérőjű színes érintőképernyőn kezelhetjük a hifit, navit, egyebeket
Fotó megosztása:
34/34 A beltér éppoly változatos lehet, mint a VW-csoport többi autójában. Luxusautós, bézs belsővel, sportosan tartó bőrülésekkel, vagy fullfapados, műanyagkormánnyal, manuális klímával
A beltér éppoly változatos lehet, mint a VW-csoport többi autójában. Luxusautós, bézs belsővel, sportosan tartó bőrülésekkel, vagy fullfapados, műanyagkormánnyal, manuális klímával
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Alaposan elmagyarázták, miért tetsszen a forma
Alaposan elmagyarázták, miért tetsszen a forma
Ha abból indulnánk ki, hogy jó bornak nem kell cégér, ennyi marketingmaszlag után már zsigerből le kéne írnunk az új Leont. Pedig ez a borzasztó szlogen-cúnami nem annak a jele, hogy a Seat új alsó-középkategóriás modellje nagyon rászorulna a dicsérgetésre. Épp ellenkezőleg. A német-spanyol márka azért kínlódik ilyen sokat valamiféle üzenet kényszeres megfogalmazásával, mert egy olyan autót szeretne eladni nekünk, ami egy picike apróságtól eltekintve az az autó, amiről az egész kategória hagyományosan a nevét kapja. A Seat Leon lemezei alatt egy vadonatúj, nagyon jó, nagyon korszerű, csendes, modern, kényelmes, teljesen testre szabható autó, a 2013-as Év Autója díj nagyon is esélyes várományosa, egy Volkswagen Golf VII.
A harmadik generációs Seat Leon szögletesebb, élesebb, audisabb lett érzékibb, gömbölydedebb elődjénél. Technikája, motorjai a VW-csoport legókockái
Csak épp más emblémát visel az orrán, kicsit mások a vonalai, és valahogy, valamivel meg is kéne tudni értetni a piaccal, hogy ez úgy más, hogy nem más. Na, ezzel a skizofrénhelyzettel nem tud most mit kezdeni a Seat. A görcsös útkeresés, a VW árnyékából való kitörés vágya (miközben persze ez az árnyék tartja életben a márkát), a győzködés, hogy higgyük el, van olyan, hogy Seat; ez határozta meg az egész autóbemutató rendezvényt dél-Spanyolországban. És sajnos nem maga az autó.
Olyannyira a kétségbeesett marketing-kommunikáció volt a lényeg, hogy a kocsit alig tapasztalhattuk meg egy kis időre. Elmentünk 90 kilométert Malagából északra egy 1,4-es, 122 lóerős kocsival. A bőrkárpitos, bézs belterű, gazdagon felextrázott kocsi csendes, dinamikus, kényelmes autónak bizonyult. A turbómotor éppen olyan remek, mint más VW-kben szokott; alul is nyomatékos, fent is szívesen húz.
A beltér éppoly változatos lehet, mint a VW-csoport többi autójában. Luxusautós, bézs belsővel, sportosan tartó bőrülésekkel, vagy fullfapados, műanyagkormánnyal, manuális klímával
Amikor megérkeztünk az érintőképernyős navi segítségével az első megállónkhoz, a Seat emberei betereltek minket egy kocka alakú sátorba, és elmondták, milyen szép és jó az új Leon. Persze mindezt már tudtuk, a kocsi paramétereivel a Párizsi Autószalon óta tisztában voltunk; ahogy akkor írtuk:
„4,26 méter hosszú az ötajtós spanyol, így 5 centivel rövidebb, mint elődje, de tengelytávolsága 6 centivel hosszabb, így az utastér és a csomagtartó nem veszített méretéből. A rövidebb túlnyúlásokkal sportosabbnak hat az autó, az első tengely pl. 40 milliméterrel került előrébb. A csomagtartó 40 litert nőtt, 380 literes.
Az új Leon azonos motorizáltság mellett 90 kilóval könnyebb elődjénél. Az 1,2-es alapmotorral 1113 kilogrammot nyom
Az új Leon azonos motorizáltság mellett 90 kilóval könnyebb elődjénél. Az 1,2-es alapmotorral 1113 kilogrammot nyom
Széles motorkínálattal kezd az új kompakt, motorjai 1,2-2,0 liter hengerűrtartalom közöttiek, mindegyik közvetlen üzemanyag-befecskendezéses és turbófeltöltős, átlagosan 22 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint korábban. A legkisebb benzines 1,2 literes, 86 és 105 lóerő teljesítménnyel kerül a Leonba, az 1,4 TSI 122, az 1,8 TSI 180 lóerős. Dízelből az 1,6-os 90 és 105, a 2,0 literes 150 és 184 lóerős. Öt- vagy hatfokozatú manuális, illetve hat- vagy hétfokozatú duplakuplungos automata sebességváltó tartozik a motorokhoz.
Ezúttal is készül Ecomotive változat, a start&stop rendszerrel is felszerelt 1,6-os dízelmodell szabvány szerinti fogyasztása csupán 3,8 liter, CO2-kibocsátása 99 gramm/km. Mint a képek elárulják, ezúttal is készül majd FR sportváltozat, eleinte várhatóan a legerősebb dízellel, de később 200 lóerő feletti benzines kivitel is valószínű. Érdekesség, hogy kétféle futóművel készül az autó, 150 lóerőig torziórudas hátsó felfüggesztést alkalmaznak, míg ennél nagyobb teljesítmény esetén multilink kivitelt.
Elöl MacPherson felfüggesztésen táncol a Leon, hátul a gyengébb modellek csatolt hosszlengőkarokat, az erősebbek multilink futóművet kaptak, pont, mint a Golf
Számos különleges megoldás teheti vonzóvá az új Leont, ilyen a Drive Profile elnevezésű megoldás az FR-ben, amellyel gombnyomásra változik a kormányrásegítés mértéke, a motor reakciója illetve a motor hangja. Eco, komfort és sport módok választhatók. Vezetőtámogató rendszerekből elérhető fáradtság-felismerő és sávtartó asszisztens, automatikus fényszórókapcsoló is. Továbbá a kompakt kategóriában először teljesen LED-es fényszórók is választhatók. Az új Leonnal egy időben mutatkozik be a márka átdolgozott logója is, amelyet a járműhöz hasonlóan ősszel a Párizsi Autószalonon lepleznek le hivatalosan. A kompakt modell forgalmazása még idén megkezdődik Európában.”
Szóval a LED-es fényszórók; ez a Leon egyetlen igazi iparági újdonsága. A kompakt kategória első modellje a Leon, ami felárért – egyelőre nem tudjuk, mennyiért – izzószál nélkül is megvásárolható. A programunkban szerepelt is egy éjszakai tesztvezetés, gondolom, pont az új lámpák kipróbálására. De ez valamiért elmaradt.
Az első prezentáció után azonnal be kellett ülnünk egy másik Leonba, és téphettünk vissza Malagába. Ezúttal egy fapados 1,6-os dízelt kaptunk, műanyagkormánnyal, műanyag váltógombbal, érintőképernyővel, de navi nélkül. Még a középkonzol alján lévő tárolórekesz fedele is hiányzott.
Az új Leon követi a régit. Formailag van benne valami; a régi nem tűnt egy másolt Audinak
És a Leon még így is jó autónak tűnt. Bár a VW 1,6 literes dízele ezidáig a Fiat 1-6-osával együtt a legkulturálatlanabbnak, leghersegősebbnek tűnt minden vetélytárshoz képest, a Leonban sikerült olyan jól elszigetelni a kabintól, hogy csak a kellemesen nyomatékos, ha kell, örömmel fel-felpörgő, a benzinmotoréhoz meglepően hasonlító karakter jutott el hozzánk.
1.6 TDI, 105 lóerővel: ennyit forog ennyinél. A Seatban nem zajos a kis dízel
1.6 TDI, 105 lóerővel: ennyit forog ennyinél. A Seatban nem zajos a kis dízel
A sztrádán mellénk került egy magyar újságíró-páros egy piros, FR kivitelű autóval. Ezt le is fotóztam párszor menet közben a mi autónk ablakából, és ez a pár kép, meg ez itt jobbra, a dízel fordulatszámmérőjéről 100-nál minden, amit a Leonról lőnöm sikerült. Malagában ugyanis egy másik kockasátor várt minket, ahol dizájn-cipők, dizájn-székek, dizájn-bukósisakok, dizájn-poharak között magyarázgatta egy dizájn-guru, milyen fontos dolog a dizájn. És itt aztán megkaptunk az arcunkba az enjoyneeringet, meg a többi szlogent élőszóban és reklámfilmek formájában is.
Íme, egy autóbemutató prezentációs standja. A sok dizájnos cipőtől, bukósisaktól, pohártól és széktől teljesen meggyőződtem arról, hogy a kompakt kategóriában csak Leont szabad venni
Aztán, mire vége lett a bemutatónak, az összes Leont eltüntették a szemünk elől, és azóta se láttuk többet őket. Elmaradt az éjszakai vezetés, és még a reggelre tervezett, reptérig tartó rövid menetpróba helyett is alhambrás utazásban volt részünk csupán. Szó se róla, tágas, kényelmes autó a Seat nagy egyterűje, a Volkswagen Sharan egypetéjű ikre, de azért jobban vette volna ki magát, ha a Seat bízik annyira a Golf kétpetéjű ikrében, a Leonban, hogy odaadja nekünk még egy kicsit, ahogy a programban ígérte.
Azt már végképp nem értem, mi olyan titkos a Leon kabinjában, hogy a mi sajtóanyagunkban és a Seat nemzetközi sajtóoldalán egyarán mindössze egyetlen belsőtér-fotó szerepel a Leonról. Én kérek elnézést a márka rajongóitól; ahogy megkaptuk a hazai tesztautót, azonnal mutatjuk a részleteket! Addig be kell érjük ezzel a képpel (a kockasátorból), melyen az előadó a Leon – valóban – jól átlátható műszerfalát demonstrálja:
Átláthatóság, kerekített sarkok; ezért kellene szeretnünk a belsejét
Ha több időt engedtek volna eltölteni a kocsival, most jobb szívvel írhatnám le a végső verdiktet:
Emberek, a Leon az első benyomásaim szerint minőségében kifogástalan, műszakilag a Golffal egyenértékű autó; csak az ár és az egyéni ízlés számít annak eldöntésében, hogy VW vagy Seat logóval érdemesebb megvenni a kocsit.
Ár még nincs, ízlés már van: én már csak azért is a Seatot választanám, mert annak nem az a neve, hogy Népautó.
Persze ez egy olyan érv, amit a Volkswagen leányvállalataként működő spanyol márka nem hozhatott fel maga mellett – nyilván ezért maradt a sokkal szerencsétlenebb és hiteltelenebb Enjoyneering.