A tengerentúl Veracruz néven fut a Hyundai csatahajónyi szabadidő-autója, amely Európában a logikusabbnak tűnő ix55-ös fantázianevet nyögte be a határon, amikor a nevét kérdezték. Pedig nincs sok különbség közöttük. Legfeljebb annyi, hogy hozzánk szerencsére dízelmotorral érkezett, nem iszákos benzinessel. Örvendezzünk hát neki.
Elsőre pillantásra a Santa Fé-nél is nagyobb autó méretei nyűgözik le az embert. Irgalmatlanul túlméretezettnek tűnik minden porcikája. Később aztán már a karosszéria formájával is megbarátkozik az ember, ami nem nehéz feladat. Ugyanis az ix55-ös a nagysága ellenére is csinos autó. Már amennyire csinos lehet egy gyapotbála.
Hátulról előre
Bár a legtöbb hétszemélyesként is használható modellnél a Hyundai több helyet kínál a leghátsó sorba száműzötteknek, mégsem szeretnénk hosszabb távon ott utazni. A lábtér kompromisszumokkal ugyan, de elviselhető, azonban 180 centi felett csak tornászhajlamúak üljenek leghátra, vagy azok, akiknek befér a fejük a térdük közé, és az nekik jó. Egyedül bemászni jó leghátra, mert a második üléssor szépen előrecsúszik, miközben a háttámla is ráhajol az ülőlapra. Már csak be kell ugrani.
Kézilabdacsapat, vagy csomagok?
Hét személlyel utazva – főleg Amerikában divat a hétüléses világ – természetesen a csomagtartó rendeltetésszerű használatának búcsút inthetünk, de rendes, öt férőhelyes autóként használva már nem köthetünk bele a közel hatszáz literes csomagtérbe, annak ellenére, hogy az ülések összehajtva is mindig velünk utaznak, a raktér mégis hatalmas maradt. Külön 12 voltos csatlakozót is találunk hátul, ha netalán egy hűtőtáskányi romlandó elemózsiát vinnénk magunkkal, és nem volna elég a könyöklőbe épített hűthető rekesz pontosan négy sörösdoboznyi befogadóképessége.
Használt Hyundai SUV-ok az autókeresőn! |
Íme az összes példány! |
Sokkal kellemesebb elfoglaltság a második sorban ülni. Itt temérdek szellőzőrostély – a tetőből is áramlik a friss levegő -, fűthető ülések és saját légkondivezérlés várja a valamivel szerencsésebbeket. A helykínálat itt már pazar, az ülések nagyok, kényelmesek. Jó itt utazni.
Ha még egy sorral feljebb – előrébb – kapaszkodunk a ranglétrán, akkor könnyen a kormány mögött találhatjuk magunkat. Itt a nyitható tető miatt már valamivel közelebb van a fejünk búbjához a plafon, nekem néha már túl közel is. Az ülést sem lehet az igazán kényelmes állapotig hátratolni, de a háttámlával és a kormánnyal lehet egy kicsit csalni. Műszerfala egyszerű, könnyen áttekinthető, de a termetes külsőhöz nem elég felnőtt.
A fenti képre kattintva a gyári fotós munkáiban gyönyörködhetnek
Kattintás után kellemes meglepetések érkeznek
Rámoljunk!
Az autó összes tárolórekeszének felkutatása reménytelen feladatnak látszik, mert a leglehetetlenebb helyekre is került belőlük jó néhány. A kedvencek az automatikus váltó karjának környékén találhatóak, amelyek egyike az iPOD-nak – hozzá illő csatlakozót is találunk az autóban -, míg a másik a telefonnak ad helyet. Persze ezek puha bevonatot kaptak, ne karcolódjanak, zörögjenek benne a drága eszközök. Tetszettek a billenthető ajtózsebek is, amelyekbe akár A4-es méretű térképeket is tehetünk, minőségromlás nélkül.
Csak semmi izgalom
Ha véletlenül elvesztenénk az agykapacitásunk nagy részét, az ix55-öst, ha nyálat csorgatva is, de simán el tudnánk vezetni. Az utastérben csend honol még az autópályán is, a hatfokozatú, automatikus váltó finoman kapcsolgat a fokozatok között, és ha nem tapossuk agyon a jobbszélső pedált, a motorhang sem zavarja meg a vezető nyugalmát. A váltót saját érdekünkben ne használjuk manuális üzemmódban, mert szinte sosem fogja azt tenni, amit elvárunk tőle. Hagyjuk D-ben és élvezzük a semmittevést.
A bálnányi test – nem meglepő módon – megható magabiztossággal gázol át az úthibákon, gödrökön, egyéb vackokon. Futóműve nem lett túl lágy, sokkal inkább sportos, de mégsem kellemetlen, rázós, így igazán ínyünkre volt. Hasonlóan a kormányzáshoz, amely kellemes meglepetést okozott, hiszen nem várnánk ennyire korrekt megoldást egy ekkora dögtől.
Mindent összevetve kényelmes utastérben, minimális stresszel autózhatnak a Hyundai ix55-tulajdonosok. Félnie legfeljebb a környezetvédőktől kell, akik majd a patás ördögöt látják benne, amikor a városi forgalomban araszol. A parkolóhely-vadászat már kicsit élénkebb elmét kíván, hiszen a pár centi híján ötméteres autóhoz kétméteres szélesség is tartozik. Szóval egy szabványos helyre kalandos vele leparkolni. Jó hír, hogy ilyenkor tolatóradar és behajtható tükrök segítik a vezetőt.
V6-ost mindenkinek!
Legelöl igazi, tisztességes, V6-os dízelmotor végzi a piszkos munkát. Sokat nem méltatlankodik, csak akkor morog, ha nagyobb gázt adunk. Ilyenkor azért a vezetőnek is jó egy kicsit, mert a V motornak akkor is szép a hangja, ha történetesen gázolajon kell vegetálnia. Ha már gázolaj, akkor szóljunk az autó étvágyáról is. Amikor a tesztautó hozzánk került, a fedélzeti számítógép rémisztő 16 literes átlagfogyasztásról adott hírt. Ezt a 2,3 tonnás tankhajóról simán el is hittük. Aztán a több száz kilométeres autópályás és szintén nem kevés városi autózás után kellemes meglepetés várt minket a kútnál, a 11,5 literes átlagfogyasztást a szerkesztőség egyöntetűen jónak minősítette. Hangsúlyozom, a mérethez viszonyítva.
A háromliteres, 240 lóerős motor egyáltalán nem tűnik feleslegesnek a Hyundai zászlóshajójában. Sőt, vannak pillanatok, amikor talán kevésnek is érezhetjük, pedig a 10 másodperc körüli gyorsulást nem mondhatjuk rossznak. Ha nem aggódunk a kőolajkészletek miatt, akkor egészen kétszázig hajszolhatjuk az ix55-öst. De inkább ne tegyük, nem száguldásra termett. Sokkal inkább nyugodt, kényelmes vezetésre hangolja vezetőjét az autó.
Kívánságlista
Apró finomságok sajnos hiányoznak a kocsiból. Hiába hasítanak xenonlámpák az éjszakába, ha távolsági fényre váltunk, akkor mezei halogénizzók kapcsolódnak fel. Kicsinyes spórolásnak tűnik az is, hogy az elektromos ablakok közül csak a vezetőé automata, a többi nem, és az anyósülés magassága sem állítható. Nehezen érthető hiányosságok ezek ebben a kategóriában, amikor a tükrök fényre sötétednek és a csomagtartó ajtaját villanymotorral is nyithatjuk, zárhatjuk.
Műszerfala a márka újabb, európai modelljeivel ellentétben még kék fénnyel rontja a szemet. Az újabb, kisebb Hyundaiok szerencsére erről már leszoktak, ott emberibb színű lámpák világítanak. Illene ide is más színt keresni.
Konkurensek:
Típus, modell |
Árak |
|
BMW X5 30d | 15 528 000 | |
Volvo XC90 D5 Kinetic | 12 380 000 | |
Toyota Land Cruiser D-4D | 14 220 000 | |
VW Touareg 3.0 V6 CR TDI | 16 685 600 |
Biztonság:
Európában – tudományos céllal – még nem törtek össze ix55-öst, így kénytelenek vagyunk beérni a tengerentúli tesztek eredményeivel. Itt ugyan nem csillagokat, hanem a könnyebb érthetőség kedvéért jó, elfogadható, határeset és meghalsz benne címkéket aggatnak az autókra. A Hyundai ix55 amerikai változata a legjobb minősítést kapta mind a frontális, mind az oldalütközéses tesztek után. Igaz, ezektől az eredményektől az európai eredmények eltérhetnek majd, hiszen más elvárásoknak kell majd megfelelnie a halálra ítélt autónak.
Hamár egy másik kontinensre ugrottunk át a törésteszt eredményéért, gyorsan azt is megnéztük, mennyit kérnek odaát a közepes felszereltségű Veracruzért. A 30 ezer dolláros ár (nagyjából hétmillió forint) nem tűnik rossz ajánlatnak a hazai 13 milliós árcédulához képest.
Végül jöjjenek a számok! Katt!
Műszaki adatok -Hyundai ix55 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2959 |
Furat x löket (mm) | 84 X 89 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 176(240)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 451/1750-3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,6 |
Vegyes (l/100 km) | 9,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 249 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4840/1972/1795 |
Tengelytáv (mm) | 2805 |
Csomagtér (liter) | 598 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2220-2302/478-560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 78 |
Gumiméret | 245/60 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 12 999 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 13 359 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Hatfokozatú automatikus váltó, alufelni, ESP, tolatóradar, elektromos tetőablak, tetősín, Xenonlámpa, ködlámpa, bőrkormány, tempomat, automata ablaktörlő, -fényszóró, klíma |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|