Exkluzív: vezettük a 3,6 litert fogyasztó hibridet
Vezettük: Kia Optima Hybrid
Jövő tavasszal jelenhet meg Magyarországon az Optima, a Kia újdonsága a Mondeo, az 508 vagy az Avensis kategóriájában. Pár napra eljutott hazánkba az újdonság hibridváltozata, amelyet már vezettünk is.
Exkluzív: vezettük a 3,6 litert fogyasztó hibridet
1/58 Krómozott cápafogas hűtőrács, kis kerekeken billegő kasztni, sokat kibíró mechanika. Megbízható, de nagyon ódivatú autó volt a Magentis
Krómozott cápafogas hűtőrács, kis kerekeken billegő kasztni, sokat kibíró mechanika. Megbízható, de nagyon ódivatú autó volt a Magentis
Fotó megosztása:
2/58 2008-ban a modellfrissítéssel az utolsó Magentis megkapta az aktuális Kia-arcot Peter Schreyertől, a Volkswagentől átcsábított fődesignertől
2008-ban a modellfrissítéssel az utolsó Magentis megkapta az aktuális Kia-arcot Peter Schreyertől, a Volkswagentől átcsábított fődesignertől
Fotó megosztása:
3/58 Magentis helyett Optima néven jön az új középkategóriás autó
Magentis helyett Optima néven jön az új középkategóriás autó
Fotó megosztása:
5/58 Jövő tavasszal jelenhet meg Magyarországon az Optima, a Kia újdonsága a Mondeo, az 508 vagy az Avensis kategóriájában. Pár napra eljutott hazánkba a modell hibridváltozata, amelyet már vezettünk is
Jövő tavasszal jelenhet meg Magyarországon az Optima, a Kia újdonsága a Mondeo, az 508 vagy az Avensis kategóriájában. Pár napra eljutott hazánkba a modell hibridváltozata, amelyet már vezettünk is
Fotó megosztása:
6/58 Méretben közel van az E-osztályhoz, tengelytávja 2,8 méteres
Méretben közel van az E-osztályhoz, tengelytávja 2,8 méteres
Fotó megosztása:
7/58 Lehengerlően gyorsul a villany és a benzines motor erejével
Lehengerlően gyorsul a villany és a benzines motor erejével
Fotó megosztása:
9/58 Tízmillió forint alatti áron volna ésszerű piacra dobni, de ez a becslés nem jelent sokat
Tízmillió forint alatti áron volna ésszerű piacra dobni, de ez a becslés nem jelent sokat
Fotó megosztása:
10/58 Nem koppintás, de nekem az XF ugrik be az Optimáról
Nem koppintás, de nekem az XF ugrik be az Optimáról
Fotó megosztása:
11/58 Van némi hasonlóság a Jaguar XF-fel
Van némi hasonlóság a Jaguar XF-fel
Fotó megosztása:
13/58 A technikát átveszi a Hyundai Sonata Hybridtől, az európai i40 rokonától
A technikát átveszi a Hyundai Sonata Hybridtől, az európai i40 rokonától
Fotó megosztása:
14/58 A Kiának is van sorozatgyártású hibridje, csak az Atlanti-óceán másik partján
A Kiának is van sorozatgyártású hibridje, csak az Atlanti-óceán másik partján
Fotó megosztása:
15/58 Nincs rajta rendszám, tilos vele a forgalomban részt venni
Nincs rajta rendszám, tilos vele a forgalomban részt venni
Fotó megosztása:
17/58 Segíti a légáramlat leválását a légterelő, ami csökkenti a fogyasztást
Segíti a légáramlat leválását a légterelő, ami csökkenti a fogyasztást
Fotó megosztása:
18/58 A Kiának is van sorozatgyártású hibridje, csak az Atlanti-óceán másik partján
A Kiának is van sorozatgyártású hibridje, csak az Atlanti-óceán másik partján
Fotó megosztása:
19/58 Ez az amerikai változat
Ez az amerikai változat
Fotó megosztása:
21/58 Kicsik a felni nyílásai, hogy minél kevesebb légörvényt kavarjanak forgás közben
Kicsik a felni nyílásai, hogy minél kevesebb légörvényt kavarjanak forgás közben
Fotó megosztása:
22/58 Jó kiállású autó az Optima, ami nemcsak a hibridváltozatra igaz
Jó kiállású autó az Optima, ami nemcsak a hibridváltozatra igaz
Fotó megosztása:
23/58 Sportautókat idéz az oldalsó kopoltyú
Sportautókat idéz az oldalsó kopoltyú
Fotó megosztása:
25/58 Aerodinamikai felaldata van a fogaknak a tükörházon
Aerodinamikai felaldata van a fogaknak a tükörházon
Fotó megosztása:
26/58
Fotó megosztása:
27/58 Nem kell távirányítóval nyitni, elég ha zsebünkben a kulcs
Nem kell távirányítóval nyitni, elég ha zsebünkben a kulcs
Fotó megosztása:
29/58 Ezt a hűtőmaszkot veszi át az összes Kia, ez lesz a márkaarc alapeleme
Ezt a hűtőmaszkot veszi át az összes Kia, ez lesz a márkaarc alapeleme
Fotó megosztása:
30/58 Ez még az amerikai verzió a 2,4 literes, 168 LE/209 Nm teljesítményű négyhengeressel. Az elektromos motor 41 lóerőt és 205 nm nyomatékot ad le, a rendszer maximális összteljesítménye 209 lóerős és 265 Nm. Az európai Optima Hybrid benzinese kétliteres lesz
Ez még az amerikai verzió a 2,4 literes, 168 LE/209 Nm teljesítményű négyhengeressel. Az elektromos motor 41 lóerőt és 205 nm nyomatékot ad le, a rendszer maximális összteljesítménye 209 lóerős és 265 Nm. Az európai Optima Hybrid benzinese kétliteres lesz
Fotó megosztása:
31/58 Akár egy V6-os motort is takarhatna a burkolat
Akár egy V6-os motort is takarhatna a burkolat
Fotó megosztása:
33/58 Hátul van a normál akkumulátor, mint a BMW-kben
Hátul van a normál akkumulátor, mint a BMW-kben
Fotó megosztása:
34/58 Az ülések mögött találhatók a hibridrendszer akkumulátorai. A lítium-polimer akkuk a ma elérhető legmodernebbek
Az ülések mögött találhatók a hibridrendszer akkumulátorai. A lítium-polimer akkuk a ma elérhető legmodernebbek
Fotó megosztása:
35/58 A fekete cső a hűtőlevegőt vezeti hozzájuk
A fekete cső a hűtőlevegőt vezeti hozzájuk
Fotó megosztása:
37/58 Kiválóan lehet terpeszkedni a hátsó ülésen
Kiválóan lehet terpeszkedni a hátsó ülésen
Fotó megosztása:
38/58 Hátul is van ülésfűtés, ezt mindig nagyra értékeljük
Hátul is van ülésfűtés, ezt mindig nagyra értékeljük
Fotó megosztása:
39/58 Krómfényes műanyag
Krómfényes műanyag
Fotó megosztása:
41/58 Hátul is van levegőrostély
Hátul is van levegőrostély
Fotó megosztása:
42/58 A narancssárga tokozásban futnak a nagyfeszültségű kábelek
A narancssárga tokozásban futnak a nagyfeszültségű kábelek
Fotó megosztása:
43/58 Nem sokat látni az izgalmas technikából a motortérben
Nem sokat látni az izgalmas technikából a motortérben
Fotó megosztása:
45/58 Amerikai térkép van a navigációhoz
Amerikai térkép van a navigációhoz
Fotó megosztása:
46/58 Nincsenek már gagyi műanyagok, bumfordi, elnagyolt kapcsolók
Nincsenek már gagyi műanyagok, bumfordi, elnagyolt kapcsolók
Fotó megosztása:
47/58 Hatfokozatú a hibrid Optima automata váltója
Hatfokozatú a hibrid Optima automata váltója
Fotó megosztása:
49/58 Kinél van a kulcs?
Kinél van a kulcs?
Fotó megosztása:
50/58 Elöl is rendkívül kényelmes az Optima
Elöl is rendkívül kényelmes az Optima
Fotó megosztása:
51/58 Kombi nem lesz belőle, legalábbis a forgalmazás elején még biztosan nem
Kombi nem lesz belőle, legalábbis a forgalmazás elején még biztosan nem
Fotó megosztása:
53/58 Igényes a hifiberendezés
Igényes a hifiberendezés
Fotó megosztása:
54/58 Gombok
Gombok
Fotó megosztása:
55/58 Itt jelzi, melyik motorral vagy motorokkal haladunk éppen
Itt jelzi, melyik motorral vagy motorokkal haladunk éppen
Fotó megosztása:
57/58 Képes csak a villanymotorral haladni
Képes csak a villanymotorral haladni
Fotó megosztása:
58/58 A BMW divatba hozta az áramvonalas antennát
A BMW divatba hozta az áramvonalas antennát
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Krómozott cápafogas hűtőrács, kis kerekeken billegő kasztni, sokat kibíró mechanika. Megbízható, de nagyon ódivatú autó volt a Magentis
Krómozott cápafogas hűtőrács, kis kerekeken billegő kasztni, sokat kibíró mechanika. Megbízható, de nagyon ódivatú autó volt a Magentis
Most járt itt egy hatalmas fehér limuzin, amit még sosem láttunk, ráadásul hibridhajtással – mesélték a srácok kedvenc autómosónkban. Pár éve nem hittük volna, hogy ez egy Kia is lehetne, pedig a titokzatos autó az Optima, a márka új típusa a középkategóriában, amelyből valóban létezik hibrid is.
Eltűnik a Magentis név
Emlékszem 2002-ből az importőr újrakezdése után tartott Magentis bemutatóra. Két PC-hangszóróból cincogott a zene, lepel helyett az autót celluxszal rögzített stelázsipapírral borították, ami nagyon progresszív ötlet, csak elegánsan lehúzni nem lehet. A tixo mentén tépett papírcafatok csúfították a gazdag krómdíszes, Amerikában olcsó, ideát elmaradott, de mechanikailag feltétlenül megbízható autót. A galériába összegyűjtöttem a Magentisek evolúcióját, ezen aztán látszik, mennyire lehengerlő a dél-koreai autóipar fejlődése.
A koreai lépcsőshátú az NBA hivatalos autója. Itt épp a Los Angeles Clippers erőcsatára, Blake Griffin mutat be egy intergalaktikus zsákolást, átrepülve az Optimát.
Méretben közel van az E-osztályhoz, tengelytávja 2,8 méteres
Méretben közel van az E-osztályhoz, tengelytávja 2,8 méteres
Ám most búcsúzik a sikertelen név, Magentis helyett az Optimának hívják a Kia új középkategóriás autóját. Megjelenése egész Európában csúszik, mert a teljes gyártást felszippantották az amerikaiak, az európai modellek csak ősztől készülhetnek.
Király Tibor, az importőr kereskedelmi igazgatója márciusra tervezi az Optima hazai bevezetését, 1,7 literes dízelmotorral és egy elhanyagolható szerepű, kétliteres szívó benzinessel, amely azért fent lesz az árlistán.
Hibrid Optima, Frankfurtból Budapestre
Még később várható az Optima Hybrid megjelenése, amelyet a csillagok szerencsés együttállása miatt sikerült megkaparintani pár órára. A fehér limuzin nemrég még Frankfurtban, az európai központban pompázott és pár napot lesz csak hazánkban egy fontos flottarendezvény alkalmából.
Képes csak a villanymotorral haladni
Képes csak a villanymotorral haladni
Európai kivitelében kétezres benzines lesz, de a fotókon látható autó tengerentúli modell, ezért négyhengerese 2,4 literes. A benzinest állandó mágnesű elektromos szinkronmotor segíti a gyorsításban.
Fullhibrid: csak villanymotorral is megy
A hibridakkuk mellett az autó normál akkumulátora is a csomagtartóban van, akárcsak súlyeloszlási okból a BMW-kben.
A sok telep jócskán leszűkíti a csomagtartót. Az akkumulátorok hűtését-fűtését az utastérből átvezetett levegő biztosítja, a motortérben és itt is narancssárga tokban futnak a hibridrendszer kábelei.
Ez még az amerikai verzió a 2,4 literes, 168 LE/209 Nm teljesítményű négyhengeressel. Az elektromos motor 41 lóerőt és 205 nm nyomatékot ad le, a rendszer maximális összteljesítménye 209 lóerős és 265 Nm. Az európai Optima Hybrid benzinese kétliteres lesz
Kiválóan lehet terpeszkedni a hátsó ülésen
Kiválóan lehet terpeszkedni a hátsó ülésen
A mélygarázsból hangtalanul gurulunk ki, a 30 kW (41 LE) teljesítményű villamos gép egyedül is képes mozgatni az autót. A fullhibrid Optima – a Hyundai Sonata hibridhez hasonlóan – lítium-polimer akkumulátorokban tárolja a fékezéskor és gázelvételkor visszatáplált, vagy az önindító-generátorral termelt áramot. Ez jóval modernebb és nagyobb kapacitású, de kevésbé kipróbált, mint a Priusban és a Lexusokban lévő nikkel fémhidrid akkumulátor.
Az autó hajtásrendszere a már említett indítómotor-generátorból, egy 168 lóerős benzinesből, egy többlemezes kuplungból, egy 205 Nm nyomatékú elektromos motorból és a hatfokozatú automata váltóból áll. Az autó a villanymotorral indul el és közben, ha kell, az önindindító-generátor szíjjal berántja a benzinest, mint a PSA stop-start rendszere.
Elementáris erő
Az ülések mögött találhatók a hibridrendszer akkumulátorai. A lítium-polimer akkuk a ma elérhető legmodernebbek
Az ülések mögött találhatók a hibridrendszer akkumulátorai. A lítium-polimer akkuk a ma elérhető legmodernebbek
Tetszett a finom átmenet tisztán elektromos hajtásból, a benzines motor igen lágyan kapcsolódott be az autó mozgatásába. A kifinomult andalgásnak azonnal vége, ha padlógázt adunk.
Rendszám híján az autót csak kertek alatt, rövid szakaszon tudtuk kipróbálni, de az első 200 méteren kiderült, hogy imponálóan gyorsul.
Katalógusadatok szerint a rendszer összteljesítménye maximálisan 209 lóerő, nyomatéka pedig 265 Nm, de az az elementáris erő, amivel az Optima hibrid megugrott, ennél is többet sejtet.
Tízmillió forint alatti áron volna ésszerű piacra dobni, de ez a becslés nem jelent sokat
Formaterv: Kovács Miklós
A technikát átveszi a Hyundai Sonata Hybridtől, az európai i40 rokonától
A technikát átveszi a Hyundai Sonata Hybridtől, az európai i40 rokonától
Az Optima feltűnően jól mutat, hátulról még a Jaguar XF sem néz ki jobban, ld. a galériában. A külső formatervezést ezúttal is Kovács Miklós irányította, akit a Cee’d kapcsán ismert meg az autós világ.
Hajtásmódtól függetlenül az Optima hatalmas autó, tágassága csak a Subaru Legacyhoz és a Skoda Superbhez mérhető a középkategóriában.
A minőségérzet kiváló, minden bőr és burkolat igényes, úgy tűnik, az Amerikának szánt autók is kezdenek megszabadulni a gagyi, siralmasan olcsó műanyagoktól.
4 liter alatti fogyasztás?
A fogyasztásáról nem tudunk közelebbit. A minimális érték alighanem az a 3,64 liter százon, amit Amerikában mértek egy sikeres Guinness rekordkísérletben, 12 638 kilométeres távon. Az USA környezetvédelmi ügynökségének szabványa szerint 5,9-6,5 liter a fogyasztása 100 kilométeren és az EPA-norma nem olyan irreális, mint az európai ciklus. A gigantikus, andalító kényelmű és bőszen gyorsuló hibrid becslésünk szerint csupán 7-9 liter benzinnel eljárhat.
Áráról csak becslések vannak
Ha egyszer elkezdődik az európai Optima Hybrid gyártása, az egzotikus autó Magyarországon is megjelenik. Árazását megnehezíti, hogy hazánkban alig akad kevésbé környezetszennyező, elektromos vagy hibrid autó. Az Opel Ampera ára várhatóan 12,5 millió Ft körül mozog majd, Priust 7,6-9,4 millióért kapni. Az Optimánál nem tágasabb, de erősebb, tekintélyesebb és mégiscsak V6-os motorú Infiniti M35h alapára 16 520 000 Ft.
A hibrid Optima magyarországi bevezetése még nagyon távoli, de egy erősen körülbelüli összeget elcsíptünk a Kia-importőrnél járva: tízmillió forint alatti áron volna jó piacra dobni. Aki látott már Insignia-, Passat- vagy Mondeo-árlistát, az tudja, hogy egy ekkora autóban, ezért a hajtásláncért egyáltalán nem lenne túlzás.