18 millió, de nem kellett félteni
Egy Land Cruiser V8 volt a felvezetőautó
Egy Land Cruiser V8 volt a felvezetőautó
Fotó megosztása:
Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek
Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek
Fotó megosztása:
Nem féltek tőlünk a szabadon mászkáló malacok
Nem féltek tőlünk a szabadon mászkáló malacok
Fotó megosztása:
11 és 18 millió forint között a 150-es Land Cruiser ára
11 és 18 millió forint között a 150-es Land Cruiser ára
Fotó megosztása:
Itt még nem saras, nemrég indultunk
Itt még nem saras, nemrég indultunk
Fotó megosztása:
Világszerte több, mint ötmillió Land Cruiser talált gazdára
Világszerte több, mint ötmillió Land Cruiser talált gazdára
Fotó megosztása:
Remek családi autó a Land Cruiser, de most nem ezt teszteltük
Remek családi autó a Land Cruiser, de most nem ezt teszteltük
Fotó megosztása:
Néhány csúcson még hó volt
Néhány csúcson még hó volt
Fotó megosztása:
Van 282 lóerős benzines V6-os is hozzá
Van 282 lóerős benzines V6-os is hozzá
Fotó megosztása:
A fő piac: Oroszországban 5000, itthon 5 db autót érint a Pradóra elrendelt visszahívás, amelyben módosítják az ESP szoftverét
A fő piac: Oroszországban 5000, itthon 5 db autót érint a Pradóra elrendelt visszahívás, amelyben módosítják az ESP szoftverét
Fotó megosztása:
Nincs út, de itt is felment a Land Cruiser
Nincs út, de itt is felment a Land Cruiser
Fotó megosztása:
Nem hittünk a szemüknek. A crawl control kifinomultan adagolja az erőt, hogy ne veszítsen tapadást egyik kerék sem
Nem hittünk a szemüknek. A crawl control kifinomultan adagolja az erőt, hogy ne veszítsen tapadást egyik kerék sem
Fotó megosztása:
Ilyen terepre kellett a dízelmotor 410 Nm-es nyomatéka
Ilyen terepre kellett a dízelmotor 410 Nm-es nyomatéka
Fotó megosztása:
Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább
Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább
Fotó megosztása:
Felezőben, középső diffizárral mentünk
Felezőben, középső diffizárral mentünk
Fotó megosztása:
42 fokos, majdnem 100 százalékos emelkedőn is feljut
42 fokos, majdnem 100 százalékos emelkedőn is feljut
Fotó megosztása:
42 fokos oldaldőlésig nem borul fel
42 fokos oldaldőlésig nem borul fel
Fotó megosztása:
Elöl független a felfüggesztés, ez jobb kompromisszum az aszfaltos használat miatt
Elöl független a felfüggesztés, ez jobb kompromisszum az aszfaltos használat miatt
Fotó megosztása:
Nagy dőlést elbír a hátsó merevtengely
Nagy dőlést elbír a hátsó merevtengely
Fotó megosztása:
Képes fékezés nélkül lépésben leereszkedni crawl controllal
Képes fékezés nélkül lépésben leereszkedni crawl controllal
Fotó megosztása:
Hangulatos a sok kis fogadó a korzikai falvakban
Hangulatos a sok kis fogadó a korzikai falvakban
Fotó megosztása:
Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó
Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó
Fotó megosztása:
Nem ruszki maffiatalálkozóról van szó
Nem ruszki maffiatalálkozóról van szó
Fotó megosztása:
Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek
Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek
Fotó megosztása:
Hét centivel rövidebb egy Opel Insigniánál
Hét centivel rövidebb egy Opel Insigniánál
Fotó megosztása:
Neki azért utat engedtünk
Neki azért utat engedtünk
Fotó megosztása:
Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból
Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból
Fotó megosztása:
Borjúval ritkábban találkoztunk Korzikán
Borjúval ritkábban találkoztunk Korzikán
Fotó megosztása:
Kondérban rotyogva is vonzóak
Kondérban rotyogva is vonzóak
Fotó megosztása:
Térdlégzsákja is van a vezetőnek, a függönylégzsák védelme elér a harmadik sorig
Térdlégzsákja is van a vezetőnek, a függönylégzsák védelme elér a harmadik sorig
Fotó megosztása:
Nem jár alapáron a hátsó légrugózás. Érdemes beruházni rá, mert szintben tartja a terhelt autót és növelni lehet vele a hasmagasságot
Nem jár alapáron a hátsó légrugózás. Érdemes beruházni rá, mert szintben tartja a terhelt autót és növelni lehet vele a hasmagasságot
Fotó megosztása:
Maradt a masszív, alvázas felépítés
Maradt a masszív, alvázas felépítés
Fotó megosztása:
Tologatni lehet a középső ülést, a leghátsó gombnyomásra kifordul vagy behajlik a padlóba
Tologatni lehet a középső ülést, a leghátsó gombnyomásra kifordul vagy behajlik a padlóba
Fotó megosztása:
A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál
A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál
Fotó megosztása:
Terepszögek és rámpaszög
Terepszögek és rámpaszög
Fotó megosztása:
Elméleti érték a 70 centis gázlómélység, mert a vízfelület ritkán egyenletes. Pár hullám nem állítja meg
Elméleti érték a 70 centis gázlómélység, mert a vízfelület ritkán egyenletes. Pár hullám nem állítja meg
Fotó megosztása:
42 fok a borulás határa
42 fok a borulás határa
Fotó megosztása:
100 százalékos emelkedő felel meg 45 foknak, a G-Merci kapaszkodóképessége kisebb
100 százalékos emelkedő felel meg 45 foknak, a G-Merci kapaszkodóképessége kisebb
Fotó megosztása:
Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser
Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser
Fotó megosztása:
1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek
1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek
Fotó megosztása:
Amerikai igény volt egy kényelmesebb Land Cruiser, ez az 1966 utáni Station Wagon
Amerikai igény volt egy kényelmesebb Land Cruiser, ez az 1966 utáni Station Wagon
Fotó megosztása:
Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat
Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat
Fotó megosztása:
1996-ban debütált a Pradónakis hívott 90-es széria
1996-ban debütált a Pradónakis hívott 90-es széria
Fotó megosztása:
2002-ben jött ki az előző, 120-as Land Cruiser
2002-ben jött ki az előző, 120-as Land Cruiser
Fotó megosztása:
Ebbe a víz feletti barlangba mentünk be hajóval, Bonifacio közelében
Ebbe a víz feletti barlangba mentünk be hajóval, Bonifacio közelében
Fotó megosztása:
Beomlott a barlang teteje, azóta beragyog az ég
Beomlott a barlang teteje, azóta beragyog az ég
Fotó megosztása:
Ügyes a kapitány, nem sok hely volt a kormányosi állás felett
Ügyes a kapitány, nem sok hely volt a kormányosi állás felett
Fotó megosztása:
Bonifacio közelében vagyunk a sziget déli részén a mészkőfal előtt
Bonifacio közelében vagyunk a sziget déli részén a mészkőfal előtt
Fotó megosztása:
Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé
Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé
Fotó megosztása:
Sokfelé nyílik a levendula
Sokfelé nyílik a levendula
Fotó megosztása:
Pihenő Porto-Vecchióban, a név régi kikötőt jelent magyarul
Pihenő Porto-Vecchióban, a név régi kikötőt jelent magyarul
Fotó megosztása:
Jó hely a háromcsillagos Goéland hotel Porto-Vecchióban, a sziget délkeleti részén
Jó hely a háromcsillagos Goéland hotel Porto-Vecchióban, a sziget délkeleti részén
Fotó megosztása:
Szezonon kívül 100 eurótól indul a kétágyas szobák ára
Szezonon kívül 100 eurótól indul a kétágyas szobák ára
Fotó megosztása:
Igazi gyarmattartó urasági fotel, kihajtható lábtartókkal
Igazi gyarmattartó urasági fotel, kihajtható lábtartókkal
Fotó megosztása:
Kavicsokkal burkolták a zuhanyzót
Kavicsokkal burkolták a zuhanyzót
Fotó megosztása:
Egyszer az életben: a Le Maquis drága, de előkelő
Egyszer az életben: a Le Maquis drága, de előkelő
Fotó megosztása:
Ez már a Le Maquis luxusszálló Ajaccio közelében
Ez már a Le Maquis luxusszálló Ajaccio közelében
Fotó megosztása:
Zárásként egy nagyszobai gigantposzterre kívánkozó naplemente
Zárásként egy nagyszobai gigantposzterre kívánkozó naplemente
Fotó megosztása:
Néhány csúcson még hó volt
Néhány csúcson még hó volt
Alvázas, felezős, kézi differenciálzáras valódi terepjáróból egyre kevesebb létezik, ezért mindig várjuk őket, főleg Földes Attila, aki saját Defenderével túl van sok mindenen. Sokszor mégis elkámpicsorodott arccal visszük vissza őket, mert egy 13-25 milliós autókat nem illik fatörzsek közt meghorpasztani, minden elemét alapozásig végigkaristolni vagy az alját odaverni a kőtömbökön.
A Toyota viszont az új Land Cruiser Pradóval szervezett egy korzikai tereptúrát, ahol mindez nem számított, sőt szükséges volt. Többször is féltem, hogy leborulunk-e autóstul az ösvényről, esetleg a sziklákon szétütjük a váltót, amitől persze az alsó páncél megvédte a nemes szerveket.
a videó a hirdetés után indul
Terepre: dízel és automata
Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó
Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó
Egyforma autókkal mentünk, mindegyik dízel volt és automata váltós, ami terepre ideális. Az autók egy részében a hátsó légrugózással emelni lehetett a hasmagasságot, a legdurvább helyeken instruktorok mutogatták kívülről, hogy merre van esélyünk átjutni.
Meglepett, hogy az összes autó hosszú kasztnis volt, pedig a röviddel könnyebb lenne a civilizációtól távol, és kicsit sem bütykös aszfaltgumikkal álltunk a középhegységi terep előtt, aminek gyalog is bajos nekivágni.
Technika: semmi nem véletlen
A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál
A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál
Az LC 150 állandó összkerékhajtású, ezért aszfaltra mindenképp kell bele középső differenciálmű.
A Toyota – a Lexus LS 600h-hoz hasonlóan – önzáró Torsen-differenciált vet be.
A nyomatékérzékeny szerkezet maximum az erő 70 százalékát engedi hátra és felét előre. Az alapbeállítás 40:60 a hátsó kerekek javára.
Két diffizár
Felezőben, középső diffizárral mentünk
Felezőben, középső diffizárral mentünk
Gombnyomásra zárható a középső és a hátsó kiegyenlítőmű, előbbit nehéz terepen folyamatosan zárva tartottuk, utóbbit ritkán kellett használni, de akkor hátsó zár híján sosem jutottunk volna tovább.
Kapaszkodáshoz mindenképp kell a felező is, a nagyon rövid áttételekkel az autó lépésben felkúszik a legmeredekebb helyeken, akár 42 fokos meredélyen is. Ez közel van a 100 százalékos (45 fokos) emelkedőhöz, gondoljanak bele, hogy 8 százalékos lejtőt már kitábláznak.
BJ-ből Land Cruiser |
1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek
1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek
Jövőre lesz 60 éves a Land Cruiser, amelyből több mint ötmillió talált gazdára. A joggal legendás hírű terepjáró kezdetben BJ néven futott, alapját egy korabeli teherautó biztosította a 3,4 literes, benzines hathengeressel együtt. A BJ széria kifutása előtt, 1955-ben kapta a típus a Land Cruiser nevet.
A Land Cruiser-generációkat számokkal is jelöli a gyár. A 40-es 1960-tól élt, majd kijött az itthon még kevésbé ismert 50-es és 60-as széria, 1966-ban pedig bővült a kínálat. A haszonjárműszerű, terepjárásra szánt Heavy Duty verzió mellett megjelent a személyautósabb Station Wagon változat.
Munkagépből luxusautó
Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat
Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat
Az 1984-ben bemutatott, masszívan szögletes LC 70-nel a Toyota egy autóban egyesítette a kétféle modell kivételes terepjáró-képességét és viszonylagos kényelmét. A 90-est mi is teszteltük, ezt a szériát Pradónak is hívták, amely nevet megörökölte az előző, 120-as Land Cruiser, illetve az új, a 150-es.
A Toyota dzsipnek van egy még nagyobb luxusverziója, amely az Arab-öböl mentén és Oroszországban is igen népszerű. A mai Land Cruiser V8 a 200-as, hasonlóan hatalmas elődje a Land Cruiser 100. |
Crawl control, az araszológép
42 fokos oldaldőlésig nem borul fel
42 fokos oldaldőlésig nem borul fel
Korzika hegyei között sokszor küzdöttünk le olyan terepet, ahol kocsival sosem vágtam volna neki az útnak, ha nem ez a feladat kifejezetten. Köves szakaszokon felfelé küszködve, egészen extrém helyzetekben a gyalogosoknál lassabban haladva jött jól a V8-ból ismert crawl control.
Bekapcsolása után az autó magától ad gázt és fékez, a pedálok érintése nélkül tartja a beállított tempót, mindezt szívbemarkoló kattogások kísérik, mert a rendszer fékezéssel akadályozza meg kerekek kipörgését, helyettesítve az első diffizárat.
Szürreális a terepjáró-képesség
Amikor az autó elakadt, többnyire elég volt bekapcsolni az araszológépet és a Land Cruiser hátborzongató helyeken is átvágott. Szürreális látvány, ahogy a kerekenkénti automatikus fékezések miatt villog a féklámpa, miközben az autó hegynek fel küzd.
Nem hittünk a szemüknek. A crawl control kifinomultan adagolja az erőt, hogy ne veszítsen tapadást egyik kerék sem
A fifikás és villámgyors crawl control valószerűtlen helyeken felvisz akár egy amatőrt is, akinek épp elég a keresztben belógó szikla és az évszázados bükk között átevickélni az autóval, de profiknak is kedvez, mert az egyenletesen lassú tempó miatt kíméli a technikát, például a kisebb lengések miatt nehezebb lezúzni az autó végeit.
Külön program homokra és sziklára
A kipörgésgátlónak van nagyobb sebességre és sárra/homokra, laza köves szakaszokra, normál terepre illetve sziklákra kitalált programja.
További belső és külső képek illetve Land Cruiser történelem a galériában
Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább
Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább
A Multi-terrain Select laza talajon bőséges, sziklán minimális túlpörgést enged, hogy mindenhova elérjünk, ahol autóval nem sok keresnivalónk volna.
Ám a világnak van épp elég pontja, ahol a hasonló terep nem egy életreszóló túra csúcspontja, hanem a mindennapok része, mert út gyanánt egy vízmosás szolgál, térdmagasságú gyökerek és hízott disznónyi sziklák között.
Ezért lehetett eladni jóval több, mint ötmillió Land Cruisert, amely ilyen körülmények között is évtizedekig autó marad.
Korzika: itt jártunk a Land Cruiserrel |
Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek
Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek
8670 négyzetkilométerével Korzika nagyjából akkora, mint Bács-Kiskun megye.
Három nagyobb sziget is van nála a Földközi-tengerben, konkrétan Szicília, Szardínia és Ciprus, de ha a szépség számít, akkor más sorrend mellett is érvelhetünk.
Szardínia olasz, Korzika francia
A gránitsziklákra épülő, hegyes sziget közelebb van Olaszországhoz, mint Franciaországhoz, de utóbbihoz tartozik. Komppal Itáliából, repülővel a gallok felől könnyebb megközelíteni, de Nizzából és más francia városokból is indulnak hajók.
Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból
Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból
Magyarországról érdemes lehet Bécsből repülni Nizzáig, onnan egy kisebb légitársaság gépével 45 perc után landolunk a négy repülőtér egyikén.
Itt született Napóleon
Korzika leghíresebb szülötte Napoléon Bonaparte, Ajaccio-ban látta meg a napvilágot. A sziget székhelyének nevét a franciák ázsákszio-nak ejtik, nem ajaccsónak, mint én hittem.
Április végén a tengervíz még a sziget déli részén is hideg, de némi elszánással a 15-16 fokos vízben sem volt rossz úszni egyet, mert szinte végig ragyogott a nap.
Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé
Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé
A hegyekben mi is többször belebotlottunk jámbor szarvasmarhákba és barna szőrű disznókba.
Húst, hússal
Ezek az állatok nemcsak az út szélén aranyosak, zöldségekkel együtt, sűrű, hosszú lében puhára rotyogva is tetszetősek.
A helyiek a vegetáriánusoknak is örömmel tépnek valamit a konyhakertből, de a csodásan fűszerezett, szikkadt vagy puhább kolbászokból látni, hogy a hegylakók nem aloepárán cseperednek. |
Lánctalpasból luxusautó
Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser
Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser
A legkevésbé sem érthető, hogy a lánctalpasokat idéző terepjáró-képesség mellett a Toyota dzsipje miként lehet ennyire kényelmes aszfalton? Hasonló békében és nyugalomban ritkán utazunk, főleg nem olyan autóban, amely alig egy órája még sziklákon remekelt.
Bőven lehet terpeszkedni és a hétüléses autó gyakorlatilag olyan sokoldalú, mint a jobb egyterűk. Zaj alig van, az óriási kerekekkel és a sportosra, automatára vagy kényelmesre állítható lengéscsillapítással a Land Cruiserben meg sem érezzük a gödröket.
Akár a G-Mercedes
Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek
Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek
Közben a könyöklő alatt négy üveg víz hűl, a JBL hifiből árad a zene, örülhetünk a 7.1-es surrround hangzásnak, a gyerekek meg a tetőből kihajtható képernyőnek, amin DVD-t nézhetnek vagy leköthetik magukat a csatlakoztatható játékkonzollal.
Ezt így együtt még a stílusosabb, de sokkal drágább G-osztály sem nyújtja, aminél nagyobb dicséret a G-ért rajongó vezesses kollektívától nem létezik.
adsfsf
Műszaki adatok – Land Cruiser 3,0 D-4D VX Execuitve Aut. |
|
MOTORADATOK |
Lökettérfogat (ccm) |
2982 |
Furat x löket (mm) |
96 X 103 |
Hengerek / szelepek száma |
4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) |
173(127)/3400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) |
410/1600-2800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) |
11,7 |
Végsebesség (km/h) |
175 |
FOGYASZTÁS |
Város (l/100 km) |
10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) |
6,7 |
Vegyes (l/100 km) |
8,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) |
214 |
MÉRETEK |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4760/1885/1845 |
Tengelytáv (mm) |
2790 |
Csomagtér (liter) |
621/1151 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) |
2080/910 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) |
87 |
Gumiméret |
265/60 R18 |