18 millió, de nem kellett félteni
Alvázas, felezős, kézi differenciálzáras valódi terepjáróból egyre kevesebb létezik, ezért mindig várjuk őket, főleg Földes Attila, aki saját Defenderével túl van sok mindenen. Sokszor mégis elkámpicsorodott arccal visszük vissza őket, mert egy 13-25 milliós autókat nem illik fatörzsek közt meghorpasztani, minden elemét alapozásig végigkaristolni vagy az alját odaverni a kőtömbökön.
A Toyota viszont az új Land Cruiser Pradóval szervezett egy korzikai tereptúrát, ahol mindez nem számított, sőt szükséges volt. Többször is féltem, hogy leborulunk-e autóstul az ösvényről, esetleg a sziklákon szétütjük a váltót, amitől persze az alsó páncél megvédte a nemes szerveket.
Terepre: dízel és automata
Egyforma autókkal mentünk, mindegyik dízel volt és automata váltós, ami terepre ideális. Az autók egy részében a hátsó légrugózással emelni lehetett a hasmagasságot, a legdurvább helyeken instruktorok mutogatták kívülről, hogy merre van esélyünk átjutni.
Meglepett, hogy az összes autó hosszú kasztnis volt, pedig a röviddel könnyebb lenne a civilizációtól távol, és kicsit sem bütykös aszfaltgumikkal álltunk a középhegységi terep előtt, aminek gyalog is bajos nekivágni.
Technika: semmi nem véletlen
Az LC 150 állandó összkerékhajtású, ezért aszfaltra mindenképp kell bele középső differenciálmű.
A Toyota – a Lexus LS 600h-hoz hasonlóan – önzáró Torsen-differenciált vet be.
A nyomatékérzékeny szerkezet maximum az erő 70 százalékát engedi hátra és felét előre. Az alapbeállítás 40:60 a hátsó kerekek javára.
Két diffizár
Gombnyomásra zárható a középső és a hátsó kiegyenlítőmű, előbbit nehéz terepen folyamatosan zárva tartottuk, utóbbit ritkán kellett használni, de akkor hátsó zár híján sosem jutottunk volna tovább.
Kapaszkodáshoz mindenképp kell a felező is, a nagyon rövid áttételekkel az autó lépésben felkúszik a legmeredekebb helyeken, akár 42 fokos meredélyen is. Ez közel van a 100 százalékos (45 fokos) emelkedőhöz, gondoljanak bele, hogy 8 százalékos lejtőt már kitábláznak.
BJ-ből Land Cruiser |
Jövőre lesz 60 éves a Land Cruiser, amelyből több mint ötmillió talált gazdára. A joggal legendás hírű terepjáró kezdetben BJ néven futott, alapját egy korabeli teherautó biztosította a 3,4 literes, benzines hathengeressel együtt. A BJ széria kifutása előtt, 1955-ben kapta a típus a Land Cruiser nevet. A Land Cruiser-generációkat számokkal is jelöli a gyár. A 40-es 1960-tól élt, majd kijött az itthon még kevésbé ismert 50-es és 60-as széria, 1966-ban pedig bővült a kínálat. A haszonjárműszerű, terepjárásra szánt Heavy Duty verzió mellett megjelent a személyautósabb Station Wagon változat. Munkagépből luxusautó Az 1984-ben bemutatott, masszívan szögletes LC 70-nel a Toyota egy autóban egyesítette a kétféle modell kivételes terepjáró-képességét és viszonylagos kényelmét. A 90-est mi is teszteltük, ezt a szériát Pradónak is hívták, amely nevet megörökölte az előző, 120-as Land Cruiser, illetve az új, a 150-es. A Toyota dzsipnek van egy még nagyobb luxusverziója, amely az Arab-öböl mentén és Oroszországban is igen népszerű. A mai Land Cruiser V8 a 200-as, hasonlóan hatalmas elődje a Land Cruiser 100. |
Crawl control, az araszológép
Korzika hegyei között sokszor küzdöttünk le olyan terepet, ahol kocsival sosem vágtam volna neki az útnak, ha nem ez a feladat kifejezetten. Köves szakaszokon felfelé küszködve, egészen extrém helyzetekben a gyalogosoknál lassabban haladva jött jól a V8-ból ismert crawl control.
Bekapcsolása után az autó magától ad gázt és fékez, a pedálok érintése nélkül tartja a beállított tempót, mindezt szívbemarkoló kattogások kísérik, mert a rendszer fékezéssel akadályozza meg kerekek kipörgését, helyettesítve az első diffizárat.
Szürreális a terepjáró-képesség
Amikor az autó elakadt, többnyire elég volt bekapcsolni az araszológépet és a Land Cruiser hátborzongató helyeken is átvágott. Szürreális látvány, ahogy a kerekenkénti automatikus fékezések miatt villog a féklámpa, miközben az autó hegynek fel küzd.
A fifikás és villámgyors crawl control valószerűtlen helyeken felvisz akár egy amatőrt is, akinek épp elég a keresztben belógó szikla és az évszázados bükk között átevickélni az autóval, de profiknak is kedvez, mert az egyenletesen lassú tempó miatt kíméli a technikát, például a kisebb lengések miatt nehezebb lezúzni az autó végeit.
Külön program homokra és sziklára
A kipörgésgátlónak van nagyobb sebességre és sárra/homokra, laza köves szakaszokra, normál terepre illetve sziklákra kitalált programja.
A Multi-terrain Select laza talajon bőséges, sziklán minimális túlpörgést enged, hogy mindenhova elérjünk, ahol autóval nem sok keresnivalónk volna.
Ám a világnak van épp elég pontja, ahol a hasonló terep nem egy életreszóló túra csúcspontja, hanem a mindennapok része, mert út gyanánt egy vízmosás szolgál, térdmagasságú gyökerek és hízott disznónyi sziklák között.
Ezért lehetett eladni jóval több, mint ötmillió Land Cruisert, amely ilyen körülmények között is évtizedekig autó marad.
Korzika: itt jártunk a Land Cruiserrel |
8670 négyzetkilométerével Korzika nagyjából akkora, mint Bács-Kiskun megye. Három nagyobb sziget is van nála a Földközi-tengerben, konkrétan Szicília, Szardínia és Ciprus, de ha a szépség számít, akkor más sorrend mellett is érvelhetünk. Szardínia olasz, Korzika francia A gránitsziklákra épülő, hegyes sziget közelebb van Olaszországhoz, mint Franciaországhoz, de utóbbihoz tartozik. Komppal Itáliából, repülővel a gallok felől könnyebb megközelíteni, de Nizzából és más francia városokból is indulnak hajók. Magyarországról érdemes lehet Bécsből repülni Nizzáig, onnan egy kisebb légitársaság gépével 45 perc után landolunk a négy repülőtér egyikén. Itt született Napóleon Korzika leghíresebb szülötte Napoléon Bonaparte, Ajaccio-ban látta meg a napvilágot. A sziget székhelyének nevét a franciák ázsákszio-nak ejtik, nem ajaccsónak, mint én hittem. Április végén a tengervíz még a sziget déli részén is hideg, de némi elszánással a 15-16 fokos vízben sem volt rossz úszni egyet, mert szinte végig ragyogott a nap. A hegyekben mi is többször belebotlottunk jámbor szarvasmarhákba és barna szőrű disznókba. Húst, hússal Ezek az állatok nemcsak az út szélén aranyosak, zöldségekkel együtt, sűrű, hosszú lében puhára rotyogva is tetszetősek. A helyiek a vegetáriánusoknak is örömmel tépnek valamit a konyhakertből, de a csodásan fűszerezett, szikkadt vagy puhább kolbászokból látni, hogy a hegylakók nem aloepárán cseperednek. |
Lánctalpasból luxusautó
A legkevésbé sem érthető, hogy a lánctalpasokat idéző terepjáró-képesség mellett a Toyota dzsipje miként lehet ennyire kényelmes aszfalton? Hasonló békében és nyugalomban ritkán utazunk, főleg nem olyan autóban, amely alig egy órája még sziklákon remekelt.
Bőven lehet terpeszkedni és a hétüléses autó gyakorlatilag olyan sokoldalú, mint a jobb egyterűk. Zaj alig van, az óriási kerekekkel és a sportosra, automatára vagy kényelmesre állítható lengéscsillapítással a Land Cruiserben meg sem érezzük a gödröket.
Akár a G-Mercedes
Közben a könyöklő alatt négy üveg víz hűl, a JBL hifiből árad a zene, örülhetünk a 7.1-es surrround hangzásnak, a gyerekek meg a tetőből kihajtható képernyőnek, amin DVD-t nézhetnek vagy leköthetik magukat a csatlakoztatható játékkonzollal.
Ezt így együtt még a stílusosabb, de sokkal drágább G-osztály sem nyújtja, aminél nagyobb dicséret a G-ért rajongó vezesses kollektívától nem létezik.
adsfsf
Műszaki adatok – Land Cruiser 3,0 D-4D VX Execuitve Aut. | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2982 |
Furat x löket (mm) | 96 X 103 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 173(127)/3400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 410/1600-2800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 214 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4760/1885/1845 |
Tengelytáv (mm) | 2790 |
Csomagtér (liter) | 621/1151 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 2080/910 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 87 |
Gumiméret | 265/60 R18 |