Röviden – Fiat Panda Cross – 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Vidám, egyedi megjelenésű olasz kisautó 4×4-el, városba és földutakra |
Mit tud? | Egyedi megjelenése mellett legyűri a könnyebb terepet, útpadkákat |
Mi van helyette? | Hasonló árban, de nagyobb méretben a Dacia Duster, |
Kinek jó? | Akiknek bejön az apró méret és a terepjárós-hangulat olasz stílusú társítása |
A Fiat csak egyvalamit tud jobban a stílusos városi kisautók gyártásánál. Stílusos, városi kisautót gyártani, ami nem ijed meg a földutaktól sem, ha úgy hozza a sors.
Már a nyolcvanas években készült sikeres 4×4-es kivitel a klasszikus Fiat Pandából, és az olaszok azóta sem változtattak a bevált recepten, mikor új Panda jön, már borítékolható, hogy több összkerekes verzió is megjelenik a palettán. A harmadik generáció bő egy éve kapta meg a vadászgúnyát, műanyag védőelemek kerültek a sárvédőkhöz, illetve a küszöbökhöz, a teljes képhez pedig egyedi lökhárítók járulnak hozzá.
Apró autó, apró újdonságokkal
A sárban, havon történő haladást emelt hasmagasság, valamint viszkokuplungos önzáró négykerék-hajtás segítette a 4×4-es Pandánál (ennél a megoldásnál az első kerekek kipörgése esetén jut nyomaték a hátsó tengelyre).
Felületesen szemlélve ennyi elégnek is tűnhet a sikerhez. Tulajdonképpen komoly konkurencia nem fenyegeti a Fiat Pandát, a miniautók szegmensében minden harmadik eladott kocsi Fiat, az 500-ast kora ellenére viszik, mint a cukrot. Hol a probléma?Az első értekezleten, ahol a vezetőség látta az SUV-nak, avagy szabadidőautónak bélyegezhető típusok eladási mutatóit. Mert az meredeken, töretlenül emelkedik. Napjainkban ha egy gyártó képes épkézláb hobbiterepjárót felmutatni, máris tarthatja hordóit a pénzcsapok alá.
Ebbe a buliba akar beszállni a Fiat, ezért készítettek a Pandából egy még harsányabb, figyelemfelkeltő kivitelt, a Panda Crosst, amit már az SUV-k ellen indítanak csatába. Tulajdonképpen régi-új frontot nyitnak, mivel kategóriateremtőként ez lesz az első mini-SUV az autós fajmeghatározó lexikonokban, ugyanakkor csak apróságokban tér el a már piacon lévő 4×4-es Pandától.Külső-belső különbségek
A legfeltűnőbb változást a négykerék-hajtásos verzióhoz hasonlítva a felfrissített külső jelenti. A lyuggatott kartervédő műanyagból készült lemez, és a két vörös vonószem összetéveszthetetlen látványt nyújt, a vaskos műanyagfészekben ülő, kidudorodó ködlámpák pedig az előző Panda örökségének tekinthetőek.
Oldalán kicsit a nyolcvanas évek kacsint vissza, legalábbis a felhasznált betűtípus, és az ezüst díszítőbetétek tökéletesen beleolvadnának egy korabeli sci-fi film díszleteibe. Annyi biztos, hogy akár eldugott erdei utakon, akár a városban parkolva találkozunk a macsósság műanyag elemeivel feldíszített Fiat Pandával, megjegyezzük a látványt.Külön ismertetőjegyként még a normál összkerekes Pandáénál nagyobb, 185/65 R15-ös méretű négyévszakos abroncsok említhetők meg. Ezek valamelyest segítik az előrejutást ha elhagyjuk az épített utakat, de nem vagyunk róla meggyőződve, hogy hosszú távon ezek bizonyulnának a legjobb megoldásnak.
A műszerfal unalmas sötét árnyalatok helyett kéttónusú műanyag borítást kapott, az üléseken pedig Cross felirat segít emlékeztetni arra, miben is ülünk éppen. A kesztyűtartó mellett a klasszikus Pandát idéző nyitott polc várja az aprót, kulcscsomót, és minden csörgésre képes zsebnehezéket, valamint az ajtózseb és a pohártartók is egész használhatóak. A puhított kocka nagyon beragadt a tervezőknek, mert szó szerint minden egyes kezelőszerv ezt a formát viszi tovább, a rádió, a digitális klíma, a műszerfal, sőt az ülések kárpitján is visszatér a motívum.Technika, motorok
Névadójuktól eltérően minden 4×4-es Fiat Panda magabiztosan mozog kihívást jelentő terepen. Mindez az alaptípus felépítésének is köszönhető, a 3,7 méteres hossz, az alig egytonnás össztömeg, valamint a rövid túlnyúlások mind kapóra jönnek, ha letérünk a térképről. Az első terepszög 24, a hátsó 34 fok, rámpákkal pedig 21 fokig birkózik meg az olasz apróság.
Cross-mánia a Fiatnál, a Freemontot is átkeresztelték
A kétféle dízelmotorral (140 agy 170 LE) első- és összkerékhajtással kínált Freemont Cross forgalmazása ősszel veszi kezdetét a hazai Fiat szalonokban.
Hasmagassága 16,1 centiméter, ennyi épp elég az átlagautós igényeinek, és már így is igazi magasra emelt, vérbeli terepjáró pöttöm benyomását kelti a felületes szemlélőkben.
A hat új színből való választás komolyabb kihívás, mint eldönteni, melyik motor hajtsa a megvásárlásra kiszemelt Pandát. Csak két lehetőség áll rendelkezésre, az 1,3 literes 80 lóerős Multijet dízel mellett a 0,9 literes turbófeltöltéses Twinair benzinmotor kapható, ami jelen esetben 90 lóerőt produkál. Kizárólag utóbbihoz rendelhető hatsebességes, kézi sebességváltó, akinek szimpatikusabb az 1500-as fordulattól már maximális, 190 Nm nyomatékot termelő dízel, annak meg kell elégednie az ötgangos kivitellel.
Ősszel érkezik
Ha tényleg cél az aszfaltmentes utak felfedezése, érdemesebb az erősebb benzines-hatsebességes duóra szavazni, mivel ennek a váltónak kifejezetten rövidre tervezték az első fokozatát, ezzel segítve a terepakadályok és a laza talaj leküzdését.
Bohém, és pimasz kisugárzása ellenére a legjózanabb választás a Fiat Panda Cross, ha összkerékhajtású, olcsóbb árfekvésű típust szeretnénk. Nem ad felesleges teret, amit úgy sem használunk ki, hatalmas karosszériát, amivel kín parkolni a városban, nagy teljesítményű motort, amit fájdalmas etetni.
A legpofásabb Fiat Panda itthon ősszel kerül a szalonokba, ára még rejtély, de a jelenleg kapható modellek árazását figyelembe véve valahol a 4,5-5 millió forintos tartományban fog felbukkanni.