Röviden – Fiat Panda Cross – 2014

Mi ez?

Vidám, egyedi megjelenésű olasz kisautó 4×4-el, városba és földutakra
Mit tud? Egyedi megjelenése mellett legyűri a könnyebb terepet, útpadkákat
Mi van helyette? Hasonló árban, de nagyobb méretben a Dacia Duster,
Kinek jó?  Akiknek bejön az apró méret és a terepjárós-hangulat olasz stílusú társítása

A Fiat csak egyvalamit tud jobban a stílusos városi kisautók gyártásánál. Stílusos, városi kisautót gyártani, ami nem ijed meg a földutaktól sem, ha úgy hozza a sors.

Már a nyolcvanas években készült sikeres 4×4-es kivitel a klasszikus Fiat Pandából, és az olaszok azóta sem változtattak a bevált recepten, mikor új Panda jön, már borítékolható, hogy több összkerekes verzió is megjelenik a palettán. A harmadik generáció bő egy éve kapta meg a vadászgúnyát, műanyag védőelemek kerültek a sárvédőkhöz, illetve a küszöbökhöz, a teljes képhez pedig egyedi lökhárítók járulnak hozzá.

Apró autó, apró újdonságokkal

A sárban, havon történő haladást emelt hasmagasság, valamint viszkokuplungos önzáró négykerék-hajtás segítette a 4×4-es Pandánál (ennél a megoldásnál az első kerekek kipörgése esetén jut nyomaték a hátsó tengelyre).

Két motorral dobják piacra a friss Panda verziót, az 1,3 literes turbódízel, és a kéthengeres turbós benzines is erősebb az alapkivitelnél 5-5 lóerővel
Két motorral dobják piacra a friss Panda verziót, az 1,3 literes turbódízel, és a kéthengeres turbós benzines is erősebb az alapkivitelnél 5-5 lóerővel

Két motorral dobják piacra a friss Panda verziót, az 1,3 literes turbódízel, és a kéthengeres turbós benzines is erősebb az alapkivitelnél 5-5 lóerővel

Felületesen szemlélve ennyi elégnek is tűnhet a sikerhez. Tulajdonképpen komoly konkurencia nem fenyegeti a Fiat Pandát, a miniautók szegmensében minden harmadik eladott kocsi Fiat, az 500-ast kora ellenére viszik, mint a cukrot. Hol a probléma?

Az első értekezleten, ahol a vezetőség látta az SUV-nak, avagy szabadidőautónak bélyegezhető típusok eladási mutatóit. Mert az meredeken, töretlenül emelkedik. Napjainkban ha egy gyártó képes épkézláb hobbiterepjárót felmutatni, máris tarthatja hordóit a pénzcsapok alá.

Markáns ismertetőjel a lyuggatott kartervédő, ami természetesen csak dizájnelemként funkcionál

Markáns ismertetőjel a lyuggatott kartervédő, ami természetesen csak dizájnelemként funkcionál

Ebbe a buliba akar beszállni a Fiat, ezért készítettek a Pandából egy még harsányabb, figyelemfelkeltő kivitelt, a Panda Crosst, amit már az SUV-k ellen indítanak csatába. Tulajdonképpen régi-új frontot nyitnak, mivel kategóriateremtőként ez lesz az első mini-SUV az autós fajmeghatározó lexikonokban, ugyanakkor csak apróságokban tér el a már piacon lévő 4×4-es Pandától.

Külső-belső különbségek

A legfeltűnőbb változást a négykerék-hajtásos verzióhoz hasonlítva a felfrissített külső jelenti. A lyuggatott kartervédő műanyagból készült lemez, és a két vörös vonószem összetéveszthetetlen látványt nyújt, a vaskos műanyagfészekben ülő, kidudorodó ködlámpák pedig az előző Panda örökségének tekinthetőek.

A 176/65 R15 méretű, négyévszakos M+S abroncsok segítik az előrejutást

A 176/65 R15 méretű, négyévszakos M+S abroncsok segítik az előrejutást

Oldalán kicsit a nyolcvanas évek kacsint vissza, legalábbis a felhasznált betűtípus, és az ezüst díszítőbetétek tökéletesen beleolvadnának egy korabeli sci-fi film díszleteibe. Annyi biztos, hogy akár eldugott erdei utakon, akár a városban parkolva találkozunk a macsósság műanyag elemeivel feldíszített Fiat Pandával, megjegyezzük a látványt.

Külön ismertetőjegyként még a normál összkerekes Pandáénál nagyobb, 185/65 R15-ös méretű négyévszakos abroncsok említhetők meg. Ezek valamelyest segítik az előrejutást ha elhagyjuk az épített utakat, de nem vagyunk róla meggyőződve, hogy hosszú távon ezek bizonyulnának a legjobb megoldásnak.

A belsőben található legfontosabb változás a Terrain Control funkcióválasztó tárcsa megjelenése. Ezzel kapcsolható az állandó összkerékhajtás (offroad mód) valamint a lejtmenetvezérlő is.

A belsőben található legfontosabb változás a Terrain Control funkcióválasztó tárcsa megjelenése. Ezzel kapcsolható az állandó összkerékhajtás (offroad mód) valamint a lejtmenetvezérlő is.

A műszerfal unalmas sötét árnyalatok helyett kéttónusú műanyag borítást kapott, az üléseken pedig Cross felirat segít emlékeztetni arra, miben is ülünk éppen. A kesztyűtartó mellett a klasszikus Pandát idéző nyitott polc várja az aprót, kulcscsomót, és minden csörgésre képes zsebnehezéket, valamint az ajtózseb és a pohártartók is egész használhatóak. A puhított kocka nagyon beragadt a tervezőknek, mert szó szerint minden egyes kezelőszerv ezt a formát viszi tovább, a rádió, a digitális klíma, a műszerfal, sőt az ülések kárpitján is visszatér a motívum.

Technika, motorok

Nem csak az attraktív külsőre, és életigenlő belsőre épít a Panda Cross: állandó összkerékhajtás, elektronikus differenciálzár és Terrain Control üzemmódváltó segíti a boldogulásban az ideálisnál rosszabb talajviszonyok között. Utóbbi az automata beállítás mellett reteszelhető összkerékhajtást (off-road üzemmód), illetve a meredek, egyenetlen lejtőn történő ereszkedést támogató üzemmódot kínál.

24 fokos első terepszöge enged némi játékot, akár a klasszikus olasz-francia akciófilmek lépcsőkön zajló üldözéses jelenetei is feleleveníthetőek.

24 fokos első terepszöge enged némi játékot, akár a klasszikus olasz-francia akciófilmek lépcsőkön zajló üldözéses jelenetei is feleleveníthetőek.

Az állandó összkerékhajtás 50 km/óráig marad aktív, ezt a sebességtartományt elhagyva a rendszer automatikusan oldja a hátsó tengely hajtását, a lejtmenetvezérlő pedig szinte már kötelező kellék a szabadidőautók piacán, ezzel akár hetven százalékos lejtőn is biztonságosan leereszkedhetünk az automatikára bízva a megfelelő sebesség tartását.

Névadójuktól eltérően minden 4×4-es Fiat Panda magabiztosan mozog kihívást jelentő terepen. Mindez az alaptípus felépítésének is köszönhető, a 3,7 méteres hossz, az alig egytonnás össztömeg, valamint a rövid túlnyúlások mind kapóra jönnek, ha letérünk a térképről. Az első terepszög 24, a hátsó 34 fok, rámpákkal pedig 21 fokig birkózik meg az olasz apróság.

Cross-mánia a Fiatnál, a Freemontot is átkeresztelték

Kívül nagyobb, 19 colos kerekek, fekete lámpaházak és krómozott kiegészítők, az utastérben egyedi bőrkárpitozás, 8,4 colos UConnect érintőképernyős navigációs rendszer és tolatókamera, kulcs nélküli indítás, és számos további tétel kerül bele a Cross névre keresztelt Fiat Freemont modellekbe.

A legpofásabb Fiat Panda 36

A kétféle dízelmotorral (140 agy 170 LE) első- és összkerékhajtással kínált Freemont Cross forgalmazása ősszel veszi kezdetét a hazai Fiat szalonokban.

Hasmagassága 16,1 centiméter, ennyi épp elég az átlagautós igényeinek, és már így is igazi magasra emelt, vérbeli terepjáró pöttöm benyomását kelti a felületes szemlélőkben.

A hat új színből való választás komolyabb kihívás, mint eldönteni, melyik motor hajtsa a megvásárlásra kiszemelt Pandát. Csak két lehetőség áll rendelkezésre, az 1,3 literes 80 lóerős Multijet dízel mellett a 0,9 literes turbófeltöltéses Twinair benzinmotor kapható, ami jelen esetben 90 lóerőt produkál. Kizárólag utóbbihoz rendelhető hatsebességes, kézi sebességváltó, akinek szimpatikusabb az 1500-as fordulattól már maximális, 190 Nm nyomatékot termelő dízel, annak meg kell elégednie az ötgangos kivitellel.

Minden részletben felbukkan a formatervre jellemző alapkoncepció a lecsiszolt élű kocka

Minden részletben felbukkan a formatervre jellemző alapkoncepció a lecsiszolt élű kocka

Ősszel érkezik

Ha tényleg cél az aszfaltmentes utak felfedezése, érdemesebb az erősebb benzines-hatsebességes duóra szavazni, mivel ennek a váltónak kifejezetten rövidre tervezték az első fokozatát, ezzel segítve a terepakadályok és a laza talaj leküzdését.

A legpofásabb Fiat Panda 38
Bohém, és pimasz kisugárzása ellenére a legjózanabb választás a Fiat Panda Cross, ha összkerékhajtású, olcsóbb árfekvésű típust szeretnénk. Nem ad felesleges teret, amit úgy sem használunk ki, hatalmas karosszériát, amivel kín parkolni a városban, nagy teljesítményű motort, amit fájdalmas etetni.


A legpofásabb Fiat Panda itthon ősszel kerül a szalonokba, ára még rejtély, de a jelenleg kapható modellek árazását figyelembe véve valahol a 4,5-5 millió forintos tartományban fog felbukkanni.

Fiat Panda Cross (2014)
átlag
6.89
szavazat
132
Fiat Panda Cross (2014)