Röviden – FIAT 500 Cult | |
---|---|
Mi ez? |
Az olaszok divatikonja, ami kultuszával hódít |
Mit tud? | A 0,9 literes, kéthengeres turbómotorral takarékosan, és zöldebben közlekedni, a 105 lóerő pedig fürge városi járgánnyá teszi |
Mibe kerül? | Még nincs hivatalos ár, de a jelenlegi modellpaletta alapján 4,5 millió forint környékére tehető |
Kinek jó? | Azoknak, akik a pénzükből nem a lehető legnagyobb autót akarják megvenni, hanem azt, amelyik tetszik nekik, de leginkább nőknek |
Csendes februári délután volt, a nap langyos sugarai könnyed játékba kezdtek a króm visszapillantón. A napfénytető résnyire nyitva, a kristálytiszta levegő ide-oda kavargott az autóban. Az észak-olasz Alpok havas lankái szinte karnyújtásnyira tornyosultak a szélvédőn, a keskeny szerpentineken alig találkozni autóval. Az útba eső kisvárosokban senki nem rohan, tapintható a nyugalom, ez egy más életforma, mentalitás és közlekedési morál.
Az előttem araszoló Lamborghini kistraktor megelőzése zökkent ki, az agyam jelez, idő van. Közel kétórásra nyújtottam a tesztutat, itt az ideje visszavinni a kis FIAT 500-ast a főhadiszállásra, ami nem más, mint a gyár tesztpályája, a Circuito di Balocco. Itt zajlott a FIAT 500-as család újdonságainak nemzetközi bemutatója.
Miről is van szó?
Mielőtt azonban átadhattuk volna magunkat a bevezetőben leírt kellemes autókázásnak, igazán színes sajtótájékoztatón szívhattuk magunkba az információkat. A vászonra kivetített diagramok, számok és térképek mind arról tanúskodtak, hogy a FIAT jól döntött, mikor elhatározta, hogy nagyrészt két modellre – a Pandára és az 500-asra – összpontosít.
A tavalyi évben Olaszországban a Panda vitte el az első helyet, ha új autó vársárlása került sor, az 500-as piaci helyzete pedig európai viszonylatban szépen megerősödött: Franciaországban 10, az Egyesült Királyságban 20, míg Spanyolországban 29 százalékkal nőtt az Ötszázas család eladásainak száma.
Ezt a tendenciát szeretné továbbvinni az olasz gyártó a legfrissebb „Cinquecento” modellel, ami a már meglévő felszereltségi szintek mellé (Pop, Lounge és Sport) megkapja a Cult névre keresztelt csomagot, és új erőforrásokkal is bővül a paletta.
A forma nem változott
A FIAT vérfrissített sikermodelljének formája nem változott, három új szín (lattementa-zöld, háromrétegű fehér és Italia-kék), és három új könnyűfém keréktárcsa közül válogathatnak a leendő 500-as tulajok, plusz néhány karosszériaelemet csillogó krómmal lehet feldobni. A vadonatúj Cult felszereltségi szint digitklímát, tolatóradart, 16″ felniket, TFT műszerfalat és fekete tető tartalmaz.
Látványosabb újdonságokat inkább a kétajtós miniautó utasterében találhatunk, például a megújult szövet- vagy bőrkárpitozást és a kormány mögötti, a Magneti Marelli által fejlesztett 7 colos TFT-műszeregységet, amit akár ECO és Sport dizájnra is hangolhatunk, üzemmódtól függően.
Élményautózás és új motor
Két új erőforrás érkezett a kurta motortérfedél alá, a 0,9 literes, 105 lóerős, új szelepvezérléssel ellátott (MultiAir 2), az elődnél könnyebb TwinAir Turbo és a 69 lóerős benzin/LPG üzemű 1,2 literes blokk. A gázosított modelleket nem találtam a tesztflottában, így a kéthengeres TwinAirrel indultam útnak.
Az autóban ülve szinte semmit nem lehetett érezni a két henger harcából, hála a mélyben dolgozó kiegyenlítőtengelynek, a kocsi nem nagyon ráz. Azt hittem, szerpentinen felfelé csúnyán el fog vérezni a Cinquecento, de a 105 lóerős teljesítmény elegendőnek bizonyult hegymenetben is, és sokszor éreztem úgy, hogy van értelme a TFT kijelzőt „Sport” módban használni, nem csak felesleges dizájnelem, mert így kapjuk meg a motor kínálta maximális nyomatékot, ami 145 Nm.
ECO-ban pedig valóban takarékosabb, környezetkímélőbb üzemre kapcsol az autó, a teljesítmény 98 lóerőre és 120 Nm-re korlátozódik, a start/stop rendszer automatikusan aktiválja magát, ha kikapcsoltuk volna.
A kormányzás nem volt érzéketlenül puha, kellemes volt tekeregni a kanyargós úton, amihez közepesen feszes futómű társult, aminek a kátyúelnyelő-képességéről nem tudok nyilatkozni, mert egyszerűen sima volt az út. A hatsebességes manuális váltó nem hagyott említésre méltó nyomot bennem.
A gyártó szerinti 10 másodperc alatti nulla-százas sprintet nem próbáltam ki, ahogy a 188 km/órás végsebességet sem, viszont a katalógusban megadott 4,2 literes átlagfogyasztás nálam 5 felett volt.
A kéthengeres, környezetkímélő blokk pedig nemcsak a fáknak, bálnáknak, meg az ózonpajzsnak tesz jót, hanem a pénztárcánknak is. Ugyan idehaza legfeljebb a megspórolt üzemanyag ára marad a zsebünkben, de Európa vidámabb felében az alacsony CO2-kibocsátású autók vásárlását adókedvezményekkel is ösztönzik. A visszavett hengerszámú turbómotorok a hasonló teljesítményű szívómotorokhoz képest harminc százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek a levegőbe, persze nem az életben, hanem a szabványos mérési ciklus abnormálisan lassú tempójával.
Meglátjuk, hogy muzsikál
A FIAT 500 Cult a 105 lóerős TwinAir Turbo motorral áprilisban kerül a kereskedések kirakatába, az árát még nem árulták el, de érzésem szerint 4,5 millió forint fölötti összeg lesz az árcédulán, figyelembe véve az aktuális 500-as modellek listaárát (a 85 lóerős TwinAir Turbo 4 millió forint, a 95 lóerős 1,3 literes Mjet 4,2 millió).
A FIAT 500 Cult vetélytársai | Listaár, forint |
|
Opel ADAM 1.4 ECOTEC Start/Stop Slam (100 LE) | 3 950 000 | |
Audi A1 Sportback Attraction 1.2 TFSi (86 LE) | 4 574 770 | |
MINI Cooper Paceman 1.5 (122 LE) | 6 653 000 |
Ezzel a kevésbé környezetszennyező (99g/km CO2-kibocsátású), takarékosan használható és egyben sportos motorral, a külső-belső extrákkal a FIAT olyan szegmensbe tudta belőni a kultikus kisautót, ami még kívánatosabbá teheti a rajongók számára.