Ugye mindenkinek ismerős az az érzés, hogy amikor egy általa addig nem vezetett autó kerül a kezei közé, szinte minden kereszteződésben lát egy ugyanolyan típust? Nos, az egy hét alatt, amit a Qubo nálam töltött, nem volt ilyen élményem. Összesen egy személyszállító változatot láttam, de annak gazdáját sem sikerült kifaggatnom, mi volt az oka választásának.
Talán a forma
Noha sok különlegeset nem
találni benne; nem lehet elrejteni a haszonjármű származást. A nem egészen négy méteres hosszban rendelkezésre álló helyet a kocka forma alkalmazásával próbálták maximalizálni. Ennek leplezésére kapott egy hatalmas állkapcsot, ami tökéletesen eltereli a figyelmet az autó többi részéről, annyira megdöbbentő.
Pedig vannak játékos elemek is, amik feldobják a külsőt. A felfelé törő ablakvonal, ami szép ugyan, de egyúttal nehezíti a kilátást hátra átlósan. Vagy ott van az emelt hasmagasság, az első lökhárító ezüst betétje, a sötétített ablakok és a csővázas hátizsákokra hajazó tetőlécek, melyek a Trekking felszereltség részeként teszik látványosabbá az autót.
Összességében azonban a legtöbb ember aranyosnak, kedvesnek tartja az autó karosszériáját. Ez általában azt jelenti, hogy egyszer kipróbálná, de nem tudna vele élni.
A Qubo biztonsága
A PSA és Fiat hármasikrei közül – Citroën Nemo, Peugeot Bipper, Fiat Qubo – személyszállító változatban csak az utóbbi kapható hazánkban. Másfél hónapja tőlük volt hangos a sajtó, ugyanis egy, az ADAC által végzett kikerülési teszten, a Citroën Nemo egyszerűen felborult. Tesztünk főszereplője azonban hiba nélkül teljesítette a gyakorlatot.
A Qubo még nem szerepelt Euro NCAP törésteszten. Azonban abból kiindulva, hogy a Nemo 3 csillagot kapott, megelőlegezhetünk neki négyet, hiszen a Citroën esetében fontos pontok kerültek levonásra a hiányzó menetstabilizáló és oldallégzsákok miatt, amelyek a Fiat Trekking változatának esetében a szériafelszereltség részét képezik.
Talán a helykínálat
A magas építés miatt az
autó keskenyebbnek mutatja magát, mint amilyen. A 172 cm nem rossz érték. Ezért széltében elegendő hely jut, a fejtér pedig egyenesen fejedelmi. Elöl, köszönhetően a szélesvásznú televíziózást idéző szélvédőnek, még nagyobbak tűnik a tér. A hátsó ülésen utazók azonban mégis kényelmetlenül érezhetik magukat, mert oda meglepően kevés fény jut.
Négy utas kényelmesen, az ötödik pedig félbevágva juthat el úticéljához. 330 liternyi csomagteret is begyömöszöltek ebbe a hosszba, ami könnyedén a duplájára növelhető, ha a plafonig pakolunk. Amennyiben a hirtelen megszaporodó számú barátaink közül valaki költözni szeretne, és segítségünket kéri, az üléseket négy mozdulattal ledönthetjük, vagy akár ki is szedhetjük, s így maximálisan már 2,5 köbméter hellyel gazdálkodhatunk.
Nálam plusz pontot ér, hogy a csomagtér bővítéséhez nem kell kiszedni a fejtámlákat az ülésekből.
Praktikus – és megint csak a haszonjármű származásra utaló részlet -, hogy az autó hátsó üléseit tolóajtókon lehet megközelíteni. Sokan csúnyának tartják, engem azonban meggyőzött.
A képre kattintva tekinthetőek meg a gyári fotók
Talán a vezetői környezet
Ha valaki ült már az
évezred eleje óta gyártott FIAT modellek valamelyikében, mindent meg fog találni. A műszerfal bal oldalán ott vár a világítást és a menüt kezelő kapcsolóhalmaz. A kormányon a telefont és a hifit kezelő gombok. A műszerfalból négy óra bámul vissza a sofőrre. A szellőző rostélyai sem okoznak meglepetést.
Hozza a szokásosat a vezetőülés is. Tág határok között állítható – vele együtt a kormány is -, mégsem találtam a kényelmes pozíciót. A fészkelődés mégsem csak emiatt volt nálam rendszeres program vezetés közben, hanem az A-oszlopok vastagsága okán is. Képesek kitakarni egy nagyobb óvodás csoportot, ezért kanyarodáskor folyton ellenőrizni kell, hogy nem került-e valaki a holttérbe.
Ezt tökéletesen ellenpontozzák a külső visszapillantó tükrök, melyek nagyban megkönnyítik a manőverezést. A parkolást segíti a feláras tolatóradar, amit én nem éreztem létszükségletnek, mert a függőleges hátfal miatt jól érezhető, hol a kocsi hátulja. A radar azonban kicsit félős is volt, ezért arra hagyatkozva lényegesen nagyobb helyet hagytam az autó mögött, mint tettem volna azt egyébként.
Hasznos kényelmi extra
Blue&Me néven megtalálható az autóban egy kommunikációs és szórakoztató központ. Ez magában foglalja a Bluetooth alapú kihangosítót és a kézifék mellé elhelyezett USB portot. Mind a telefonunk, mind a hifi kezelhető hangutasításokkal, de aki régimódi, használhatja a kormányon elhelyezett gombokat. A biztonságot szolgálja, hogy a telefonunkra beérkezett üzeneteket felolvastathatjuk a rendszerrel. Nálam nagyon jól működött, nem sajnálnám érte az 55 ezer forintot.
Talán a motor
A típus széles motorpalettájáról
– két motorváltozat létezik – a Trekking csak a dízellel választható. Meglepő motor. Az, hogy mindössze 75 lóerőt teljesít, nem mond el róla semmit. A forgatónyomaték azonban 190 Nm, ami arra engedett következtetni, hogy viszonylag rugalmasan, a váltót keveset használva lehet vele közlekedni.
Csalódnom kellett. Ugyan induláskor nem volt lefulladásra hajlamos az autó, de egy örökkévalóságnak tűnt, míg eljutott az 1800-as fordulathoz, ahol egyfajta feltámadást mutatott be. Ez azonban elég hamar, 3000 környékén véget is ért, s innentől úgy tűnt, hogy minden egyes fordulat fájdalmat okoz a motornak.
Egy biztos, a Qubo nem lesz büntetőautó. Nem fogjuk tudni megregulázni a kanyarodó sávból elénk bevágókat, csak a fogunkat szívhatjuk. A budapesti fogalom ritmusának tartásához azonban elég volt a kímélő üzemmód is. Így az árvíz miatt lezárásokkal nehezen járható fővárosban, a fedélzeti számítógép 6,1 literes átlagfogyasztást mutatott, ami egészen kellemes eredmény. Ha azonban emelkedőkön sem szerettem volna közlekedési akadályt képezni, az igencsak meglátszott a fogyasztáson. Ezért lett a tesztátlag 6,6 liter.
Árak, konkurensek
A Qubo Trekking alapára nem kevés, 4 460 000 forintot kell érte leszurkolni. Most azonban a FIAT Autócsere program keretében már 3 760 000 forintért hozzá lehet jutni, ami már elgondolkoztató.
De választhatjuk helyette a Citroen C3 Picasso 1.6 HDI Collection változatát, aminek alapára 4 640 000, akciós ára 4 160 000 forintot. Ennek jóval erősebb a motorja, de hiányoznak róla a tolóajtók.
Másik alternatíva lehet a Renault Kangoo, a 85 lóerős 1,5 dCi motorral, és mintegy húsz centiméternyi hosszelőnnyel. Ára akciósan 4 090 000 forint.
Talán a vezethetőség
Mivel magasan ülünk, a
forgalom jól átlátható. Ez a hátránya is, mert a magas építés, társulva a Trekking felszereltség emelt futóművével, szépen megdönti a karosszériát, s a gumik is elég hamar hangos sivalkodásba kezdenek. A hosszú rugóutak, a ballonos gumik kényelmes utazást tesznek lehetővé, még rossz minőségű utakon is.
A futómű egészen jól tolerálja az úthibákat, fővárosunkban egyszer sem ütött föl. További előnye, hogy ezzel a kombinációval nagyon könnyen le lehet küzdeni a padkákat egy-egy parkoláskor. Terepen a Traction+ rendszer támogatja a vezetőt, mely csak ennek a modellnek a sajátja.
Traction+
A Qubo Trekking alapfelszereltségéhez tartozik az autó terepjáró képességét növelő Traction Plus rendszer, amely ESP-ből – mely tartalmazza a visszagurulás-gátlót is – és elektronikus differenciálzárból áll. A rendszer 30 km/h alatt a középkonzolról kapcsolható be és ilyenkor a meghajtott első kerekek közül mindig a jobban tapadóhoz irányítja a motorerőt. A sajtóanyag szerint a Traction Plus ugyan nem helyettesíti az összkerékhajtást, viszont gyenge tapadási viszonyok között számottevően segíti az előrejutást.
A rövid testtel könnyű manőverezni a forgalomban, amiben szervokormány van segítségünkre. Nagyobb sebességnél azonban én túlságosan is könnyűnek, s egy kicsit nyúlósnak találtam a kormányzást.
Adatlap
Fiat Fiorino Qubo 1,3Mjet 16V Trekking
Motor | 1248 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 75 LE |
Nyomaték | 190 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 16,4 sec |
Végsebesség | 155 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Hasonlóan viselkedett a váltó is; kissé pontatlan, és nem szereti a gyors kapcsolásokat a rendelkezésre álló öt fokozat között.
A féket viszont nem érheti panasz. Hatásosan lassított, bár teljes terheléssel nem próbáltam.
Talán a racionalitás
Aztán rájöttem, hogy mikor érdemes a Qubo Trekkinget választani. Ha lenne egy szép családom két gyerekkel – a plafonig rakott csomagtartó akkor is elég lenne. Azt a nyugodt típusú vezetőt testesíteném meg, aki fontosabbnak tartja a fogyasztást a lendületes haladásnál.
Elsősorban városban használnám az autót, ritkán mennék vele hosszabb utakra és akkor is csak alulról súrolnám a sebességhatárokat.
Nos, ha ilyen lennék, akkor kitűnő választás lenne.