Csak fogynak, fogynak
Egyre kevesebb autógyár próbál szerencsét a kisautóra épített vagy épp tákolt limuzinnal. A lépcsőshátú kocka Opel Corsának lassan az emlékét is megemészti a rozsda, a régi Polóból kiizzadt Derby jobblétre szenderült, a Citroën Ami6 rég felvette a néhai nevet.
Itthon is dögrováson van a kis szedán kategória. 5-6 éve a Renault Thalia és a csinosnak mondható SEAT Cordoba a piac sztárjai voltak, mára kimustrált csatalovak.
Nemrég utód nélkül kifutott a Fabia Sedan, a Fiat Albea pedig még sosem volt jó autó, nem is nagyon veszik.
Nem kisautó, nem kompakt
A szűkülő kínálatba a Fiat egy új modellt is bedobott, amely érdekes szerzet. Hossza alapján a Linea alsó középkategóriás volna, de a Grande Puntóra épül, amivel a fent emlegetett modellekhez áll közelebb. Egy normál autóvásárló nem bajlódik ilyen pozícionálási kérdésekkel, az autó vagy jó neki, vagy nem.
Formailag szinte biztosan megfelel, mert az őrületes turbólyukú dízelhez hasonlóan a T-Jet benzines is mutatós darab. A tesztautó összeállítója nagyon érezte, mit lehet kihozni a Lineából. A bordó metálfényezés a gazdag világos kárpittal viszonylag elegáns, értékes autónak mutatja, valamivel többnek, mint amit végül nyújtani tud. Erre itthon mindig van igény.
Okosan
Belül pár apró figyelmességgel feldobták a kocsi használhatóságát. Hátul is van világítás, kapunk napvédő rolót, apró luxusként a deréktámasz állítása elektromos. Jó hír, hogy az anyagokat sem a legolcsóbb polcról szedegették össze. Szimpatikus a széria függönylégzsák is.
Kiváló dolgozó plecsnit érdemel az a hős, aki a hátsó utasoknak tervezett levegőkilépőt. Ezen a szinten nagyon ritka, pedig így nem fő meg a hátsó utas, míg az elsők koponyáját jegeli a légkondi. Hátul a térkínálat felemás. Colosoknak a lába elférne, de a szűk fejtér száműzi őket.
Csak a T-Jet!
Listaáron a dízelnél 50 ezer forinttal kevesebbért mérik a 120 lóerőst, de ha többe kerülne, akkor is a T-Jetre esküdnénk. A dízel ugyan mérsékeltebben hörpint a tankból, de túl kicsi ehhez a kocsihoz. 2000-ig agyhalott, utána meglódul, aztán megint elhal.
Folytatjuk a túloldalon, mert nem minden a fogyasztás
A fajsúlyosabb benzinszámlákért cserébe más életminőséget biztosít az 1,4-es turbómotor. A négyhengeres a meghatározó örömforrás az egyéb highlightoktól mentes, átlagos autóban. A feltöltéssel szépen ellő hármasban, biztonságot ad a kamionok előzésekor.
Városban is jól szalad, messze dinamikusabb annál, amit a konzervatív célközönség elvárásának gondolnánk. Sok megfizethető autóval szemben a turbós Linea nincs alárendelt szerepben, ha erő kell, közepes fordulattól van honnan lehívni.
A rugalmas motorhoz ötfokozatú, hosszan, de kis erővel mozgatandó váltót kapunk, okosan kiosztott fokozatokkal. Bár nincs hatodik, a 130-nál 3500 alatti fordulatszám jó kompromisszum. A motor még 160-nál sem hangos, amikor a rövidebbre áttételezett szívók már szétpörgik magukat. 9 liter lett az átlagfogyasztás, az utak fele jutott Budapestre, a fele hajtós országút volt.
Sietni? Inkább ne
Városban sietni mégis kiábrándító érzés. Kanyarokban billenünk ide, billenünk oda, az üléshelyzet is lehetne alacsonyabb. A pillekönnyű kormányzáson alig érezni, mi is van a kerekekkel, mintha gumicukor közbeiktatásával kapcsolódnánk az autóhoz.
Az erős motor ellenére a Lineából az árad, hogy vezessük nyugodtan, mi is jobban járunk. És tényleg. Országúton, ha nem kell sokszor irányt váltani, a futómű rendesen végzi a dolgát. Higgadtan autózva kiderül, hogy a kárpit izzasztó ugyan, de az ülés nem rossz, a zajszint kedvező és lendületből jól viseli a kanyarokat is.
Árban jó
A Fiat Lineában a szubsztancia hígabb, mint egy Focus vagy Astra szedánban, amelyek hossza alapján az ellenfelei volnának. A Lineával valahol félúton vagyunk a kompakt limuzinok és a Honda City-Renault Thalia jellegű autók között, amelyeket most az egyszer ne hívjunk bányarémnek.
A Linea tisztességes darab, főleg a motorja dobja fel, de belső tere is dicsérhető. Ám egy autó megvásárlása azt jelenti, hogy őérte lemondunk más autókról. A Linea esetében például egy Lancerről vagy egy Focus limuzinról. Alacsony ára megkönnyíti a Fiat dolgát, ugyanennyiért a vetélytársak erősebb arculatot és jobb vezethetőséget, de a T-Jet motorjához képest kehes benzineseket adnak csak.
Még nincs vége, következik az értékelés
Műszaki adatok -Fiat Linea 1,4 T-Jet Emotion | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1368 |
Furat x löket (mm) | 72,0 X 84,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 206/2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,2 |
Végsebesség (km/h) | 195 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4560/1730/1494 |
Tengelytáv (mm) | 2603 |
Csomagtér (liter) | 500 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1275/385 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | nincs adat |
Gumiméret | 195/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 150 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus 1,6 Trend 4a. 4 515 000 SEAT Cordoba 1,6 Premium, 3 230 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|