Csak fogynak, fogynak

A hajszárító mutatja a turbónyomást
Neve magyarul csík vagy vonal

Neve magyarul csík vagy vonal

Neve magyarul csík vagy vonal


Egyre kevesebb autógyár próbál szerencsét a kisautóra épített vagy épp tákolt limuzinnal. A lépcsőshátú kocka Opel Corsának lassan az emlékét is megemészti a rozsda, a régi Polóból kiizzadt Derby jobblétre szenderült, a Citroën Ami6 rég felvette a néhai nevet.

Itthon is dögrováson van a kis szedán kategória. 5-6 éve a Renault Thalia és a csinosnak mondható SEAT Cordoba a piac sztárjai voltak, mára kimustrált csatalovak.

Nemrég utód nélkül kifutott a Fabia Sedan, a Fiat Albea pedig még sosem volt jó autó, nem is nagyon veszik.

Nem kisautó, nem kompakt

Nem olcsó belül a Linea

Nem olcsó belül a Linea

Nem olcsó belül a Linea


A szűkülő kínálatba a Fiat egy új modellt is bedobott, amely érdekes szerzet. Hossza alapján a Linea alsó középkategóriás volna, de a Grande Puntóra épül, amivel a fent emlegetett modellekhez áll közelebb. Egy normál autóvásárló nem bajlódik ilyen pozícionálási kérdésekkel, az autó vagy jó neki, vagy nem.

Formailag szinte biztosan megfelel, mert az őrületes turbólyukú dízelhez hasonlóan a T-Jet benzines is mutatós darab. A tesztautó összeállítója nagyon érezte, mit lehet kihozni a Lineából. A bordó metálfényezés a gazdag világos kárpittal viszonylag elegáns, értékes autónak mutatja, valamivel többnek, mint amit végül nyújtani tud. Erre itthon mindig van igény.

Okosan

Jó motor az 1,4-es turbós benzines

Jó motor az 1,4-es turbós benzines

Jó motor az 1,4-es turbós benzines


Belül pár apró figyelmességgel feldobták a kocsi használhatóságát. Hátul is van világítás, kapunk napvédő rolót, apró luxusként a deréktámasz állítása elektromos. Jó hír, hogy az anyagokat sem a legolcsóbb polcról szedegették össze. Szimpatikus a széria függönylégzsák is.

Kiváló dolgozó plecsnit érdemel az a hős, aki a hátsó utasoknak tervezett levegőkilépőt. Ezen a szinten nagyon ritka, pedig így nem fő meg a hátsó utas, míg az elsők koponyáját jegeli a légkondi. Hátul a térkínálat felemás. Colosoknak a lába elférne, de a szűk fejtér száműzi őket.

Csak a T-Jet!

Listaáron a dízelnél 50 ezer forinttal kevesebbért mérik a 120 lóerőst, de ha többe kerülne, akkor is a T-Jetre esküdnénk. A dízel ugyan mérsékeltebben hörpint a tankból, de túl kicsi ehhez a kocsihoz. 2000-ig agyhalott, utána meglódul, aztán megint elhal.

Folytatjuk a túloldalon, mert nem minden a fogyasztás


A fajsúlyosabb benzinszámlákért cserébe más életminőséget biztosít az 1,4-es turbómotor. A négyhengeres a meghatározó örömforrás az egyéb highlightoktól mentes, átlagos autóban. A feltöltéssel szépen ellő hármasban, biztonságot ad a kamionok előzésekor.

Nálunk 9 litert fogyasztott

Nálunk 9 litert fogyasztott

Nálunk 9 litert fogyasztott


Városban is jól szalad, messze dinamikusabb annál, amit a konzervatív célközönség elvárásának gondolnánk. Sok megfizethető autóval szemben a turbós Linea nincs alárendelt szerepben, ha erő kell, közepes fordulattól van honnan lehívni.

A rugalmas motorhoz ötfokozatú, hosszan, de kis erővel mozgatandó váltót kapunk, okosan kiosztott fokozatokkal. Bár nincs hatodik, a 130-nál 3500 alatti fordulatszám jó kompromisszum. A motor még 160-nál sem hangos, amikor a rövidebbre áttételezett szívók már szétpörgik magukat. 9 liter lett az átlagfogyasztás, az utak fele jutott Budapestre, a fele hajtós országút volt.

Sietni? Inkább ne

Higgadt típusoknak tetszeni fog

Higgadt típusoknak tetszeni fog

Higgadt típusoknak tetszeni fog


Városban sietni mégis kiábrándító érzés. Kanyarokban billenünk ide, billenünk oda, az üléshelyzet is lehetne alacsonyabb. A pillekönnyű kormányzáson alig érezni, mi is van a kerekekkel, mintha gumicukor közbeiktatásával kapcsolódnánk az autóhoz.

Az erős motor ellenére a Lineából az árad, hogy vezessük nyugodtan, mi is jobban járunk. És tényleg. Országúton, ha nem kell sokszor irányt váltani, a futómű rendesen végzi a dolgát. Higgadtan autózva kiderül, hogy a kárpit izzasztó ugyan, de az ülés nem rossz, a zajszint kedvező és lendületből jól viseli a kanyarokat is.

Árban jó

Butaság: csak kulccsal vagy a műszerfalról nyílik a csomagtartó

Butaság: csak kulccsal vagy a műszerfalról nyílik a csomagtartó

Nincs nyitógomb a fedélen a csomagtartóhoz


A Fiat Lineában a szubsztancia hígabb, mint egy Focus vagy Astra szedánban, amelyek hossza alapján az ellenfelei volnának. A Lineával valahol félúton vagyunk a kompakt limuzinok és a Honda City-Renault Thalia jellegű autók között, amelyeket most az egyszer ne hívjunk bányarémnek.

A Linea tisztességes darab, főleg a motorja dobja fel, de belső tere is dicsérhető. Ám egy autó megvásárlása azt jelenti, hogy őérte lemondunk más autókról. A Linea esetében például egy Lancerről vagy egy Focus limuzinról. Alacsony ára megkönnyíti a Fiat dolgát, ugyanennyiért a vetélytársak erősebb arculatot és jobb vezethetőséget, de a T-Jet motorjához képest kehes benzineseket adnak csak.

Még nincs vége, következik az értékelés


Műszaki adatok -Fiat Linea 1,4 T-Jet Emotion
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1368
Furat x löket (mm) 72,0 X 84,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88(120)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 206/2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,2
Végsebesség (km/h) 195
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,2
Vegyes (l/100 km) 6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4560/1730/1494
Tengelytáv (mm) 2603
Csomagtér (liter) 500
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1275/385
Üzemanyagtank kapacitás (liter) nincs adat
Gumiméret 195/60 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 150 000
Konkurensek (forint) Ford Focus 1,6 Trend 4a. 4 515 000
SEAT Cordoba 1,6 Premium, 3 230 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10) 7,25 pont
Mellette – Ellene
  • Élvezetes motor
  • Ésszerű vételár
  • Csomagtér dögivel
  • Viszonylag csendes
  • Kormányzás
  • Csekély fejtér hátul
  • Miért pont Lineát?