Nemrég kiszámoltam, hogy még vagy 35 év munka van hátra a nyugdíjig, nagyjából 9240 munkanap. Ezzel a perspektívával nem mindegy, reggelente milyen autóhoz mehetek oda, hogy némi autózás után derék adófizetőként megkezdjem a termelést.
Végre olasz autó!
Ebben a kékben és ezzel a felnivel az új Fiat Bravo megszépíti az egymás után érkező munkanapokat. Öröm ránézni, egy jó értelemben vett olasz autó. Földrajztanárom egykor a nő-pia-kaja háromszöggel magyarázta az olaszok életkedvét és a szorgosan robotoló, apró lyukakban élő japánokkal szembeni különbséget. A Fiattól ilyen autókat várunk, amelyekben nyoma van az élet örömeinek és szépségeinek.
A Bravo belseje is csábos, a gyár odafigyelt mindenre, persze ez messze nem egy alapmodell. Anyagminőségben a sok szempontból elfuserált Stilo sem volt rossz, de valahogy a formák, az anyagok, a kárpitok, így egyben a Bravóban tetszenek igazán.
Beszállva magasnak tűnik a vezetőülés, amely persze állítható, sajnos csak még feljebb. Ízlés dolga, szerintem ebben is olaszautós az ülés, de az előd elbaltázott székeinél nagyságrendekkel jobb. Aki még nem ült Fiat Tipóban, Alfa 155-ben és hasonlókban, az képzeljen el egy kérdőjelet háttámlaként, emiatt egy kicsit mindig messze van a kormány.
Inkább szép, mint tágas
Rémlik a külföldi bemutatóról, hogy a Bravo a Fiat szerint a legtágasabb autó a kompakt kategóriában. Jobb lett volna átlagost mondani, az reális volna. A sok szép kárpit és ajtóborítás rácuppan a bent ülőkre, annyira jól
körülveszi őket, hogy hátul nem marad sok hely. Az elődben még meglévő, tologatható hátsó üléspad is odalett.
A dízelmotorból gazdag zajpaletta tör elő, hidegen beindítva és nagyobb fordulaton melegen egyaránt csúnya, csak másképp. Elinduláskor nem lefulladós, csak amennyire a turbódízelek egyébként is.
Erő van
Induláskor jön egy adag légszomj, aztán 1800-2000-től úgy húz, mintha a négy henger az egész gravitációt akarná végérvényesen legyőzni. A Fiattól láttunk már harmonikusabbra hangolt turbódízelt is. A sebességfokozattól függően van több-kevesebb szép pillanatunk, amikor az autó megállíthatatlan, aztán fent újra elfogy.
A lényeg még nem derült ki, kattintsanak bátran a kettesre.
Hat fokozatból mindig megtalálni az igazit. Nem egy japán szerkezet, de könnyen-gyorsan cserélhetjük az áttételeket, a legfelsővel autópályán jó dolgunk van. Sztrádán szinte konstans a motor zajkeltése, így 180-200-nál megejtően csendesnek mondanám az utasteret egy kompakt autóhoz képest. A motor ilyenkor 3500 alatt forog, a nyugalomhoz passzolóan az autó szépen megy egyenesen.
Látványban sportos
Ugyanilyen oltári nagy kerekeket (225/40 R18) a SEAT a Leon Cuprára, a Ford pedig a Focus ST-re szerel. A Fiatnál a sportosság csak a látványban erős, a Bravo békés-kényelmes alaptermészetét nem bántották.
Amit kanyarban össze tudtunk hozni, az elsősorban a széles gumik érdemének tűnt, a semmi különös futómű és kormányzás nem motivál sportos vezetésre. Meglepetés volt, hogy a túlméretes felnik és a peres gumik ellenére a Bravo feltűnésmentesen fogadja az úthibákat. Úgy lép túl rajtuk, mintha jóval húsosabb gumija volna.
Jó lesz az úgy
A Bravo tervezői is nagyvonalúan túlléptek pár apróságon, pedig ezek épp elég macerát okoznak a mindennapokban, amiből tudjuk, milyen sok van. A csomagtérfedél egyes modelleken csak a kulcsról vagy belülről nyílik, ennél jobb lenne egy állandó zár az ajtóra a műszerfali nyitó helyett.
Az előző Focus tervezői legalább eljutottak oda, hogy a műszerfali nyitógombot nem középre, hanem az óráktól balra helyezték el. Így a nyitott ablakon benyúlva is jól elérjük, ha a kulcs épp bent maradt a házban. A fedelet hiába kaparásszuk, azon nincs nyílás a kéznek, csak ha felpattant a nyitáskor, akkor merészkedhetünk a lökhárító és a csomagtérél közé mancsunkkal. A kilométerórán annyi osztás van, hogy stabilan bámulni kell, ha a pontos sebességet látni akarjuk, a rovátkák felét elhagyhatnák.
Kevesebbért is megy
Ezzel együtt a Bravo egy átlagos, de rokonszenves termék. Kedvesen bevilágít nekünk a mellékutcákba
lekanyarodáskor, amit okosan és hatékonyan megoldottak az amúgy is meglévő ködlámpa bekapcsolásával. A másik: mi pont egy elég lejtős utcában lakunk, jólesett, ahogy a fék felengedése után pár másodpercig még nem gurul el az autó.
Főleg autópályán jártunk a Bravóval, a törvényfélő sebességet a teljesítményéhez képest normális, 6,3 literes fogyasztással honorálta az autó. 5,6 millió forint a 150 lóerős dízellel és az elvártnál cseppet sem bőségesebb felszereltséggel nem számít húzós árnak, de egy majdnem hatmilliós kompakt autóra itthon elenyészően kevesen áldoznak. Sebaj, ugyanennyi lóerővel ott a kicsi turbós benzines, kevesebb cuccal, ám ugyanezzel a szépséggel és csak 4,4 milliót várnak el érte.
Lapozás után jönnek az adatok és a többi kompakt erős dízellel
Műszaki adatok – Fiat Bravo 1.9 JTD Sport | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82 X 90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 305/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,0 |
Végsebesség (km/h) | 209 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 149 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4336/1792/1498 |
Tengelytáv (mm) | 2600 |
Csomagtér (liter) | 400/1175 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1360/n.a. |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 225/45 R 17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 590 000 |
Konkurensek (forint) | Alfa Romeo 147 1.9 JTD Black Line 6 355 000 Mazda3 Sport 2.0 CD TX Plus 6 429 900 Opel Astra 1.9 CDTI Cosmo 5 762 000 Renault Mégane 2.0 dCi Privilege 5 875 000 SEAT Leon 2.0 TDI Stylance 5 500 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, első, oldal- és függönylégzsák, manuális légkondicionáló, fedélzeti számítógép, motoros ablakemelő elöl, elektromosan állítható, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, kanyarkövető ködfényszóró, 17 colos könnyűfém felni, kormányról vezérelhető CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Bravót nem tennénk egy polcra a kategória legjobbjaival. Átlagos kvalitásokkal bír, a szép és biztonságos kasztni a legjobb benne. A dízel Sport-kivitel inkább erős, mint sportos. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |