Vigyázat, megyek!
Sokan megfordultak utána. Tényleg csábos

Sokan megfordultak utána. Tényleg csábos

Sokan megfordultak utána. Tényleg csábos


Nemrég kiszámoltam, hogy még vagy 35 év munka van hátra a nyugdíjig, nagyjából 9240 munkanap. Ezzel a perspektívával nem mindegy, reggelente milyen autóhoz mehetek oda, hogy némi autózás után derék adófizetőként megkezdjem a termelést.

Végre olasz autó!

Ebben a kékben és ezzel a felnivel az új Fiat Bravo megszépíti az egymás után érkező munkanapokat. Öröm ránézni, egy jó értelemben vett olasz autó. Földrajztanárom egykor a nő-pia-kaja háromszöggel magyarázta az olaszok életkedvét és a szorgosan robotoló, apró lyukakban élő japánokkal szembeni különbséget. A Fiattól ilyen autókat várunk, amelyekben nyoma van az élet örömeinek és szépségeinek.

A néven kívül ez a fő kapcsolódási pont az elődhöz

A néven kívül ez a fő kapcsolódási pont az elődhöz

A néven kívül ez a fő kapcsolódási pont az elődhöz


A Bravo belseje is csábos, a gyár odafigyelt mindenre, persze ez messze nem egy alapmodell. Anyagminőségben a sok szempontból elfuserált Stilo sem volt rossz, de valahogy a formák, az anyagok, a kárpitok, így egyben a Bravóban tetszenek igazán.

Beszállva magasnak tűnik a vezetőülés, amely persze állítható, sajnos csak még feljebb. Ízlés dolga, szerintem ebben is olaszautós az ülés, de az előd elbaltázott székeinél nagyságrendekkel jobb. Aki még nem ült Fiat Tipóban, Alfa 155-ben és hasonlókban, az képzeljen el egy kérdőjelet háttámlaként, emiatt egy kicsit mindig messze van a kormány.

Inkább szép, mint tágas

Rémlik a külföldi bemutatóról, hogy a Bravo a Fiat szerint a legtágasabb autó a kompakt kategóriában. Jobb lett volna átlagost mondani, az reális volna. A sok szép kárpit és ajtóborítás rácuppan a bent ülőkre, annyira jól

Helykínálatban átlagos a Bravo

Helykínálatban átlagos a Bravo

Helykínálatban átlagos a Bravo


körülveszi őket, hogy hátul nem marad sok hely. Az elődben még meglévő, tologatható hátsó üléspad is odalett.

A dízelmotorból gazdag zajpaletta tör elő, hidegen beindítva és nagyobb fordulaton melegen egyaránt csúnya, csak másképp. Elinduláskor nem lefulladós, csak amennyire a turbódízelek egyébként is.

Erő van

Induláskor jön egy adag légszomj, aztán 1800-2000-től úgy húz, mintha a négy henger az egész gravitációt akarná végérvényesen legyőzni. A Fiattól láttunk már harmonikusabbra hangolt turbódízelt is. A sebességfokozattól függően van több-kevesebb szép pillanatunk, amikor az autó megállíthatatlan, aztán fent újra elfogy.

A lényeg még nem derült ki, kattintsanak bátran a kettesre.


Hat fokozatból mindig megtalálni az igazit. Nem egy japán szerkezet, de könnyen-gyorsan cserélhetjük az áttételeket, a legfelsővel autópályán jó dolgunk van. Sztrádán szinte konstans a motor zajkeltése, így 180-200-nál megejtően csendesnek mondanám az utasteret egy kompakt autóhoz képest. A motor ilyenkor 3500 alatt forog, a nyugalomhoz passzolóan az autó szépen megy egyenesen.

Autópályán 6,3 litert fogyasztott

Autópályán 6,3 litert fogyasztott

Autópályán 6,3 litert fogyasztott


Látványban sportos

Ugyanilyen oltári nagy kerekeket (225/40 R18) a SEAT a Leon Cuprára, a Ford pedig a Focus ST-re szerel. A Fiatnál a sportosság csak a látványban erős, a Bravo békés-kényelmes alaptermészetét nem bántották.

Amit kanyarban össze tudtunk hozni, az elsősorban a széles gumik érdemének tűnt, a semmi különös futómű és kormányzás nem motivál sportos vezetésre. Meglepetés volt, hogy a túlméretes felnik és a peres gumik ellenére a Bravo feltűnésmentesen fogadja az úthibákat. Úgy lép túl rajtuk, mintha jóval húsosabb gumija volna.

Jó lesz az úgy

Minek ennyi beosztás, vonás, rovátka?

Minek ennyi beosztás, vonás, rovátka?

Minek ennyi beosztás, vonás, rovátka?


A Bravo tervezői is nagyvonalúan túlléptek pár apróságon, pedig ezek épp elég macerát okoznak a mindennapokban, amiből tudjuk, milyen sok van. A csomagtérfedél egyes modelleken csak a kulcsról vagy belülről nyílik, ennél jobb lenne egy állandó zár az ajtóra a műszerfali nyitó helyett.

Az előző Focus tervezői legalább eljutottak oda, hogy a műszerfali nyitógombot nem középre, hanem az óráktól balra helyezték el. Így a nyitott ablakon benyúlva is jól elérjük, ha a kulcs épp bent maradt a házban. A fedelet hiába kaparásszuk, azon nincs nyílás a kéznek, csak ha felpattant a nyitáskor, akkor merészkedhetünk a lökhárító és a csomagtérél közé mancsunkkal. A kilométerórán annyi osztás van, hogy stabilan bámulni kell, ha a pontos sebességet látni akarjuk, a rovátkák felét elhagyhatnák.

Kevesebbért is megy

Ezzel együtt a Bravo egy átlagos, de rokonszenves termék. Kedvesen bevilágít nekünk a mellékutcákba

Átlagos, amit tud, mégis vonzó darab

Átlagos, amit tud, mégis vonzó darab

Átlagos, amit tud, mégis vonzó darab


lekanyarodáskor, amit okosan és hatékonyan megoldottak az amúgy is meglévő ködlámpa bekapcsolásával. A másik: mi pont egy elég lejtős utcában lakunk, jólesett, ahogy a fék felengedése után pár másodpercig még nem gurul el az autó.

Főleg autópályán jártunk a Bravóval, a törvényfélő sebességet a teljesítményéhez képest normális, 6,3 literes fogyasztással honorálta az autó. 5,6 millió forint a 150 lóerős dízellel és az elvártnál cseppet sem bőségesebb felszereltséggel nem számít húzós árnak, de egy majdnem hatmilliós kompakt autóra itthon elenyészően kevesen áldoznak. Sebaj, ugyanennyi lóerővel ott a kicsi turbós benzines, kevesebb cuccal, ám ugyanezzel a szépséggel és csak 4,4 milliót várnak el érte.

Lapozás után jönnek az adatok és a többi kompakt erős dízellel


Műszaki adatok – Fiat Bravo 1.9 JTD Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1910
Furat x löket (mm) 82 X 90,4
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110(150)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 305/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,0
Végsebesség (km/h) 209
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,5
Vegyes (l/100 km) 5,6
CO2 kibocsátás (g/km) 149
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4336/1792/1498
Tengelytáv (mm) 2600
Csomagtér (liter) 400/1175
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1360/n.a.
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58
Gumiméret 225/45 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 590 000
Konkurensek (forint) Alfa Romeo 147 1.9 JTD Black Line 6 355 000
Mazda3 Sport 2.0 CD TX Plus 6 429 900
Opel Astra 1.9 CDTI Cosmo 5 762 000
Renault Mégane 2.0 dCi Privilege 5 875 000
SEAT Leon 2.0 TDI Stylance 5 500 000
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ESP, első, oldal- és függönylégzsák, manuális légkondicionáló, fedélzeti számítógép, motoros ablakemelő elöl, elektromosan állítható, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, kanyarkövető ködfényszóró, 17 colos könnyűfém felni, kormányról vezérelhető CD-s rádió
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Bravót nem tennénk egy polcra a kategória legjobbjaival. Átlagos kvalitásokkal bír, a szép és biztonságos kasztni a legjobb benne. A dízel Sport-kivitel inkább erős, mint sportos.
Pontszám (max. 10) 7,0 pont