Egy valamihez mindig is értett a Ford, azon kívül, hogy fura ízléssel megáldott belső dizájnereket alkalmazott. Ha bepattantunk egy Fiestába, egy Focusba, vagy akár egy Galaxyba, azt mindig gyorsabbnak, fürgébbnek éreztük a konkurenseknél.
Így van ez vagy tíz éve, a sportos vezetési élmény minden átlagos Ford modell sajátja. De akkor mit tudhat egy 305 lóerős sportmodell, amit arra terveztek, hogy versenypályán koptassa az aszfaltot?
Brutál
Nincs rá kifejezőbb szó, brutál jól mutat a Focus RS. Óriási légbeömlők, kiszélesítések, küszöbök, hátsó szárny, diffúzor, kipufogó, 19 colos felnik. Egyik sem viccből van ott, fontos feladata van mindnek, igényesek, látszik, hogy nem a Tescóból valóak.
Belül elszórt RS-feliratok, kemény oldaltartású Recaro kagylóülések fogadnak, rátelepedve viszont már alig van eltérés a hagyományos Focushoz képest. Nem is nézelődünk sokáig, a feláras indítógombot azonnal tövig nyomjuk. Muszáj indulni, mert felzaklatott a külső, és a tudat, hogy 300-nál is több lóval kell megküzdeni. Álló helyzetben nem engedi négyezer fölé túráztatni a motort az elektronika, de ez bőven elég, hogy kilőjünk.
Az eső sajnos esik, ez némileg akadályoz minket a gyorsulásban, és az elektronikák sem tudják megakadályozni, hogy ne kezdjen erős pattogásba a két hajtott kerék. A szívünkhöz kapunk, de tovább nyomjuk, mert a hangélmény közben egyszerűen lenyűgöző.
Hallani, ahogy óriási erővel elszívjuk a levegőt a külvilágtól, miközben mélyen és erőtől duzzadva szólalnak meg a kipufogók. Bármikor gyorsítunk, a sebességérzet hirtelen az egekbe szökik, ha elvesszük a gázt, hihetetlen módon lelassul minden. Mintha állnánk az autópályán 130-nál, ha odalépünk 160-nál is beleremegünk.
Gyorsan letérünk a pályáról, végre jön a kanyargós szakasz, ahová kitalálták a Focust. A futómű kemény, a kormány végállástól végállásig csak 2,32-őt fordul. Eszméletlen sebességgel tudunk kanyarodni, a legapróbb érintésre is késlekedés nélkül válaszol az autó, oldaldőlés nincs. A részlegesen önzáró differenciálmű nem túl agresszív, de behúz minket a kanyarba, majd puskagolyóként lő ki onnan.
Gyorsan elérkezünk a kötelező kávészünet helyszínére, ahol a parkolóban centikre megyünk el egy másik RS-től. Felsikoltunk. Óriási a fordulókör, 12,2 méter.
Stabil alapok
Az új Focusból eddig az ST volt a csúcsmodell öthengeres turbómotorral, 225 lóerővel, remek hangélménnyel. Imádtuk vezetni, de közben végig ott motoszkált bennünk az érzés: lehetne a mostaninál erősebb és sportosabb autó is belőle. Lett.
A következő oldalon kiderül, hogyan lehet 305 lóerőt első keréken leadni
Az új Ford Focus RS 305 lóerős. Turbólyuk szinte semmi, ahogy elindulunk a fizika azonnal átveszi az uralmat és menthetetlenül beleprésel minket a kagylóülésbe. 2300-tól egészen 4500-as fordulatig húz a maximális 440 newtonméteres nyomaték.
Pillanatok alatt leforog a motor 7000-ig, 5,9 másodperc alatt elérjük a százat, egyre feljebb kapcsolunk, de az autó az összes fokozatban eszeveszett tempóban gyorsul. Majdnem egészen 263-ig. Közben hörög, prüszköl, süvít, úgy hogy ezt hallgatva egy talicskában ülve is felszökne bennünk az adrenalin.
A motor és több más alkatrész az ST-ből való, de vannak, amelyek az előző RS upgradelt megoldásai. Egy közös tulajdonságuk van: mindegyik bírja a gyepálást. Az átdolgozott 2,5 literes turbómotor állítólag annyira, hogy kielégíti majd a tuningőrültek és a megbízhatóságra vágyók igényeit egyaránt.
Az első Focus RS | |
Az első generációs Focus RS 2002 és 2003 között készült, egy elvakult, sportrajongó célcsoportnak. A futómű keménysége miatt nem volt ideális jármű a hétköznapi közlekedésre, pályára tervezték, ahol a legyártott 4700 darab RS gazdája valószínűleg mind járt is, majd elégedetten távozott. Kétliteres turbómotor hajtotta 215 lóerővel. |
A kettő több, mint a négy
Az új Focus RS az első hírek szerint összkerékhajtásúnak indult. Ez cseppet sem lett volna meglepő, hiszen jó pár sportmodell gurult ki 4X4-gyel a Fordtól, bár az előd sem ilyen volt. Sokak bánatára végül az új sem lett az. A felvonult szakik szerint a döntés teljesen tudatos volt, az elsőkerék-hajtás egyszerűen előnyösebb.
Hisszük vagy sem az RS utcán és versenypályán is gyorsabb így, mintha összkerékhajtással készülne. Kevesebb a hajtási veszteség, agilisabb a viselkedés, kedvezőbb a fogyasztás, olcsóbb előállítani.
Szinte hihetetlen, de ez az autó, így elsőkerék-hajtással is kezesbárányként viselkedik. Az ok: RevoKnuckle. Ennek köszönhető, hogy épségben marad a csuklónk akkor is, amikor több mint 300 lóerő és 400 newtonméter felett rendelkezünk. A MINI Cooperben ez már 211 lóerőnél sem sikerült. Az RS-ben csak annyira kell erőlködni, amennyire egy sportautóban illik, nem jobban.
Mi a bánat az a RevoKnuckle? | |
A RevoKnuckle felfüggesztés célja a kormánykeréken jelentkező, zavaró nyomatékok csökkentése elsőkerék-hajtású járművek esetén. Ezen nyomaték nagysága számos tényezőtől függ, mint pl.: tapadási viszonyok, üzemállapot (kanyarodás, gyorsítás stb.), kerékterhelés, futóműgeometria, gumi állapota és mérete, hajtónyomaték, differenciálmű és a féltengelyek felépítése.
A RevoKnuckle felfüggesztés egyesíti a McPherson és a dupla keresztlengőkaros felépítés előnyeit. A McPherson felfüggesztéshez hasonlóan helytakarékos, könnyű és olcsó, valamint a meglévő típusokba kevés átalakítással beépíthető. A kettős keresztlengőkarhoz hasonlóan kevésbé érezhetőek rajta a hajtási befolyások és a futómű aszimmetriájából eredő zavaró erők a kormánykeréken. Ezért optimális a nagyteljesítményű elsőkerék-hajtású autók első futóműmegoldásaként. |
Olcsóbb, gyorsabb
9 370 000 forint. Ennyi az élmény ára. Plusz 300 ezer a zöld fényezésé. Valamivel olcsóbb, mint a 10 millió feletti Subaru, vagy a Mitsubishi, és állítólag mindkettőt leveri szárazon, hiába alattuk az összkerékhajtás. Közel járok ahhoz, hogy végleg beleszeressek. Már csak szárazon kellene bizonyítania.
Ford Focus RS | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 2522 |
Hengerek/szelepek | S5/20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 224(305)/6500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2300-4500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,9 |
Végsebesség (km/h) | 263 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 13,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,0 |
Vegyes (l/100 km) | 9,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 225 |