Adatlap
Ford Focus Turnier 1,6 EcoBoost Titanium
Motor | 1596 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,8 sec |
Végsebesség | 210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6 l / 100 km |
Abban a világban, ahol a ganéjtaposásra kitalált gumicsizma karriert tud csinálni csinibabáknál, nagyon távol a téeszistállóktól, a divat fontosságát nem kell ecsetelni. Egy kompakt SUV, főleg sima elsőkerék-hajtással, pont azt jelzi, hogy egy kombi térkínálatára van szükségem, de annál azért izgalmasabb autót akarok.
Praktikus, banális
Ez az attitűd megnehezíti az alsó középkategóriás SW-k, Variantok, Sports Tourerek dolgát. Árukhoz képest méretben, kényelemben, biztonságban, teljesítményben az optimumot képviselik, de nehéz náluk banálisabb autót elképzelni.
Főleg a Focus esetében, amelyet a legtöbben cégautóként, munkaeszköznek kapnak, és mivel nem maguk választották, kevéssé kötődnek hozzá. A kombival járva talán ezért villantott át csupán egyetlen ember az utcaképben már megjelenő új Focusokból, a többiek talán nem is érzékelték, hogy valaki az „ő” autójukkal jön szembe.
Nem a forma fogja eladni?
Pedig van mit szeretni az autón, csak nem a külsejét. Sajátságos ábrázatáról nemrég Rácz Tamás már megírta a véleményünket. Ha ez az orr volna a közös nevező a világ országai között, akkor kontinenseken átívelő baj van a népek ízlésével. Mi egy huszáros modellfrissítéssel megspendíroznánk neki az ST sokkal szebb lökhárítóját.
Minden nap egy kisstílű spórolással szembesíti a gazdit a csúcsfelszereltségű Focus: kinyitni és bezárni a távirányító nyomkodásával kell, beindítani viszont gombnyomással lehet. Az autó csak bent érzékeli a kulcsot és nem hajlandó Renault-módra automatikusan nyitni-zárni az ajtókat, csak még néhány érzékelővel és 130 ezer forintos felárért.
Magától parkol a Focus, a modelltől függően 155 vagy 100 ezer forintba kerülő Kényelem Plusz csomagot megrendelve
Süppedős kókuszszőnyeg
Bejutva a tesztautó nagystílű bőrkárpittal fogad, ami az Individual csomag része, hat kilóért, benne motoros ülésállítással. A váltó körül kevés a rakodóhely, de van USB-bemenet a kesztyűtartóban, korrekt az üléshelyzet és a LED-es belső világítás fényárban fürdeti az utasteret, nem kell vakoskodva kotorászni egy elveszett csattért vagy matchboxért, ami nélkül képtelenség aludni menni.
Nem mindig jó, ha valami puha, vastag és süppedős, de a szőnyeg ilyen dolog. Az Individual csomaggal olyan velúrszőnyeg jár, mint a kádkilépő a legelőkelőbb szállodákban. A hátsó térdhely a szűkebbek közé tartozik a kategóriában, a fejtér persze jó, egy kombi ebben is veri a ferdehátúakat.
Csomagtérben pláne. A méret átlagos, az elődben 482-1525 liter volt, most szükségpótkerékkel 476-1502 liternyi a tér (a lépcsőshátúé 421, az ötajtósé 316 liter ebben a felállásban).
Vannak rögzítőszemek, találni 12 voltos csatlakozót, az ülések ledöntése is könnyen megy.
Az ülőlap és a támla is osztottan lehajtható, viszontláttuk továbbá az Astra Sports Tourer szőnyegbetétjét is, amelyből kihajtható egy dzsuvatűrő takaró a lökhárítóra. Jó lesz innen horgászni.
Izgalmas motor
Ezek a kikezdhetetlenül ésszerű autók tudnak olyan dögunalmasak lenni, hogy a légkondi hűvöséből egy csepp Kadett CS vagy kétszázért egy Sierra, a DOHC kétliteressel már élményautónak tűnjön.
A Focusban legalább van némi izgalom, legalábbis ezzel a motorral.
Nem véletlenül kerül 300 ezer forinttal többe a 182 lóerős, de azonos nyomatékuk (240 Nm) miatt már a tesztautóban lévő, 150 lóerős turbómotor is kiemelkedik a hazai autóparkból.
Nehéz vele lefulladni, finoman jár és bár kihúzatva nincs velőtrázó gyorsulás, kis és közepes fordulaton elemében van. Bőséges ereje minden brutalitástól mentes, de jó, hogy van tartalék. A váltásra figyelmeztető nyíl erős kaptatón is a negyediket kéri 50-nél, amit az 1,6-os benzines simán elvisel.
Egyben van
Csodálatos a váltó, a kuplung és a motor összhangja. A hajtáslánc sosem nyeklik, az autó suta kuplungkezeléssel sem rángat, mint egy kézi váltós 116d, és ha elvesszük a gázt, nem búg még egy másodpercig a motor, nyomban elejti a fordulatot és tökéletes békében váltogathatunk.
A Focus harmonikus, mert nagyon egyben van. Azt érezni rajta, hogy egységesen magas színvonalú autóként fejlesztették, nem a belső téri, futóműves, hajtásláncos brigádok hozott anyagát öntötték össze autóvá.
Űrautó: automatikusan fékez
Semmi nem játékautósan könnyű, de semmi nem megterhelő, az ajtónyitástól a váltón át az összes kapcsolóig. A hátsó lábtéren és a tolatás közben rémes kilátáson kívül nincs olyan pont, amiben kirívóan gyenge volna.
Kényelmes, de agilis futóműve és kormányzásának precizitása közmondásosan jó volt az első két generációban, ami a harmadikra is igaz. Kár viszont, hogy magán a kormányon sokkal több a gomb, mint kéne, ráadásul a hangerőállításé túl mélyen van.
A turbós Ford Focus Titanium kombi és vetélytársai | |
---|---|
Ford Focus 1,6 SCTi EcoBoost kombi Titanium (150 LE) | 6 460 000 Ft |
Opel Astra Sports Tourer 1,6 Turbo Cosmo (180 LE) | 5 935 000 Ft |
Peugeot 308 SW 1,6 THP Active+ (156 LE) | 6 179 000 Ft |
VW Golf Variant 1,4 TSI Highline (160 LE) | 6 524 750 Ft |
A másik oldalon lehet beállítani az aktív távolságtartó tempomatot, amivel a Focus kiemelkedik az alsó középkategóriából.
Utoljára az Audi A6-ban volt elég csak a kormányzásra figyelnem, és most egy harmadannyiba kerülő autó is automatikusan fékez, ha nem tartható a beállított sebesség, majd felgyorsít 125-re, ha szabad az út.
Nézi a holtteret, rezgeti a kormányt
Máskor a kormány jobb vagy bal karimáját rezgeti, ha indexelés nélkül rámegyek a terelővonalra, nehogy örök álomra szenderüljünk a sávból kihajtva. Szerencsére nem sikerült reprodukálni, de egyszer nagy piros fény villant fel a műszerfalon, ami az automatikus.
Az autó közben kiírja a műszerfalra a sebességkorlátozásokat, jelzi, hol tilos és mikortól szabad előzni, a holttérben megbúvó autókra buzgó lámpácska figyelmeztet a külső tükör lapján, de még parkolni is segít.
Tényleg leparkol magától
A Bosch szállítja a rendszert, amely az autó hosszánál 20 százalékkal nagyobb helyre képes beállni. Tényleg működik, csak arra kell figyelni, hogy a gép csak a kormányzást veszi át és azt írja ki, előre vagy hátra menjünk, a fék és a gáz a vezetőé. Ez triviálisnak tűnik, de a vezetés a kéz és a láb összehangolt munkája, ezért ha a kézre nincs szükség, az ember hajlamos a lábát is pihentetni.
Nem hittem volna, hogy 3-6 év alatt ezek az extrák az alsó középkategóriában is elérhetőek lesznek, de a Focus ezt tudja, és nem is drágán: a kevéssé kifejező „utazó csomag” felára 250 000 Ft.
6-10 liter százon
A fogyasztás elfogadható a menetteljesítményekhez képest, sokkal ványadtabb autókba is tankoltunk már többet. Relaxáló sofőrrel hat literrel beéri, autópályán 7-7,5 literből már nem vagy lassú. Városban a harmonikus stop-start rendszer következetesen elnémította a motort, Budapesten is elég volt 10,1 liter százon. Csak egy kicsit volna szebb az orra!