Provance-ban, Franciaország talán leghangulatosabb, dimbes-dombos vidékén mutatta be a Peugeot a nemzetközi szaksajtónak legújabb büszkeségét, második dízel hibrid modelljét, az 508 RXH luxuskombit. Az agresszív kiállású, nagyon kényelmes, helyenként jólesően futurisztikus autó elejét kétliteres, 163 lóerős dízelmotor húzza, fenekét 37 lóerős villanymotor tolja.
A rendszer összteljesítménye 200 lóerő, de ez a teljesítmény kell is a majd’ 18 mázsás tömeghez. A papíron impozáns dinamikai adatok alapján hiába vártunk intenzív élményt: az 508 RXH nemigen megy jobban érzetre, mint egy átlagos 160-180 lovas dízel középkategóriás. Viszont sáros, havas utakon, poros emelkedőkön sem esik kétségbe, a négykerék-hajtásnak és az emelt hasmagasságának hála. Fura, de nem rossz.
A Peugeot második dízel-hibrid autóját Franciaországban, Provance dimbes-dombos vidékén próbáltuk ki. Fotóhelyszínnek a gázolajos-elektromos kocsihoz pedig adta magát ez a naperőmű
A Peugeot második dízel-hibrid autóját Franciaországban, Provance dimbes-dombos vidékén próbáltuk ki. Fotóhelyszínnek a gázolajos-elektromos kocsihoz pedig adta magát ez a naperőmű
Fotó megosztása:
A 18 centi híján öt méter hosszú autót a Peugeot nem átallja olyan felső-középkategóriás kocsik ellen indítani, mint például az Audi A6 Allroad
A 18 centi híján öt méter hosszú autót a Peugeot nem átallja olyan felső-középkategóriás kocsik ellen indítani, mint például az Audi A6 Allroad
Fotó megosztása:
Egyelőre csak a terepes kombi 508 létezik hibridváltozatban, de hamarosan jön a lépcsőshátú is
Egyelőre csak a terepes kombi 508 létezik hibridváltozatban, de hamarosan jön a lépcsőshátú is
Fotó megosztása:
A hibridrendszer összteljesítménye 200 lóerő, de a 17,7 mázsás saját tömeghez ez cseppet sem sok
A hibridrendszer összteljesítménye 200 lóerő, de a 17,7 mázsás saját tömeghez ez cseppet sem sok
Fotó megosztása:
Az emelt hasmagasság és a tripla LED-sor, a fényezetlen sárvédők messziről jelzik: ez az új hibrid 508-as
Az emelt hasmagasság és a tripla LED-sor, a fényezetlen sárvédők messziről jelzik: ez az új hibrid 508-as
Fotó megosztása:
Stílusos, tágas, gazdagon felszerelt. Nem is lehet fapados: bár árat még nem közölt a Peugeot, ez a kocsi nemigen áll majd meg 12-13 millió alatt
Stílusos, tágas, gazdagon felszerelt. Nem is lehet fapados: bár árat még nem közölt a Peugeot, ez a kocsi nemigen áll majd meg 12-13 millió alatt
Fotó megosztása:
Alapáron jár hozzá a kulcs nélküli nyitás-indítás, a motoros csomagtérajtó, elektromos ülésállítás, üvegtető, navigáció
Alapáron jár hozzá a kulcs nélküli nyitás-indítás, a motoros csomagtérajtó, elektromos ülésállítás, üvegtető, navigáció
Fotó megosztása:
A katalógus szerint 4,1 liter az átlagfogyasztás. Ez az EU-szabvány szerinti papírfogyasztás annyira röhejes, hogy a Peugeot sem veszi komolyan: a sajttájon eldicsekedtek az 5,5 literes minimálfogyasztással (a legkönnyebb talpú újságíró alatt)
A katalógus szerint 4,1 liter az átlagfogyasztás. Ez az EU-szabvány szerinti papírfogyasztás annyira röhejes, hogy a Peugeot sem veszi komolyan: a sajttájon eldicsekedtek az 5,5 literes minimálfogyasztással (a legkönnyebb talpú újságíró alatt)
Fotó megosztása:
Nekünk számítógép szerint 6,5 litert evett a kocsi vegyes üzemben. Nem rossz egy ekkora behemóttal, csak hát egy hasonló BMW, Audi automatával, 4x4-gyel tudja ezt hibridhajtás nélkül is
Nekünk számítógép szerint 6,5 litert evett a kocsi vegyes üzemben. Nem rossz egy ekkora behemóttal, csak hát egy hasonló BMW, Audi automatával, 4x4-gyel tudja ezt hibridhajtás nélkül is
Fotó megosztása:
A kétliteres dízel az elejét, a 37 lóerős csúcsteljesítményű villanymotor a hátulját hajtja
A kétliteres dízel az elejét, a 37 lóerős csúcsteljesítményű villanymotor a hátulját hajtja
Fotó megosztása:
Van fellépése, az biztos, szépen takarítja a belső sávot maga előtt
Van fellépése, az biztos, szépen takarítja a belső sávot maga előtt
Fotó megosztása:
A komplikált hibridrendszer a dízel Peugeot-ban nagyjából kompenzálja a nehéz akku és villanymotor okozta fogyasztástöbbletet és lomhaságot
A komplikált hibridrendszer a dízel Peugeot-ban nagyjából kompenzálja a nehéz akku és villanymotor okozta fogyasztástöbbletet és lomhaságot
Fotó megosztása:
Ragadozóarca van, de kell is annak a franciának, aki az Audival száll harcba
Ragadozóarca van, de kell is annak a franciának, aki az Audival száll harcba
Fotó megosztása:
A raktér 400 literes, sok helyet elvesz a nagy Ni-MH akku
A raktér 400 literes, sok helyet elvesz a nagy Ni-MH akku
Fotó megosztása:
Az akku a hátsó tengelyre került, kétoldalt multilink kerékfelfüggesztés keretezi
Az akku a hátsó tengelyre került, kétoldalt multilink kerékfelfüggesztés keretezi
Fotó megosztása:
Igazi túraautó az 508 RXH. Gázreakciója komikusan lassú, kanyarban nehézkes, de erős és kényelmes
Igazi túraautó az 508 RXH. Gázreakciója komikusan lassú, kanyarban nehézkes, de erős és kényelmes
Fotó megosztása:
A panoráma üvegtető, ami valahogy tényleg kiszűri a melegítő sugarakat, az 508 RXH minden hibáját feledteti
A panoráma üvegtető, ami valahogy tényleg kiszűri a melegítő sugarakat, az 508 RXH minden hibáját feledteti
Fotó megosztása:
Nem terepjáró, ezt nagyon hangsúlyozza a Peugeot, de egy sáros földút, egy meredek, poros emelkedő vagy pár tucat centi hó nem állhatja útját
Nem terepjáró, ezt nagyon hangsúlyozza a Peugeot, de egy sáros földút, egy meredek, poros emelkedő vagy pár tucat centi hó nem állhatja útját
Fotó megosztása:
Egy tekerentyűvel fixre kapcsolható a hátsó elektromos hajtás, ilyenkor magabiztos 4x4-es lesz az 508 RXH-ból
Egy tekerentyűvel fixre kapcsolható a hátsó elektromos hajtás, ilyenkor magabiztos 4x4-es lesz az 508 RXH-ból
Fotó megosztása:
HY4: ez az összkerékhajtású Peugeot dízel-hibridrendszer védjegye
HY4: ez az összkerékhajtású Peugeot dízel-hibridrendszer védjegye
Fotó megosztása:
Kihúzható combtámaszos, elektromosan állítható, memóriás masszázsfotel várja a pilótát
Kihúzható combtámaszos, elektromosan állítható, memóriás masszázsfotel várja a pilótát
Fotó megosztása:
Komoly, nagyautós, helyenként kifejezetten mercedeses az 508 RXH beltere
Komoly, nagyautós, helyenként kifejezetten mercedeses az 508 RXH beltere
Fotó megosztása:
A kormány gombrengetegét napokig, hetekig kell tanulni, mire megszokja az ember
A kormány gombrengetegét napokig, hetekig kell tanulni, mire megszokja az ember
Fotó megosztása:
Nagyon kényelmesek a fotelek, oldaltartásuk pont annyi van, amennyit egy 1,8 tonnás kombitól várnánk
Nagyon kényelmesek a fotelek, oldaltartásuk pont annyi van, amennyit egy 1,8 tonnás kombitól várnánk
Fotó megosztása:
A két nagy óra között három kicsi és egy jókora színes kijelző, ami a navigáció sematikus iránymutatását is meg tudja jeleníteni
A két nagy óra között három kicsi és egy jókora színes kijelző, ami a navigáció sematikus iránymutatását is meg tudja jeleníteni
Fotó megosztása:
Ugye, hogy mercedeses?
Ugye, hogy mercedeses?
Fotó megosztása:
A hibridrendszer pillanatnyi ténykedését is nyomon követhetjük a központi kijelzőn
A hibridrendszer pillanatnyi ténykedését is nyomon követhetjük a központi kijelzőn
Fotó megosztása:
Hatfokozatú robotváltó dolgozik együtt a hibridrendszerrel. Csak villannyal 3-4 kilométert tud megtenni az 508 RXH
Hatfokozatú robotváltó dolgozik együtt a hibridrendszerrel. Csak villannyal 3-4 kilométert tud megtenni az 508 RXH
Fotó megosztása:
Kellemesen Enterprise űrhajós az első ülések közti kezelőpult
Kellemesen Enterprise űrhajós az első ülések közti kezelőpult
Fotó megosztása:
400 liter, a nagy akku és a villanymotor mind a rakteret csökkentik
400 liter, a nagy akku és a villanymotor mind a rakteret csökkentik
Fotó megosztása:
Íme a nikkel-metál-hidrid akkumulátor
Íme a nikkel-metál-hidrid akkumulátor
Fotó megosztása:
A sajtótájékoztató diái: a Peugeot boldog, jól megy neki...
A sajtótájékoztató diái: a Peugeot boldog, jól megy neki...
Fotó megosztása:
A Peugeot szereti óvni a földet, ezért találta fel a részecskeszűrőt a dízelmotorokhoz, most meg a hibrid-kiegészítést hozzá
A Peugeot szereti óvni a földet, ezért találta fel a részecskeszűrőt a dízelmotorokhoz, most meg a hibrid-kiegészítést hozzá
Fotó megosztása:
Kínában csak a lépcsőshátú fogy az 508-ból
Kínában csak a lépcsőshátú fogy az 508-ból
Fotó megosztása:
Az RXH Franciaországban készül, évi 10 ezer darabot terveznek gyártani
Az RXH Franciaországban készül, évi 10 ezer darabot terveznek gyártani
Fotó megosztása:
A 3008 HY4 volt az első dízel hibrid, a lépcsős 508 lesz a következő
A 3008 HY4 volt az első dízel hibrid, a lépcsős 508 lesz a következő
Fotó megosztása:
A főszámok
A főszámok
Fotó megosztása:
A dízel kábé annyira takarékos, mint a benzines hibrid, a dízel hibrid pedig még egyharmaddal kevesebbet eszik a Peugeot szerint. Egyelőre nem ezt láttuk
A dízel kábé annyira takarékos, mint a benzines hibrid, a dízel hibrid pedig még egyharmaddal kevesebbet eszik a Peugeot szerint. Egyelőre nem ezt láttuk
Fotó megosztása:
A hibridek nagy előnye: a terhelt városi levegőt nem rontja tovább, majd a repceföldek mellett kormol csak, városban elsurrog akkuról
A hibridek nagy előnye: a terhelt városi levegőt nem rontja tovább, majd a repceföldek mellett kormol csak, városban elsurrog akkuról
Fotó megosztása:
Alapáron jár hozzá a kulcs nélküli nyitás-indítás, a motoros csomagtérajtó, elektromos ülésállítás, üvegtető, navigáció
Nagy, kényelmes, agresszív és drága
Az 508 kombi eleve egy biztonságot és kényelmet sugalló, látványos nagy túraautó, de így megemelve, fényezetlen sárvédő-gumicsizmákba öltöztetve, a meglehetősen hatásvadász dupla tripla LED-menetjelzők harci festésével az arcán még impozánsabb jelenség. A Peugeot gazdagon megpakolta kényelmi extrákkal is a kocsit, a kulcsnélküli nyitás-indítástól a csúcsnavin-csúcshifin, a memóriás-motoros bőrfoteleken át a panoráma üvegtetőig.
Ragadozóarca van, de kell is annak a franciának, aki az Audival száll harcba
Ragadozóarca van, de kell is annak a franciának, aki az Audival száll harcba
Így aztán az 508RXH kilépett a Mondeo-Passat-Insignia meghatározta középkategóriás mezőnyből, és átkerült valahová egészen máshova, a prémiummárkák világába. És hogy senki ne mondhassa, csak a külsőségekkel lopta be magát ebbe az exkluzív klubba, a gyártó még valami egészen különleges dologgal is ellátta az autót.
A világ ezidáig egyetlen (személyautók közt legalábbis) dízel hibrid rendszerével, valamivel, amit egyelőre csak ő tud, a Peugeot.
HY4: a Peugeot hibridrendszere
Az 508 RXH orrában a jól ismert kétliteres HDI dízelmotor lakik, 163 lóerős változatban. A motor ereje egy hatfokozatú, szekvenciális robotváltón keresztül jut el az első kerekekhez. A hátsó hídba, a független, többlengőkaros felfüggesztések közé került a villanymotor, ami 27 lóerőt ad le úgy általában, de ha kell, átmenetileg 37 lóerőre elegendő energiát is kiszipolyoz a fölötte elhelyezett nikkel-metál-hidrid akkumulátorból.
A hibridrendszer pillanatnyi ténykedését is nyomon követhetjük a központi kijelzőn
A hibridrendszer pillanatnyi ténykedését is nyomon követhetjük a központi kijelzőn
A két egység teljesen önállóan működik, csak egy kábelköteg köti őket össze egymással. Ezen jönnek-mennek a villanymotor teljesítményét meghatározó szabályozás jelei, de ha az akku teljesen lemerült, ám szükség van a 4×4-re, a villanymotor a dízelmotor önindító-generátorából származó 8kW-os teljesítményt is megkaphatja, hogy legyen mivel forgatni a hátsó kerekeket a latyakban. (Az akkut jellemzően nem erről tölti a rendszer, hanem a hátsó villanymotor generátorként való használatával, fékezéskor vagy lejtmenetben.)
A váltókar mellett lévő kis tárcsával a pilóta kiválaszthatja, hogy fix 4×4 üzemmódban, a maximális teljesítményt szállító és élénkebb gázpedál-reakciót, dinamikusabb váltóprogramot kapcsoló SPORT módban, vagy 3-4 füstmentes városi kilométert lehetővé tévő „ZEV”, azaz emisszió-mentes módban használja az autót. Vagy hagyja AUTO-ban, ahogy kell, hisz egy ilyen magas fokon automatizált rendszernek csak rosszat tesz, ha belepiszkál az ember.
Bonyolult? Itt egy kis film, tessenek megnézni, és sokkal tisztább lesz a kép:
a videó a hirdetés után indul
A szétválasztott hibridrendszer leggyakorlatiasabb hibája, hogy nagyon sok helyet foglal. Az 508 RXH csomagtere mindössze 400 literes (a sima 508 kombié 560).
Vezetni nem jó, utazni benne jó
A Peugeot 508 RXH – most, vadonatújan legalábbis – rendkívül masszív, jól összerakott, tömör szerkezet benyomását kelti. A hibridrendszer is átgondoltnak tűnik, megzavarni csak a szekvenciális robotváltót sikerül néha, ha nem úgy, nem olyan ritmusban adjuk és vesszük el a gázt, ahogy ő képzeli. Kis megszokás kell hozzá, de nem sokkal több, mint egy Toyota hibridhez. (Azért több.) De vezetési élményt még tán annyit sem ad a kocsi, mint egy Prius.
Igazi túraautó az 508 RXH. Gázreakciója komikusan lassú, kanyarban nehézkes, de erős és kényelmes
9,5 másodperc alatt van százon. Sőt, SPORT módban 8,8 alatt. Multilink hátsó futómű támasztja kanyarban. 450 Nm a csúcsnyomatéka. Rettentően bonyolult, igazi mérnöki és programozói mestermunka a hajtáslánca. Látom mindezt a katalógusban, de nem érzem a kormány mögött. Csak egy nagy, komótos, tágas és kényelmes kocsit látok, érzek magam körül.
Az első pár kilométeren kibosszankodtam magam, hogy mennyire nem nyújt semmi igazi, érzékelhető újdonságot a világ második szériában gyártott dízel hibrid személyautója. Aztán rájöttem, hogy nekem tulajdonképpen ott az 508 RXH puha foteljében ettől még nagyon jó.
A panoráma üvegtető, ami valahogy tényleg kiszűri a melegítő sugarakat, az 508 RXH minden hibáját feledteti
Gyönyörű tájakon suhantunk, csendben, lágyan ringatózva. Hallgattam a helyi rádiók zenéit a csodás hifiből, és amikor hátraültem pár percre, és a hatalmas panoráma üvegtetőn keresztül néztem a távolban a havas hegycsúcsokat, rájöttem: ebben a kocsiban gyereknek lenni volna a legjobb. Meg apának, nézni, milyen nyugiban utazik hátul, az üvegtetőn át szemlélve a világot a gyermeke.
Koca-4×4
18,8 centis hasmagasságával, a hátsó kerekek hajtásával az RXH jóval messzebbre jut mély sárban, nagy hóban, mint egy sima 508-as. Komoly terepezésre persze nem való a kocsi, és a kanyarstabilitást sem javítja annyira ez a különc összkerékhajtási rendszer, mint amit egy jó kis szimmetrikus 4×4 ad a Subaruknak. Egy kis betétprogram keretében azért meggyőződhettünk róla, hogy sokkal több ez a villamos 4×4, mint a semmi.
Egy tekerentyűvel fixre kapcsolható a hátsó elektromos hajtás, ilyenkor magabiztos 4×4-es lesz az 508 RXH-ból
Egy szemre úgy 90%-os, poros emelkedőn kerékkipörgés nélkül ment fel az RXH. Kikapcsolt ESP-vel egy fronthajtású kocsi itt elkapart volna, egy hátsókerekekes BMW kitolta volna a fenekét valamelyik oldalra. Bekapcsolt ESP-vel pedig csak álltak volna egy helyben, szomorúan kattogva.
És amikor féloldalasan kellett felkapatni a kocsival a mély padkáról az aszfaltra, szintén elegánsabb volt szép lassan felmászni az útra, mint lendületből, ledifferáló, a fényezésre kavicsot szóró poros oldali kerékkel lett volna ugyanez a mutatvány egy hétköznapi 4×2-es autóval.
Kinek szól?
A Peugeot marketingcéljai elég kuszák ezzel a kocsival: „a csúcskategóriájú és mindenféle útviszonyokra való kombik különlegességre és egyéniségre vágyó vásárlói éppúgy érdeklődhetnek iránta, mint az összkerékhajtású és SUV típusok kedvelői”, írják. Pedig szerintem a célcsoport sokkal egyértelműbb.
Az vesz majd 508 RXH-t, aki eddig vágyakozva nézegette az Audi A6 Allroad Quattrót és a Volvo XC70-et, de nem vehette meg őket, mert hazafias érzelmű – francia.
Nincs kétségem afelől, hogy Franciaországban komoly kereslet lesz majd az új nemzeti büszkeség iránt. De abban is biztos vagyok – aztán vagy igazam lesz, vagy nem -, hogy Európa többi piacán nagyjából annyira tud majd labdába rúgni ez a kocsi a maga szűk szegmensében, amennyire a Renault Vel Satis vagy a Citroën C6-os tudott. Különleges, izgalmas, bonyolult, nagyon francia és drága – ebből a receptből számos nagy buktát sütött már a gall autóipar korábban is.